STEM – урок з ЯДС
Тема уроку: «Соняшник – квітка сонця»
Мета:
Формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про рослинний світ на прикладі соняшника; показати практичне значення з історії, географії, математики, української мови, мистецтва; ознайомити з основними галузями використання соняшника, популяризувати рослини України; розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки; ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, із способами її виготовлення; навчити практичним діям застосування олії в побуті; ознайомити учнів з творами мистецтва, пов’язаних з соняшником; вчити конструювати соняшник в техниці торцювання; на основі народних традицій формувати уявлення про шанування рослин українським народом; виховувати бережливе ставлення до рослин своєї місцевості; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність само організовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурна компетентність: дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; збагачувати активний словник відповідно до тематики; розвивати самостійне мислення, уяву, пам’ять, навички вільного спілкування; соціальної: виховувати товариські взаємини між учнями класу; громадська компетентність: бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: інтегрований.
Форми роботи: робота в парах, в групах, колективна.
Обладнання:карта світу, зображення соняшника, загадки, презентація, соняшникове, гарбузове, льняне насіння; олія (соняшникова, льняна, кукурудзяна, оливкова); папір, клей, ножиці, гофрований папір, ілюстрації видатних художників із зображенням соняшників, макуха, цукерки, в основі яких насіння соняшника.
Хід уроку.
I . Вступна частина.
– Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята вгору. – Якщо ви хочете бути дружними, візьміть одне одного за руки. – Якщо ви хочете бути веселими, здоровими, поплещіть у долоньки. II. Робота над темою уроку.
Діти, заплющіть на хвилину оченята і уявіть таку картину: літо. Серпнева спека. Стоїть хатинка на пагорбі. А біля тієї хатинки, пригрітий сонечком, пишається золотоголовий красень. На високому стрункому стеблі яскрава жовтогаряча квітка. Вона так і світиться, обертаючись за сонцем. Цю рослину дуже часто можна побачити на городах і степових ланах нашої України. А поети і письменники майстерно змальовують їх у своїх творах.
Парубійко я вродливий,
Дуже гарний, не шкідливий,
І росту собі на волі,
На городі і у полі,
Квіт до сонця повертаю –
За те й назву собі маю.
І олію з мене б’ють,
І макуху дістають,
І в веселий свята час
Дам щось кожному із вас.
Отже і говорити сьогодні ми будемо про соняшник. А про що саме, як ви гадаєте?(Дізнаємось, де він росте; для чого його вирощують; як добувають олію; ознайомимось з літературними творами та творами мистецтва; будемо майстрами: покажемо, які у нас умілі ручки).
Гра «Добери прикметник»
Соняшник який?( високий, жовтогарячий, золотий, усміхнений, розквітлий, красивий, достиглий, рівний, яскраво-жовтий)
Інтерв’ю з соняшником:
Дослідницьке бюро. Інформаційна хвилинка.
легенів, печінки, кашлю.
Давайте пригадаємо, в яких країнах вирощують соняшник? (робота з картою).(Аргентина, Франція, Іспанія, Угорщина, Румунія, Болгарія, Росія, Португалія).
Математика
Соняшник – це квітка медонос. Коли він цвіте, бджоли збирають нектар і пилок. Один гектар соняшнику «дає» 50 кг меду. А скільки кг меду дає 100 га?(5000 кг)
З 5 кг соняшникового насіння можна виготовити 1 л олії. Скільки олії можна віджати з 10 кг?(2л), з 20 кг (4 л), з 50 кг (10 л), із 100 кг (20 л).
Серце рослини – це щедрий кошик, наповнений доспілим насінням. У серпні соняшник стає королем поля, даруючи трудівникам багатий урожай.
Презентація.
Рослини, з насіння яких виготовляють олію, називають олійними.
- Хто з вас може назвати такі рослини?
- Що є підтвердженням того, що названі вами рослини містять олію?
Для доказу чи спростування тієї чи іншої думки , ми проведемо експеримент.
На партах у вас аркуші паперу, насіння рослин (соняшник, льон, гарбузове насіння, горіх, пшениця, кунжут). Складіть аркуш вдвічі так, щоб насіння залишилось всередині. Роздавіть насіння за допомогою звичайної ручки.
Виконавши дану процедуру з різними видами насіння, приходимо до висновку: насіння одних рослин містить олію, а інших – ні.
Створення книги рецептів.
Усі рослинні олії унікальні та цілющі. В Україні на столі завжди була олія:й у звичайні дні, й і у піст, й у свята.
Із соняшникової олії можна приготувати багато різноманітних страв. Поділіться вашим рецептом улюбленого блюда. Згадайте страви , для приготування яких застосовують рослинну олію?
Ви також можете використовувати насіння соняшника для прикраси ваших салатів і основних блюд, воно підходить для всіх продуктів харчування: гірких, солодких, солоних, кислих.
Сторінка літераторів.
Багато письменників у своїх творах писали про цю чарівну , яскраву, сонячну квітку.
Група літераторів підготувала для вас вірші, загадки, прислів’я про соняшник.
Соняшник
Ти до мене тягнеш личко І зелені рукавички. Вітерець на абажурі Налаштовує бандури. Вранці бавишся росою - Неба чистою сльозою.
Гарні щирі карі очі Бджілка лагідно лоскоче. Чуб яскраво-жовтуватий Ні із чим не порівняти.
Дужі плечі, стан високий Прикрашають лан широкий. Ти, як варта край стежини, Символ неньки – України.
Іван Сабадош
Соняшник
На городі соняшник Сонячно розцвів - Розпрямив голівоньку, Рученьки розвів. Милувався сонечком, Дощик зустрічав І смачним насіннячком Діток пригощав. Посміхайся ж , друже наш, Нам через віконечко. Мила наша квіточка - Друге наше сонечко.
Руслан Василькевич
Загадки
Хлопець Мартин Похилився через тин. А дівчина Гапка: «Яка в тебе гарна шапка! Ще й жовта китиця Проти сонця світиться. Як прилетять горобці, Буде тобі як вівці Від старого вовка» Що це за промовка?
На городі в нас росте Сонце ясне, золоте. Жовте око, жовті вії, Та чомусь воно не гріє.
Квітка ця на сонце схожа, На олію вона гожа, Жовті пелюсточки має, Їх до сонця повертає.
Сімсот соколят на одній подушці сплять.
Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в хатинці повно людей.
Із мішка – на забаву, а з пляшки – на приправу.
Знайомство з творами митців.
Соняшник завжди зображали у творах народного мистецтва: малювали на картинах, посуді, чи просто на стінах хати, на печі, додавали в орнамент на дерев’яних чи глиняних виробах, розписували цими квітами писанки. Гарячими пелюстками цвіте соняшник на вишитих сорочках та рушниках. Тут він символізує енергію сонця і здоров’я. З давніх-давен по всій Україні цю квітку саджали біля тинів та на городах.
Соняшники зображені на картинах відомих світових художників. Таких як Клод Моне, Ван Гог Вінсент, українських художниць Марії Приймаченко, Катерини Білокур.
Презентація. Творче об’єднання «Прибужжя»: квітка сонця.
Творча майстерня.
А зараз ми перетворимося на митців і «засадимо наше поле» цими чудовими квіточками, створимо колективну композицію «Соняшники».
(Пояснення вчителем послідовності виконання аплікації)
Діти виконують роботу по створенню композиції.
Чудове поле ми засадили, а тепер вже надійшов час збирати врожай з нашого поля.
Для того, щоб відповісти на це питання, складемо сенкан.
III. Підсумок уроку.
Соняшник – рослинний символ України, корисний і красивий. Будьте і ви самі гарні не лише зовнішністю, а й внутрішньо, будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі. Ваші соняхи будуть зігрівати ваші маленькі серця і приносити вам радість і успіх у навчанні.