Списування як орфографічна вправа 1-4 клас.

Про матеріал
Даний посібник складений за типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна, до підручника «Українська мова» для 1- 4 класу і відповідає вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти.  Змістова лінія «Взаємодіємо письмово» передбачає залучення учнів до реальної писемної практики. Одним із видів такої роботи є списування. Мета посібника – допомогти вчителю навчити та закріпити орфографічні знання учнів, вміння користуватися орфографічним словником, перевіряти грамотність написаного, розвивати культуру та швидкість письма. Підібрані вправи сприятимуть формуванню ключових компетентностей молодших школярів НУШ.
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ТАЛЬНІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ТАЛЬНІВСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС

«ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №1-ГІМНАЗІЯ»

image

imageimage(навчальне та діагностувальне списування 1-4 класи)

image

Бурлака Світлана Іванівна, вчитель початкових класів;

Костенко Людмила Сергіївна, вчитель початкових класів

Тальнівського НВК

«загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-гімназія»

                                                    Схвалено педрадою протокол №    від

2023

ЗМІСТ

1. Анотація

image2. Вступ

АНОТАЦІЯ

Даний посібник складений за типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна, до підручника «Українська мова» для 1- 4 класу і відповідає вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти.

image

ВСТУП

Опрацьовуючи методичну літературу, з’ясували, що списування – не механічне, а свідоме - один із найбільш уживаних видів орфографічних вправ, спрямований на формування умінь запам’ятовувати графічні образи слів.

Завдання цього виду вправ – навчити дітей списувати каліграфічно, грамотно, без виправлень. Із цією метою вправи на списування застосовують уже в букварний період.

Початкові вміння списувати формуються вже на заняттях з навчання грамоти. Основними вимогами до учнів під час виконання таких завдань є: а) усвідомлювати слова, речення, тексти;

б) списувати по складах, а не по буквах;

в) перевіряти написане ( перечитувати, зіставляти зі зразком).

За способом виконання списування буває:

              просте ( копіювання);

              вибіркове творче

Копіювання має місце в основному на уроках письма в 1 класі.

imageimageВибіркове списування передбачає свідоме відшукування певних мовних явищ, тобто попередній лінгвістичний аналіз поданого матеріалу. Досить ефективними є спроби доповнити орфографічні вправи словниковологічними завданнями типу: виписати з поданих слів окремо назви рослин і назви тварин, вставити пропущені букви. Отже, вибіркове списування дозволяє зосередити увагу учнів на словах з певною орфограмою, активізувати їхню розумову діяльність і, найголовніше, зекономити навчальний час на уроці, охопивши при цьому значну кількість слів на вивчене правописне правило.

Метою завдань на творче списування є також активізація пізнавальної діяльності школярів, навчання їх свідомо виконувати всі операції, пов’язані із застосуванням орфографічних правил, розвиток мовлення на лексичному, граматичному і текстовому рівнях. Виконуючи завдання на творче списування, учні відтворюють поданий мовний матеріал, вносячи певні зміни. Це і зміна форми вихідного слова, і доповнення речення, і робота з деформованим матеріалом, і переконструювання поданих словосполучень, речень або текстів.

Як бачимо, і під час виконання вправ типу списування діти навчаються використовувати орфографічні правила, якщо пояснюють орфограми. Письмо в такому випадку виходить пояснювальним. Це особливо важливо, так як вправи типу списування учні зазвичай виконують вдома. Письмове пояснення орфограм потребує від учнів активної роботи і напруження думок під час виконання домашнього завдання.

Всі види списування є досить ефективними формами роботи, оскільки в них беруть участь майже всі аналізатори: мовно-рухові (кінестетичні), зорові, руко- рухові. При цьому відповідно до поставлених завдань здійснюються різного роду розумові операції: аналізу і синтезу, порівняння, відбору, класифікації.

Із метою перевірки якості умінь списувати застосовують діагностувальне списування тексту .

Основними вимогами, які ставляться до списування, є грамотність, каліграфічна правильність і швидкість.

Якщо двом першим вимогам завжди приділялася достатня увага, то останній досить довго не надавалося великого значення. Однак виявилось, що якщо діти пишуть повільно, то за урок вони встигають виконати одну – дві вправи, що, звичайно, не дає можливості сформувати потрібні уміння. Адже в цьому випадку й мови не може бути про якусь систему вправ, використаних на уроці. Саме тому швидкість письма повинна стати повсякденною турботою вчителя.

image

              розпочинати списування тексту учні повинні одночасно за сигналом учителя.

              imageimageчерез 3 хвилини педагог дає команду зупинитись, поставити олівцем вертикальну лінію після останнього списаного знака (букви, коми, крапки тощо)

              продовжити списування тексту

Під час перевірки виконаної роботи вчитель підраховує кількість знаків до позначеної олівцем лінії, ділить отриманий результат на 3 хвилини й одержує таким чином середню швидкість письма кожного учня.

image

  у 2 класі – 16-25 знаків/хв;

  у 3 класі – 26-35 знаків/хв; • у 4 класі – 36-45 знаків/хв.

image

  у 1 класі – 20-30 слів;

  у 2 класі – 30-50 слів;

  у 3 класі – 50-70 слів; • у 4 класі – 70-90 слів.

На основі списаного тексту здійснюється також оцінювання графічної навички. При цьому в 1 класі беруться до уваги каліграфія (форма, розмір, нахил, поєднання букв) і дотримання учнем гігієнічних правил. Оцінюються зазначені показники вербально.

У 2-4 класах до уваги беруться – форма букв, їх розмір, нахил, поєднання, а також культура і швидкість.

image

              уважно прочитай те, що ти будеш списувати

              подумай чи є там незрозумілі тобі слова, якщо є, спитай учителя

              списуючи, продиктовуй собі кожне слово складами

              звір свій запис, з тим, з чого списував

imageimageЯкщо текст вправи записаний на дошці, то його спочатку читає вчитель, а потім — учні. Вимога продиктовувати або проговорювати (пошепки чи напівголосно) кожне слово зумовлена тим, що цей прийом сприяє активному формуванню асоціативних зв'язків звук-буква, які є основою грамотного письма, особливо під час фонетичних написань. Крім того, проговорювання сприяє усвідомленню послідовності звуків у слові, що запобігає таким типовим у початкових класах помилкам, як пропуск, перестановка, заміна букв.

image

Самоаналіз:

Постав V (Як тобі було виконувати завдання?)

Мені було дуже легко

 

Мені була потрібна допомога вчителя

 

Мені було дуже важко

 

Коментар учителя

__________________________________________________

__________________________________________________

__________________________________________________

__________________________________________________

РІВЕНЬ

Високий

Достатній

Середній

Початковий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

БІБЛІОГРАФІЯ

1.       Паронова В.І. Казки та оповідання для дитячого виховання: Навчальна книга . - Тернопіль. Богдан. 2016.

2.       Мещерякова К.С. Сходинками знань: Тематичне оцінювання. 3 клас. -Х.:

image3.

Х.: Веста, 2009.

4.

image2011.

5.   Шандрівська

6.

Грамота, 2015.

7.

2013. 8.

9.


image

image

image

image

image


image


image

image


image

image

image

image

image

image


image


image

image

image


image


image

image


image

image


image


image

image

image


image

image


image


image


image

image


image


image


image


image


image

image


image

pdf
Додано
14 березня 2023
Переглядів
1965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку