Спирти, їх згубна дія на організм людини

Про матеріал
Розробка уроку з хімії, що має на меті розглянути зв'язок між властивостями спиртів та їх застосуванням; поглибити знання учнів про токсичну дію спиртів на організм людини; розглянути механізм дії спиртів на клітини, органи і системи органів організму людини; з’ясувати причини отруйності спиртів. Розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, вміння надавати першу допомогу при алкогольному отруєнні. Виховувати потребу в здоровому способі життя.
Перегляд файлу

Урок з хімії                                                          9 клас

Тема. Застосування спиртів.
Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини.

Мета:  розглянути зв'язок між властивостями спиртів та їх застосуванням; поглибити знання учнів про токсичну дію  спиртів на організм людини; розглянути механізм дії спиртів на клітини, органи і системи органів організму людини; з’ясувати  причини отруйності спиртів. Розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, вміння надавати першу допомогу при алкогольному отруєнні. Виховувати потребу в здоровому способі життя.

Тип уроку: поглиблення і систематизація знань.

Обладнання: презентація pptx, речовини (етанол, курячий білок)                             

 Епіграф

«Отрута, яка діє не відразу, не стає менше небезпечною»                                                                                                

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

II.  Актуалізація опорних знань.

«Мозковий штурм»

1. Пояснити в чому полягає різниця між одноатомними та багатоатомними спиртами.

2.Перелічіть фізичні властивості спиртів.

 3.Чому серед спиртів немає газоподібних речовин? 

 4. Які хімічні властивості характерні для спиртів?

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Здавна людині відомо велика кількість отруйних речовин, всі вони відрізняються силою дії на організм. Серед них виділяють речовину, яка відома в медицині як протоплазматична отрута,  - це етиловий спирт. Етиловий спирт – це отрута чи ні? Що ми розуміємо під словом «отрута». Звернемось до епіграфу уроку «Отрута, яка діє не одразу, не стає менше небезпечною». Сьогодні на уроці ми розглянемо дію етилового спирту на організм людини, поговоримо про шкідливість алкоголю, про першу допомогу при алкогольному отруєнні. Смертність від алкоголізму перевищує число смертельних випадків , викликаних всіма інфекційними хворобами разом.

    ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Дослідження способів застосування спиртів

Самостійна робота учнів за підручником (с.175-176 (Хімія 9 клас, Попель).

Завдання:

Використовуючи матеріал підручника про застосування спиртів, заповнити таблицю (праву частину).                      Слайд №2

Властивості спиртів

(фізичні та хімічні)

Застосування спиртів

  1. Добре розчиняє органічні й неорганічні речовини

Використовують як розчинник лаків, смол, духмяних речовин, ліків тощо. Виробництво парфумів та одеколонів

  1. Метанол має низьку температуру замерзання

Входить до складу антифризу, що використовується в системах охолодження різних двигунів

  1. Метанол та етанол добре, без кіптяви горять, мають високу теплотворну здатність. Велика детонаційна стійкість

Пальне для двигунів внутрішнього згоряння (у суміші з бензеном)

  1. Взаємодія з гідрогенгалогенами

Одержання галогенопохідних, що застосовуються в медицині та органічному синтезі. Хлоретан використовується для місцевої анестезії

  1. Реакція дегідратації етанолу

Одержання діетилового етеру, що використовується в медицині

  1. Реакція дегідрування та дегідратації

Одержання бутадієну та виготовлення на його основі бутадієнового та бутадієн стирольного каучуку

  1. Під дією окисників окислюється до оцтової кислоти

Виробництво харчової соди

 

2.Дослідження токсичного впливу етанолу на організм людини

Історична довідка  (повідомлення учня)

Викрадач розуму — так називають алкоголь з давніх-давен. Про властивості оп'яніння спиртних напоїв люди дізналися не менш ніж за 8 тис. років до н. е.— з появою керамічного посуду, що дало можливість виготовляти алкогольні напої з меду, плодових соків і дикоростучого винограду. Чистий спирт почали отримувати в VI—VII ст. араби, які назва­ли його «аль коголь», що означає «той, що одурманює». Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез у 860 році. Перегонка вина для отримання спирту різко збільшила пияцтво. Не виключено, що саме це й стало приводом заборони вживання спиртних напоїв основоположником ісламу Мухамедом (Магомет, 570-632). Згодом ця заборона увійшла до зведення мусульманських законів — Корану (VII ст.). З тих часів упродовж 12-ти століть у мусульманських країнах алкоголь не вживали, а відступ­ники цього закону (п'яниці) суворо каралися.

Робота зі схемою №1 (Презентація)

«Всмоктування етилового спирту в кров»

 Слайди № 3,4, 5.

Проникаючи в організм, етанол викликає опік слизової оболонки порожнини рота, глотки, стравоходу, шлунку. На відміну від багатьох інших речовин, спирт швидко і повністю всмоктується в шлунку. Він легко проходить через біологічні мембрани, і приблизно через годину концентрація його у крові стає максимальною.

Чим це можна пояснити? 

Пояснити це можна  малим розміром молекул, слабкою поляризацією, утворенням водневих зв’язків з молекулами води, гарною розчинністю в жирах.

Повідомлення учня. Етиловий спирт швидко всмоктується у кров, добре розчиняючись в міжклітинній рідині, він потрапляє у всі клітини організму. Вченими встановлено, що він порушує функції клітин і призводить до їх загибелі: при вживанні 100 г пива – близько 3000 клітин, 100 г вина – 500, 100 г горілки – 7500. Зіткнення еритроцитів з молекулами спирту призводить до згортання кров’яних клітин.

Демонстрація досліду.« Вплив етанолу на молекули білків».  

При додаванні до розчину білка етилового спирту відбувається осадження білка (денатурація). 

В чому причина необоротної денатурації білка, і які наслідки цього процесу для будь-якого живого організму?

Повідомлення учня. В печінці відбувається знешкодження отруйних речовин, що потрапляють з кров’ю. Цей орган лікарі називають мішенню для алкоголю, тому що 90% етанолу знешкоджується саме в ній. В печінці відбуваються хімічні процеси окиснення етилового спирту.

 

С2Н5OH      CH3 –CОН      CH3 – COОН     → CO2 + H2O

Етанол     Ацетальдегід           Оцтова кислота       Кінцеві продукти розпаду                                                                                                                                                                                

Робота зі схемою №2

«Метаболізм алкоголю в печінці»

Слайд № 6

 Етиловий спирт окиснюється до кінцевих продуктів розпаду тільки в тому випадку, якщо добове вживання етанолу не перевершує 20г. Якщо доза перевищена, то в організмі накопичуються проміжні продукти розпаду.

 

Це призводить до виникнення побічних негативних ефектів: надлишковому утворенню жирів, накопиченню пероксидних сполук, здатних руйнувати утворені пори та інших небажаних явищ, сукупність яких призводить до руйнування печінки – цирозу.

 

Повідомлення учня. Оцтовий альдегід в 30 разів токсичніше етилового спирту. Вчені довели, що виникнення мутацій і різних каліцтв у ембріонів викликає саме оцтовий альдегід. Оцтова кислота підсилює синтез жирних кислот і призводить до жирового переродження печінки.

 

Гомологи етанолу.

Порівняємо властивості етанолу з іншими одноатомними спиртами.

 

Зі збільшенням молекулярної маси молекул зростають їх наркотичні властивості. Якщо порівняти етиловий і пентиловий спирти, то молекулярна маса останнього в 2 рази більша, а токсичність – в 20 разів. Спирти, що містять три – п’ять атомів Карбону, утворюють так звані сивушні масла, наявність яких в спиртах збільшує їх отруйні властивості.

 

В цьому ряду виключення складає метанол – сильна отрута. При попаданні в організм 1-2 чайних ложок  його уражується зоровий нерв, що призводить до повної сліпоти, а вживання 30-100 мл  є смертельною дозою. Небезпека посилюється через схожість метилового спирту з етиловим за властивостями, зовнішнім видом, запахом.

Чим можна це пояснити?(малим розміром молекул і через це великою швидкістю поширення, а також тим , що проміжні продукти його окиснення – мурашиний альдегід і мурашина кислота – сильні отрути).

 

Слайди № 7,8

Подальший шлях етилового спирту: не знешкоджений печінкою спирт і отруйні продукти його розпаду знову потрапляють у кров і розносяться по всьому організму, надовго залишаючись у ньому. Наприклад, в головному мозку спирт виявляється в незмінному вигляді через 20 днів після його вживання. Спирт – це отрута і вживати алкогольні напої шкідливо.

 

Формування алкогольної залежності і алкоголізм.

Слайди №9,10,11.

Ознаки алкогольного сп’яніння і наданні першої допомоги.

Алкогольне сп’яніння ділиться на три ступені.

I ступінь(легка) – видимі ознаки алкогольного сп’яніння або відсутні, або виражені в незначній мірі і на наступний день ніяких наслідків немає. При сп’янінні середньої важкості симптоми алкогольної інтоксикації явно виражені. Сп’яніння поступово переходить у сонливість, людина перестає говорити, намагається робити вигляд, що слухає співрозмовника, не може сконцентрувати увагу і погляд і з часом засинає. Після сну проявляються ознаки похмільного синдрому, що характеризується головним болем, в’ялістю,відсутністю апетиту, погіршенням настрою, невдоволенням собою і оточуючими, непереносимістю яскравого світла, гучних звуків, роздратованістю, зниженням працездатності.

При сп’янінні важкого ступеня часто (в 75% випадків) відмічається блювота, мимовільне сечовиділення, виражені всі симптоми інтоксикації, при наростанні яких розвивається кома.

При алкогольному сп’янінні середньої важкості і важкому треба якомога швидше вивести токсичні речовини з організму. Крім промивання шлунку, яке проводиться шляхом штучного викликання блювоти, можна застосувати форсований діурез. Для цього потерпілому потрібно дати фуросемід і поїти водою, чаєм, соками тощо.

Отруєння сурогатами алкоголю.  

Сурогати алкоголю діляться на дві групи. 

До першої групи належать:

-          бутиловий спирт (бутан-1-ол)  - виявляє слабку наркотичну дію, а смертельна доза складає 30мл;

-          гідролізний спирт, який отримують під час гідролізу деревини - має більшу за етиловий спирт токсичність внаслідок домішок метилового спирту;

-          денатурат (технічний спирт, містить домішки метилового спирту і альдегіду);

-          одеколони і лосьйони, що містять близько 60% етанолу);

-          морилка для деревини – «нігрозин», що містить крім етанолу фарбуючи речовини.

 

Зазвичай протікання отруєнь, викликаних прийманням сурогатів алкоголю, сприятливе. Слід зазначити, що цих отруєнь останнім часом стало помітно більше. З одного боку, це пов’язане із збільшенням різновиду алкогольної продукції. Частіше потерпілі купують і п’ють «горілку», але не ліцензовану, а саморобну. Тобто фальсифікат зроблений з неякісного етилового спирту, який просто погано очищений від домішок. 

До другої групи належать метиловий спирт (метанол)  і етиленгліколь (етан – 1,2 – діол), який входить до складу гальмівної рідини.

Метиловий спирт має такий самий запах і смак, що і етиловий. Але на відміну від етанолу відчуття сп’яніння і ейфорія виражені слабко. Зазвичай швидко виявляється нудота і блювота. Інколи вже протягом першої доби отруєння виявляються симптоми ураження очей: виникнення «мушок» перед очима, нечітке і розпливчасте бачення  предметів, аж до сліпоти. Однак частіше розгорнута картина отруєння розвивається через 1 – 2 доби. З’являються біль в животі, м’язах, суглобах і попереку. Підвищується температура тіла до 38 градусів. Зіниці розширюються  і при освітленні яскравим світлом майже не звужуються. Артеріальний тиск знижується. З’являється сплутаність свідомості, судоми, поступово розвивається кома з паралічами кінцівок.

Перша допомога, як і при інших видах отруєнь, починається з промивання шлунку протягом 3 діб, оскільки метиловий спирт як і етиловий  виводиться  з організму не тільки через легені і нирки, а й через слизову оболонку шлунку. До приїзду «швидкої» можна почати проводити форсований діурез (рясне пиття з одночасним прийняттям фуросеміду).

Перегляд мультфільму «Негативний вплив алкоголю на організм людини»           Слайд 12 (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=dABkVLgF8kQ )   

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 Тест  Алкоголь – головний руйнівник здоров’я. 

(Дати відповідь «так» або «ні»)

1. У людей, що вживають алкоголь навіть у помірних дозах, 100г випитої горілки веде до загибелі 20000 клітин мозку, викликаючи явище  «зморщеного мозку».

2. Помірне вживання алкоголю корисне для здоров’я.

3. Смертельна для людини доза алкоголю складає 2г на 1кг маси тіла.

4. Алкоголь зігріває.

5. Під впливом алкоголю знижуєт ься увага і працездатність, послаблюється слух, зір, воля, рефлекси, може виникнути гастрит, виразка шлунку, цироз печінки, захворювання нервової системи.

6. Систематичне вживання навіть невеликої кількості спиртних напоїв призводить до алкоголізму.

7. Алкоголь виводить з організму радіонукліди, допомагаючи вижити при радіаційній небезпеці.

8. У «культурно» питущих людей діти з аномаліями народжуються в 4-5 разів частіше,  а у алкоголіків в 37 разів частіше, ніж у людей, що ведуть  тверезий спосіб життя.

9. Психічна деградація жінок відбувається у 3-5 разів швидше, ніж у питущих чоловіків.

10. Дозвіл на вільний продаж пива при забороні продажу горілки створює пивний алкоголізм не тільки у чоловіків і жінок, але і в дітей.

Запитання до хімічної головоломки

  1. Метиловий спирт в малих дозах викликає…(сліпоту);
  2. Етанол застосовують в …(парфумерія);
  3. Сполуки, які мають однакову молекулярну формулу, але різну будову і тому різні властивості називають…(ізомер);
  4. Хто вперше виготовив пляшку горілки? (Рагез).

Слайд 132.

Хімічна  головоломка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Підбиття підсумків роботи на уроці.  

  1. Що нового ви дізнались на уроці?
  2. Як спирт і продукти його розпаду виводяться з організму?
  3. На які внутрішні органи людини діє алкоголь і як це відбувається?
  4. Які вам відомо стадії розвитку алкоголізму?
  5. Якими можуть бути наслідки зловживання алкоголю для здоров’я і соціального статусу людини?

VIІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VIІІ. Домашнє завдання.   Слайд 14.

  1. Опрацювати матеріал підручника (§30 с.175-176).
  2. Розв’язати задачу. Змішали 300г водного розчину етанолу з його масовою часткою 5% і 50г цього спирту з його масовою часткою 10%. Обчислити масову частку етанолу у виготовленому розчині.
  3. Знайти прислів’я, приказки, висловлювання відомих людей про шкідливість алкоголю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         Слайд№6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№6

 

 

 

 

 

 

Слайд №7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд№14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
12 серпня
Переглядів
141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку