Процес формування вмінь і навичок стає набагато результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя і учнів. Саме таке навчання, з використанням інноваційних технологій, сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності, стимулює активність.
Інформаційна компетентність – це добра обізнаність у світі інформації. Як зазначено в «Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)", освіта ХХІ ст. – це освіта для людини. ЇЇ стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя своєї країни.
обробляти інформаціювикористовувати різні джерела інформаціїкласифікувати факти, об’єкти, події, явища тощорозуміти і осмислювати інформаціюаналізувати та критично ставитися до інформаціїЩоб сформувати інформаційні компетентності Треба навчитися користуватися новими інформаційними технологіями
Для того щоб реалізувати інформаційну компетентність. Вчитель. Пропонує завдання, для виконання яких необхідне звернення до альтернативних джерел інформації – додаткової літератури, комп’ютерних баз даних, Інтернету тощо. Заохочує учнів до використання додаткової інформації. Консультує з питань тематики робіт та пошуку інформації. Навчає учнів усвідомлено згортати інформацію, складаючи план, тези, конспект тощо. Стимулює критичне оцінювання інформації. Учень. Добуває інформацію з різних джерел: навчальної, довідкової, енциклопедичної, науково-популярної, художньої літератури, періодичної преси, недрукованих засобів масової інформації, комп’ютерних баз даних, Інтернету. Виділяє потрібне із масиву інформації. Поєднує інформацію з різних джерел. Впорядковує свої знання. Опитує оточуючих. Обробляє документи та класифікує їх. Уміє використовувати нові інформаційні технології та швидко адаптується до їх змін. Критично оцінює інформацію.
Засоби формування інформаційноїкомпетентностіРаціональне використання фактичного матеріалу підручника. Стимулювання учнів до використання додаткових джерел інформаціїФормування вмінь обробляти інформацію. Залучення учнів до використання нових інформаційних технологій. Розвиток уміння учнів узагальнювати та систематизувати інформацію
Чудовим засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів на уроках літератури є кроссенс. Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і створене за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів». Оскільки основне значення кроссенса – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми.
Реалізація кроссенсу на уроках зарубіжної літератури допомагає:поглибити розуміння вже вивченого шкільного поняття (явища, теми);показати неординарне практичне застосування знань і зв'язок вивченого з життям;встановити міжпредметні зв’язки з іншими шкільними дисциплінами.розкрити глибину розуміння учнями вивченої теми.
Алгоритм створення кроссенса:1. Визначити тематику(загальну ідею).2. Вибрати 8-9 елементів (образів), що мають відношення до теми.3. Найти зв'язок між елементами.4. Визначити послідовність елементів за типом зв’язку «хрест» і «основа».5. Сконцентрувати значення в одному елементі (центр – 5-й квадрат).6. Виділити відмінні риси, особливості кожного елемента. 7. Підібрати картинки, що ілюструють вибрані елементи (образи).8. Замінити вибрані прямі елементи (образи) і асоціації.
Кроссенс. Мігель де Сааведра Сервантес «Дон Кіхот». Про кого й про яке поняття йде мова в цієй головоломці?По периметру:1-2-його посвятили в лицарі і він вирушив на пошуки пригод;2-3-на своєму шляху здійснив декілька «подвигів»- воював з вітряками;3-6-з незрозумілих для нього причин розігнав похоронну процесію;6-9-обрав собі даму серця;9-8-все, що він робив, було марною тратою часу;8-7-цей герой-представник епохи Відродження;7-4-він один з вічних образів світової літератури. По хресту:1-9- Дон Кіхот і Дульсінея Тобосська – власні імена;3-7- будівлі протилежні за виглядом: низького прошарку населення і заможніх.
Кроссенс. Іспанський поет Луїс-де-Гонгора-і-Арготе. «Галерник». Про кого і про що зображено в квадратах?1-2 -поет епохи барокко – наставник в поезії Ф. Петрарка;2-3-за веселе життя й легковажні вірші був звільнений з посади ключника;3-6- змінилася його діяльність: при дворі короля мав почесну посаду капеллана;6-9- капеланство дає важливу можливість: він розмірковує над долею поета;9-8-замислився про тяжке життя людей: тих, хто закований на галерах;8-7-галерник-представники прошарку рабів;7-4-за правду у віршах після смерті його, поет епохи барокко, назвали «іспанським Гомером».