Урок "Специфiка втiлення античного мiфу у п'єсі «Пігмаліон» Б.Шоу"

Про матеріал

Мета:

Освітня: визначити специфіку втілення античного міфу в п'єсі «Пігмаліон»; проаналізувати комедію «Пігмаліон», її сценічну долю, дати уявлення про інтелектуальний характер драматургії Б. Шоу; формувати навички аналізу драматичного твору; формувати вміння і навички вести дискусію, з'ясувати обставини головного конфлікту у творі.

Розвиваюча: розвивати навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів, навички роботи в парі та в колективі, уміння критично оцінювати теоретичний матеріал, розвиток навичок виразного читання в особах, розвиток навичок характеризування образів, їх порівняння, вміння вести дискусію, висловлювати та обґрунтовувати свої думки;

Виховна: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів; виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних цінностях;виховувати потребу людини удосконалювати свої знання; аргументовано захищати свої погляди, порівнювати різні підходи до одного й того ж питання, виховувати почуття толерантності та відповідальності за людську долю та її вибір; навчити поважати чужу думку; зв'язати тему стародавнього міфу з сучасністю і дати відчути, що вона актуальна в наші дні; виховувати кращі людські якості.

Тип заняття: заняття-дискусія.

Перегляд файлу

СПЕЦИФІКА ВТІЛЕННЯ АНТИЧНОГО МІФУ У П'ЄСІ «ПІГМАЛІОН» БАРНАРДА ШОУ

Мета:

Освітня: визначити специфіку втілення античного міфу в п'єсі «Пігмаліон»; проаналізувати комедію «Пігмаліон '», її сценічну долю, дати уявлення про інтелектуальний характер драматургії Б. Шоу; формувати навички аналізу драматичного твору; формувати вміння і навички вести дискусію, з’ясувати обставини головного конфлікту у творі.

Розвиваюча:  розвивати навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів, навички роботи в парі та в колективі, уміння критично оцінювати теоретичний матеріал, розвиток навичок виразного читання в особах, розвиток навичок характеризування образів, їх порівняння, вміння вести дискусію, висловлювати та обґрунтовувати свої думки;

Виховна: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів;  виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних цінностях;виховувати потребу людини удосконалювати свої знання; аргументовано захищати свої погляди, порівнювати різні підходи до одного й того ж питання, виховувати почуття толерантності та відповідальності за людську долю та її вибір; навчити поважати чужу думку; зв'язати тему стародавнього міфу з сучасністю і дати відчути, що вона актуальна в наші дні; виховувати кращі людські якості.

Тип заняття: заняття-дискусія.

     Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; тести; фрагменти кінофільму «Пігмаліон», ноутбук,

Епіграфи до уроку:

 «…Великий секрет, Елайзо, полягає не в тому, щоб мати погані чи добрі там манери…, а щоб бути на один манер з усіма людськими душами; коротше, поводитися так, ніби ти на небі, де немає пасажирів третього класу й панує всезагальна рівність»

Б.Шоу. «Пігмаліон»

  Збентежено дивиться Пігмаліон

  на свій витвір, і серце йому

                                                                       завмирає від незнаного щастя

(З міфу про Пігмаліона і Галатею)

Методи, прийоми, форми роботи: порівняння, співставлення (портретна, мовна характеристика Елізи; композиція твору); лінгвістичний аналіз тощо.

                                                   Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

(Фронтальне опитування). Літературний диктант  

1. Джордж Бернард Шоу  - лауреат … премії (Нобелівської)

2. Для Бернарда Шоу взірцем була творчість…( Генріка Ібсена)

3. Третій цикл п'єс Бернарда Шоу мав назву…(«П'єси для пуритан»)

4. Другий цикл п'єс Бернарда Шоу мав назву…(«П'єси приємні»)

5. За походженням Джордж Бернард Шоу  був…(Ірландець)

6. За релігійними поглядами Бернард Шоу  був…(атеїст)

7. Перший цикл п'єс Бернарда Шоу мав назву…(«Неприємні п'єси»)

8. Перші свої твої Бернард Шоу підписував псевдонімом… (G.B.S. (Джордж Бернард Шоу)

9. Своє самостійне життя Бернард Шоу  почав з … років (15)

10. У 1884 році Шоу став членом … товариства (Фабіанського)

11. Б.Шоу вважається в Англії засновником…(«Нової драми»)

12. Чудову освіту Б.Шоу здобув…( Самотужки)

13.Яка п’єса Шоу принесла йому перший успіх? («Дома вдівця»)

14.В основу сюжету твору Шоу «Пігмаліон» покладено… (давньогрецький міф)

15. Б. Шоу визначив жанр п’єси «Пігмаліон»… (роман)

16. Рік створення п’єси «Пігмаліон»…  (1912)

17. З якою метою вперше прийшов батько Елізи в дім Гіггінса? (вимагати грошей)

18. До кого з жінок Гіггінс ставився з більшою повагою? (до матері)

19. П`єса Шоу «Пігмаліон» входить до циклу? („П’єси для пуритан”)

20. Чому Еліза у фіналі п’єси залишає дім Гіггінса? (це одна з форм протесту)

Перевірка знання учнями тексту п’єси (тестова форма).

1. Де відбувається перша зустріч квіткарки і професора?

А) на майдані

Б) біля церкви

В) на базарі

Г) на пристані

Д) в будинку професора

2. Хто і з ким заключає парі?

А) Еліза з Гіггінсом

Б) Альфред Дуліттл з Гіггінсом

В) Альфред Дуліттл з Пікерінгом

Г) Гіггінс з Пікерінгом

Д) Пікерінг з Елізою

3. Чому присвятив своє життя професор Гіггінс?

А) системі навчання англійської мови

Б) написанню словника

В) дослідженню фонетики англійської мови

Г) написанню книги

Д) пошуку ідеальної нареченої

4. Який герой, нагадує, на думку Шоу, вічний образ Дон Жуана?

А) Еліза  

Б) Пікерінг

В) Фредді

Г) Гіггінс

Д) Дуліттл

5. Як завершується експеримент професора Гіггінса?

А) поразкою

Б) перемогою

В) суперечкою

Г) нічиєю

Д) невідомо

6. Як можна назвати урок який дає Еліза професорові у кінці п'єси?

А) урок мужності

Б) урок доброти

В) урок толерантності

Г) урок гідності

Д) урок вдячності

7. Альфред Дуліттл змушений читати лекції для послідовників…

А) «Ліги моральних реформ»

Б) «Ліги аморальних реформ»

В) «Ліги фонетичних реформ»

Г) «Ліги виховних реформ»

Д) «Ліги дурних реформ»

8. На прийомі в посольстві Еліза грає роль…

А) графині

Б) герцогині

В) княгині

Г) маркізи

Д) баронеси

9. Науковий прилад, яким користується професор Гіггінс…

А) фотограф

Б) фонограф

В) фонотон

Г) магнітофон

Д) патефон

10. Книга, яку написав Пікерінг…

А) «Розмовний словник»

Б) «Розмовний щоденник»

В) «Розмовний санскрит»

Г) «Індійський санскрит»

Д) «Індійський словник»

11. Пікерінг має звання…

А) професор

Б) доцент

В) підполковник

Г) полковник

Д) консул

12. Назва та ідея п’єси «Пігмаліон» взяті…

А) з біблійної притчи

Б) з давньогрецького міфу

В) зі скандинавської легенди

Г) з комедії Шекспіра

Д) власна вигадка Шоу

 

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Розповідь учня. Сценічна доля комедії «Пігмаліон».

Робота над комедією була завершена в 1912 р., а поставлено її в 1913 р. у Берліні та Відні. На початку 1914 р. п'єсу було поставлено і в Лондоні. Головна роль призначалась для знаменитої актриси Стелли Патрік - Кембел, і ця 47-літня, все ще дуже красива жінка, зіграла 17-літню квіткарку з величезною майстерністю.

Успіх був колосальним.

З тих пір «Пігмаліон» не зупиняє свій тріумфальний хід сценами світу. Перша його екранізація була в 1938 році. (за сценарієм Б. Шоу), але були й інші фільми: у 1957р. у Нью-Йорку було здійснено постановку мюзиклу Ф. Лоу «Моя прекрасна леді»,в основу якого покладено п'єсу «Пігмаліон», музику з якого ви тепер слухаєте. А ще через 7 років з'явився фільм - екранізація мюзиклу.

2. Слово вчителя

П'єса Б.Шоу - шедевр того проблемного інтелектуального театру, який він прагнув створити. Усе в ній парадоксальне, полемічне, загострене, дає подвійне значення.

«Провокуюча» спрямованість п'єси виявляється вже в тому, що її сюжет є іронічною, а подекуди пародійною «модернізацією» давньогрецького міфу.

Назва п'єси свідчить про те, що за основу твору взято античний міф про скульптора Пігмаліона (Пігмаліо́н - у грецькій міфології - скульптор, цар Кіпру. Він начебто цурався кохання і жіночого товариства), який створив статую морської богині Галатеї зі . Уражений красою власного витвору, він закохався в Галатею та звернувся до богині кохання Афродіти з проханням оживити його творіння. Статуя ожила й, перетворившись на прекрасну жінку, стала дружиною Пігмаліона.

Ця чарівна легенда про силу й міцність любові була неодноразово використана в літературі. У ХІІ столітті англійський поет і драматург Марстон написав поему «Перетворення статуї Пігмаліона», наприкінці XIX століття до міфу звертаються В.Морріс у поемі «Пігмаліон і Галатея».

 

Проте Б. Шоу подає свій оригінальний парадоксальний варіант відомої історії.

У ролі всемогутнього творця Пігмаліона в п'єсі Б.Шоу виступає видатний фонетист – професор Генрі Гіггінс, а в ролі Галатеї – бідна квіткарка Елайза Дулітл, з якої Гіггінс обіцяє зробити «герцогиню». Однак в сюжеті драми абсолютно відсутня любовна інтрига. Б.Шоу прагне наблизити п'єсу  до реального життя з людськими долями, звичками, прагненнями та трагедіями.

V. Рефлексія.

  1. Бесіда за запитаннями:
  1. Чи є в тексті п'єси Б. Шоу пряме звертання до античного міфу? Як пов'язана п'єса з античним міфом? (Міфологічний мотив існує на рівні підтексту.)
  2. У чому полягає зв'язок між образом Елайзи і міфологічною постаттю Галатеї?
  3. Поміркуйте, чому драматург не назвав свою п'єсу «Галатея», адже образ Елайзи-Галатеї є ключовим у комедії.
  4. Мотив перетворення (метаморфози) є одним із найпоширеніших у світовій літературі. Порівняйте, яке місце у античному міфі та комедії Б.Шоу займає мотив перетво­рення.
  5. Використовуючи зміст античного міфу, створіть асоціативний ланцюжок до слова «Пігмаліон».
  6. Дослідіть спільні й відмінні риси міфологічного образу Пігмаліона та образу  Гіггінса-Пігмаліона. Якими мотивами керуються митці (міфологічний Пігмаліон та Гіггінс), розпочинаючи роботу над створенням власного «витвору мистецтва»?
  7. У переносному значенні ім'я «Пігмаліон» трактується як «людина, закохана у своє творіння». Чи відповідає таке значення імені ставленню Гіггінса до Елайзи?

2. Робота з епіграфами.

- Як ви розумієте слова епіграфів?

3.Робота з узагальнювальною таблицею.

 Зразок заповнення:

Античний міф «Пігмаліон»

П'єса Б. Шоу «Пігмаліон»

1.За велінням богів скульптор-цар Пігмаліон створює статую прекрасної дівчини

1. Випадкова зустріч на Ковент Гарден Гіггінса з квіткаркою-кокні, що супроводжується словесною сутичкою героїв

2.Здійснення бажання Пігмаліона (перетворення скульптури на живу жінку) залежить від волі Афродіти

2.Перетворення «обшарпанки на герцогиню» відбувається завдяки людським діям

3.Пігмаліон - єдиний образ людини-творця у творі

3.На роль «творців» Елайзи-Галатеї претендують Гіггінс, Пікерінг, сміттяр Дулітл та ін. Елайзу також можна вважати «Пігмаліоном» по відношенню до самої себе (її бажання, сила волі, здібності активно сприяли перетворенню героїні), до Хігінса

4.Галатея - «пасивний» персонаж у творі

4.Елайза-Галатея здатна на рішучі вчинки, прийняття важливих рішень, внутрішній динамічний саморозвиток

5. Відсутня інформація про характер Галатеї, її ставлення до Пігмаліона. Статичність опису зовнішності героїні

5.Чітко визначені особистісні риси героїні, що виявляються протягом розвитку дії, зображено процес її внутрішньої еволюції. Зміни у зовнішності: від «обшарпанки» до вишуканої елегантної леді

6.Завершення історії щасливим шлюбом героїв

6.Відкритий фінал (багатоваріантність) історії героїв

7.Ключова проблема: утвердження залежності долі і щастя людини від волі (прихильності) богів

7. Багатогранність проблематики твору (соціальна, філологічна, особистісного саморозвитку, ролі мистецтва і просвіти для формування особистості тощо)

 

4.Літературознавча довідка. Повідомлення представника дослідницької групи. Античний міф, на який спрямовує назва твору драматурга, - не єдине джерело творчого задуму комедії Шоу. Частково п'єса спирається на сюжетні колізії одного з найвідоміших англійських романів XVIII ст. - «Пригоди Перегріна Пікля» Т. Смоллета і, певною мірою, навіть на цикл оповідань А. Конан Дойля про Холмса і Ватсона (один з героїв комедії Шоу Гіггінс, як і Холмс, виявляє напрочуд розвинуту здатність до логічного мислення; інший герой, Пікерінг, нагадує Ватсона рисами характеру і окремими деталями своєї біографії). Образ Гіггінса спирається також на реальний прототип - Генрі Суїта, відомого англійського науковця, визначного фахівця у галузі фонетики. Про це є згадка самого автора у передмові до твору. І хоча сам Б. Шоу в тій же передмові зауважував, що «Пігмаліон-Гіггінс не є портретом Суїта», оскільки вся історія з Елайзою Дулітл для цього вченого була б неможливою, все-таки «у Гіггінса присутні риси Суїта».

 Проблемне запитання.

- Чи можна комедію «Пігмаліон» вважати «комедією якісно іншого типу»?

5. Презентація індивідуального повідомлення.

Із творчою історією п'єси «Пігмаліон» пов'язана історія романтичних стосунків драматурга та знаменитої англійської актриси Стелли Кемпбелл, відомої в англійських театральних колах як Стелла Патрик-Кемпбелл.

Уперше Шоу побачив акторку на початку 90-х років у п'єсі «Друга дружина Тенкерея» Артура Пинеро і спочатку був захоплений не стільки її грою, скільки вродою і грацією. А через деякий час драматург отримав нагоду гідно оцінити талант актриси у п'єсі «Гамлет» (1897) у театрі Форбс-Робертсона. Гра актриси та її сценічного партнера Форбс-Робертсона вразила драматурга, і тоді вперше у Шоу виник задум написати для неї п'єсу: «Цезар і Клеопатра» вилетіли із моєї голови. Це місце зайняла п'єса, яку я вирішив для них написати. Він буде вест-ендським джентельменом. а вона - іст-ендською дамою, у фартусі і з трьома яскраво-червоними пір'їнами страуса».

Пройшло майже 15 років, і одного разу Шоу відвідав театр «Сен-Джейс». В антракті Джордж Александер запитав його: «Що ж Ви для нас нічого не пишете?» Кажуть, що Б. Шоу того ж вечора розпочав роботу над «Пігмаліоном». Проте попереду автора комедії чекало справжнє випробування: як умовити «блискучу даму і прем'єршу театру», що звикла чарувати публіку своєю вродою, зіграти роль замурзаної і вульгарної квіткарки? Шоу запросив знайомих на перше читання п'єси у дім своєї приятельки Едіт Літтлтон. Звичайно, присутня була і Стелла Патрик-Кемпбелл, яка була впевнена, що головна роль у новій п'єси належатиме їй. Сам Шоу їй це пообіцяв! Б. Шоу почав читати п'єсу і скоро вразив слухачів жахливими звуками, що належали героїні твору - вуличній квіткарці. Проте справжній шок пережила сама актриса, коли почала здогадуватися, яку саме роль їй доведеться зіграти у п'єсі Шоу. Читання п'єси у мертвій тиші дійшло до кінця, і присутні стали свідками фіналу цієї напруженої сцени: актриса з гідністю подякувала автору за честь першою познайомитися з комедією і зіграти в ній головну роль.

Зустріч актриси і драматурга наступного дня стала початком історії кохання. Шоу було 56 років, а Стеллі - 47. Далі розпочалися репетиції, які проходили досить емоційно, бурхливо, інколи з перервами в декілька місяців. Шоу все більше закохувався в Стеллу, проте стосунки їх були непростими. Б.Шоу не міг залишити дружину Шарлотту, а постійні сварки на репетиціях поступово руйнували стосунки Шоу і С. Патрик-Кемпбелл.

Прем'єра «Пігмаліона» у Лондоні відбулася 11 квітня 1914 року в Театрі Його Величності і стала сенсацією театрального життя Англії. Через деякий час актриса Стелла Патрик-Кемпбелл вийшла заміж. Роль Елайзи Дулітл виявилася найяскравішою для Стелли Патрик-Кемпбелл. Після цього її акторська кар'єра почала занепадати. Шоу писав: «Вся земна куля була біля її ніг. Але вона підштовхнула цю кулю ногою, і вже не змогла її дістати звідти, куди вона закотилася». У бідності і самотності акторка померла у Парижі в 1940 році у віці 75 років. (За Х. Пірсоном та Е. Хьюзом).

«Анкета думок»

Методичний коментар: учні діляться враженнями від прочитаного твору.

Слово вчителя

В «Пігмаліоні» можна виділити 3 великі частини:

- зав'язка (дія перша і друга);

- розвиток дії (дія третя і четверта);

- «дискусія» (дія п'ята).

Аналіз п'єси (Діти дають відповіді, спираючись на текст твору.)

1. Зав'язка.

- Які враження залишаються від першого знайомства з квіткаркою?
          - Чому Еліза викликає симпатію?

- Чим квіткарка дивує своїх нових знайомих?

- До якого висновку нас доводить зміст діалогу «Людини з записником і Джентельмена»?( читання в особах)

- Чому Еліза погодилась на пропозицію Гіггінса?

- Які були умови експерименту?

2. Розвиток дії.

- Які зміни ви помітили у розвитку образу Елізи?

- Перекажіть відгук місіс Гіггінс, враження родини місіс Ейнсфорд від представлення Елізи?

3. «Дискусія»

- Якого перевтілення зазнав Альфред Дулітл?

- Проаналізуйте сцену на балконі.

- Знайдіть відповідні цитати, де висловлюються претензії або вимоги Елізи до Гіггінса.

- Яку позицію відстоює  Гіггінс?

Порівняйте п'єсу Шоу із міфом про Пігмаліона і Галатею. Чи може п'єса завершитися шлюбом головних героїв?

- Які варіанти продовження п'єси в післямові пропонує Б.Шоу?

VI.Підсумок уроку. Спробуємо виділити головні елементи проблемного інтелектуального театру Б.Шоу на прикладі п'єси «Пігмаліон»:

- теорія персонажів;

- «дискусія» і відкритість закінчення;

- парадокс;

- співвідношення драми і роману, проблема жанру.

VII.Домашнє завдання.

1. Підібрати цитати до образів Елізи, Гіггінса, Пікерінга.

2. Знайдіть приклади парадоксів у тексті п'єси «Пігмаліон».

3. Дайте своє трактування фіналу п'єси.

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
32537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку