Урок-квест до Міжнародного дня рідної мови «Мова – життя духовного основа».

Про матеріал
сприяти підвищенню мовної культури учнів, удосконаленню їх соціальної та комунікативної компетентності; розвивати пізнавальну активність, творчість; виховувати любов та повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

Урок-квест до Міжнародного дня рідної мови «Мова – життя духовного основа».

Мета:  сприяти підвищенню мовної культури учнів, удосконаленню  їх соціальної  та комунікативної  компетентності; розвивати пізнавальну активність, творчість; виховувати любов та  повагу до рідної   мови.

Тип уроку. Урок-квест.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Під час уроку мені хотілося б побачити у вас те, що часом буває непомітним:

* сміливість – у скромних;

* комунікабельність – у мовчазних;

* рішучість – у невпевнених;

* але  жагу до знань хотіла б побачити у кожному з вас.

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово

Україна – це наша земля, країна зі славною багатовіковою історією й мудрими, талановитими людьми, з чарівною піснею, що дивує весь світ, багатющими народними традиціями, з мальовничою природою. Україна – це рідна мова! Скільки в ній чарівних слів, материнської лагідності й доброти, мудрості земної. І ми з вами маємо навчитися вільно володіти мовою Шевченка, Лесі Українки, Франка.

Ви знаєте, що в житті кожної людини є пам’ятні дні, кожна країна теж має пам’ятні дні, але є такі дати, які святкує увесь світ. Мова піде про 21 лютого – Міжнародний день рідної мови. 

2. Повідомлення учнів

1. Щороку, 21 лютого, світова громадськість відзначає Міжнародний день рідної мови. Він був встановлений у листопаді 1999 року на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО. Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року у Бангладеш (Східний Пакистан) пакистанська влада жорстоко придушила мітингувальників (це були переважно студенти), які висловлювали свій протест проти урядової заборони на використання в країні своєї рідної – бенгальської мови.

2. Після проголошення незалежності Бангладешу в 1971 році цей день відзначають в країні як день мучеників, вшановуючи пам’ять загиблих за рідну мову. Саме за пропозицією цієї країни  ЮНЕСКО  проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови. За даними ЮНЕСКО, у світі існує близько 6000 мов. Майже половина з них знаходяться під загрозою зникнення. На думку фахівців, це трапляється в тому випадку, коли її перестають вживати та вивчати більше 30% носіїв мови.

3. Основна засада Закону України про мову стверджує, що «кожен українець має володіти державною мовою».  Тим часом, дані соціологічних опитувань невтішні: дві третини українців називають своєю рідною мовою українську, проте лише 55% людей говорять вдома українською. Експерти Київського міжнародного інституту соціології стверджують, що суржиком спілкуються і пишуть  від 5 до 8 млн. осіб.

4. З 16 січня в Україні набула чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Зокрема ця стаття передбачає, що мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Де б ви не отримували послугу – у супермаркеті, банку, кав'ярні чи інтернет-магазині – вас мають обслуговувати державною мовою.

5. Третього лютого до Ніжина з робочим візитом прибув Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь. «Ніжин – перше місто в Україні, в якому буде прийнята Програма щодо підтримки української мови. Це ще раз підтверджує, що наше місто – це місто патріотів», – наголосив Олександр Михайлович. 4 лютого на черговій сесії міської ради депутати розглянули та затвердили Програму розвитку та функціонування української мови «Сильна мова – успішна держава».

6. Славіст зі США Юрій Шевчук сказав: «Тільки українцям байдуже, якою мовою говорити. У світі це має значення».

Але ж мова – це не просто слова, звуки, це неоціненний Божий дар, який даний кожній людині. Наш народ протягом багатьох віків творив мову, боровся за її збереження. На жаль, не всі свідомі того, що втрата мови веде до зникнення самої нації.

Багато відомих людей, які раніше розмовляли російською мовою, свідомо перейшли на українську. Ось що вони кажуть.

Ірина Хоменко (телеведуча): «Я переконана, що ніщо так сильно не відрізняє мене від іспанки, італійки, британки чи бельгійки, як мова».

Уляна Пчолкіна (громадська активістка): «Моя мова – це моє ДНК. І я більше не відчуваю себе людиною другого ґатунку».

Тетяна Висоцька (телеведуча): «Українська – крута мова. Вона багата на синоніми, пластична, яскрава, самобутня».

Олександр Тодорчук (креативний директор Gres Todorchuk PR): «Гарна українська – це просто: треба більше читати, дивитися і спілкуватися». 

Валентина Сторожук звертається до усіх українців словами:

Скажу я вкотре, хоч уже й обридло:

На мову не бува престижних мод.

Допоки є в нас мова, ми – не бидло,

Не покручі й безбатченки – Народ!                             

ІІІ. Ознайомлення із темою, метою і завданнями уроку-квесту.

Сьогоднішній урок ми присвячуємо рідній мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Урок пройде у формі квесту до Міжнародного дня рідної мови «Мова – життя духовного основа».

Запис дати та теми уроку 

Завдання: максимально швидко і правильно виконати завдання на станціях (після виконання завдання на кожній станції, учні отримують частину вислову, який треба зібрати до кінця уроку, записати й пояснити (Слова – то кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба навчитися з них узори викладати (Ірина Вільде).

III. Проведення квесту.

Українська мова в нашій державі стане престижною, коли ми не будемо її соромитися, коли врешті навчимося говорити правильно й красиво, а не суржиком. Нам випало складне та почесне завдання – відродити українську мову. І виконати його – наш обов’язок.

Проблемні питання

Чому ж нині, коли маємо свою державну мову, одну з найбагатших у світі, не всі нею розмовляють?

Що можна зробити, щоб українська мова вийшла зі скрутного становища?

Станція 1. «Асоціаціативна»

Завдання: скласти асоціативний кущ епітетів до слова «МОВА».

повсякденна   красива    українська    неповторна   рідна  мила державна      барвиста         мамина   калинова    безсмертна наша     прекрасна      барвінкова     співуча    мелодійна     дивовижна  квітуча    солов’їна  джерельна    звичайна  чарівна   дзвінкоголоса     прадавня     правдива  щемка      влучна   ніжна          дотепна     чиста    жива       грайлива     щебетлива     сонячна     пишна    гомінлива        велична           пишна      жартівлива  доброзичлива       точна    щоденна     мудра  щемка    ясна      проста крилата   розмовна     легка    зразкова                                                                         

Слова  

Станція 2. «Орфоепічна»

Завдання: із запропонованих хмар слів вибрати неправильно наголошені слова.

ЦіннИк, кропивА, дОнька, дочкА, одноразОвий, фОрзац, довІдник, руслО, горошИна, йогУрт, каталОг, піалА.                                                                                                           

то кольорові

Станція 3. «Мовознавча»

Завдання: з’єднати запозичені слова з українськими відповідниками.               

Генеза                       обожнювання

фонтан                      чинник

культ                         книгозбірня

конкурс                    вподобайка

портрет                    водограй

тираж                       змагання

бібліотека                світлина

лайк                          наклад

фотографія              походження

фактор                     зображення

Генеза - походження                     

фонтан - водограй                   

культ - обожнювання                      

конкурс - змагання              

портрет - зображення                

тираж - наклад             

бібліотека - книгозбірня      

лайк - вподобайка            

фотографія - світлина  

фактор – чинник

камінці.

Станція 4. «Театральна»

Завдання: один учасник без слів, за допомогою жестів і міміки повинен пояснити іншим 5 слів.

Слова для показу: спілкування, бібліотека, інтелект, словник, інтернет.                  

Мало їх назбирати             

Станція 5. «Сучасні мовознавці»                      

Завдання: переглянути відеоурок Олександра Авраменка (№144) про виникнення слова «мрія». Створити словникові статті до неологізмів гуглити, лайкати, спам, фоловер.                                         

Варіанти відповідей:

Гуглити - шукати потрібну інформацію в пошуковій системі google.

Лайкати - схвалення матеріалу, профілю користувача, фотографії через клік чи натискання функціональної кнопки.

Спам - масова розсилка кореспонденції рекламного чи іншого характеру людям, які не висловили бажання її одержувати. Передусім термін «спам» стосується рекламних електронних листів.

Фоловер – англ. follower – послідовник, особа, користувач соцмережі, що слідкує за оновленнями статусу чи новинною стрічкою іншого користувача.        

 треба навчитися             

Станція 6. «Відгадайко»

З підказок учні повинні відгадати, про що йде мова.

Підказка 1: Найбільший такий предмет має величезні розміри: 6*3 метри, а його вага становить 492 кілограми. Висота найменшого такого предмета – 0,3 мм.

Підказка 2: Один із цих предметів був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 мільйони доларів.

Підказка 3: Щоб створити цей предмет, людина використовує в середньому 475 годин свого часу.

Підказка 4: В Україні такий предмет вперше зʼявився у 1574 році за сприяння Івана Федорова.

Підказка 5: Найбільше цих предметів знаходиться в приміщенні, яке давні єгиптяни називали «аптека для душі».

Підказка 6: Грецькою це слово звучить як «бібліа».

Правильна відповідь: КНИГА                                                 

з них узори                 

Станція 7. «Творча майстерня»

Завдання: скласти сенкан до слова МОВА.

Мова(тема,1 іменник, хто? що?)

Соковита, барвиста (2 прикметники, який?)

Звучи, згуртовуй, надихай! (3 дієслова, що робить?)

Встань з колін, мудра берегине!   (4 слова - фраза)

Майбутнє!  (1 слово-синонім до теми)

викладати.              

Підбиття підсумків квесту.                      

Ви отримали усі частини вислову, який треба зібрати, записати і пояснити своє розуміння висловленого.

Слова – то кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба навчитися з них узори викладати. (Ірина Вільде).                                                                                                                                           

ІV. Підсумок уроку.

Ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Це наша рідна мова. Кажуть, народ є живим, допоки живе його мова. Адже мова – це кров, що оббігає тіло нації. Виточи кров – умре нація. Ми маємо вболівати за її чистоту, оберігати її, бо турбота про рідну мову – це прояв істинного патріотизму.

Віктор Геращенко «До рідного слова торкаюсь душею…»

До рідного слова торкаюсь душею,

Боюсь очорнити чи зрадить його.

З цих слів наша мова, пишаємось нею –

Це музика й пісня народу мого.

Без неї не зміг би на світі прожити

Не зміг би помітить земної краси,

Не чув би й не бачив, як шепчеться жито,

З якого стікають краплинки роси.

Вона – джерело й найчистіша криниця,

З якої черпаю натхнення й снагу.

Вона кришталево дзвенить і іскриться,

Я нею тамую духовну жагу.

 У шелесті трав, у цвітінні калини

Я чую цю мову у сні й наяву.

Вона в моїм серці, – це вся Україна,

Я дихаю нею, я нею живу!

V. Домашнє завдання:

Створити словникові статті у вікіпедію до неологізмів аутернет, екстранет,  диджитал, емодзі, нетизянин, нетикет, фішинг, чекін.

Усім присутнім зичу гарного сонячного дня. Дякую за увагу! До побачення!

 

 

docx
Додано
14 березня 2023
Переглядів
267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку