Співчуття та милосердя

Про матеріал
Тема. Співчуття і милосердя, тип уроку комбінований,для закріплення навчального матеріалу вчитель використовує метод "Фішбоун".
Перегляд файлу

 

Тема. Співчуття та милосердя

Мета: повторити вивчені притчі, на основі притчі про милосердного самарянина з’ясувати суть понять «милосердя», «співчуття», «ближній», продовжувати розвивати інтерес та потребу читати Святе Письмо, навчити дітей практикувати у своєму житті діла милосердя, бачити труднощі та проблеми своїх ближніх, бути готовими допомагати їм; пробудити в дітей бажання безкорисливо чинити добро та милосердя.

Тип уроку:  комбінований.

Опорна біблійна історія: Притча про милосердного самарянина (Лк. 10:25-37)

Ключовий вірш:  «Будьте милосердні як і Отець Ваш милосердний» (Лк.6:36). Обладнання. Святе Письмо. О.Огієнко "Християнська етика", ілюстрації до притчі, ключовий вірш: «Блаженні милостиві, бо помилувані вони будуть» (Mт. 5:7), мультимедійна дошка, скриньки.

Форми і методи використані на уроці: робота в групах, робота парах, інтегрований підхід до вивчення Святого Письма.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент  уроку.

Вітання. Діти девіз нашого уроку: - «Де Бог на першому місці, тоді все на своєму місці» .   - Сьогодні на уроці у нас присутні гості. Привітаймося з ними:  (слайд 1)

Діти, Ісус Христос сказав: «Де двоє чи троє зібралися в Ім’я Моє, — там Я посеред них». Тож, нехай Бог дасть нам розуму й здатності правильно сприймати слова Святого Писання.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Ми багато говорили про вчення Ісуса Христа в 5 класі і немало притч Христових прочитали в 6 класі. То ж давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про Ісусові притчі.

1. Бесіда

  - Що таке притча?

(орієнтовані відповіді учнів)

  (Це коротенька розповідь повчального змісту)

  • Яка мета Ісусових притч?

(орієнтовані відповіді учнів)

(Довести людям, що Він є Спасителем; навчити людей відрізняти добро від зла)

                                                                                                                                                                            – Як потрібно слухати притчу?

(орієнтовані відповіді учнів)

  - слухаючи притчу, бачити себе;

       - слухаючи притчу, оцінювати свої вчинки;

       - слухаючи притчу, ми повинні удосконалювати себе;

  - слухати уважно;

  - слухати з відкритим серцем, бо через притчі до нас говорить сам  - Христос.

 

 - Зараз ми перевіримо, чи вмієте ви уважно слухати притчі Ісуса. Згадаємо  деякі з них.

 Робота  в групах.  (слайд 2)

Діти об’єднайтеся в групи і не забувайте про правила роботи в групах. ( правила роботи в групах)   (слайд3)

 2.  Чарівні скриньки «з притчами» (слайд 3)

У вас на партах є коробки з різними предметами. Загляньте і подумайте з якою

притчею чи історію Ісуса Христа, асоціюються ці предметами, назвіть притчу і чого вона вчить нас.

Коробка 1. (Камінь і пісок) -  Притча про дім на скелі і дім на піску. Ця притча вчить нас, що мало просто слухати Слово Боже, потрібно його виконувати, на цьому будувати своє життя.

Коробка 2. (Зерна пшениці і ґрунт (земля)).Притча про сіяча. Ця притча вчить нас, що ми повинні бути тією доброю і родючою землею, тобто  людьми які уважні до Слова Божого і намагалися виконати все чого воно вчить нас, а плоди це наші добрі справи.

Коробка 3.  (Голка і верблюд) - Притча про багатого юнака. Ісус говорить, що важко тим, хто  прив’язаний до багатства, ввійти в Царство Небесне. Легше верблюдові пройти крізь вушко голки, ніж багатому, який не піклується про ближніх, ввійти в Царство Боже.

Коробка 4. ( три мішки з монетами) – Притча про три таланти.  Ця притча означає: всі люди отримують від Господа різні дари Духа Святого (у притчі розуміється таланти). Ці дари даються нам, щоб ми цими даруваннями служили Богу і ближнім. І хто використав їх на користь собі та іншим, той дотримає похвалу від Бога, а ліниві і байдужі, як той, що закопав талант, буде засудженим Богом.

Коробка 5. (дві монети(лепти))  Історія про дві вдовині лепти. Історія вчить нас, що скромна пожертва убогої вдови була найбільшою, бо всі давали жертву від достатку свого, а вона від бідності віддала все, що у неї було, тобто останнє і тим самим посвятила Богові все і надію свою поклала на Бога.

Учні обговорюють в групах завдання (1хв.) Дають відповіді.

Діти ви молодці гарно попрацювали. Бачу, що ви були уважні на попередніх уроках

 Коробка 6. (вино і олія)Притча про милосердного самарянина. Притча нас вчить про любов до всякого ближнього.

Діти, ви напевне помітили, що одна коробка залишилась у мене. Давайте поглянемо, що ній (відкриваю, там вино і олія). Я знаю, що багато з вас читають дитячу Біблію. А скажіть, будь ласка дітки,  такі  предмети, як виноградний сік і олія, нагадують вам, якусь притчу? (відповіді учнів)… так, справді ця притча про милосердного самарянина.     Сьогодні ми продовжимо вивчення  Христових притч про людські взаємини.   біблійна історія нашого  уроку - це притча про милосердного самарянина.

ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку     (слайд 5)

Тема нашого уроку: Співчуття і милосердя. Розгорнули зошити, записали число, класна робота, тему уроку

(слайд 6)

 Сьогодні ми з’ясуємо  суть понять «милосердя», «співчуття», визначимо хто такий  «ближній», продовжимо читати слово Боже і на прикладі героїв притчі про милосердного самарянина і будемо вчитися використовувати наші знання в житті.

 

  Христос закликає: «Будьте милосердні як і Отець Ваш милосердний» (Лк.6:36).  -  цей біблійний вірш є ключовим віршем уроку.

Словникова робота. З’ясування значення слів «милосердя», «співчуття», «ближній».    (слайд 7)

Діти, давайте, в першу чергу, визначимо з вами , що таке милосердя і що таке співчуття? То, як ви розумієте «милосердя-це…

Милосердя – миле, добре серце; допомога іншій людині;добре ставлення до іншої людини; це співчувати і жаліти людей котрі потрапили у біду. (слайд 8)

Співчуття – це співпереживати, тобто відчувати те саме, ту саму біль, що і людина котра потрапила в біду, прагнення підтримати і допомогти ближньому. (слайд 9)

     Яскравий приклад справжнього милосердя і співчуття, розповів Ісус Христос в притчі про милосердного самарянина.

     Але перш ніж перейти до розповіді притчі, для кращого розуміння і сприйняття розповіді, давайте з’ясуємо, хто такі самаряни, левіти і священик бо всі вони є героями нашої притчі. Тому, надам слово нашим дівчатам, які попередньо отримали завдання, знайти інформацію про них і коротенько сьогодні нам розповісти.  (слайд 10)  

Священик  як в часи Ісуса Христа, так і в наш час - це служитель храму,церкви.

Левіт – помічник священика; Левіти - це священний рід в Стародавньому Ізраїлі. Всі вони нащадки Левія, одного з дванадцяти патріархів. Давним-давно Господь виділив коліно Левія для служіння Собі. З їхнього роду виділявся священик, а Левіти несли службу в храмі, в скинії і виконували інші обов'язки, пов'язані зі служінням Господу.

Самарянин – житель Самарії, ворог євреїв, язичник. Самарія стала притулком для всіх вигнанців з Юдеї (Ісуса Навина 20:7; 21:21). Там охоче приймали єврейських злочинців і всіх, хто втікав від правосуддя. Порушники єврейських законів знаходили притулок у Самарії, сприяючи ненависті між двома народами.
Самаритяни визнавали лише п'ять книг Мойсея та відкидали писання пророків і всі єврейські традиції.  Через це між народами виникла настільки непримиренна ворожнеча, що євреї вважали самарян найгіршими з людського роду (Івана 8:48) та уникали будь-яких стосунків із ними (Івана 4:9) (євреї зневажали самарян настільки, що не сідали разом за стіл, навіть  не розмовляли з ними.

ІV.  Виклад нового матеріалу.  (слайд 11)

Дітки, ми вияснили, що таке милосердя і співчуття, але у нас ще є одне не розкрите визначення,  а хто такий ближній? Саме,  уважно послухавши  притчу, ви зможете,  відповісте на це запитання.

 1. Розповідь і демонстрація притчі на фланелографі.

Саме ця притча про милосердного самарянина прозвучала для євреїв, як грім з ясного неба. А було це так. Один фарисей (А фарисей-це..?- відповіді дітей) отже, один фарисей вирішив випробувати Христа  і звернувся до Нього із запитанням:    « Учителю, що робити мені, щоб вічне життя осягнути». Ісус просив пригадати  настанову Мойсеєвого Закону (тобто заповідь Божу): « Люби Господа Бога свого всім серцем своїм, і всією душею своєю, і всією силою своєю, і всім своїм розумом, і свого ближнього, як самого себе». Тоді фарисей запитав лукаво: « А хто мій ближній?». На  те Ісус Христос промовив:

« Один чоловік ішов з Єрусалима до Єрихона і потрапив до рук розбійників ,які забрали в нього одяг, побили його і пішли, залишивши його ледь живим. Випадково тією дорогою ішов єврейський священик. Він подивився на нещасного і пройшов мимо. Так само і левіт (єврейський духовний служитель) був на тім місці; підійшов, поглянув і пішов далі. Потім тією ж дорогою їхав самарянин .

Самарянин, побачивши побитого єврея, зглянувся над ним. Він підійшов до нього, перев`язав йому рани, полив їх оливою й вином, одягнув. Потім посадив його на свого осла, привіз у готель і там піклувався про нього. А на другий день, від`їжджаючи, він дав господарю готелю два динарії (динарій – римська срібна монета) і сказав: "Подбай про нього і, якщо витратиш більше цього, то я, коли повернусь, віддам тобі.» 

Після цього Ісус Христос запитав законника: "Як ти думаєш, хто з цих трьох був ближнім для людини, яка потрапила до рук розбійників?

Діти, а як ви думаєте: Хто був ближній з цих трьох?- Правильно. Саме таку відповідь дав і фарисей, він відповів: "Той, який змилосердився над ним (тобто самарянин)".

Тоді Ісус Христос сказав йому: "Іди і ти роби так само". (Див.: Лк 10, 29–37). 

  • То яке значення слова «ближній»? – (відповіді учнів)

Ближній- людина котра потребує нашої допомоги;

Ближній-  той, хто нам допомагає.

Ісус у цій притчі сказав нам, що кожна людина, як той самарянин, повинна допомагати іншій людині – своєму брату(тобто ближньому) – у всіх її потребах.

То який ми зробимо  висновок: Треба допомагати ближньому і  не важливо  друг це чи ворог. Якщо він потребує допомоги – ДОПОМОЖИ! Це і буде милосердя.

Тепер прийшов час відпочити. (слайд 12)

Фізкультхвилинка

Апостол Матвій у 26 розділі свого Євангелія, передає нам слова Христа. Де Ісус чітко вказує, що ми повинні зробити для ближнього свого, щоб потрапити в Царство Небесне.

  Пропоную вам, прочитати уривок з Євангелія від Матвія 26: 34-40. Ви уважно читаєте і підкреслюєте олівчиком, справи милосердя про які йде мова.

(слайд 13)

Завдання 1. Прочитати  уривок із Євангелії від  Матвія (Мт. 24:34-40) 

  •            https://y.bibleonline.ru/img/s.gifhttps://y.bibleonline.ru/img/s.gifЯк же прийде Син Чоловічий у своїй славі, й ангели всі з ним, тоді він сяде на престолі своєї слави.  І зберуться перед ним усі народи, і він відлучить їх одних від одних,….. Тоді скаже Цар тим, хто праворуч Його: Прийдіть, благословенні Мого Отця, посядьте Царство, уготоване вам від закладин світу. Бо Я голодував був і ви нагодували Мене, прагнув і ви напоїли Мене, мандрівником Я був і Мене прийняли ви.                                                                                                                             Був нагий і Мене зодягли ви, слабував і Мене ви відвідали, у в'язниці Я був і     прийшли ви до Мене.                                                                                                                         Тоді відповідять Йому праведні й скажуть: Господи, коли то Тебе ми голодного бачили і нагодували, або спрагненого і напоїли? Коли то Тебе мандрівником ми бачили і прийняли, чи нагим і зодягли? Коли то Тебе ми недужого бачили, чи в в'язниці і до Тебе прийшли? Цар відповість і промовить до них: Поправді кажу вам: що тільки вчинили ви одному з найменших братів Моїх цих (тобто ближньому), те Мені ви вчинили.)                                                                                                                     А ще: грішника навернути, ненавченого навчити сумніві порадити, засмученого потішити, кривду терпеливо зносити, образу від серця прощати, за живих і померлих молитися.

     Вчитель. Отже, діти, про які справи йшла мова в прочитаному вами уривку з Євангелії.

(слайд 14)

Завдання 2. Продовжити речення  (усно)

  • « Сім милосердних діл для тіла і душі ближнього»

1

Голодного нагодувати.
 

Грішника навернути

 

2

 Спраглого напоїти.
 

Ненавченого навчити

 

3

Нагого одягнути.
 

У сумніві порадити.

 

4

Подорожнього в дім прийняти.

Засмученого потішити.

 

5

Ув'язненого утішити.

Кривду терпеливо зносити.

 

6

 Недужого відвідати.

Образу від серця прощати.

 

7

Померлого похоронити.

За живих і померлих молитися.

  •  
  • Завдання 3. Метод  фішбоун.  (слайд 15)
  • Діти, зараз я пропоную,  підсумувати і проаналізувати все вами почуте і прочитане про справи милосердя  і дати відповідь на таке запитання: «Чому самарянина назвали милосердним?»
  • І  виконаємо це завдання,  цікавим  методом порівняння і аналізу, що називається  «фішбоун» . Дослівно він перекладається з англійської як «Рибна кістка» або «Скелет риби». 
  • • Схема включає в себе основні чотири блоки, представлені у вигляді голови, хвоста, верхніх і нижніх кісточок. Сполучною ланкою виступає основна кістка або хребет риби.
  • (слайд 16)
  • • Голова - проблема, питання  які підлягають аналізу.
  • • Верхні кісточки на них фіксуються основні  причини;
  • • Нижні кісточки  - факти, що підтверджують наявність сформульованих причин зображених на схемі.
  • • Хвіст - відповідь на поставлене запитання, висновки, узагальнення.
  •   Отже, питання «Чому самарянина названо милосердним?»
  •    За допомогою схеми Фішбоун ви зможете  продемонструвати причини  про які говорив Ісус Христос, що описав Євангеліст Матвій  і наслідки, тобто дії нашого самарянина з притчі про милосердного самарянина та зробити відповідні висновки
  • Похожее изображение
  • (слайд 17)
  • Розповідь про символ риби для перших християн.(Цікаво знати)Картинки по запросу християнський знак риба До речі, діти, Риба –це один із символів християнства, знак Ісуса. За часів гоніння на християн, ще в Стародавньому Римі, – християни змушені були ховатися і жити в катакомбах і всіляко шифруватися. Зображати християнський хрест було строго заборонено, і перші християни користувалися цим прийомом, «ховали» хрест в хвості цієї самої рибки, і на питання «що це намальовано», з чистою совістю відповідали, що це всього лише рибка – символ рибалок. Тоді як насправді – це був завуальований символ їхньої віри. Новий Завіт пов’язує символіку риби з проповіддю учнів Христа, деякі з яких були рибалками. Ісус Христос називав своїх учнів не інакше як «ловцями людей» (Мф.4: 19, Мк.1: 17) Якщо скласти перші літери грецького виразу «Ίνσοΰς (Ісус); Χριστός(Хрістос) Θεοΰ (Гуд) Υίός(Сон); Σωτής (Сатіор)», тобто «Ісус Христос, Син Бога, Спаситель», вийде «Ίχθύς;», тобто «риба».
  • Ісус Христос тут  наголошує: «Блаженні милостиві, бо помилувані вони будуть» (Мт. 5:7)
  •     Ми вияснили, що самарянин справді був милосердним, але ми залишили без уваги двох інших наших героїв. Діти, розгорнули підручник с.114. перед вами текст пояснення притчі. Ваше завдання: уважно прочитати пояснення і написати характеристику поведінки наших героїв священика і левіта за поданою схемою.
  • (слайд 18)

Завдання 4.  Прочитати текст  с.114. Охарактеризуйте   поведінку священика і левіта за схемою:

 

Знав…                                                        Боявся....

 

 

 

 

       

Вважав…..                                                          Тому…..

 

 

 

 

 

 

 

Знав…..                                               Боявся…..

 

 

 

 

 

Вважав….                                                               Тому….

 

 

 

 

 

Вчитель. Отже, і священик і левіт, знали закон Божий, але вважали, що допомога ближньому, що був у біді, не така важлива, як їхній обов’язок перед Богом. Тому, діти, ця притча і стала для ізраїльтян «як грім серед ясного неба» , бо Ісус викривав їх привселюдно, що для Бога замало просто знати Закон, Богу потрібне виконання  цього Закону. Пізніше один із учнів Ісуса, апостол Яків, скаже «Віра без добрих діл мертва». У цій притчі Ісус показав, що допомога ближньому це - є наш прямий обов’язок перед Богом. І, що кожному ближньому, хто потрапить у біду, ми повинні допомагати. Не думати про те, що в нас немає на це часу, що це міняє наші плани, що це лишні проблеми чи турботи. Але бути  милосердних і співчутливих до ближніх.

 Я знаю діти, що ви теж допомагаєте людям, які потрапили біду. У нас в школі проводяться різні благодійні акції, напевне і ваш клас брав участь у них. Які акції милосердя проводились? - (відповіді учнів) – Молодці,що ви співчуваєте чужому нещастю! І тепер, як будете бачити людину в біді, що зробите? Допоможемо!  Як побачити, що когось ображають? – Захистимо!  Якщо ваш однокласник буде засмучений? – Утішимо! А якщо вас образять? – Пробачимо! 28 листопада почався різдвяний піст. Тому, вважливо зараз не забувати, що піст - це не тільки вживання пісної їжі, а можливість змінити  своє життя, стати добрішими, милосерднішими, співчутливішими. Робити те чого хоче від нас Христос.

Завершуючи розгляд нашої теми, давайте підсумуємо те, як ми маємо робити, згідно, вказівки Ісуса Христа. Погляньте  на нашу  дошку, на якій протягом уроку, представлялись важливі моменти і  наші висновки у формі кластера, що графічно відобразили послідовність нашого уроку та  інформаційне поле заданої теми.

Підсумовуємо за допомогою питань вчителя:

- Ісус дав вказівку: « Іди і роби і ти так!»

- А що ми маємо робити ?- Любити Бога всім…… і любити ближнього

- Він хотів нас бачити якими?.... милосердними,як Отець ……

- Бо саме милосердні будуть?……..

- Ісус розповів нам про?........ Діла милосердя

- І на прикладі кого? …..самарянина…… показав як це потрібно робити.

- Бо дії самарянина були? ….. милосердними і ви це довели.

- Бо милосердя ?.....– Треба допомагати ближньому і  не важливо  друг це чи ворог. Якщо він потребує допомоги – ДОПОМОЖИ! Це і буде милосердя.

V. Підсумкова частина.

Молодці! Ви гарно попрацювали сьогодні на уроці, працювали всі  на відмінно! Я вам дякую за роботу. Бажаю, вам дітки, щоб почуте Слово Боже, сьогодні на уроці, проросло у ваших серцях, як те зерно, що потрапило у родючу землю – великим врожаєм добрих діл. І пам’ятайте, сьогодні ти допомагаєш, а завтра можуть допомагати вже тобі! Тож  ставлення  до інших має бути таким, якого хочеш  до себе ставлення. Закінчити урок хочу рядками вірша: (слайд 19)

                        Нехай же вас Господь благословляє

                        У світлу путь на добрії діла,

                        На вірну стежку наставляє

                        Щоб доля в вас щасливою була.

Домашнє завдання: Не забувайте бути милосердними і співчутливими, читайте дитячу Біблію, там ви знайдете  всі історії розглянуті на уроці  або  в Новому Завіті  у Євангеліях від Лк.(10:29-37), Мт. (24:34-40)

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
матиміш марія
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Основи християнської етики 6 клас (Жуковський В.Л., Ніколін М.М., Филипчук С.В., Лахман Н.М.)
Додано
15 березня 2019
Переглядів
7372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку