ВІДДІЛ ОСВІТИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЛЮБАРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
Пединківський ЗЗСО I-III ступенів
творчості Т.Г Шевченка у 5-8 класах.
Любар 2022 рік
Робота схвалена на засіданні методичного об'єднання ІМЦ відділу освіти ,молоді та спорту Любарської селищної ради протокол №4 від 15.12.2021 р.
Укладачі: вчитель української мови та літератури Пединківського ЗЗСО I-III ступенів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист Данилюк К.Г., вчитель зарубіжної та української літератури, спеціаліст вищої категорії Сікалюк Т.М.
Рецензент: Циганович Г.М.методист ІМЦ, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.
Посібник розрахований на вчителів української та літератури. У навчальному посібнику представлено матеріали для підготовки вчителя до уроків вивчення творчості Т.Г.Шевченка у 5-8 класах. Посібник містить різні завдання до вивчення творів письменника. Його основною метою є поглиблення інтересу до вивчення творчості поета.
Посібник допоможе ефективніше організувати роботу із закріплення та повторення вивченого матеріалу як на уроці , так і вдома , спростить процес перевірки та оцінки навчальних досягнень школярів. Сподіваємось,що посібник стане у пригоді вам та вашим учням.
Призначено для учнів 5-8 класів закладів загальної середньої освіти та вчителів української літератури.
.
ЗМІСТ
Вступ…………………………………………………………..4
Життєвий та творчий шлях письменника................................ 6
5 клас......................................................................................... 21
«За сонцем хмаронька пливе»................................................. 21
«Садок вишневий коло хати»................................................. 32
6 клас......................................................................................... 44
«Думка»..................................................................................... 44
«Іван Підкова».......................................................................... 55
7 клас......................................................................................... 67
«Заповіт»................................................................................... 67
«Тополя»................................................................................... 82
«Мені тринадцятий минало»................................................... 95
8 клас....................................................................................... 106
«Думи мої, думи мої»............................................................ 106
«Ой три шляхи широкії»....................................................... 115
«Мені однаково, чи буду»..................................................... 128
Список використаних джерел............................................... 139
ВСТУП
Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність.
Бернард Шоу
У програмі української літературі визначне місце належить вивченню життя й творчості найвидатнішого її представника – Тараса Григоровича Шевченка, геніального поета,художника,мислителя, пророка національного відродження України. Українська школа домоглася значних успіхів в донесенні до учнів сили й краси Шевченкового слова.
Сьогодні в розпорядженні учителя широкий спектр методологічних технологій, ІКТ, інтернет-програм, щоб образ Кобзаря як людини, поета, художника, борця, як символ України донести до учнів глибинно, науково, емоційно, цікаво, творчо, доступно.
Поряд із традиційними методами навчання дедалі більшу популярність завойовують інтерактивні методи. Це - веління часу..Мета цього видання – по-перше, дати у руки вчителя посібник, за допомогою якого можна легко організувати роботу учнів, а по-друге, навчити школярів використовувати дії та вміло користуватися будь-якою інформацією.
Пропонуємо до вашої уваги різноманітні інтерактивні сучасні завдання для вивчення творчості Т.Г. Шевченка у 5-8 класах.
Посібник містить кросворди, «хмари слів», ребуси,QRкоди, кроссенси.Різноманітні завдання на картках допоможуть вам перевірити та закріпити знання учнів як на початку уроку так і для закріплення вивченого матеріалу.
Також ви знайдете посилання на інтерактивні онлайнвправи. За допомогою QR-кодів ви зможете прослухати поезії поета, переглянути анімаційні мультфільми, цікаві відео про творчість письменників та багато іншого цікавого матеріалу.
Запропоновані матеріли допоможуть учителям у виборі найефективніших форм проведення уроків та позакласних заходів з української літератури, урізноманітнять дозвілля школярів.
Опишіть біографію Тараса Шевченка, використовуючи слова з « хмари слів».
Як Тарас Шевченко став зіркою 3 серія «Книга-мандрівка Україна».
Розповіді про Тараса Шевченка.
https://learningapps.org/3010053
Інтерактивна вправа.
Вікторина
По горизонталі:
1. Професія батька Т. Шевченка. (Стельмах)
2. Прізвище кирилівського дяка, у якого навчався малий Тарас. (Богорський)
3. Назва міста, де Т. Шевченко зустрівся з І. Сошенком. (Петербург)
4. У Енгельгардта Т. Шевченко був прислужником — ... (козачком)
5. Про що мріяв все своє життя Тарас Григорович? (Волю)
6. Якому ремеслу Т. Шевченко вчився у цехового майстра Ширяєва? (Малярству)
По вертикалі:
7. Назва балади Т. Шевченка. («Тополя»)
Сторінками життя Т. Шевченка По вертикалі:
1. Ім'я батька поета. (Григорій)
По горизонталі:
1. Видатний український діяч мистецтва, з яким І. Сошенко познайомив Т. Шевченка. (Є. Гребінка)
2. Село, де народився майбутній поет. (Моринці)
3. Під час перебування в Оренбурзі Т. Шевченку було заборонено писати і... (малювати)
4. Місто, де навчався письменник. (Петербург)
5. Видатний учений-історик, який запропонував Тарасу Григоровичу вступити до Кирило-Мефодіївського
товариства. (Костомаров)
6. Збірка поета. («Кобзар»)
7. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту. (Академія)
8. Прізвище видатного російського митця, портрет якого було розіграно в лотерею для викупу Тараса Шевченка з кріпацтва. (Жуковський)
По вертикалі:
1. Ім'я матері поета. (Катерина) По горизонталі:
1. Перший учитель Тараса. (Дяк)
2. Море, в наукову експедицію до якого було запрошено Т. Шевченка. (Аральське)
3. Сад, де познайомився Тарас з І. Сошенком. (Літній)
4. Прізвище пана, у якого Тарас служив козачком. (Енгельгардт)
5. 4 вересня 1860р. Рада Академії мистецтв надала Шевченкові звання академіка-... (гравера).
6. Своєю батьківщиною письменник називав село, де він народився, тобто... (Кирилівку)
7. Назва книжки з поезіями, яку приховував поет, перебуваючи на засланні. (Захалявна)
8. Здібності, які виявилися у Тараса дуже рано.
(Малювання)
Впізнай твір за його ідеєю. 1. Співчуття козакові, який сумує за милою країною.
(«Думка»)
2. Возвеличення мужності, героїзму козаків, та їх отамана, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні в здобуття перемоги над ворогом. ( «Іван Підкова»)
3. Туга за рідним краєм, його чудовою природою. («За сонцем хмаронька пливе»)
4. Замилування простим природним ладом трудового життя з чергуванням праці і відпочинку. («Садок вишневий коло хати»)
5. Віра поета у світле майбутнє України.(«Заповіт»)
6. Невмирущість справжнього кохання, возвеличення праці, вірностінезнищенності світлих і чистих почуттів. («Тополя»)
7. Співчутливе ставлення до хлопчика –пастушка; засудження страшних голів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати. («Мені тринадцяти минало»)
8. Тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе замінити соціальний устрій, засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом. («Думи»)
9. Роздуми над долею рідної землі, її історії, розкриття щирих синівських почуттів поета до Батьківщини.
(«Мені однаково»)
10. Засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю. («Ой три шляхи широкії»)
Серед даних уривків, знайдіть зайвий. А. «Покриває рожевою пеленою, мов мати дитину».
Б. «А мати хоче научати, Так соловейко не дає».
В. «Сину, сину! Що ж це буде? Це ж буливід Князя люди».
Г. «Хвилюють, маюють, квітують поля- Добридень тобі, Україно моя!
2. А. «Журавлі летять собі
Додому ключами».
Б. «Україно! Мамо люба!
Чи не те ж з тобою сталось?» В. «Було колись — в Україні Ревіли гармати».
Г. «Будь проклята кров ледача,
Не за чесний стяг пролита!»
3. А. «Кругом поле, як те море Широке, синіє.»
Б. «Ой поїхав на чужинуто там і загинув,
Свою ріднуУкраїнуНавіки покинув»
В. «Воли ревуть, води не п’ють. Бо в Кримдоріженькучують». Г. «Як понесе з України
У синєє море Кров ворожу...»
4.А. «Віютьвітри, віютьбуйні, Аж дерева гнуться». Б. «А три шляхи широкії Терном заростають».
В. «І, не оплаканий своїми, В неволі, плачучи, умру».
Г. « Моя душа ніколи не забуде Того дарунка, що весна дала».
https://learningapps.org/3189894
Інтерактивна вправа.
Казки картинної галереї
Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.
Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.
Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.
Тарасів «Заповіт» облетів увесь світ.
Тарасів «Кобзар» — народу великий дар.
Цар Шевченка гноїв, та душі не зломив.
Хто читав «Заповіт» - рвав кайдани, рушив гніт.
В наш чудовий час вічно житиме Тарас.
Кроссенс «Біографія Тараса Шевченка"
1 – У 1814 р. в селі Моринцях народився в сім' їГригорія Шевченка син Тарас
2 – тяжким було дитинство , доводилося змалечку працювати («…я пас ягнята за селом»)
3 – до дяка в науку
4 – життя в Петербурзі
5 – знайомство із Брюлловим та Сошенком
6 – на засланні
7 – Шевченко – художник
8 – Тарас Шевченко і сучасність
9 – Тарас Григорович Шевченко - Кобзар
Чи міг би Т.Г.Шевченко уникнути арешту?
Яким чином?
Уявіть себе в ролі психолога і створіть психологічний портрет Тараса Шевченка Схарактеризуйте вдачу і темперамент, риси характеру, здібності, обдарування.
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
« За сонцем хмаронька пливе»
Виразне читання поезії
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
|
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Що пливе в небі за сонцем?
(Хмаронька)
Виконайте вікторину, скориставшись підказкою, використовуючи слова з « хмари слів».
1.Що робить хмаронька?(Пливе)
2.Хмара розстилає …(Поли)
3.Хмара покриває сонце, як… (Мати)
4.Туман… море і хмароньку…(Закриває)
5. Хмаронька покриває сонце рожевою …(Пеленою)
6.Жанр лірики. (Пейзажна)
Уяви, що ти ведеш презентація твору «За сонцем хмаронька пливе». На вашу презентацію потрапили люди, які нічого не знають про творчість Тараса Шевченка. Щоб в могли про неї розказати, створіть цікаву розповідь.
1.Як ви розумієте другий рядок вірша «За сонцем хмаронька пливе»?
2.Яким настроєм – веселим чи сумним – наповнений ця поезія?
1.Знайдіть у вірші усі порівняння і випишіть їх.
2.Уважно роздивіться картину К. Крижицького «Вечір». Скажіть, чим вона близька до поезії «За сонцем хмаронька пливе» і чим відмінна.
1.Які думки і почуття викликала у вас поезія «За сонцем хмаронька пливе»?
2.Які кольори ви « побачили» в цих поетичних рядках?
1.Які художні засоби ви помітили у творі?
2.Чи відчувається присутність людини і як?
1.Які настрої відтворює автор і за допомогою яких засобів?
2.До яких порівнянь вдається Т.Шевченко у поезії?
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.
1.Пливе____________________________________________
___________________________________________________
2.Любо____________________________________________
___________________________________________________
3.Ворог____________________________________________
___________________________________________________
4.Ждеш____________________________________________
___________________________________________________
1
|
А) З богом заговорить |
1.---------- |
2
|
Б)І хмароньку рожевою |
2.---------- |
3
|
В)За сонцем хмаронька пливе
|
3.---------- |
4
|
Г)Мов матері діти
|
4.----------- |
5 |
Д) Оповиє тобі душу |
5.---------- |
1)У ліричному творі передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої. (Так)
2)Вірш «За сонцем хмаронька пливе» не є ліричним твором. (Ні)
3) Персоніфікація – це художнє означення. (Ні)
4)Вірш «За сонцем хмаронька пливе» належить до громадянської лірики. (Ні)
5) У поезії автор хотів показати душевний стан, викликаний розлукою з рідним краєм. (Так)
6) Допомагають зрозуміти ідейний задум автора такі художні засоби, як епітети, порівняння, персоніфікації. (Так)
Розмалюйте. Запишіть на малюнках епітети до цих слів.
«Дерево вражень». Запиши свої враження від твору на гілках дерева.
Поетична « квітка».
В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання
Кросворд
1.Яку пору дня зображено у вірші? (Вечір)
2.Який художній засіб використано у висловах «і сонце спатоньки зове», «серце одпочине» ? (Метафора)
3.Хто ворог моря? (Туман)
4.Хто закохався у сонце? (Хмаронька)
5.Кого завжди чекають з нетерпінням? (Матері)
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Загадка
У долині цілий день
Він співа дзвінких пісень
Як верба і як калина,
Птах - цей символ України.
Тішить піснею людей
Гарна пташка…( соловей)
Відгадавши цю загадку, ви дізнаєтесь чиїй всевладній красі підкоряється мати.
Матуся Сонце
• Хто завжди чекає з нетерпінням? (Матері)
• Що слугує аеродромом для хрущів? (Вишні)
• Кого втома не бере ? ( Дівчат)
• Назвіть вечірній дует (Солов'ї і дівчата)
• Назвіть вечірній ліхтар? (Зіронька)
• Хто й увечері не розлучається зі своїми
помічниками? ( Плугатарі з плугами)
• Хто з матір'ю сперечається і кого вона боїться
( Соловейка)
Перегляньте анімаційний мультфільм.
Який настрій викликала у вас ця поезія? Чому?Спробуйте відобразити свій настрій за допомогою кольористики.
1.Вірш «Садок вишневий коло хати» чітко поділений на три частини (три строфи). Чи треба змінювати інтонацію, читаючи їх?
2.З чого можна зробити висновок, що у вірші зображено весну( квітень або травень)?
1.Що означає вислів: «Дочка вечерять подає»?
2. Яким настроєм пройнятий вірш «Садок вишневий коло хати»?
1.Чому на вашу думку, саме донька подає вечеряти?
2.Яку пісню мали б співати дівчата, ідучи з поля?
1. Вірш «Садок вишневий коло хати» написаний у неволі, коли Т.Шевченко навесні в холодній та сирій камері Петербурга очікував вирок. Що на вашу думку, мало спонукати поета написати такий ніжний та світлий вірш?
2.Які художні засоби використані у творі?
Проблемно-пошукові завдання.
- Визначте, які художні засоби використовує автор для створення чудової картини сільського вечора. Зробіть висновок. (Епітет - маленьких (діточок); зменшенопестливі слова – зіронька, соловейко, діточок; повторити. Автор дуже економно використовує художні засоби, але досягає виразності й краси поетичної картини за рахунок змісту, добору лексики.)
- Чи є у вірші елементи гумору? Доведіть це. («А мати хоче научати, так соловейко не дає» - топка доброзичлива усмішка, коли мати, незважаючи на свій обов'язок (і необхiднiсть!) наставляти дітей, підкоряється всевладній красі солов'їного співу, тихого вечора; їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі.) - Випишіть усі дієслова з вірша, порівняйте їхню кiлькiсть з іншими частинами мови; з'ясуйте їх роль у змалюванні поетичної картини.
- (Йдуть, йдуть, співають ідучи, ждуть; вечеря, встає, подає, хоче научати, не дає; поклала, заснула, затихло, не затих - Дiєслів багато, вони складають своєрiдний логічнозмістовий ланцюжок; саме вони сприяють рухові дії, змiнi
одних картин іншими, роблять вiрш динамічним.)
Порівняльна таблиця.
Вiрш «Садок вишневий коло хати» |
Картина «Селянська родина»
|
Почуття: радість Родина: батько (хоч не згадується,але слово «сiм'я- дає це розуміння) мати, діти Фон: хата, природа - садок вишневий, вечірня зіронька, соловейко Проблема: немає (родина кріпаків, але немає цього на поверхні) |
Почуття: сум Родина: чоловік, жінка дитина, дідусь
Фон хата
Проблема: родина кріпаків
|
Треба розташувати малюнки в послідовності за текстом. Потім учні по черзі демонструють малюнок і декламують відповідний рядок вірша.
|
||||
|
Установіть послідовність подій у вірші «Садок вишневий коло хати»
1
|
А)Та не соловейко не затих |
1.---------- |
2
|
Б)А матері вечерять ждуть |
2.---------- |
3
|
В)Садок вишневий коло хати
|
3.---------- |
4
|
Г)Поклала мати коло хати
|
4.----------- |
5 |
Д)Дочка вечерять подає |
5----------- |
Літературний диктант «Навпаки»
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї
1.Йдуть____________________________________________
___________________________________________________
2.Співають_________________________________________ __________________________________________________
3.Ждуть____________________________________________
___________________________________________________
4.Затихло__________________________________________
___________________________________________________
5.Научати__________________________________________
__________________________________________________
Відновіть пропущені слова у вірші, записавши відповіді у сітку кросворду. Прочитайте по вертикалі ключове для ідеї поезії слово. Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями (1)…….,
(2)……….. з плугами йдуть, Співають ідучи дівчата, А (3) ……. вечерять ждуть.
(4)…… вечеря коло хати,
Вечірня (5)…… встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче (6)………., Так соловейко не дaє.
Поклала мати коло хати
Маленьких (7)……… своїх; Сама заснула коло їх. Затихло все, тілько дівчата Та соловейко не затих.
(8) Безтурботне життя на лоні природи – це ……….
1. Поезія «Садок вишневий коло хати» допомогла мені…
2. Найбільше у поезії мене вразило те, як…
3. Слухаючи поезію, я відчувала…
4. Після цього уроку я зрозумів, зрозуміла, що…
5. Найбільше на уроці сподобалося…
6. Про цей урок я розкажу своїм…
https://learningapps.org/9620593
Інтерактивна вправа
Розмалюй та дай відповідь на питання, чому спів солов'я вважається найкращим в Україні. Чому цей вірш став «візитною карткою» України.
Ходить, ходить – не заходить
Як зайде, то не виходить
(Думка)
Розгадавши загадку, ви розшифруєте назву твору.
Анімаційний фільм
Заповніть таблицю
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.
1.Доля_____________________________________________
___________________________________________________
2.Козак____________________________________________ __________________________________________________
3.Покинув__________________________________________
___________________________________________________
4.Спідкалося горе___________________________________
( На чужій стороні і весна не красна)
Знайдіть у поезії рядки співзвучні з даним прислів'ям, яке зашифровано у
(За рідним краєм і в небі сумно)
1.Що шукає козак? Як зрозуміти значення слова доля?
2.Поясніть останній рядок: «Пішов козак світ за очі»
1.Яке життя пророкує думка козакові на чужині?
2.Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? Через що?
1.Який мотив твору? Доведи свою думку, посилаючись на текст.
2.Від чийого імені ведеться розповідь? Підтвердіть свою розповідь словами з тексту.
1.У поезії використано популярні у фольклорі образи: журавлиний ключ і зарослі тернами шляхи. Що вони символізують?
2.Поясни, які почуття і думки володіли автором, коли він писав свій твір. Відповідаючи, посилайся на твір. Установіть послідовність подій у вірші «Думка»
1
|
А)Плаче козак – шляхи биті Заросли тернами |
1.---------- |
2
|
Б)Думав, доля зустрінеться – Спіткалося горе. |
2.---------- |
3
|
В)Шукав козак свою долю, А долі немає.
|
3.---------- |
4
|
Г)А журавлі летять собі Додому ключами |
4.----------- |
|
|
|
5 |
Д)Тече вода в синє море, Та не витікає |
5.--------- |
Вікторина
https://wordwall.net/ru/resource/1225955
Розфарбуй та поясни, що символізує журавлинний ключ у творі.
Використовуючи прийом гронування, складіть психологічний портрет ліричного героя – назвіть 3-4 найяскравіші риси.
Складіть акровірш до слова «Козак».
К____________________________________
О____________________________________
З_____________________________________
А____________________________________
К____________________________________
Кросворд «Думка»
1.Хто є головним героєм вірша? (Козак)
2.Що спіткало козака на чужині? (Горе)
3.У творі герой шукає те, що не знайшов, а саме? (Долю)
4.Визначте художній засіб «синє море», «серце козацьке»
( Епітет)
5.Вставте необхідне слово в рядок «Ні з ким буде…, ні поговорити» (Поплакати)
«Дерево вражень». Запиши свої враження від твору на гілках дерева.
Розгадайте ребус.
І
Виразне читання.
Загадка
Яке взуття в огні гнеться, А з ніг не скидається?
(Підкова)
Розгадавши загадку, ви дізнаєтеся, яке прізвище мав герой цього твору.
Опишіть Івана Підкову.
Заповніть таблицю
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.
1.Свідок слави_____________________________________
2.Лихо танцювало___________________________________
3.Добре жити_______________________________________
4.Веде, куди знає____________________________________
5.До султана________________________________________
Скориставшись «хмарою слів», випишіть художні засоби, які використовує автор в описі моря, бою.
1.Про яку бувальщину згадується у творі?
2.Яке значення у творі має опис бурхливого моря? Усно опишіть його.
Картка№2.
1.З чим звернувся отаман до козаків? Зачитайте.
2. Розкажи, які два періоди історії України змальовано в поемі.
1.Який мотив є провідним у першій частині поеми? Відповідь підтверджуйте цитатами з твору.
2.У другій частині використано гіперболу. Знайди і прочитай ці уривки. Яка їхня роль у творі.
1.Доведи, що «Іван Підкова» - поема.
2. За текстом поеми назви лицарські чесноти українських козаків. Які стосунки козаків з отаманом?
«Юний психолог»
Установіть послідовність подій у вірші «Іван Підкова»
1
|
А)Пан отаман та на хвилю Мовчки поглядає |
1.---------- |
2 |
Б)Чорна хмару з-за Лиману |
2.---------- |
|
Небо, сонце криє |
|
3
|
В)А згадаймо! Може, серце Хоч трохи спочине.
|
3.---------- |
4
|
Г)Було колись – в Україні Ревіли гармати
|
4.----------- |
5 |
Д)А попереду отаман Веде, куди знає |
5.---------- |
Опиши зовнішній вигляд козака
Фанфік. Напиши листа Івану Підкові.
Спробуй себе в ролі сценариста та кінорежисера. Створи план екранізації епізодів з твору. Про яку бувальщину згадується у творі?
Вправа «Доміно» . Підберіть епітети, які влучно характеризують образ Івана Підкови.
Складіть акровірш
І_______________________________
В_______________________________
А________________________________
Н_______________________________
П_______________________________
І_________________________________
Д________________________________
К________________________________
О________________________________
В________________________________
А________________________________
Кросворд «Іван Підкова»
1.Про які часи розповідається у творі? (Козаччина)
2.Визначте художній засіб:
Грай же, море, мовчіть гори…(Метафора)
3.Т.Г. Шевченко написав цей твір, перебуваючи у …
(Петербурзі)
4.Справжнє прізвище Івана Підкови? (Вода)
5. Яка річка згадується у творі? (Дніпро)
Заповніть таблицю
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Складіть синквейн до слова «Заповіт»
Особисте розпорядження фізичної особи на випадок своєї смерті.
(Заповіт)
Тлумачення цього слова є назвою поезії.
Який епіграф до уроку зашифрований у «хмарі слів»?
(«Заповіт» - вершина громадянської лірики поета. В.
Смілянська)
1.Чому твір називають «Заповіт»?Навіщо люди складають заповіти?
2.Поміркуйте, чому в такому пафосному вірші, як «Заповіт», немає знаків оклику.
1.У чому полягає відмінність між темою та ідеєю твору? Яка тема твору? Яка його ідея?
2.Чому Шевченко бажає бути похованим на Україні?
1.До чого закликає поет у творі? Відповідь свою підтвердіть цитатами.
2.Яке останнє прохання поета?
1.З яким проханням звертається Т.Шевченко до народу на початку твору?
2.Чи можна сказати, що ця поезія справді є заповітом митця для всіх без винятку українців? Свої міркування доведіть.
Челендж «Заповіт» Шевченка різними мовами світу.
Установіть послідовність подій у вірші «Заповіт»
1
|
А)Похавайте та вставайте, Кайдани порвіте |
1.---------- |
2
|
Б)І вражою злою кров'ю Волю окропіте |
2.---------- |
3
|
В)Все покину, і полину До самого Бога
|
3.---------- |
4
|
Г)Не забудьте пом'янути Незлим тихим словом
|
4.----------- |
5 |
Д)Як умру, то поховайте Мене на могилі |
5.---------- |
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.
1.Вкраїна___________________________________________
___________________________________________________
2.Дніпро___________________________________________
___________________________________________________
3.Окропіте_________________________________________
___________________________________________________
4.Не забудьте пом'янути _____________________________
Літературні диктанти.
1 Свій знаменитий «Заповіт» Т. Шевченко написав … року (1845)
2 Дізнавшись про хворобу поета, його забирає до себе щирий приятель, переяславський лікар… (Андрій Осипович Козачковський)
3 На Переяславщині Т.Шевченко працював у складі…(Археографічна комісія).
4 За жанром «Заповіт»- зразок…лірики (громадянська).
5 «Заповіт» написаний у формі…(монолог)
6 Вірш складається із…(укажіть число)(6) строф
7 Назвіть елементи композиції вірша…(експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка)
8 Як називається художній засіб «лани широкополі»
(епітет)?
9 Як називає поет прийдешнє суспільство, до якого звернений його вірш-заповіт (сім’я велика, вольна, нова)
10 «Заповіт» перекладений більше ніж ...(50) мовами народів світу.
11 І. Франко 1882 року переклав вірш …мовою (німецька).
12 Усенародного визнання набула мелодія, написана на слова «Заповіту» полтавським учителем музики Гордієм Павловичем … (Гладкий).
1 Свій знаменитий «Заповіт» Т.Шевченко написав у м….(Переяслав)
2 Дізнавшись про хворобу поета, його забирає до себе щирий приятель, переяславський лікар… (Андрій Осипович Козачковський)
3 На Переяславщині Т.Шевченко працював у складі…(Археографічна комісія).
4 За жанром «Заповіт»- зразок…лірики (громадянська).
5 «Заповіт» написаний у формі…(монолог)
6 Вірш складається із…(укажіть число) (6) строф
7 Назвіть елементи композиції вірша…(експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка)
8 Як називається художній засіб «реве ревучий»
(тавтологія)?
9 Як називає поет прийдешнє суспільство, до якого звернений його вірш-заповіт (сім’я велика, вольна, нова)
10 «Заповіт» перекладений більше ніж …(50) мовами народів світу.
11 І. Франко 1882 року переклав вірш… мовою
(німецькою).
12 Усенародного визнання набула мелодія, написана на слова «Заповіту» полтавським учителем музики Гордієм Павловичем …(Гладкий)..
1.Заповіт Т.Шевченко написав…(25 грудня 1845 року у
Переяславі)
2.Поезія починається рядком…(«Як умру то поховайте»)
3.Т.Шевченко заповідає, щоб йог поховали на
Вкраїні…(Серед степу широкого)
4.Вкраїну поет називає …(Милою)
5.У поезії згадується річка ( Дніпро)
6. «І вражою злою кров'ю…( Волю окропіте)
7.Поет закликає народ повстати проти …
( Самодержавства)
8.Поет полине до самого Бога, якщо…(Прольється кров ворожа)
9. Тарас Шевченко мріє про сім'ю…(Велику,вольну, нову) 10. За жанровою спрямованістю «Заповіт» належить до лірики…(Громадянської)
11. Мелодія до « Заповіту» належить…( Гордію Гладкому)
12. «Заповіт» кобзаря перекладено більш ніж…(50 мовами)
1. Т.Шевченко заповідає, щоб його поховали на Вкраїні:
|
А неподалік від вишневого садка;
|
|
Б серед степу широкого; В у мальовничому місті.
2. Вкраїну поет називає:
|
А милою;
|
Б коханою;
|
В рідною.
3. Яку річку згадано в поезії?
|
А Дунай;
|
Б Ока;
|
В Дніпро.
4. «Заповіт» - це заклик-звернення Т.Шевченка до народу:
|
А постійно читати твори;
|
Б повставати проти самодержавства;
|
В цінувати красу української природи.
5. Доповніть рядок: «І вражаю злою кров'ю … окропіте»:
|
А долю;
|
Б волю;
|
В серце.
6. За яких умов поет «полине до самого бога»? Якщо:
|
А проллється кров ворожа;
|
Б буде на це згода народу;
|
В він відчує власну слабкість.
7. «Заповіт» Шевченко написав 25 грудня 1845 року:
|
А на Аралі;
|
Б у Переяславі;
|
В у Києві.
8. Німецькою мовою «Заповіт» Т. Шевченка здійснив переклад:
|
А П. Грабовський;
|
Б І. Франко;
|
В Леся Українка.
9. Автор мелодії до «Заповіту» є:
|
А М. Лисенко;
|
Б Б. Лятошинський;
|
В Г. Гладкий.
10. «Заповіт» перекладено більш ніж … мовами світу:
|
А п'ятдесятьма;
|
Б шістдесятьма;
|
В сорока;
11. Т. Шевченко під час подорожі знедоленою Вкраїною чув відгомін спалахів селянських повстань, проїхавши сотні сіл:
|
А Полтавщини і Київщини;
|
Б Сумщини і Чернігівщини;
|
В Харківщини і Львівщини.
12. За жанровою спрямованістю «Заповіт» Т. Шевченка – це лірика:
|
А філософська;
|
Б політична;
|
В громадянська.
Кросворд «Заповіт»
1.Вкраїну поет називає? (Милою)
2.Яка річка згадується у творі?(Дніпро)
3.Доповніть рядок «І вражою злою кров'ю… окропіте»
(Волю)
4.За жанровою спрямованістю «Заповіт» Шевченка – це лірика: (Громадянська)
5.Місто в якому було написано «Заповіт»? (Переяслав)
«Дерево вражень». Запиши свої враження від твору на гілках дерева.
Поетична « квітка».
В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання
Прослуховування балади:
https://www.youtube.com/watch?v=6JC_dD47RTg
Заповніть таблицю
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Що за дерево таке?
Серед літа, не зими
Білим пухом все вкриває,
Коли всюди він літає (Тополя)
Відгадавши загадку, поясніть що символізує це дерево у фольклорі і баладі Шевченка.
Перегляньте анімаційний мультфільм
1.Яка тема твору?
2.Як ви гадаєте, чому твір називається «Тополя»?
Символом чого в Україні це дерево? Які символи ще наявні у творі.
1.Яка основна думка балади?
2.Зі скількох частин складається твір?
1.Назвіть ознаки балади. Знайдіть у тексті підтвердження, що твір «Тополя» належить саме до балад.
2. Яку роль відіграє пейзаж у баладі?
1.Для чого мати вирішила одружити свою дочку з багатим і одиноким старцем? Як до цього поставилася дівчини?
2.Чи можна вважати даний твір застереженням для молодих дівчат?
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.
1.Тополя___________________________________________
___________________________________________________
2.Не піду я,мамо! ___________________________________
3. «Ось на тобі сього дива»___________________________
4.І на диво серед поля________________________________
1
|
А)Минув і рік, минув другий – Козака немає; |
1.---------- |
2 |
|
|
|
Б)Край дороги гне тополю До самого долу |
2.---------- |
3
|
В)По діброві вітер виє, Гуляє по полю…
|
3.---------- |
4
|
Г)Одна, одна, як сирота На чужині, гине!
|
4.----------- |
5 |
Д)Взяла зілля, поклонилась: «Спасибі, бабусю!»
|
5.---------- |
https://learningapps.org/2682179
Інтерактивна вправа
Стратегія «Запитання до автора»
А які б запитання ви поставили б автору?
|
Запитання автору |
Стосовно змісту |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Стосовно дійових осіб |
|
|
|
Стосовно ідеї твору |
|
|
|
|
|
Стосовно точки зору автора
|
|
|
|
|
|
Стосовно символів |
|
|
|
|
Розфарбуй дерево та поясни, що воно символізує.
Створи комікс до балади
Кросворд «Тополя»
1.На що перетворилася дівчина? (Тополю)
2.Кого полюбила дівчина? (Козака)
3.Як називалося місце де дівчина зустрічалася з милим?
(Сад)
4.Скільки раз дівчина випила зілля? (Три)
5.До якого жанру належить цей жанр? (Балада)
Тестування.
https://goo.gl/forms/YAnyQfZzuUaGH0Fl2
Створи фанфік – альтернативну історію. Уяви, що героїня не стала тополею . Як склалося б життя героїв?
Чи були б вони разом? Чи зберегли б своє кохання? Придумайте власну версію закінчення твору.
Створіть намисто для героїні із її рис характеру.
Поетична « квітка».
В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання
Розгадай кроссенс «Сюжет художнього твору «Тополя»
|
||
|
|
|
|
|
|
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0bfead
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Пасеться на лугу тварина:
Пухка і сіра, як хмарина.
Вона нам вовною дає
Турботу і тепло своє
(Ягня)
Кого пас малий Тарас?
За допомогою «хмари слів» запишіть тему поезії
(Тема – зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він , будучи кріпаком, випасав панську худобу)
Виразне читання поезії
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.
1.13_______________________________________________
___________________________________________________
2.Ягнята___________________________________________
___________________________________________________
3.Село
почорніло__________________________________________ ___________________________________________________
4.Не дав мені Бог нічого______________________________
5.Тяжкі сльози______________________________________
6.Неначе сонце засіяло_______________________________ Картка №1
1.Які думки та почуття навіяла вам поезія «Мені тринадцятий минало»?
2.У чому полягає основна думка поезії?
1.На скільки частин можна поділити твір?
2.Що вам відомо про кріпацтво як сучасне явище?
1.Хто допоміг хлопцю, коли він розплакався? Як хлопець сприйняв ласку, доброту героїні?
2.Чому, на думку хлопця, йому Бог нічого не дав?
1.Чим закінчується твір?
2.Чи можна вважати поезію «Мені тринадцятий минало» автобіографічною? Власну думку доведіть, посилаючись на факти з життя письменника та приклади з твору.
|
||
|
|
|
|
|
Спробуй себе в ролі сценариста та кінорежисера. Створи план екранізації епізодів з твору.
«Доміно»
Вам потрібно підібрати ті слова, які характеризують життя головного героя.
Створіть комікс до поезії
1. Що вибирала дівчина при дорозі? (Плоскінь)
2. Як спочатку молилося хлопчикові-пастушку?
(Приязно)
3. До кого звертався у своїх молитвах сирота? (Бог)
4. Що втерла дівчина, прийшовши втішити хлопчика?
(Сльози)
5. Як називає поет місце, де людині добре? (Рай) 6.Який художній засіб ужитий у виразі «рай запалило»? (Метафора)
Відповідь: Кобзар
Установіть послідовність подій у вірші «Мені тринадцятий минало»
1
|
А)Молюся богу…І не знаю |
1.---------- |
2
|
Б)І хлинули сльози |
2.---------- |
3
|
В)Недовго молилась
|
3.---------- |
4
|
Г)Уже прокликали до паю
|
4.----------- |
5 |
Д)Мені тринадцятий минало |
5.----------- |
А зараз перевіримо ваші знання за допомогою тесту за поезією « Мені тринадцятий минало»
https://learningapps.org/display?v=pio7c22rt19
Фанфік. Напиши листа Тарасикові.
Заповніть таблицю
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Загадка
Чув десь я таке повір'я: Коли в птаха біле пір'я, Птах цей символ миру в світі.
Як же він зоветься діти? (Голуб)
З яким птахом порівнює свої думи поет? Відповідь ви знайдете, розгадавши загадку.
Виразне читання поезії
Картка№1 1.Що змусило письменника написати поезію «Думи мої, думи мої»?
2.Про яку « лиху годину» згадує автор твору?
1.Чому герой свої думки називає голуб'ятами?
2.Через що поет заздрить киргизам?
1.Доведіть, що поезія «Думи мої, думи мої» має безпосередній зв'язок з життям письменника. Свої міркування аргументуйте.
2. Жанр поезії ?
1.В якому році написана поезія?
2.Складіть інформаційне гроно: «Що означає воля для Тараса Шевченка»?
https://learningapps.org/2638382
Інтерактивна вправа
Установіть послідовність подій у вірші «Думи мої, думи мої»
1
|
А)Прилітайте, сизокрилі
|
1.---------- |
2 |
Б)Уже голі… Та на волі |
2.---------- |
|
|
|
3
|
В)Привітаю вас, як діток, І заплачу з вами.
|
3.---------- |
4
|
Г) Не кидайте хоч ви мене При лихій годині
|
4.----------- |
5 |
Д)Думи мої, думи мої Ви мої єдині
|
5.---------- |
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї
1.Прилітайте________________________________________ ___________________________________________________ 2.Убогими__________________________________________
___________________________________________________
3.Привітаю вас______________________________________
Розгадай кросворд
1.Що просив не кидати ліричний герой при лихій годині?
(Думи)
2. Як називалася річка,звідки прилетіли голуб'ята? (Дніпро)
3.Кого автор назвав убогими? (Киргизів)
4.Як називалася фортеця, де перебував письменник?
(Орська)
Поетична « квітка».
В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заповніть таблицю
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Загадки
1.І не дівчина, а червоні стрічки має. (Калина)
2.Похилилась над водою,
Вода корні миє.
Клена побратим
Про літо мріє ( Явір)
3.Серед літа, мов пір'їнки,
Стиха падають сніжинки
Під віконечком у Олі
Цвітом вкрилися …(Тополі)
4.Я дерево красень
Зовуть мене …(Ясен)
5. На узліссі дріт колючий .( Терен)
Поясніть символом чого в Україні є відгадки загадок
За допомогою « хмари слів» з'ясуйте, які метафори використовує автор у поезії.
Відеопоезія
Стратегія «Запитання до автора»
А які б запитання ви поставили б автору?
|
Запитання автору |
Стосовно змісту |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Стосовно дійових осіб |
|
|
|
Стосовно ідеї твору |
|
|
|
|
|
Стосовно точки зору автора
|
|
|
|
|
|
Стосовно символів |
|
|
|
|
Гра «Яблунька» .
Зірвати яблука-слова, які не є символами.
1.Назвіть образи-символи поезії та проаналізуйте їхнє значення.
2.Чому шляхи у вірші названо широкими?
1.З чим пов'язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину?
2.Які художні засоби присутні у творі?
1.Про що свідчить те, що дерева й кущі поступово почали висихати?
2.У чому полягає трагізм даної поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору.
1.Чи можна, на ваш погляд, цю поезію вважати за казку? Відповідь вмотивуйте.
2.Яке значення у творі має магічне число три?
1
|
А)Посадила стара мати |
1.---------- |
2
|
Б)До купи зійшлися |
2.---------- |
3
|
В)Три ясени в полі
|
3.---------- |
4
|
Г)Калина зов'яла
|
4.----------- |
5 |
Д)Ой три шляхи широкії |
5.------- |
Тестові завдання
1.Три шляхи широкії у творі:
а) переплелися між собою;
б)розбіглися хто-куди;
в) докупи зійшлися;
г) символізують щасливу дорогу.
2. Вирушивши в дорогу, брати покинули
а) жінок;
б) стару матір;
в) кохання;
г) сестру.
3. Найменший брат розлучився з
а) молодою дівчиною;
б) рідною оселею;
в) старим батьком;
г) дитиною.
4. Три ясени в полі були посаджені
а) матір`ю;
б) коханою;
в) братами;
г) дітьми.
5. Невістка посадила
а) калину;
б) вербу;
в) березу;
г) тополю.
6. Три явори сестра посадила
а) біля річки;
б) навколо хати;
в) при долині;
г) вздовж шляху.
7. Червоною калиною можна милуватися завдяки
а) доньці старшого брата;
б) синам середнього брата;
в) батькові;
г) зарученій дівчині.
8. Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України на чужину
а) клени;
б) ясени;
в) дуби;
г) яблуні.
9. Шукати братів на чужину , плачучи йде
а) мати;
б) сестра;
в) батько;
г) доля людська.
10. Наприкінці твору три шляхи широкії
а) змиті дощами;
б) терном заростають;
в) тужать за братами;
г) сльозами политі.
11. За братами плачуть їхні рідні
а) стоячи біля широкого шляху;
б) сидячи на лаві біля хати;
в) припадаючи біля ікони;
г) в нетопленій хаті.
12. Через страждання , викликані перебуванням братів на чужині, «кладуть у могилу»
а) діточок;
б) матір;
в) заручену дівчину;
г) сестру.
Відповіді:1-в, 2-б, 3-а, 4-а, 5-г 6-в, 7-г, 8-б, 9-б, 10-б, 11-г, 12-в.
|
|
|
|
|
|
|
|
Літературний диктант «Навпаки»
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.
1.Три______________________________________________
2.Ясен_____________________________________________
___________________________________________________ 3.Калина___________________________________________ _________________________________________________
4.Явір_____________________________________________
__________________________________________________
5.Тополя___________________________________________
___________________________________________________
6.Терен____________________________________________
___________________________________________________
Кросворд «Три шляхи широкії»
1.Які дерева посадила матір? (Ясен)
2. Скільки вона посадила дерев? (Три)
3.Яке дерево посадила невістка? ( Тополю)
4.Які дерева посадила сестра? (Явір)
5.Яке дерево посадила дівчина? (Калину)
6. Чим заросли шляхи? ( Терном)
Експрес-опитування (метод «Незакінчене речення).
1. «На чужину з України ... розійшлся». (Брати). 2. «Посадила стара мати ... в полі». (Три ясени).
3. «А дівчина заручена...» (Червону калину).
4. «Повсихали три явори,
Калина...» (Зов’яла). 5. «Плаче жінка з діточками В... хаті». (Нетопленій).
6. «А три щляхи широкії
... заростають». (Терном).
Який настрій викликала у вас ця поезія? Чому?Спробуйте відобразити свій настрій за допомогою кольористики.
Відскануй і прослухай поезію.
Назва |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Образи |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Римування |
|
Віршовий розмір |
|
Шия,хвіст і голова
Наче лебідь цифра…(Два)
Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь на скільки частин поділений вірш «Мені однаково»
(Ідея – віра письменника у неминучість повалення царського гніту, відродження України)
1.Чи можна вважати вірш «Мені однаково..» ліричною сповіддю поета?
2.Поясніть значення образу «злих людей» у вірші.
1.Яка тема та ідея поезії «Мені однаково, чи буду»?
2.Хто зображений в образі сина? Чому ліричний герой не потребує від нього хвали й слави?
1.До якого жанру лірики ви б віднесли цю поезію?
2.Які художні засоби використовує автор у творі?
1.Визначте ключове слово поезії та з'ясуйте його роль.
2.Проаналізуйте, у чому сучасність і актуальність цього вірша. Підтверджуйте прикладами з життя.
Установіть послідовність подій у вірші «Мені однаково, чи буду…»
1
|
А)Її окраденую збудять… Ох, не однаково мені |
1.---------- |
2
|
Б)Не скаже синові: - Молись, Молися, сину, за Вкраїну |
2.---------- |
3
|
В)В неволі виріс між чужими І, неоплаканий своїми
|
3.---------- |
4
|
Г)Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні
|
4.----------- |
5 |
Д)Мені однаково, чи буде Той син молитися, чи ні |
5.--------- |
Вставте пропущені слова.
1)«Мені однаково, чи буду
Я жить…чи ні»(В Україні)
2) «Чи хто згадає, чи забуде
Мене… на чужині» ( В снігу)
3) «В неволі виріс між…
І не оплаканий своїми» (Чужими)
4) «На нашій славній Україні,
На нашій - …землі» ( Не своїй)
5) «Мені однаково, чи буде
Той син…, чи ні» (Молитися)
6) «Та не однаково мені,
Як Україну…
Присплять, лукаві, і в огні
Її окраденую збудять» (Злії люде)
Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї
1.Однаковісінько____________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
2.На нашій - не своїй землі____________________________ ___________________________________________________
3.Ох, не однаково мені_______________________________
___________________________________________________
Кросворд «Мені однаково, чи буду»
1.Ліричний герой виріс у…(Неволі)
2.Яка країна описується в поезії? (Україна)
3.Хто буду поминати разом з сином? (Батько)
4.Які люди присплять Україну? (Злії)
1
1.Поетові не байдуже, де він:
А) буде жити, Б) зможе оселитися, В) перебуватиме на чужині, Г) писатиме власні твори.
2.Розмірковуючи над власною долею, Т.Шевченку «однаковісінько», чи його:
А)шануватимуть в суспільстві, Б) хто згадає або забуде,
В) вважатимуть за революціонера, Г) твори будуть мати популярність.
3. Поет виріс у неволі:
А) на Аралі, Б) в Петербурзі, В) між чужими, Г) про що він говорить з неабиякою гордістю.
4. Помираючи, Шевченко прагне все:
А) із собою забрати, Б) залишити у спадок народові, В) своє майно знищити, Г) ним написане вивезти за кордон.
5. Україну поет називає:
А)приниженою, Б) щасливою, В)знесиленою,
Г)славною.
6. Т.Шевченко хотів, щоб батько з сином:
А) молились за Україну, Б) захищали рідний край від ворогів, В)оберігали рідні традиції, Г) допомагали знедоленим.
7. Поетові не байдуже, як Україну «присплять люди»:
А) ледачі, Б) незграбні, В) злі, Г)хитрі та улесливі.
8. Рядок, яким закінчується поезія:
А) «Мені однаково, чи буду»,Б) «Однаковісінько мені»,В)»Та не однаково мені»,Г) «Ох не однаково мені».
9. Про кого поет у творі зазначає: «його замучили колись»
А) самого себе, Б) одного з видатних історичних осіб, В) борця за щасливе життя, Г) в’язня Сибіру.
10. За жанром твір:
А) філософська лірика, Б) пейзажна, В) інтимна,
Г) громадянська.
11. Римування вірша:
А)вільне, Б) перехресне, В) кільцеве, Г) суміжне.
Метод «Мікрофон»
Продовжте речення:
Мені не однаково…
Експрес-опитування (метод «Незакінчене речення).
Поезія «Мені однаково, чи буду...»
1.«Мені однаково, чи буду
Я жить ... чи ні». (В Україні).
2. «Чи хто згадає, чи забуде Мене ... на чужині». (В снігу).
3. «В неволі виріс між...
І неоплаканий своїми». (Чужими).
4. «На нашій славній Україні,
На нашій – ... землі». (Не своїй).
5. «Мені однаково, чи буде Той син..., чи ні». (Молитися). 6. «Та не однаково мені, Як Україну ...
Присплять, лукаві, і в огні Її, окрденую, збудять». (Злії люде).
https://learningapps.org/2643124
Інтерактивна вправа
Юний психолог
Уяви себе в ролі психолога
Запиши яким чином роздвоювалась особистість ліричного героя.
Юний кінорежисер
«Змонтуй кадри» до кінофільму «Мені однаково»
1.Авраменко О. Українська література: підруч.для 7 кл. загальноосвіт. Навч. закл./Олександр Авраменко. – Київ:
Грамота, 2020. – 224 с.:іл..
2. Авраменко О. Українська література: підруч.для 5 кл. загальноосвіт. Навч. закл./Олександр Авраменко. – Київ:
Грамота, 2018. – 256 с.:іл.
3.. Большаков Л. Повість про вічне життя. — К.,1990.
4..Дорошенко К. Слово про Великого Кобзаря.— К., 1965. 5.. Клочек Г. Поезія Тараса Шевченка: сучасна інтерпретація. — К., 1998.
6..Коваленко Л.Т.Українська література: підруч.для 6 кл.
загальноосвіт. Навч. закл./Л. Т. Коваленко. – К.:Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с.:іл.. 7. Коваленко Л.Т.Українська література: підруч.для 8 кл. загальноосвіт. Навч. закл./Л. Т. Коваленко. – К.:УОВЦ «Оріон», 2016. – 288 с.:іл.
8. Красицький Д. Юність Тараса.— К., 1967.
9. Лепкий Б. Про життя і твори Т. Шевченка.— К., 1994.
10. Лисенко В. Легенди про Тараса.— К.,~ 1967.
11. Рильський М., О. Дейч. Тарас Шевченко: Біографічний нарис. — К., 1964.
12.Тарас Шевченко: Життя і творчість у документах, фотографіях, ілюстраціях: Альбом.— К-, 1961. 13. Роят А. Ідейно-художній зміст поеми Т. Шевченка
"Великий льох" // Українська мова та література в шк. — 1998. — № 9.
14. Хоткевич Г. Тарас Шевченко: Повість.— Львів, 1966. 15.Чупринін О.О. Усі уроки української літератури у 8 класі. – Х.:Вид. група «Основа», 2010. -605 с.