Урок Урок Українська мова 2 клас. Урок - подорож країною Рідної Мови Узагальнення знань про частини мови.

Про матеріал
Урок - подорож. Складається з 5 зупинок , на яких учні у формі змагання трьох команд виконують мовні завдання на закріплення знань кожної частини мови, що вивчалася учнями у 2 класі. Завдання підібрані так, щоб в кінці уроку можна було скласти сенкан на один з іменників, поданих у завдані на першій зупинці.
Перегляд файлу

Урок   Українська мова 2 клас.

Урок - подорож   країною  Рідної   Мови

Узагальнення знань  про частини мови.

Мета.  Закріплювати та узагальнювати знання учнів  про частини мови. Розвивати вміння правильно добирати синоніми і антоніми, правильно ставити питання до слів кожної частини мови, розрізняти частини мови у реченнях. Виховувати інтерес до  вивчення рідної мови, взаємоповагу учнів один до одного

     Обладнання.  Мапа  подорожі, картки для групової роботи,  картки для роботи в парах, індивідуальні завдання, відео для фізхвилинки.

 

 Хід уроку.

  1.  Організація класу.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

То ж і ми часу не гаймо

Працювать розпочинаймо.

На уроці ми  працюємо -   уважно,

Відповідаємо – чітко,

Пишемо  - охайно,

Один одного – поважаємо.

  1.  Вступна бесіда вчителя.
  • Сьогодні у нас  урок – подорож до країни рідної мови. Але  під час подорожі нам доведеться виконувати різні завдання, щоб потрапити  до наступної станції. Тобто  правильне виконання завдання є ключем до продовжування подорожі.  А  ще  подорожувати ви будете командами .
  • І команда  Аз
  • ІІ команда  Буки
  • ІІІ команда  Вєди

Це перші  3 літери старослов’янської абетки яка стала основою нашої укр.  абетки. і кожна команда має розповісти про свою букву. (коротка  розповідь кожної команди про свою букву.)

      І к. Азъ – початкова буква слов’янського алфавіту, В деяких старослов’янських писемних можна знайти Азъ, який позначав «один», наприклад, «Поеду азъ к Владимиру». Або ж «Начинать с азов», означало «Починати з початку». Таким чином , слов’яни позначали з початком абетки весь сенс буття, де без початку немає кінця, без темряви немає світла, а без добра немає і зла.

     ІІ к. Буки (Букы) – друга літера-слово в абетці. Буки – значить «бути» , У цьому слові наші предки висловлювали майбутнє як неминучість, яка вона могла бути, як хорошою і радісною, так похмурою і жахливою.

       ІІІ к.Вѣди – найцікавіша буква старослов’янської алфавіту, яка має числове значення. У цієї літери є кілька значень: відати , знати і володіти. Якщо ви складете Азъ, Буки і Веди в одну фразу, то отримаєте речення, яке буде означати «Я буду знати!». Не менш важливе і числове навантаження цієї букви. Число 2 у слов’ян позначало єднання неба і землі, двоїстість людської натури, добро і зло і т.д. Одним словом двійка була символом протиборства двох сторін, небесної і земної рівноваги.

 

  

Для того, щоб потрапити  на маршрут, треба  відгадати загадку :

  • Дуже я потрібна всім:

І великим , і малим.

Всіх я розуму учу,

А сама завжди мовчу.

                   (Книга)

  • А якою мовою написані наші підручники?  ( Українською)
  •  Давайте пропишемо каліграфічну хвилинку:

Уу  ук кр ра аї їн нс сь ськ ка  мо ов ва

Українська мова   ( вчитель  відкриває на мапі  першу частину маршруту тут уже є усі 3 букви – назви команд  і завдання.)

  • А зараз   один представник від  кожної команди має виконати завдання і передати  естафету наступному учаснику.  Яка команда першою впорається з завданнями, та перша і продовжить подорож.  Завдання 1. Поділити  ці слова на склади, визначити наголос. 2.  Скласти звукову схему  слів.3. Визначити кількість букв і звуків в словах. (На мапі переставляються фішки команд)
  • У маршруті є  5 королівств, у яких мають побувати  учні .
  1. Щоб потрапити до палацу , треба до поданих слів поставити питання і  визначити, що вони означають. ( Кожна команда отримує свій набір з 3 слів і виконує завдання (Наприклад Весна, Поле , Пролісок). Усі разом роблять висновок , що  подані слова називають предмети і відповідають на питання Хто? Що?  І вони є іменниками.)  На мапі з’являється малюнок  короля –Іменника  , який кожній команді  пропонує завдання: 1) змінити слова, щоб вони означали багато предметів; 2) дібрати синоніми до поданих слів ; 3) дібрати антоніми до поданих слів. Після завершення виконання групових завдань, кожна команда  отримує  пропуск до наступного королівства.

Фізхвилинка (відео)

2. Щоб потрапити до наступного короля, треба до тих іменників дібрати по 2 слова, які мають розказати  про ознак и предметів  наприклад:  Весна  чарівна прекрасна; Поле широке квітуче;  Пролісок голубий весняний. 

- На  які питання відповідають дібрані слова? (Яка? Яке? Який?) Що вони означають? (Ознаки предметів)  Якою частиною мови  вони є? (Це прикметники).

- Король Прикметник пропонує пограти в гру: дібрати  слова, щоб вони означали ознаки багатьох предметів: Зелена -…, Веселий  - …, гарне - … , теплий - … т.д. По 2 3 слова кожній команді.

3. Стражі наступного королівства пропонують до тих самих іменників дібрати  по 3 слова, що означають дію. Наприклад  Весна  прийшла, розбудила, уквітчала. Поле розкинулося, зацвіло,  зеленіє. Пролісок виріс, зацвів, зачарував.

-  На які пит. Відповідають дібрані слова? (Що робить?, Що зробив?) Що  вони означають? ( Дію предметів) Яка це частина мови?  (Дієслово)

- Королевич Дієслово кожній групі пропонує скласти по 2 речення з поданими дієсловами.

(Завдання на картках  1. Сходить, співає. 2) Збирає, прилетіли. 3) В’ють. Висівають.)

Перемагає команда, яка складе красиві поширені речення.

4.Ось ми потрапили до невеличкого королівства. Погляньте, з чого воно складається?  ( з  чисел) Нам потрібно усі числа записати словами. Давайте згадаємо, як пишуться числа  11 – 19, 20- 80. Запишемо числа словами (Робота на дошці. По 2 представника від кожної команди). Додаток.

5. А це королівство зовсім маленьке, але дуже важливе у країні рідної мови. Розгляньте малюнки  і розкажіть,  де знаходиться пташка, а де кошеня.  Учні складають словосполучення і записують їх.

Ви сьогодні справжні молодці. Ви не тільки  виконали  усі завдання , а й склали  сенкан . Прочитаємо усі слова, що стосуються слова   весна

Весна

Чарівна прекрасна

Прийшла, розбудила, уквітчала ( Давайте зробимо висновок про наше ставлення до весни)

Навесні усе розквітає , оживає.  (А тепер  доберемо як ще можемо назвати весну)

Чарівниця. 

  • Молодці  . Вдома ви закінчить сенкан  до слів   поле і пролісок.

Підсумок уроку.  У яку країну ми подорожували ? У які королівства завітали? Як можна розшифрувати  перші 3 букви слов1янського алфавіту? ( (Я буду  знати)

Якщо вам було цікаво і легко підніміть зелену цеглинку ліго, якщо виникали  труднощі – жовту, якщо було нецікаво і дуже важко – червону.

 

Додаток

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
14 березня 2023
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку