Спиридон Черкасенко. «Маленький горбань». Образ Павлика – душевно красивого і щедрого хлопчика

Про матеріал
Мета уроку: розкрити характер Павлика, його поведінку, вчинки, стосунки з іншими дітьми, ставлення до нього автора й інших персонажів; осмислити роль моральних якостей у становленні власної особистості; розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, пам’ять, логічне мислення, кмітливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, розвивати навички складання плану-характеристики персонажів, ведення дискусій щодо проблемних питань; сприяти вихованню здатності співпереживати, почуття поваги і любові до творчості українських письменників, їх героїв; поваги і любові до батьків, рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Перегляд файлу

6 клас

Урок № 25                                                                                              Дата__________

Тема: Спиридон Черкасенко. «Маленький горбань». Образ Павлика – душевно красивого і щедрого хлопчика

 Мета:  продовжити роботу над аналізом твору; розкрити характер Павлика, його   поведінку, вчинки, стосунки з іншими дітьми, ставлення до нього автора й інших персонажів; осмислити роль моральних якостей у становленні власної особистості;

розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, пам’ять, логічне мислення, кмітливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, розвивати навички складання плану-характеристики персонажів, ведення дискусій щодо проблемних питань;

сприяти вихованню здатності співпереживати, почуття поваги і любові до творчості українських письменників, їх героїв; поваги і любові до батьків, рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: портрет С.Черкасенка. Дидактичний матеріал (картки-завдання, картки-підказки), презентація Power Point.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:

 а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, робота з підручником, виразне читання, «мозковий штурм» , «Незакінчене   речення», асоціативний диктант;

 б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим  матеріалом.
2. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
3. Візуальний: складання схем.
4. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

 

ХІД УРОКУ

 

  1.  Організаційний етап
  2. Актуалізація опорних знань

Кросворд

Ключове слово народного прислів’я «Так треба жити, щоб нікому зла не чинити та завжди … творити»

 

 

 

 

 

 

 

1.Д

і

д

 

 

 

 

 

2.ж

а

й

в

О

р

о

н

о

к

 

 

 

 

3.к

о

Б

з

а

р

 

 

 

 

 

4.С

п

и

Р

и

д

о

н

 

5.З

а

х

а

р

к

О

 

 

 

 

 

 

  1.               Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя Кожна людина – це частина колективу, соціуму, людства. Це частина Добра на Землі. Так повинно бути за всіма законами природи і життя. Але ми знаємо, що не все так просто. Напевно, не так уже й багато людей на світі, які живуть лише для блага інших. У наш час, на жаль, прийнято здебільшого дбати про власний добробут. І на запитання, чи щасливі ви в житті, люди найчастіше відповідають негативно, бо не розуміють, що щасливі вже тим, що здорові фізично й розумово.

 А між тим, поряд з нами живуть люди, обділені можливістю пересуватися, бачити, чути, говорити. Проте інтересу до життя вони при цьому не втрачають, виявляють у собі таланти, знаходять бажання творити, хочуть бути потрібними суспільству, не втомлюються допомагати і бути милосердними.

Діти, ви всі чули про параолімпійські ігри. У вересні 2012 року Харків зустрів своїх параолімпійців на площі Конституції. Спортсмени були нагороджені почесними грамотами Харківської обласної державної адміністрації.

Серед нагороджених на Параді спортсменів була плавчиня з порушенням опорно-рухового апарату Наталя Пролагаєва, почесна громадянка Лозової. Спортивним плаванням Наталя займається давно. За цей час вона встигла завоювати багато нагород, взявши участь у двох чемпіонатах Європи та одному чемпіонаті світу. Вже на першому своєму чемпіонаті Європи вона виборола дві золоті медалі. На чемпіонаті світу 2010 року – п’ять золотих і одну срібну. Чемпіонат Європи 2011 року приніс Наталі чотири золотих, дві срібних і одну бронзову медаль. В 2012 році володарку трьох золотих медалей та одного срібла, Наталю Пролагаєву, зустрічали сини та мати.

  • Очікувані результати

Тож давайте сьогодні спробуємо розібратися, що таке щастя? Від чого воно залежить?

Перед вами на столах лежать маленькі хмаринки. Напишіть на цих хмаринках, що ви очікуєте від уроку?

 

Чи треба нам сьогодні говорити про добро?

А щоб вам легше було визначитися, послухайте поезію Любові Забашти.

Людина починається з добра,

Із ласки і великої любові,

Із батьківської хати і двора,

З поваги, що звучить у кожнім слові.

Людина починається з добра,

З уміння співчувати, захистити.

Це зрозуміти всім давно пора,

Бо ми прийшли у світ добро творити.

Людина починається з добра,

Із світла, що серця переповняє.

Ця істина, як світ, така стара,

А й досі на добро нас надихає.

  1. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку

Вчитель. Діти, запишіть тему сьогоднішнього уроку: «С. Черкасенко. „Маленький горбань”. Образ Павлика – душевно красивого і щедрого хлопчика».

Сьогодні перед нами постає образ непростого хлопчика Павлика, який є взірцем справжньої краси і доброти. А наше завдання протягом уроку навчитися розрізняти у вчинках людей добро і зло, правду і брехню, справедливість, милосердя і черствість, бездушність.

Словникова робота

На дошці записані опорні поняття

 краса зовнішня і внутрішня;

 краса людської душі;

 красива душею людина – добра, чуйна, милосердна, співчутлива, та, що вміє прощати, може зрозуміти, відчути чужий біль.

 

  1. Відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

«Мозкова атака»

  • Діти, а чому образ хлопчика Павлика – непростий?
  •   А як дід Антип любить онука? Зачитайте з тексту.

«Незважаючи на його страшний, химерний горб, дід дуже любив хлопця. Але він гаразд знав вдачу всіх отих захарків,  проньок та інших, знав, що за великим Павликовим горбом діти ще не вміють побачити чудового серця його, тому боявся, що пустуни зобидять хлопця…».

  • Кого дід Антип звинувачує у лихій долі хлопчика. Знайдіть підтвердження в тексті.

Творче дослідження

 

Цитатна характеристика

Вчитель читає цитати, а діти повинні назвати риси головного героя.

  •       відокремленість від оточуючих: «Якого не прийнято, то й той сидить тут, осторонь, і з цікавістю стежить за грою»;
  •       рухливість: «… ішов перехильцем, як качка, коливаючи своїм химерним горбом, і якось кумедно махав руками, вивертаючи долоні…»;
  •       вміння спілкуватися з дітьми: «… слухали його поважну, навчаючу мову, коли він що розповідав їм або роз’яснюючи, як треба гратись, або розказуючи якусь цікаву побрехеньку чи довгу заплутану казочку»;
  •       самотність: «Через його страшний горб товариші цурались його, й він звик бути здебільшого самотнім, на самоті зі своїми думками, жив ними, тішився, розважався ними»;
  •       любов до природи: «…любив звірят, любив пташок і плакав, навіть зомлів, коли при нім хто з хлопців розбив пташині яєчка або скручував голови горобеняткам».
  •       доля хлопця (думки діда): «З їхньою долею далеко не заїдеш. Живе ненька,живе дід, то й доля жива, а помрем…», «Ех, дала серце, та не дала вроди… А нема вроди, нема й щастя. І за що покарав Господь?»

 

Хвилинка-цікавинка

Яке значення має ім'я ПАВЛО?

Павло - добра й чуйна людина. В дитинстві він з великим бажанням буде допомагати матері доглядати за молодшим братом або сестричкою. Ніколи не порушить заборон дорослих і буде переконувати своїх друзів не переступати рамки дозволеного. З віком у Павла ще більше виявиться здатність до співпереживання, співчуття.

Гра «Сонечко»

А тепер узагальнимо сказане нами за допомогою гри „ Сонечко ”. На  дошці ви бачите ім’я Павлик. Які риси характеру цього героя ви можете назвати?

           Робота в парах.  Рольове читання

Учні, які отримали завдання на картках прочитають найцікавіші епізоди оповідання за ролями: (ІІ розділ): розмова Павлика з матір’ю про казки від слів «- Спатки, мамо.» до слів «Плакатиму?.. Ні…»; (УІ розділ) від слів «-Устав, сину?...» до слів «…Ач, яким вовком дивиться..».

 Асоціативний диктант

Записати у 2 колонки: 1 – слова, що асоціюються з Павликом, 2 – із Захарком.

 

Павлик

Захарко

 

 

 

Добрий, черствий, чесний, безсердечний, ласкавий, підлий, справедливий, пихатий, зарозумілий, мужній, відчайдушний, милосердний, терпимий до образ, дволикий, гордий, неслухняний, веселий, чуйний, фантазер, духовно багатий.

Ситуативна вправа: як легше відповісти на образу?

 

  1. Узагальнення та систематизація основних знань учнів

 Характеристики персонажа

Проблемне запитання

-Діти, що на вашу думку першим впадає в око під час знайомства з героєм?

-Далі, коли ми бачимо героя у спілкуванні з іншими людьми, бачимо його вчинки, як він міркує, яка його мова, як він поводиться в різних ситуаціях, про що ми дізнаємося?

 

Таким чином орієнтовний план до характеристики персонажа має такий вигляд:

          План

1.Зовнішність Павлика.

2.Внутрішній світ героя:

а) ставлення до старших і ровесників;

б) мова Павлика;

в) думки, міркування,фантазії та мрії хлопчика;

г) вчинки за різних обставин.

3.Ставлення інших героїв твору до Павлика.

4.Ставлення автора і читача до Павлика.

 

Цей план можна доповнити, помітивши якусь цікаву рису, яку не розкриває жоден із пунктів плану.

 

  1. Підбиття підсумків уроку

      «Незакінчене   речення»

          Оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань» вчить нас…

Павлик – душевно красивий і щедрий хлопчик тому, що…

Щастя – це…

 

 

 

Заключне слово вчителя

Нічого немає простішого, як на зло відповідати злом. Проте так чинять слабкі духом, безсердечні. І ніхто не знає, як поверне життя і кому більше буде потрібна допомога!

Пам’ятаймо: до всього живого треба ставитися милосердно, доброзичливо. Спілкуючись із людиною, важливо не підкреслювати її вади, а давати зрозуміти, що вона така ж, як і інші. Від нещастя ніхто не застрахований і нічого у світі немає вище за Божі заповіді.

Чи існує якесь особливе правило у взаємодії з людьми?

 

Так, є, і в ньому втілена мудрість доброго ставлення до людей. Це – „ золоте правило ” моралі : „ Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводились з тобою ”.

  1.  Домашнє завдання

Обов’язкове. Підготувати усний переказ улюбленого епізоду твору «Маленький горбань».

  • Скласти план-характеристику Захарка.
  •             Написати твір-мініатюру «Красива людина – це…?».

 

 

docx
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку