ВІДДІЛ ОСВІТИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ТАЛЬНІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ТАЛЬНІВСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
«ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №1-ГІМНАЗІЯ»
(навчальне та діагностувальне списування 1-4 класи)
Бурлака Світлана Іванівна, вчитель початкових класів;
Костенко Людмила Сергіївна, вчитель початкових класів
Тальнівського НВК
«загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-гімназія»
Схвалено педрадою протокол № від
2023
ЗМІСТ
1. Анотація
2. Вступ
АНОТАЦІЯ
Даний посібник складений за типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна, до підручника «Українська мова» для 1- 4 класу і відповідає вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти.
ВСТУП
Опрацьовуючи методичну літературу, з’ясували, що списування – не механічне, а свідоме - один із найбільш уживаних видів орфографічних вправ, спрямований на формування умінь запам’ятовувати графічні образи слів.
Завдання цього виду вправ – навчити дітей списувати каліграфічно, грамотно, без виправлень. Із цією метою вправи на списування застосовують уже в букварний період.
Початкові вміння списувати формуються вже на заняттях з навчання грамоти. Основними вимогами до учнів під час виконання таких завдань є: а) усвідомлювати слова, речення, тексти;
б) списувати по складах, а не по буквах;
в) перевіряти написане ( перечитувати, зіставляти зі зразком).
За способом виконання списування буває:
• просте ( копіювання);
• вибіркове творче
Копіювання має місце в основному на уроках письма в 1 класі.
Вибіркове списування передбачає свідоме відшукування певних мовних явищ, тобто попередній лінгвістичний аналіз поданого матеріалу. Досить ефективними є спроби доповнити орфографічні вправи словниковологічними завданнями типу: виписати з поданих слів окремо назви рослин і назви тварин, вставити пропущені букви. Отже, вибіркове списування дозволяє зосередити увагу учнів на словах з певною орфограмою, активізувати їхню розумову діяльність і, найголовніше, зекономити навчальний час на уроці, охопивши при цьому значну кількість слів на вивчене правописне правило.
Метою завдань на творче списування є також активізація пізнавальної діяльності школярів, навчання їх свідомо виконувати всі операції, пов’язані із застосуванням орфографічних правил, розвиток мовлення на лексичному, граматичному і текстовому рівнях. Виконуючи завдання на творче списування, учні відтворюють поданий мовний матеріал, вносячи певні зміни. Це і зміна форми вихідного слова, і доповнення речення, і робота з деформованим матеріалом, і переконструювання поданих словосполучень, речень або текстів.
Як бачимо, і під час виконання вправ типу списування діти навчаються використовувати орфографічні правила, якщо пояснюють орфограми. Письмо в такому випадку виходить пояснювальним. Це особливо важливо, так як вправи типу списування учні зазвичай виконують вдома. Письмове пояснення орфограм потребує від учнів активної роботи і напруження думок під час виконання домашнього завдання.
Всі види списування є досить ефективними формами роботи, оскільки в них беруть участь майже всі аналізатори: мовно-рухові (кінестетичні), зорові, руко- рухові. При цьому відповідно до поставлених завдань здійснюються різного роду розумові операції: аналізу і синтезу, порівняння, відбору, класифікації.
Із метою перевірки якості умінь списувати застосовують діагностувальне списування тексту .
Основними вимогами, які ставляться до списування, є грамотність, каліграфічна правильність і швидкість.
Якщо двом першим вимогам завжди приділялася достатня увага, то останній досить довго не надавалося великого значення. Однак виявилось, що якщо діти пишуть повільно, то за урок вони встигають виконати одну – дві вправи, що, звичайно, не дає можливості сформувати потрібні уміння. Адже в цьому випадку й мови не може бути про якусь систему вправ, використаних на уроці. Саме тому швидкість письма повинна стати повсякденною турботою вчителя.
• розпочинати списування тексту учні повинні одночасно за сигналом учителя.
• через 3 хвилини педагог дає команду зупинитись, поставити олівцем вертикальну лінію після останнього списаного знака (букви, коми, крапки тощо)
• продовжити списування тексту
Під час перевірки виконаної роботи вчитель підраховує кількість знаків до позначеної олівцем лінії, ділить отриманий результат на 3 хвилини й одержує таким чином середню швидкість письма кожного учня.
• у 2 класі – 16-25 знаків/хв;
• у 3 класі – 26-35 знаків/хв; • у 4 класі – 36-45 знаків/хв.
• у 1 класі – 20-30 слів;
• у 2 класі – 30-50 слів;
• у 3 класі – 50-70 слів; • у 4 класі – 70-90 слів.
На основі списаного тексту здійснюється також оцінювання графічної навички. При цьому в 1 класі беруться до уваги каліграфія (форма, розмір, нахил, поєднання букв) і дотримання учнем гігієнічних правил. Оцінюються зазначені показники вербально.
У 2-4 класах до уваги беруться – форма букв, їх розмір, нахил, поєднання, а також культура і швидкість.
• уважно прочитай те, що ти будеш списувати
• подумай чи є там незрозумілі тобі слова, якщо є, спитай учителя
• списуючи, продиктовуй собі кожне слово складами
• звір свій запис, з тим, з чого списував
Якщо текст вправи записаний на дошці, то його спочатку читає вчитель, а потім — учні. Вимога продиктовувати або проговорювати (пошепки чи напівголосно) кожне слово зумовлена тим, що цей прийом сприяє активному формуванню асоціативних зв'язків звук-буква, які є основою грамотного письма, особливо під час фонетичних написань. Крім того, проговорювання сприяє усвідомленню послідовності звуків у слові, що запобігає таким типовим у початкових класах помилкам, як пропуск, перестановка, заміна букв.
Самоаналіз:
Постав V (Як тобі було виконувати завдання?)
Мені було дуже легко |
|
Мені була потрібна допомога вчителя |
|
Мені було дуже важко |
|
Коментар учителя
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
РІВЕНЬ |
Високий |
Достатній |
Середній |
Початковий |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
БІБЛІОГРАФІЯ
1. Паронова В.І. Казки та оповідання для дитячого виховання: Навчальна книга . - Тернопіль. Богдан. 2016.
2. Мещерякова К.С. Сходинками знань: Тематичне оцінювання. 3 клас. -Х.:
3.
Х.: Веста, 2009.
4.
2011.
5. Шандрівська
6.
Грамота, 2015.
7.
2013. 8.
9.