Як зробити цікавим урок літератури?Матеріали до вивчення творчості Т.Г Шевченка у 5-8 класах

Про матеріал
Посібник розрахований на вчителів української та літератури. У навчальному посібнику представлено матеріали для підготовки вчителя до уроків вивчення творчості Т.Г.Шевченка у 5-8 класах. Посібник містить різні завдання до вивчення творів письменника. Його основною метою є поглиблення інтересу до вивчення творчості поета. Посібник допоможе ефективніше організувати роботу із закріплення та повторення вивченого матеріалу як на уроці , так і вдома , спростить процес перевірки та оцінки навчальних досягнень школярів. Сподіваємось,що посібник стане у пригоді вам та вашим учням. Призначено для учнів 5-8 класів закладів загальної середньої освіти та вчителів української літератури.
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЛЮБАРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

Пединківський ЗЗСО I-III ступенів

Як зробити цікавим урок літератури?Матеріали до вивчення

творчості Т.Г Шевченка у 5-8 класах.

                              image

 

(дидактичний посібник)

 

Любар 2022 рік

       

 

        Робота схвалена  на засіданні методичного об'єднання ІМЦ відділу освіти ,молоді та спорту Любарської селищної ради протокол №4 від 15.12.2021 р.

   Укладачі: вчитель української мови та літератури  Пединківського ЗЗСО I-III ступенів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист Данилюк К.Г., вчитель зарубіжної та української літератури, спеціаліст вищої категорії Сікалюк Т.М.

        Рецензент: Циганович Г.М.методист ІМЦ,  спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.

     Посібник розрахований на вчителів української  та літератури. У навчальному посібнику представлено матеріали для підготовки вчителя до уроків вивчення творчості Т.Г.Шевченка у 5-8 класах. Посібник містить різні завдання до вивчення творів письменника. Його основною метою є поглиблення інтересу  до вивчення творчості поета.

       Посібник допоможе ефективніше організувати роботу із закріплення та повторення вивченого матеріалу як на уроці , так і вдома , спростить процес перевірки та оцінки навчальних   досягнень       школярів.       Сподіваємось,що посібник стане у пригоді вам та вашим учням.

        Призначено для учнів 5-8 класів закладів загальної середньої освіти та вчителів української літератури.

 

.

 

ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………………..4

Життєвий та творчий шлях письменника................................ 6

5 клас......................................................................................... 21

«За сонцем хмаронька пливе»................................................. 21

«Садок вишневий коло хати»................................................. 32

6 клас......................................................................................... 44

«Думка»..................................................................................... 44

«Іван Підкова».......................................................................... 55

7 клас......................................................................................... 67

«Заповіт»................................................................................... 67

«Тополя»................................................................................... 82

«Мені тринадцятий минало»................................................... 95

8 клас....................................................................................... 106

«Думи мої, думи мої»............................................................ 106

«Ой три шляхи широкії»....................................................... 115

«Мені однаково, чи буду»..................................................... 128

Список використаних джерел............................................... 139

 

ВСТУП

  Єдиний шлях, що веде до знання –         це діяльність.

                                                                            Бернард Шоу

      У програмі української літературі визначне місце належить вивченню життя й творчості найвидатнішого її представника – Тараса Григоровича Шевченка, геніального поета,художника,мислителя, пророка національного відродження України. Українська школа домоглася значних успіхів в донесенні до учнів сили й краси Шевченкового слова.

      Сьогодні в розпорядженні учителя широкий спектр методологічних технологій, ІКТ, інтернет-програм, щоб образ Кобзаря як людини, поета, художника, борця, як символ України донести до учнів глибинно, науково, емоційно, цікаво, творчо, доступно.

       Поряд із традиційними методами навчання дедалі більшу популярність завойовують інтерактивні методи. Це -  веління часу..Мета цього видання – по-перше, дати у руки вчителя посібник, за допомогою якого можна легко організувати роботу учнів, а по-друге, навчити школярів використовувати дії та вміло користуватися будь-якою інформацією.  

       Пропонуємо до вашої уваги різноманітні інтерактивні сучасні завдання для вивчення творчості Т.Г. Шевченка у 5-8 класах.

      Посібник містить кросворди, «хмари слів», ребуси,QRкоди, кроссенси.Різноманітні завдання на картках допоможуть вам перевірити та закріпити знання учнів як на початку уроку так і для закріплення вивченого матеріалу.

      Також ви знайдете посилання на інтерактивні онлайнвправи. За допомогою QR-кодів ви зможете прослухати поезії поета, переглянути анімаційні мультфільми, цікаві відео про творчість письменників та багато іншого цікавого матеріалу.

     Запропоновані матеріли допоможуть учителям у виборі найефективніших  форм проведення уроків та позакласних заходів з української літератури, урізноманітнять дозвілля школярів.

 

      

 

 

 

 

 

 

 

Життєвий та творчий шлях письменника

 

Опишіть біографію Тараса Шевченка, використовуючи слова з « хмари слів».

image

 

 

Як Тарас Шевченко став зіркою 3 серія «Книга-мандрівка Україна». 

 

image 

 

Розповіді про Тараса Шевченка.

image 

 

 

https://learningapps.org/3010053

image 

Інтерактивна вправа.

image 

Вікторина

Кросворд  «Сторінками біографії Т.Шевченка»

 

По горизонталі: 

1.  Професія батька Т. Шевченка. (Стельмах) 

2.  Прізвище кирилівського дяка, у якого навчався малий Тарас. (Богорський)

3.  Назва міста, де Т. Шевченко зустрівся з І. Сошенком. (Петербург)

4.  У Енгельгардта Т. Шевченко був прислужником — ... (козачком)

5.  Про що мріяв все своє життя Тарас Григорович? (Волю)

6.  Якому ремеслу Т. Шевченко вчився у цехового майстра Ширяєва? (Малярству)

По вертикалі:

7.  Назва балади Т. Шевченка. («Тополя»)

 

image

 

 

Сторінками життя Т. Шевченка По вертикалі:

1. Ім'я батька поета. (Григорій)

 

 

 

image

 

 

По горизонталі:

1.  Видатний український діяч мистецтва, з яким І. Сошенко познайомив Т. Шевченка. (Є. Гребінка)

2.  Село, де народився майбутній поет. (Моринці) 

3.  Під час перебування в Оренбурзі Т. Шевченку було заборонено писати і... (малювати)

4.  Місто, де навчався письменник. (Петербург)

5.  Видатний учений-історик, який запропонував Тарасу Григоровичу вступити до Кирило-Мефодіївського

товариства. (Костомаров) 

6.  Збірка поета. («Кобзар») 

7.  Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту. (Академія)

8.  Прізвище видатного російського митця, портрет якого було розіграно в лотерею для викупу Тараса Шевченка з кріпацтва. (Жуковський)

 

         

По вертикалі:

1. Ім'я матері поета. (Катерина) По горизонталі:

1.  Перший учитель Тараса. (Дяк)

2.  Море, в наукову експедицію до якого було запрошено Т. Шевченка. (Аральське)

3.  Сад, де познайомився Тарас з І. Сошенком. (Літній)

4.  Прізвище пана, у якого Тарас служив козачком. (Енгельгардт)

5.  4 вересня 1860р. Рада Академії мистецтв надала Шевченкові звання академіка-... (гравера).

6.  Своєю батьківщиною письменник називав село, де він народився, тобто... (Кирилівку)

7.  Назва книжки з поезіями, яку приховував поет, перебуваючи на засланні. (Захалявна)

8.  Здібності, які виявилися у Тараса дуже рано.

(Малювання)

 

 

 

image

 

Впізнай твір за його ідеєю. 1. Співчуття козакові, який сумує за милою країною.

(«Думка»)

2.      Возвеличення мужності, героїзму козаків, та їх отамана, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні в здобуття перемоги над ворогом. ( «Іван Підкова»)

3.      Туга за рідним краєм, його чудовою природою. («За сонцем хмаронька пливе»)

4.      Замилування простим природним ладом трудового життя з чергуванням праці і відпочинку. («Садок вишневий коло хати»)

5.      Віра поета у світле майбутнє України.(«Заповіт»)

6.      Невмирущість справжнього кохання, возвеличення праці, вірностінезнищенності світлих і чистих почуттів. («Тополя»)

7.      Співчутливе ставлення до хлопчика –пастушка; засудження страшних голів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати. («Мені тринадцяти минало»)

8.      Тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе замінити соціальний устрій, засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом. («Думи»)

9.      Роздуми над долею рідної землі, її історії, розкриття щирих синівських почуттів поета до Батьківщини.

(«Мені однаково»)

10.  Засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю. («Ой три шляхи широкії»)

 

Серед даних уривків, знайдіть зайвий.  А. «Покриває рожевою пеленою,  мов мати дитину».

 Б. «А мати хоче научати,  Так соловейко не дає».

В. «Сину, сину! Що ж це буде?  Це ж буливід Князя люди».

Г. «Хвилюють, маюють, квітують поля-  Добридень тобі, Україно моя!

 

2.    А. «Журавлі летять собі

Додому ключами».

    Б. «Україно! Мамо люба!

Чи не те ж з тобою сталось?»     В. «Було колись — в Україні            Ревіли гармати».

    Г.  «Будь проклята кров ледача,

          Не за чесний стяг пролита!»

 

3.    А. «Кругом поле, як те море           Широке, синіє.»

            Б. «Ой поїхав на чужинуто там і загинув,

Свою ріднуУкраїнуНавіки покинув»

     В. «Воли ревуть, води не п’ють. Бо в Кримдоріженькучують».      Г. «Як понесе з України

         У синєє море Кров ворожу...»

 

4.А. «Віютьвітри, віютьбуйні, Аж дерева гнуться».     Б. «А три шляхи широкії    Терном заростають».

В. «І, не оплаканий своїми,       В неволі, плачучи, умру».

Г. « Моя душа ніколи не забуде       Того дарунка, що весна дала».

 

 

 

image

https://learningapps.org/3189894

 

Інтерактивна вправа.

image 

Казки картинної галереї

 

НАРОДНІ ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИ ПРО Т. Г. ШЕВЧЕНКА

 Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.

 Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.

 Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.

Тарасів «Заповіт» облетів увесь світ.

Тарасів «Кобзар» — народу великий дар.

 Цар Шевченка гноїв, та душі не зломив.

 Хто читав «Заповіт» - рвав кайдани, рушив гніт.

 В наш чудовий час вічно житиме Тарас.

 

image 

Кроссенс «Біографія Тараса Шевченка"

1  – У 1814 р. в селі Моринцях народився в сім' їГригорія Шевченка син Тарас

2  – тяжким було дитинство , доводилося змалечку працювати («…я пас ягнята за селом»)

3  – до дяка в науку

4  – життя в Петербурзі

5  – знайомство із Брюлловим та Сошенком 

6  – на засланні

7  – Шевченко – художник

8  – Тарас Шевченко і сучасність

9  – Тарас Григорович Шевченко -  Кобзар

Юний юрист

 

Чи міг би Т.Г.Шевченко уникнути арешту?

Яким чином?

image

Юний психолог

 

 

image   Уявіть себе в ролі психолога і створіть психологічний портрет Тараса Шевченка Схарактеризуйте вдачу і темперамент, риси характеру, здібності, обдарування. 

 

__________________________________________________

__________________________________________________

__________________________________________________

__________________________________________________

__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________

__________________________________________________

__________________________________________________

__________________________________________________

 

 

 

 

 

5 клас

« За сонцем хмаронька пливе»

 

image 

Виразне читання поезії

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

 

Загадка

Що пливе в небі за сонцем?

(Хмаронька)

Виконайте вікторину, скориставшись підказкою, використовуючи слова з « хмари слів».

1.Що робить хмаронька?(Пливе)

2.Хмара розстилає …(Поли)

3.Хмара покриває сонце, як… (Мати)

4.Туман… море і хмароньку…(Закриває)

5. Хмаронька покриває сонце рожевою …(Пеленою)

6.Жанр лірики. (Пейзажна)

image 

                 Рекламне агентство

 

    Уяви, що ти ведеш презентація твору «За сонцем хмаронька пливе». На вашу презентацію потрапили люди, які нічого не знають про творчість Тараса Шевченка. Щоб в могли про неї  розказати, створіть цікаву розповідь.

 

image

 

Картка №1

1.Як ви розумієте другий рядок вірша «За сонцем хмаронька пливе»?

2.Яким настроєм – веселим чи сумним – наповнений ця поезія?

 

 

Картка№2

1.Знайдіть у вірші усі порівняння і випишіть їх.

2.Уважно роздивіться картину К. Крижицького «Вечір». Скажіть, чим вона близька до поезії «За сонцем хмаронька пливе» і чим відмінна.

 

Картка №3

1.Які думки і почуття викликала у вас поезія «За сонцем хмаронька пливе»?

2.Які кольори ви « побачили» в цих поетичних рядках?

 

Картка №4

1.Які художні засоби ви помітили у творі?

2.Чи відчувається присутність людини і як?

Картка№5

1.Які настрої відтворює автор і за допомогою яких засобів?

2.До яких порівнянь вдається Т.Шевченко у поезії? 

 

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.

1.Пливе____________________________________________

___________________________________________________

2.Любо____________________________________________

___________________________________________________

3.Ворог____________________________________________

___________________________________________________

4.Ждеш____________________________________________

___________________________________________________

 

 

 

 

Установіть послідовність подій у вірші «За сонцем хмаронька пливе»

1

 

         

А) З богом заговорить

 

1.----------

2

 

 

Б)І хмароньку рожевою

 

2.----------

3

 

 

В)За сонцем хмаронька пливе

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Мов матері діти

 

 

4.-----------

5

 

Д) Оповиє тобі душу

 

5.----------

 

Гра «Так чи ні?»

1)У ліричному творі передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої. (Так)

2)Вірш «За сонцем хмаронька пливе» не є ліричним твором. (Ні)

3) Персоніфікація – це художнє означення. (Ні)

 4)Вірш «За сонцем хмаронька пливе» належить до громадянської лірики. (Ні)

5)      У поезії автор хотів показати душевний стан, викликаний розлукою з рідним краєм. (Так)

6)      Допомагають зрозуміти ідейний задум автора такі художні засоби, як епітети, порівняння, персоніфікації. (Так) 

 

image 

 

 

 

image 

Розмалюйте. Запишіть на малюнках епітети до цих слів.

 

 

 

«Дерево вражень». Запиши свої враження від твору на гілках дерева.

 

 

image

 

Поетична « квітка».

     В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання

 

 

 

image

 

 

 

 Кросворд

«За сонцем хмаронька пливе»

1.Яку пору дня зображено у вірші? (Вечір)

2.Який художній засіб використано у висловах «і сонце спатоньки зове», «серце одпочине» ? (Метафора)

3.Хто ворог моря? (Туман)

4.Хто закохався у сонце? (Хмаронька)

5.Кого завжди чекають з нетерпінням? (Матері)

 

image

 

 

 

«Садок вишневий коло хати»

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

Загадка

У долині цілий день

Він співа дзвінких пісень

Як верба і як калина, 

Птах -  цей символ України.

Тішить піснею людей

Гарна пташка…( соловей)

Відгадавши цю загадку, ви дізнаєтесь чиїй всевладній красі підкоряється мати.

Доберіть епітети до поданих слів, використовуючи слова з «хмари слів», створіть асоціативні грона

Матуся                                                       Сонце

image

              Хто завжди чекає з нетерпінням? (Матері)

              Що слугує аеродромом для хрущів? (Вишні)

              Кого втома не бере ? ( Дівчат)

              Назвіть вечірній дует (Солов'ї і дівчата)

              Назвіть вечірній ліхтар? (Зіронька)

              Хто            й          увечері            не        розлучається зі         своїми

помічниками? ( Плугатарі з плугами)

              Хто з матір'ю сперечається і кого вона боїться 

           ( Соловейка)

                                                                                        

Перегляньте анімаційний мультфільм.

image 

Який настрій викликала у вас ця поезія? Чому?Спробуйте відобразити свій настрій за допомогою кольористики.

image 

Картка №1

1.Вірш «Садок вишневий коло хати» чітко поділений на три частини (три строфи). Чи треба змінювати інтонацію, читаючи їх?

2.З чого можна зробити висновок, що у вірші зображено весну( квітень або травень)?

 

Картка №2

1.Що означає вислів: «Дочка вечерять подає»?

2. Яким настроєм пройнятий вірш «Садок вишневий коло хати»?

Картка №3

1.Чому на вашу думку, саме донька подає вечеряти?

2.Яку пісню мали б співати дівчата, ідучи з поля?

Картка №4

1. Вірш «Садок вишневий коло хати» написаний у неволі, коли Т.Шевченко навесні в холодній та сирій камері Петербурга очікував вирок. Що на вашу думку, мало спонукати поета написати такий ніжний та світлий вірш?

2.Які художні засоби використані у творі?

 

 

 

Проблемно-пошукові завдання.

 

-          Визначте, які художні засоби використовує автор для створення чудової картини сільського вечора. Зробіть висновок. (Епітет - маленьких (діточок); зменшенопестливі слова – зіронька, соловейко, діточок; повторити. Автор дуже економно використовує  художні засоби, але досягає виразності й краси поетичної картини за рахунок змісту, добору лексики.)

-          Чи є у вірші елементи гумору? Доведіть це.  («А мати хоче научати, так соловейко не дає» - топка доброзичлива усмішка, коли мати, незважаючи на свій обов'язок (і необхiднiсть!) наставляти дітей, підкоряється всевладній красі солов'їного співу, тихого вечора; їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі.) -     Випишіть усі дієслова з вірша, порівняйте їхню кiлькiсть з іншими частинами мови; з'ясуйте їх роль у змалюванні поетичної картини. 

-          (Йдуть, йдуть, співають ідучи, ждуть; вечеря, встає, подає, хоче научати, не дає; поклала, заснула, затихло, не затих - Дiєслів багато, вони складають своєрiдний логічнозмістовий ланцюжок; саме вони сприяють рухові дії, змiнi

одних картин іншими, роблять вiрш динамічним.)

 

 

 

 

Порівняльна таблиця.

image 

 

Вiрш «Садок вишневий коло хати»

Картина «Селянська родина»

 

Почуття: радість Родина: батько (хоч не згадується,але слово «сiм'я- дає це розуміння) мати, діти   Фон: хата, природа - садок вишневий, вечірня зіронька, соловейко

Проблема: немає (родина кріпаків, але немає цього на поверхні)

Почуття: сум

Родина: чоловік, жінка дитина, дідусь

 

Фон хата

 

 

Проблема: родина кріпаків

 

     Треба розташувати малюнки в послідовності за текстом. Потім учні по черзі демонструють малюнок і декламують відповідний рядок вірша.

 

image

 

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

 

image

 

 

 

 Установіть послідовність подій у вірші «Садок вишневий коло хати»

1

 

 

А)Та не соловейко не затих

 

1.----------

2

 

 

Б)А матері вечерять ждуть

 

2.----------

3

 

 

В)Садок вишневий коло хати

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Поклала мати коло хати

 

 

4.-----------

5

Д)Дочка вечерять подає

5-----------

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї

1.Йдуть____________________________________________

___________________________________________________

2.Співають_________________________________________ __________________________________________________

3.Ждуть____________________________________________

___________________________________________________

4.Затихло__________________________________________

___________________________________________________

5.Научати__________________________________________

__________________________________________________

 

 

Кросворд «Садок вишневий коло хати»

Відновіть пропущені слова у вірші, записавши відповіді у сітку кросворду. Прочитайте по вертикалі ключове для ідеї поезії слово. Садок вишневий  коло хати,

Хрущі над вишнями (1)…….,

(2)……….. з плугами йдуть, Співають ідучи дівчата, А (3) ……. вечерять ждуть.

 

(4)…… вечеря коло хати,

Вечірня (5)…… встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче (6)………., Так соловейко не дaє.

 

Поклала мати коло хати

Маленьких (7)……… своїх; Сама заснула коло їх. Затихло все, тілько дівчата Та соловейко не затих. 

(8) Безтурботне життя на лоні природи – це ……….

 

 

image

 

Методика «Незакінчене речення»

 

1.        Поезія «Садок вишневий коло хати» допомогла мені…

2.        Найбільше у поезії мене вразило те, як…

3.        Слухаючи поезію, я відчувала…

4.        Після цього уроку я зрозумів, зрозуміла, що…

5.        Найбільше на уроці сподобалося…

6.        Про цей урок я розкажу своїм…

 

 

https://learningapps.org/9620593

image 

Інтерактивна вправа

 

 

 

image 

 

Розмалюй  та дай відповідь на питання, чому спів солов'я вважається найкращим в Україні. Чому цей вірш став «візитною карткою» України.

 

 

 

 

 

6 клас

«Думка»

Загадка

Ходить, ходить – не заходить

Як зайде, то не виходить

         (Думка)

Розгадавши загадку, ви розшифруєте назву твору.

Анімаційний фільм

image

 

 

 

Розгадайте ребус

image

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.

1.Доля_____________________________________________

___________________________________________________

2.Козак____________________________________________ __________________________________________________

3.Покинув__________________________________________

___________________________________________________

4.Спідкалося горе___________________________________

   Знайдіть прислів'я у «хмарці слів» та поясніть його зв'язок з поезією

image 

( На чужій стороні і весна не красна)

  Знайдіть у поезії рядки співзвучні з даним прислів'ям, яке зашифровано у

«хмарі слів»

image 

(За рідним краєм і в небі сумно)

Картка №1

1.Що шукає козак? Як зрозуміти значення слова доля?

2.Поясніть останній рядок: «Пішов козак світ за очі»

Картка №2

1.Яке життя пророкує думка козакові на чужині?

2.Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? Через що?

Картка №3

1.Який мотив твору? Доведи свою думку, посилаючись на текст.

2.Від чийого імені ведеться розповідь? Підтвердіть свою розповідь словами з тексту.

 

Картка №4

1.У поезії використано популярні у фольклорі образи: журавлиний ключ і зарослі тернами шляхи. Що вони символізують?

2.Поясни, які почуття і думки володіли автором, коли він писав свій твір. Відповідаючи, посилайся на        твір. Установіть послідовність подій у вірші «Думка»

1

 

 

А)Плаче козак – шляхи биті

    Заросли тернами

 

1.----------

2

 

 

Б)Думав, доля зустрінеться –     Спіткалося горе.

 

2.----------

3

 

 

В)Шукав козак свою долю,

   А долі немає.

 

 

3.----------

4

 

 

Г)А журавлі летять собі

  Додому ключами

 

4.-----------

 

 

 

5

Д)Тече вода в синє море,

  Та не витікає

5.---------

Вікторина

https://wordwall.net/ru/resource/1225955

image 

 

 

Розфарбуй та поясни, що символізує журавлинний ключ у творі.

                          Юний психолог

Використовуючи прийом гронування, складіть психологічний портрет ліричного героя – назвіть 3-4 найяскравіші риси.

image

Складіть акровірш до слова «Козак».

К____________________________________

О____________________________________

З_____________________________________

А____________________________________

К____________________________________

 

Кросворд «Думка»

1.Хто є головним героєм вірша? (Козак)

2.Що спіткало козака на чужині? (Горе)

3.У творі герой шукає те, що не знайшов, а саме? (Долю)

4.Визначте художній засіб «синє море», «серце козацьке»

 ( Епітет)

5.Вставте необхідне слово в рядок «Ні з ким буде…, ні поговорити» (Поплакати)

 

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Дерево вражень». Запиши свої враження від твору на гілках дерева.

 image

 

«Іван Підкова»

Розгадайте ребус.

Іimage

image 

Виразне читання.

Загадка

Яке взуття в огні гнеться, А з ніг не скидається?

       (Підкова)

Розгадавши загадку, ви дізнаєтеся, яке прізвище мав герой цього твору.

 

 

image 

Опишіть Івана Підкову.

 

 

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

 

 

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.

1.Свідок слави_____________________________________

2.Лихо танцювало___________________________________

3.Добре жити_______________________________________

4.Веде, куди знає____________________________________

5.До султана________________________________________

   Скориставшись «хмарою слів», випишіть художні засоби, які використовує автор в описі моря, бою.

image 

 

 Картка №1

1.Про яку бувальщину згадується у творі?

2.Яке значення у творі має опис бурхливого моря? Усно опишіть його.

 

 

Картка№2.

1.З чим звернувся отаман до козаків? Зачитайте.

2. Розкажи, які два періоди історії України змальовано в поемі.

 

Картка №3

1.Який мотив є провідним у першій частині поеми? Відповідь підтверджуйте цитатами з твору.

2.У другій частині використано гіперболу. Знайди і прочитай ці уривки. Яка їхня роль у творі.

Картка №4

1.Доведи, що «Іван Підкова» - поема.

2. За текстом поеми назви лицарські чесноти українських козаків. Які стосунки козаків з отаманом?

 

 

 

 

 

«Юний психолог»

                                             

image

Установіть послідовність подій у вірші «Іван Підкова»

1

 

 

А)Пан отаман та на хвилю

  Мовчки поглядає

 

1.----------

2

 

Б)Чорна хмару з-за Лиману

 

2.----------

 

 

    Небо, сонце криє

 

3

 

 

В)А згадаймо! Може, серце

Хоч трохи спочине.

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Було колись – в Україні

    Ревіли гармати

 

 

4.-----------

5

Д)А попереду отаман

Веде, куди знає

5.----------

image 

Опиши зовнішній вигляд козака

Фанфік. Напиши листа Івану Підкові.

image

 

«Юний кінорежисер»

Спробуй себе в ролі сценариста та кінорежисера. Створи план екранізації епізодів з твору. Про яку бувальщину згадується у творі?

 

image

 

Вправа «Доміно» . Підберіть епітети, які влучно характеризують образ Івана Підкови.

image 

 

Складіть акровірш 

І_______________________________

В_______________________________

А________________________________

Н_______________________________

П_______________________________

І_________________________________

Д________________________________

К________________________________

О________________________________

В________________________________

А________________________________

 

 

Кросворд «Іван Підкова»

1.Про які часи розповідається у творі? (Козаччина)

2.Визначте художній засіб:

Грай же, море, мовчіть гори…(Метафора)

3.Т.Г. Шевченко написав цей твір, перебуваючи у …

(Петербурзі)

4.Справжнє прізвище Івана Підкови? (Вода)

5. Яка річка згадується у творі? (Дніпро)

 

image

 

7 клас

«Заповіт» 

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

 

 

 

 

Складіть синквейн до слова «Заповіт»

 

image

Загадка

Особисте розпорядження фізичної особи на випадок своєї смерті.

(Заповіт)

Тлумачення цього слова є назвою поезії.

 

Який епіграф до уроку зашифрований у «хмарі слів»?

image 

(«Заповіт» - вершина громадянської лірики  поета. В.

Смілянська)

Картка №1

1.Чому твір називають «Заповіт»?Навіщо люди складають заповіти?

2.Поміркуйте, чому в такому пафосному вірші, як «Заповіт», немає знаків оклику.

Картка №2

1.У чому полягає відмінність між темою та ідеєю твору? Яка тема твору? Яка його ідея?

2.Чому Шевченко бажає бути похованим на Україні?

Картка№3

1.До чого закликає поет у творі? Відповідь свою підтвердіть цитатами.

2.Яке останнє прохання поета?

Картка №4

1.З яким проханням звертається Т.Шевченко до народу на початку твору?

2.Чи можна сказати, що ця поезія справді є заповітом митця для всіх без винятку українців? Свої міркування доведіть.

image 

Челендж «Заповіт» Шевченка різними мовами світу.

 

Розгадайте ребус

 

image

Установіть послідовність подій у вірші «Заповіт»

 

1

 

 

А)Похавайте та вставайте,

     Кайдани  порвіте

 

1.----------

2

 

 

Б)І вражою злою кров'ю

     Волю окропіте

 

2.----------

3

 

 

В)Все покину, і полину

     До самого Бога

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом

 

 

4.-----------

5

Д)Як умру, то поховайте

     Мене на могилі

5.----------

 

 

«Заповіт у рок виконанні»

 

image 

 

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.

1.Вкраїна___________________________________________

___________________________________________________

2.Дніпро___________________________________________

___________________________________________________

3.Окропіте_________________________________________

___________________________________________________

4.Не забудьте пом'янути _____________________________

Літературні диктанти.

 

Варіант 1

 

1        Свій знаменитий «Заповіт» Т. Шевченко написав … року (1845)

2        Дізнавшись про хворобу поета, його забирає до себе щирий приятель, переяславський лікар… (Андрій Осипович Козачковський)

3        На Переяславщині Т.Шевченко працював у складі…(Археографічна комісія).

4        За жанром «Заповіт»- зразок…лірики (громадянська).

5        «Заповіт» написаний у формі…(монолог)

6        Вірш складається із…(укажіть число)(6) строф

7        Назвіть елементи композиції вірша…(експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка)

8        Як називається художній засіб «лани широкополі»

(епітет)?

9        Як називає поет прийдешнє суспільство, до якого звернений його вірш-заповіт (сім’я велика, вольна, нова)

10    «Заповіт» перекладений більше ніж ...(50) мовами народів світу.

11    І. Франко 1882 року переклав вірш …мовою (німецька).

12    Усенародного визнання набула мелодія, написана на слова «Заповіту» полтавським учителем музики Гордієм Павловичем … (Гладкий).

Варіант 2

1        Свій знаменитий «Заповіт» Т.Шевченко написав у м….(Переяслав)

2        Дізнавшись про хворобу поета, його забирає до себе щирий приятель, переяславський лікар… (Андрій Осипович Козачковський)

3        На Переяславщині Т.Шевченко працював у складі…(Археографічна комісія).

4        За жанром «Заповіт»- зразок…лірики (громадянська).

5        «Заповіт» написаний у формі…(монолог)

6        Вірш складається із…(укажіть число) (6) строф

7        Назвіть елементи композиції вірша…(експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка)

8        Як        називається    художній        засіб    «реве   ревучий»

(тавтологія)?

9        Як називає поет прийдешнє суспільство, до якого звернений його вірш-заповіт (сім’я велика, вольна, нова)

10    «Заповіт» перекладений більше ніж …(50) мовами народів світу.

11    І.          Франко           1882    року    переклав         вірш…            мовою

(німецькою).

12    Усенародного визнання набула мелодія, написана на слова «Заповіту» полтавським учителем музики Гордієм Павловичем …(Гладкий)..

 

Метод «Незакінчені речення»

 

1.Заповіт Т.Шевченко написав…(25 грудня 1845 року у

Переяславі)

 2.Поезія починається рядком…(«Як умру то поховайте»)

        3.Т.Шевченко      заповідає,      щоб      йог      поховали        на

Вкраїні…(Серед степу широкого)

4.Вкраїну поет називає …(Милою)

5.У поезії згадується річка ( Дніпро)

6. «І вражою злою кров'ю…( Волю окропіте)

7.Поет закликає народ повстати проти …

( Самодержавства)

8.Поет полине до самого Бога, якщо…(Прольється кров ворожа)

9. Тарас Шевченко мріє про сім'ю…(Велику,вольну, нову) 10. За жанровою спрямованістю «Заповіт» належить до лірики…(Громадянської)

11.  Мелодія до « Заповіту» належить…( Гордію Гладкому)

12.  «Заповіт» кобзаря перекладено більш ніж…(50 мовами)

 

 

Виконання тестових завдань до твору «Заповіт»

1.      Т.Шевченко заповідає, щоб його поховали на Вкраїні: 

 

А неподалік від вишневого садка;

 

 

Б серед степу широкого; В у мальовничому місті.

2.      Вкраїну поет  називає:

 

А милою;

 

Б коханою;

 

В рідною.

3.      Яку річку згадано в поезії?

 

А Дунай;

 

Б Ока;

 

В Дніпро.

4.      «Заповіт» - це заклик-звернення Т.Шевченка до народу:

 

А постійно читати твори;

 

Б повставати проти самодержавства;

 

В цінувати красу української природи.

5.      Доповніть рядок: «І вражаю злою кров'ю … окропіте»:

 

А долю;

 

Б волю;

 

В серце.

 

6.      За яких умов поет «полине до самого бога»? Якщо:

 

А проллється кров ворожа;

 

Б буде на це згода народу;

 

В він відчує власну слабкість.

7.      «Заповіт» Шевченко написав 25 грудня 1845 року:

 

А на Аралі;

 

Б у Переяславі;

 

В у Києві.

8.      Німецькою мовою «Заповіт» Т. Шевченка здійснив переклад:

 

А П. Грабовський;

 

Б І. Франко;

 

В Леся Українка.

9.      Автор мелодії до «Заповіту» є:

 

А М. Лисенко;

 

Б Б. Лятошинський;

 

В Г. Гладкий.

10.  «Заповіт» перекладено більш ніж … мовами світу:

 

 

А п'ятдесятьма;

 

 

Б шістдесятьма;

 

 

В сорока;

 

11.  Т. Шевченко під час подорожі знедоленою Вкраїною чув відгомін спалахів селянських повстань, проїхавши сотні сіл:

 

 

А Полтавщини і Київщини;

 

 

Б Сумщини і Чернігівщини;

 

 

В Харківщини і Львівщини.

 

12.  За жанровою спрямованістю «Заповіт» Т. Шевченка – це лірика:

 

 

А філософська;

 

 

Б політична;

 

 

В громадянська.

 

Кросворд «Заповіт»

1.Вкраїну поет називає? (Милою)

2.Яка річка згадується у творі?(Дніпро)

3.Доповніть рядок «І вражою злою кров'ю… окропіте»

(Волю)

4.За жанровою спрямованістю «Заповіт» Шевченка – це лірика: (Громадянська)

5.Місто в якому було написано «Заповіт»? (Переяслав)

 

image 

 

«Дерево вражень». Запиши свої враження від твору на гілках дерева.

 

image

Поетична « квітка».

     В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання

 

image

 

 

 

«Тополя»

Прослуховування балади:

https://www.youtube.com/watch?v=6JC_dD47RTg

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

 

 

 

Загадка

Що за дерево таке?

Серед літа, не зими

Білим пухом все вкриває,

Коли всюди він літає (Тополя)

Відгадавши загадку, поясніть що символізує це дерево у фольклорі і баладі Шевченка.

Сформулювати визначення, виписавши слова з « хмари слів»

image 

Перегляньте анімаційний мультфільм

image

Складання кластера «Образ дівчини»

image

Картка №1

1.Яка тема твору?

2.Як ви гадаєте, чому твір називається «Тополя»?

Символом чого в Україні це дерево? Які символи ще наявні у творі.

Картка№2

1.Яка основна думка балади?

2.Зі скількох частин складається твір?

Картка №3

1.Назвіть ознаки балади. Знайдіть у тексті підтвердження, що твір «Тополя» належить саме до балад.

2. Яку роль відіграє пейзаж у баладі?

Картка №4

1.Для чого мати вирішила одружити свою дочку з багатим і одиноким старцем? Як до цього поставилася дівчини?

2.Чи можна вважати даний твір застереженням для молодих дівчат?

 Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.

1.Тополя___________________________________________

___________________________________________________

2.Не піду я,мамо! ___________________________________

3. «Ось на тобі сього дива»___________________________

4.І на диво серед поля________________________________

 

Розгадайте ребус

 

image

 Установіть послідовність подій у вірші «Тополя»

1

 

 

А)Минув і рік, минув другий – 

   Козака немає;

 

1.----------

2

 

 

 

Б)Край дороги гне тополю

   До самого долу

2.----------

3

 

 

В)По діброві вітер виє, 

    Гуляє по полю…

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Одна, одна, як сирота

На чужині, гине!

 

 

4.-----------

5

Д)Взяла зілля, поклонилась:

     «Спасибі, бабусю!»  

     

5.----------

 

https://learningapps.org/2682179

image 

Інтерактивна вправа

Стратегія  «Запитання до автора»

А які б запитання ви поставили  б автору?

 

Запитання автору

Стосовно змісту

    

 

 

 

 

 

Стосовно  дійових осіб

 

 

Стосовно ідеї твору

 

 

 

Стосовно  точки

зору автора

 

 

 

 

Стосовно символів

 

 

 

 

image

 

Розфарбуй дерево та поясни, що воно символізує.

 

Створи комікс до балади

image

 

Кросворд «Тополя»

1.На що перетворилася дівчина? (Тополю)

2.Кого полюбила дівчина? (Козака)

3.Як називалося місце де дівчина зустрічалася з милим?

(Сад)

4.Скільки раз дівчина випила зілля? (Три)

5.До якого жанру належить цей жанр? (Балада)

 

image

 

Тестування.

https://goo.gl/forms/YAnyQfZzuUaGH0Fl2

 

 

Створи фанфік – альтернативну історію. Уяви, що героїня не стала тополею . Як склалося б життя героїв?

Чи були б вони разом? Чи зберегли б своє кохання? Придумайте власну версію закінчення твору.

 

      image 

 

image

Прийом «Разок намиста»

Створіть намисто для героїні  із її рис характеру.  

image

Поетична « квітка».

     В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання

image

Розгадай кроссенс «Сюжет художнього твору «Тополя»

 

 

image

image

 

image 

image 

image 

 

 

image 

 

image 

image 

 

 

«Мені тринадцятий минало» 

Складіть пазл за посиланням

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0bfead

040639

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

 

 

Загадка

Пасеться на лугу тварина:

Пухка і сіра, як хмарина.

Вона нам вовною дає

Турботу і тепло своє

                          (Ягня)

Кого пас малий Тарас?

 

За допомогою «хмари слів» запишіть тему поезії

image 

 

(Тема – зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він , будучи кріпаком, випасав панську худобу)

 image 

Виразне читання поезії

 Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.

1.13_______________________________________________

___________________________________________________

2.Ягнята___________________________________________

___________________________________________________

3.Село

почорніло__________________________________________ ___________________________________________________

4.Не дав мені Бог нічого______________________________

5.Тяжкі сльози______________________________________

6.Неначе сонце засіяло_______________________________ Картка №1

1.Які думки та почуття навіяла вам поезія «Мені тринадцятий минало»?

2.У чому полягає основна думка поезії?

Картка№2

1.На скільки частин можна поділити твір?

2.Що вам відомо про кріпацтво як сучасне явище?

Картка №3

1.Хто допоміг хлопцю, коли він розплакався? Як хлопець сприйняв ласку, доброту героїні?

2.Чому, на думку хлопця, йому Бог нічого не дав?

Картка №4

1.Чим закінчується твір?

2.Чи можна вважати поезію «Мені тринадцятий минало» автобіографічною? Власну думку доведіть, посилаючись на факти з життя письменника та приклади з твору.

 

 

 

 

 

Розгадай кроссенс. Сюжет художнього твору «Мені тринадцятий минало»

 

 

image

image 

image

image

image 

image

 

image 

image

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Юний кінорежисер»

Спробуй себе в ролі сценариста та кінорежисера. Створи план екранізації епізодів з твору.

image

«Доміно»

 

Вам  потрібно підібрати  ті  слова,  які  характеризують життя головного героя.

image

 

Створіть комікс до поезії

image

 

Кросворд  «Мені тринадцятий минало»

1.       Що вибирала дівчина при дорозі? (Плоскінь)

 

2.       Як спочатку молилося хлопчикові-пастушку?

(Приязно)

3.       До кого звертався у своїх молитвах сирота? (Бог)

4.       Що втерла дівчина, прийшовши втішити хлопчика?

(Сльози)

5.       Як називає поет місце, де людині добре? (Рай) 6.Який художній засіб ужитий у виразі «рай запалило»? (Метафора)

Відповідь: Кобзар

 

 

image

 

Установіть послідовність подій у вірші «Мені тринадцятий минало»

1

 

 

А)Молюся богу…І не знаю

 

1.----------

2

 

 

Б)І хлинули сльози

 

2.----------

3

 

 

В)Недовго молилась

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Уже прокликали  до паю

 

 

4.-----------

5

 

Д)Мені тринадцятий минало

 

5.-----------

 

А зараз перевіримо ваші знання за допомогою тесту за поезією « Мені тринадцятий минало»

 

https://learningapps.org/display?v=pio7c22rt19

 

 

Фанфік. Напиши листа Тарасикові.

image

 

 

8 клас

«Думи мої, думи мої» 

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

Загадка

Чув десь я таке повір'я: Коли в птаха біле пір'я, Птах цей символ миру в світі.

Як же він зоветься діти? (Голуб)

З яким птахом порівнює свої думи поет? Відповідь ви знайдете, розгадавши загадку.

За допомогою «хмари слів» запишіть епітети, використані у поезії

image 

image 

Виразне читання поезії

Картка№1 1.Що змусило письменника написати поезію «Думи мої, думи мої»?

2.Про яку « лиху годину» згадує автор твору?

Картка №2

1.Чому герой свої думки називає голуб'ятами?

2.Через що поет заздрить киргизам?

Картка №3

1.Доведіть, що поезія «Думи мої, думи мої» має безпосередній зв'язок з життям письменника. Свої міркування аргументуйте.

2. Жанр поезії ?

 

Картка №4

1.В якому році написана поезія?

2.Складіть інформаційне гроно: «Що означає воля для Тараса Шевченка»?

https://learningapps.org/2638382

image 

Інтерактивна вправа

 

 Установіть послідовність подій у вірші «Думи мої, думи мої»

1

 

 

А)Прилітайте, сизокрилі

 

 

1.----------

2

 

Б)Уже голі… Та на волі

 

2.----------

 

     

 

3

 

 

В)Привітаю вас, як діток,

    І заплачу з вами.

  

 

 

3.----------

4

 

 Г) Не кидайте хоч ви мене

        При лихій годині

 

 

4.-----------

5

Д)Думи мої, думи мої

     Ви мої єдині

  

5.----------

 

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї

1.Прилітайте________________________________________ ___________________________________________________ 2.Убогими__________________________________________

___________________________________________________

3.Привітаю вас______________________________________

Розгадай кросворд

1.Що просив не кидати ліричний герой при лихій годині?

(Думи)

2. Як називалася річка,звідки прилетіли голуб'ята? (Дніпро)

3.Кого автор назвав убогими? (Киргизів)

4.Як називалася фортеця, де перебував письменник?

(Орська)

image

 

 

 

 

image

 

image 

Поетична « квітка».

     В грі беруть участь 5 учасників, кожен по черзі зриває пелюстку і дає відповідь на запитання

 

 

 

 

image

 

 

Складіть синквейн до слова «Думи»

 

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Ой три шляхи широкії»

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

 

Загадки

1.І не дівчина, а червоні стрічки має. (Калина)

2.Похилилась над водою, 

Вода корні миє.

Клена побратим

Про літо мріє ( Явір)

3.Серед літа, мов пір'їнки,

    Стиха падають сніжинки

      Під віконечком у Олі

       Цвітом вкрилися …(Тополі)

    4.Я дерево красень

     Зовуть мене …(Ясен)

    5. На узліссі дріт колючий .( Терен)

Поясніть символом чого в Україні є відгадки загадок

За  допомогою « хмари слів» з'ясуйте, які метафори використовує автор у поезії.

image 

image 

Відеопоезія

Стратегія  «Запитання до автора»

А які б запитання ви поставили  б автору?

 

Запитання автору

Стосовно змісту

    

 

 

 

 

 

Стосовно  дійових осіб

 

 

Стосовно ідеї твору

 

 

 

Стосовно  точки

зору автора

 

 

 

 

Стосовно символів

 

 

 

Гра «Яблунька» .

Зірвати яблука-слова, які не є символами.

 

image

Картка№1

1.Назвіть образи-символи поезії та проаналізуйте їхнє значення.

2.Чому шляхи у вірші названо широкими?

Картка№2

1.З чим пов'язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину?

2.Які художні засоби присутні у творі?

Картка№3

1.Про що свідчить те, що дерева й кущі поступово почали висихати?

2.У чому полягає трагізм даної поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору.

Картка №4

1.Чи можна, на ваш погляд, цю поезію вважати за казку? Відповідь вмотивуйте.

2.Яке значення у творі має магічне число три? 

 

 

 

Установіть послідовність подій у вірші «Ой три шляхи широкії»

1

 

 

А)Посадила стара мати

 

1.----------

2

 

 

Б)До купи зійшлися

 

2.----------

3

 

 

В)Три ясени в полі

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Калина зов'яла

 

 

4.-----------

 

5

 

Д)Ой три шляхи широкії

 

5.-------

Тестові завдання

1.Три шляхи широкії у творі:

а) переплелися між собою;

б)розбіглися хто-куди;

в) докупи зійшлися;

г) символізують щасливу дорогу.

2.      Вирушивши в дорогу, брати покинули

а) жінок; 

б) стару матір;

в) кохання;

г) сестру.

3.      Найменший брат розлучився з 

а) молодою дівчиною;

б) рідною оселею;

в) старим батьком;

г) дитиною.

4.      Три ясени в полі були посаджені

а) матір`ю;

б) коханою;

в) братами;

г) дітьми.

5.      Невістка посадила 

а) калину;

б) вербу;

в) березу;

г) тополю.

6.      Три явори сестра посадила

а) біля річки;

б) навколо хати;

в) при долині;

г) вздовж шляху.

7.      Червоною калиною можна милуватися завдяки

а) доньці старшого брата;

б) синам середнього брата;

в) батькові;

г) зарученій дівчині.

8.      Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України на чужину

а) клени;

б) ясени;

в) дуби;

г) яблуні.

9.      Шукати братів на чужину , плачучи йде

а) мати;

б) сестра;

в) батько;

г) доля людська.

10.  Наприкінці твору три шляхи широкії

а) змиті дощами;

б) терном заростають;

в) тужать за братами;

г) сльозами политі.

11.  За братами плачуть їхні рідні

а) стоячи біля широкого шляху;

б) сидячи на лаві біля хати;

в) припадаючи біля ікони;

г) в нетопленій хаті.

12.  Через страждання , викликані перебуванням братів на чужині, «кладуть у могилу»

а) діточок;

б) матір;

в) заручену дівчину; 

г) сестру.

Відповіді:1-в, 2-б, 3-а,  4-а, 5-г 6-в, 7-г, 8-б, 9-б, 10-б, 11-г, 12-в.

Розгадай кроссенс . Символіка твору «Три шляхи широкії»

 

 

image 

image 

image 

 

image

 image

      image 

image 

 

image 

image

 

 

 

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї.

1.Три______________________________________________

2.Ясен_____________________________________________

___________________________________________________ 3.Калина___________________________________________ _________________________________________________

4.Явір_____________________________________________

__________________________________________________

5.Тополя___________________________________________

___________________________________________________

6.Терен____________________________________________

___________________________________________________

 

 

Кросворд «Три шляхи широкії»

1.Які дерева посадила матір? (Ясен)

2. Скільки вона посадила дерев? (Три)

3.Яке дерево посадила невістка? ( Тополю)

4.Які дерева посадила сестра? (Явір)

5.Яке дерево посадила дівчина? (Калину)

6. Чим заросли шляхи? ( Терном)

image

 

Експрес-опитування (метод «Незакінчене речення).

Поезія «Ой три шляхи широкії»

 

1. «На чужину з України ... розійшлся». (Брати). 2. «Посадила стара мати ... в полі». (Три ясени).

3.  «А дівчина заручена...» (Червону калину).

4.  «Повсихали три явори,

Калина...» (Зов’яла). 5. «Плаче жінка з діточками В... хаті». (Нетопленій).

6. «А три щляхи широкії

... заростають». (Терном).

Який настрій викликала у вас ця поезія? Чому?Спробуйте відобразити свій настрій за допомогою кольористики.

image 

 

 

 

 

 

«Мені однаково, чи буду»

imageВідскануй і прослухай поезію.

Заповніть таблицю

Назва 

             

Тема

 

 

Жанр

 

 

Образи

 

 

Ідея 

 

 

Художні засоби 

 

 

 

 

 

Римування 

 

 

Віршовий

розмір 

 

 

 

 

Загадка

Шия,хвіст і голова

Наче лебідь цифра…(Два)

Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь на скільки частин поділений вірш «Мені однаково»

За допомогою « хмари слів» розшифруйте ідею поезії

image 

(Ідея – віра письменника у неминучість повалення царського гніту, відродження України)

 

Картка№1

1.Чи можна вважати вірш «Мені однаково..» ліричною сповіддю поета?

2.Поясніть значення образу «злих людей» у вірші.

Картка №2

1.Яка тема та ідея поезії «Мені однаково, чи буду»?

2.Хто зображений в образі сина? Чому ліричний герой не потребує від нього хвали й слави?

Картка №3

1.До якого жанру лірики ви б віднесли цю поезію?

2.Які художні засоби використовує автор у творі?

Картка №4

1.Визначте ключове слово поезії та з'ясуйте його роль.

2.Проаналізуйте, у чому сучасність і актуальність цього вірша. Підтверджуйте прикладами з життя.

 Установіть         послідовність           подій у          вірші «Мені однаково, чи буду…»

1

 

 

А)Її окраденую збудять…      Ох, не однаково мені

 

1.----------

2

 

 

Б)Не скаже синові: - Молись,

   Молися, сину, за Вкраїну

 

2.----------

3

 

 

В)В неволі виріс між чужими

   І, неоплаканий своїми

 

 

3.----------

4

 

 

Г)Мені однаково, чи буду

     Я жить в Україні, чи ні

 

 

4.-----------

5

 

Д)Мені однаково, чи буде

   Той син молитися, чи ні

 

5.---------

 

Вставте пропущені слова.

1)«Мені однаково, чи буду

     Я жить…чи ні»(В Україні)

2)   «Чи хто згадає, чи забуде

       Мене… на чужині» ( В снігу)

3)   «В неволі виріс між…

     І не оплаканий своїми» (Чужими)

4)   «На нашій славній Україні,

      На нашій - …землі» ( Не своїй)

5)   «Мені однаково, чи буде

      Той син…, чи ні» (Молитися)

6)   «Та не однаково мені,

      Як Україну…

      Присплять, лукаві, і в огні

       Її окраденую збудять» (Злії люде)

Літературний диктант «Навпаки»

Пригадати окремі деталі цього твору допоможе нам літературний диктант «Навпаки». Я пропоную відповідь, ви повинні сформулювати питання до неї

1.Однаковісінько____________________________________

___________________________________________________

___________________________________________________

2.На нашій - не своїй землі____________________________ ___________________________________________________

3.Ох, не однаково мені_______________________________

___________________________________________________

Кросворд «Мені однаково, чи буду»

1.Ліричний герой виріс у…(Неволі)

2.Яка країна описується в поезії? (Україна)

3.Хто буду поминати разом з сином? (Батько)

4.Які люди присплять Україну? (Злії)

image1

 

 

Тестові завдання

1.Поетові не байдуже, де він:

А) буде жити, Б) зможе оселитися, В) перебуватиме на чужині,       Г) писатиме власні твори.

2.Розмірковуючи над власною долею, Т.Шевченку «однаковісінько», чи його:

А)шануватимуть в суспільстві, Б) хто згадає або забуде,

В) вважатимуть за революціонера, Г) твори будуть мати популярність.

3.       Поет виріс у неволі:

А) на Аралі, Б) в Петербурзі, В) між чужими, Г) про що він говорить з неабиякою гордістю.

4.       Помираючи, Шевченко прагне все:

А) із собою забрати, Б) залишити у спадок народові, В) своє майно знищити, Г) ним написане вивезти за кордон.

5.       Україну поет називає:

                        А)приниженою,     Б)     щасливою,       В)знесиленою,

Г)славною.

6.       Т.Шевченко хотів, щоб батько з сином:

А) молились за Україну, Б) захищали рідний край від ворогів, В)оберігали рідні традиції, Г) допомагали знедоленим.

7.       Поетові не байдуже, як Україну «присплять люди»:

А) ледачі, Б) незграбні, В) злі, Г)хитрі та улесливі.

8.       Рядок, яким закінчується поезія:

А) «Мені однаково, чи буду»,Б) «Однаковісінько мені»,В)»Та не однаково мені»,Г) «Ох не однаково мені».

9.       Про кого поет у творі зазначає: «його замучили колись»

А) самого себе, Б) одного з видатних історичних осіб, В) борця за щасливе життя, Г) в’язня Сибіру.

10.   За жанром твір:

А) філософська лірика, Б) пейзажна, В) інтимна,

 Г) громадянська.

11.   Римування вірша:

А)вільне, Б) перехресне, В) кільцеве, Г) суміжне.

 

Метод «Мікрофон»

Продовжте речення:

Мені не однаково…

 

Експрес-опитування (метод «Незакінчене речення).

 

Поезія «Мені однаково, чи буду...»

1.«Мені однаково, чи буду

Я жить ... чи ні». (В Україні).

2.  «Чи хто згадає, чи забуде Мене ... на чужині». (В снігу).

3.  «В неволі виріс між...

І неоплаканий своїми». (Чужими).

4.  «На нашій славній Україні,

На нашій – ... землі». (Не своїй).

5.  «Мені однаково, чи буде Той син..., чи ні». (Молитися). 6. «Та не однаково мені, Як Україну ...

Присплять, лукаві, і в огні Її, окрденую, збудять». (Злії люде). 

https://learningapps.org/2643124

image 

Інтерактивна вправа

Юний психолог

Уяви себе в ролі психолога

Запиши яким чином роздвоювалась особистість ліричного героя.

image

 

 

image 

 

Юний кінорежисер

 «Змонтуй кадри» до кінофільму «Мені однаково»

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

1.Авраменко О. Українська література: підруч.для 7 кл. загальноосвіт. Навч. закл./Олександр Авраменко. – Київ:

Грамота, 2020.  – 224 с.:іл..

2. Авраменко О. Українська література: підруч.для 5 кл. загальноосвіт. Навч. закл./Олександр Авраменко. – Київ:

Грамота, 2018.  – 256 с.:іл.

3.. Большаков Л. Повість про вічне життя. — К.,1990.

4..Дорошенко К. Слово про Великого Кобзаря.— К., 1965. 5.. Клочек Г. Поезія Тараса Шевченка: сучасна інтерпретація. — К., 1998.

6..Коваленко Л.Т.Українська література: підруч.для 6 кл.

загальноосвіт. Навч. закл./Л. Т. Коваленко. – К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.  – 240 с.:іл.. 7. Коваленко Л.Т.Українська література: підруч.для 8 кл. загальноосвіт. Навч. закл./Л. Т. Коваленко. – К.:УОВЦ «Оріон», 2016.  – 288 с.:іл.

8.      Красицький Д. Юність Тараса.— К., 1967.

9.      Лепкий Б. Про життя і твори Т. Шевченка.— К., 1994.

10.  Лисенко В. Легенди про Тараса.— К.,~ 1967.

11.  Рильський М., О. Дейч. Тарас Шевченко: Біографічний нарис. — К., 1964.

12.Тарас Шевченко: Життя і творчість у документах, фотографіях, ілюстраціях: Альбом.— К-, 1961. 13. Роят А. Ідейно-художній зміст поеми Т. Шевченка

"Великий льох" // Українська мова та література в шк. — 1998. — № 9.

 14. Хоткевич Г. Тарас Шевченко: Повість.— Львів, 1966. 15.Чупринін О.О. Усі уроки української літератури у 8 класі.  – Х.:Вид. група «Основа», 2010. -605 с.

  

  

pdf
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
3041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку