Урок Українська мова 2 клас.
Урок - подорож країною Рідної Мови
Узагальнення знань про частини мови.
Мета. Закріплювати та узагальнювати знання учнів про частини мови. Розвивати вміння правильно добирати синоніми і антоніми, правильно ставити питання до слів кожної частини мови, розрізняти частини мови у реченнях. Виховувати інтерес до вивчення рідної мови, взаємоповагу учнів один до одного
Обладнання. Мапа подорожі, картки для групової роботи, картки для роботи в парах, індивідуальні завдання, відео для фізхвилинки.
Хід уроку.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
То ж і ми часу не гаймо
Працювать розпочинаймо.
На уроці ми працюємо - уважно,
Відповідаємо – чітко,
Пишемо - охайно,
Один одного – поважаємо.
Це перші 3 літери старослов’янської абетки яка стала основою нашої укр. абетки. і кожна команда має розповісти про свою букву. (коротка розповідь кожної команди про свою букву.)
І к. Азъ – початкова буква слов’янського алфавіту, В деяких старослов’янських писемних можна знайти Азъ, який позначав «один», наприклад, «Поеду азъ к Владимиру». Або ж «Начинать с азов», означало «Починати з початку». Таким чином , слов’яни позначали з початком абетки весь сенс буття, де без початку немає кінця, без темряви немає світла, а без добра немає і зла.
ІІ к. Буки (Букы) – друга літера-слово в абетці. Буки – значить «бути» , У цьому слові наші предки висловлювали майбутнє як неминучість, яка вона могла бути, як хорошою і радісною, так похмурою і жахливою.
ІІІ к.Вѣди – найцікавіша буква старослов’янської алфавіту, яка має числове значення. У цієї літери є кілька значень: відати , знати і володіти. Якщо ви складете Азъ, Буки і Веди в одну фразу, то отримаєте речення, яке буде означати «Я буду знати!». Не менш важливе і числове навантаження цієї букви. Число 2 у слов’ян позначало єднання неба і землі, двоїстість людської натури, добро і зло і т.д. Одним словом двійка була символом протиборства двох сторін, небесної і земної рівноваги.
Для того, щоб потрапити на маршрут, треба відгадати загадку :
І великим , і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
(Книга)
Уу ук кр ра аї їн нс сь ськ ка мо ов ва
Українська мова ( вчитель відкриває на мапі першу частину маршруту тут уже є усі 3 букви – назви команд і завдання.)
Фізхвилинка (відео)
2. Щоб потрапити до наступного короля, треба до тих іменників дібрати по 2 слова, які мають розказати про ознак и предметів наприклад: Весна чарівна прекрасна; Поле широке квітуче; Пролісок голубий весняний.
- На які питання відповідають дібрані слова? (Яка? Яке? Який?) Що вони означають? (Ознаки предметів) Якою частиною мови вони є? (Це прикметники).
- Король Прикметник пропонує пограти в гру: дібрати слова, щоб вони означали ознаки багатьох предметів: Зелена -…, Веселий - …, гарне - … , теплий - … т.д. По 2 3 слова кожній команді.
3. Стражі наступного королівства пропонують до тих самих іменників дібрати по 3 слова, що означають дію. Наприклад Весна прийшла, розбудила, уквітчала. Поле розкинулося, зацвіло, зеленіє. Пролісок виріс, зацвів, зачарував.
- На які пит. Відповідають дібрані слова? (Що робить?, Що зробив?) Що вони означають? ( Дію предметів) Яка це частина мови? (Дієслово)
- Королевич Дієслово кожній групі пропонує скласти по 2 речення з поданими дієсловами.
(Завдання на картках 1. Сходить, співає. 2) Збирає, прилетіли. 3) В’ють. Висівають.)
Перемагає команда, яка складе красиві поширені речення.
4.Ось ми потрапили до невеличкого королівства. Погляньте, з чого воно складається? ( з чисел) Нам потрібно усі числа записати словами. Давайте згадаємо, як пишуться числа 11 – 19, 20- 80. Запишемо числа словами (Робота на дошці. По 2 представника від кожної команди). Додаток.
5. А це королівство зовсім маленьке, але дуже важливе у країні рідної мови. Розгляньте малюнки і розкажіть, де знаходиться пташка, а де кошеня. Учні складають словосполучення і записують їх.
Ви сьогодні справжні молодці. Ви не тільки виконали усі завдання , а й склали сенкан . Прочитаємо усі слова, що стосуються слова весна
Весна
Чарівна прекрасна
Прийшла, розбудила, уквітчала ( Давайте зробимо висновок про наше ставлення до весни)
Навесні усе розквітає , оживає. (А тепер доберемо як ще можемо назвати весну)
Чарівниця.
Підсумок уроку. У яку країну ми подорожували ? У які королівства завітали? Як можна розшифрувати перші 3 букви слов1янського алфавіту? ( (Я буду знати)
Якщо вам було цікаво і легко підніміть зелену цеглинку ліго, якщо виникали труднощі – жовту, якщо було нецікаво і дуже важко – червону.
Додаток