Мета (формувати компетентності): предметні – визначення учнями ознак романтизму у художньому творі, знання змісту поеми, обговорення проблеми сенсу життя, розкриття ідей, аналіз мотивів й образів поеми; удосконалення навичок аналізу ліричного твору, розвиток мислення через словникову роботу, відповіді на запитання; стимулювання інтересу учнів до самостійного читання творів світової літератури мовою оригіналу; ключові – удосконалювати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ, навичок роботи із джерелами інформації, прагнення до літературної освіти; естетичний смак, емоційне сприйняття ліричного твору, прагнення жити у рідній країні вільно, всебічно розвиваючи свої можливості.
Коли життя дає шанс…
Михайло Лермонтов, «Мцирі»( «Мцыри») (слайд1)
Мета (формувати компетентності): предметні – визначення учнями ознак романтизму у художньому творі, знання змісту поеми, обговорення проблеми сенсу життя, розкриття ідей, аналіз мотивів й образів поеми; удосконалення навичок аналізу ліричного твору, розвиток мислення через словникову роботу, відповіді на запитання; стимулювання інтересу учнів до самостійного читання творів світової літератури мовою оригіналу; ключові – удосконалювати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ, навичок роботи із джерелами інформації, прагнення до літературної освіти; естетичний смак, емоційне сприйняття ліричного твору, прагнення жити у рідній країні вільно, всебічно розвиваючи свої можливості.
Обладнання: тексти поеми М.Лермонтова «Мцирі», портрет поета, презентація, відео-фрагмент до поеми.
Я мало жив, і жив в страху. Я мало жил, и жил в плену.
І два життя таких, як це, Таких две жизни за одну, Я проміняв би на одне, Но только полную тревог
Я променял бы, если б мог. Та тільки сповнене надій, Якби я це змінити міг… (М. Лермонтов «Мцирі»)
(слайд 2)
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності. Життя - безцінний дар. Ми прагнемо досягти успіхів, отримати гарну освіту, любити, творити, вільно розмовляти рідною мовою, спілкуватися з друзями. Тобто, жити щасливо, повноцінно.
Постановка проблемних питань:
- В чому сенс життя? - Як література допомагає нам розібратися у життєвих питаннях? ( слайд 3)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.«Мозковий штурм»
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Робота над темою уроку.
1. Перегляд відеоролика «Мцирі» (слайд 5)
2. Слово вчителя.
Дія поеми відбувається в Грузії. Виникнення задуму пов'язано з подорожжю поета по Військово-грузинській дорозі. Тоді Лермонтов відвідав древню столицю Грузії, місто Мцхета. Там він зустрів самотнього ченця, який розповів йому свою історію. Горець від народженню ще дитиною був узятий в полон генералом Єрмоловим. В дорозі хлопчик захворів, і Єрмолов залишив його в монастирі. Хлопчик довго не міг звикнути до стін монастиря, його правил, сумував, пробував тікати на батьківщину. Наслідком такої спроби була важка хвороба, яка ледь не позбавила його життя. Він змирився зі своєю долею і залишився в монастирі.
3. Бесіда.
- Яка тема поеми? (зображення сильного, сміливого, бунтівного хлопця, взятого в полон, що виріс у похмурих стінах монастиря, страждав від гнітючих умов життя і вирішив ціною ризику для життя вирватися на волю). (запис у зошитах)
- Визначте основну думку твору. (Краще три дні справжнього життя на волі, ніж багаторічне ув'язнення в стінах монастиря, де людина не живе повноправно, а існує. Для героя смерть краще, ніж життя в монастирі).
- Як побудований твір? (Невеликий вступ, де змальований вигляд покинутого монастиря, 2-ий розділ, де вказана причина перебування хлопчика у монастирі, з невеликого третього розділу починається сповідь-розповідь Мцирі про свій біль, тугу, щасливі три дні на волі й очікування неминучої смерті. Всього 26 розділів).
4. Словник (слайд 6)
Чернець – представник релігійної громади, відповідно до обітниці(клятви) веде аскетичне життя (у молитвах, на самоті, обмеження в їжі). Ченці проживають в монастирях, пустелях, лаврах.
Монастир - релігійна громада ченців або черниць, що має єдиний статут, а також єдиний комплекс богослужбових, житлових, господарських будівель.
Келія - житло ченця, зазвичай, окрема кімната в монастирі.
Обітниця - в релігії - дається Богу ( або духовному вчителю, наставнику) обіцянка чинити милосердя, благочестя, пожертвування, або вести аскетичний спосіб життя.
Сповідь - відверте зізнання у своїх скоєних гріхах перед Богом і щире каяття.
Аул - традиційне поселення сільського типу, громада у народів Середньої Азії і Кавказу.
Мцирі - на грузинській мові означає «монах, який не служить». Це неросійське слово має подвійний сенс - прибулець, чужинець і самотня людина.
5. Робота з текстом.
- «Ти слухати сповідь мою
Сюди прийшов, що ж, дякую ... ».
- В чому сповідується Мцирі? (розповідає про «три блаженні дні» на волі, про високу мету, до якої він прагнув, яка так і не була ним досягнута.)
- Чи знайшов Мцирі відповідь на питання, чим «прекрасна земля»? Навіщо людина живе на землі? (Мцирі побачив природу в її різноманітті, відчув її життя, радість спілкування з нею. Так, світ, прекрасний! Людина народжена для волі, а не для в'язниці - ось висновок).
6. Гронування: Мцирі – жага бурі, тривог, битви, боротьби.
Тяга до свободи, до сильних і вільних людей.
Глибоке поетичне сприйняття природи і краси.
Прагнення до радощів і страждань земного життя, протест проти церковного і всякого іншого рабства.(слайд7)
VI. Підбиття підсумків уроку. Відповіді на проблемні питання. (слайд3)
Основним художнім принципом романтизму, якому слідував Лермонтов, є романтичний індивідуалізм. Не всяка особистість може бути обраною. Позиція романтичної особистості - зосередження на власному «я», тому їй важко жити в навколишньому світі. Світ постійно виштовхує особистість, а особистість відчужується від світу. В результаті, не знайшовши контактів зі світом, романтична особистість відправляється на пошуки своєї духовної батьківщини. Ця поема не тільки про Мцирі, а й про самого Лермонтова, тому що їхні долі дуже схожі. Якщо Мцирі було важко в монастирі, то Лермонтову - у суспільстві. Лермонтов прагнув не спілкуватися з людьми, які його не розуміли, яким було байдуже майбутнє країни. Поет прославляв боротьбу, подвиг, силу характеру і непримиримість з несправедливістю та байдужістю.
VII. Домашнє завдання. Написати есе «Жити на волі…»(слайд 9)
1