Кубасова Н.А.
учитель трудового навчання,
учитель вищої категорії ЗОШ І – ІІ ст. №28
Краматорської міської ради.
Сценарій проведення виховного заходу
«Школа хороших манер»
Мета:
Формування етичних норм поведінки в суспільстві і спілкування один з одним.
Завдання:
Освітні: формувати етичну культуру, моральні цінності і норми, дружелюбність і ввічливість, повагу і чуйність по відношенню до інших людей. Закріпити правила поведінки в громадських місцях.
Розвиваючі: розвивати пізнавальний інтерес; вміння знаходити рішення проблеми, використовуючи знання; розвивати логічне мислення.
Виховні: формування толерантної свідомості учнів, здатності до самоаналізу, самооцінці.
Хід:
Ми вітаємо Вас в «Школі хороших манер».
Наш захід буде проходити у вигляді Брейн - рингу. Зараз, зустрінуться дві команди - команда 6 і команда 7 класу.
Оцінювати роботу команд буде - поважне і всіма улюблене журі, а саме
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Почнемо з презентації команд. Домашнім завданням було, кожній команді придумати назву і девіз.
Команда 6 класу ___________________________________.
Команда 7 класу____________________________________.
І тур. «Ребус»
Кожна команда винна розгадати ребус та дати визначення зашифрованого поняття.
(Кожна команда отримує аркуш з завданням. На виконання 5 хвилин. Максимальний бал – 3).
ІІ тур. «Бліц – турнір».
Командам по черзі ставиться запитання. Якщо команда не знає відповідь, вона каже « ПАС…», а право відповіді переходить до другої команди.
(За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал).
Питання .
1. Хто вітається першим, якщо зустрілися молодший і старший? (Молодший)
2. При розмові по телефону хто вітається першим? (Який подзвонив)
3. На вулиці хто повинен вітатися першим: той хто стоїть або той хто проходить? (Проходящій)
4. Як можна вітати один одного, при зустрічі родичів або близьких старих друзів? (обійми).
5. Вас випадково штовхнули і вибачилися. Ваша відповідь? (…)
6. Коли під розкритим парасолькою йдуть юнак і дівчина хто його тримає? (юнак).
7. Що потрібно зробити, перш ніж увійти в чийсь будинок або квартиру! (Постукати ( подзвонити) або зателефонувати).
8. Які слова вимовляють при зустрічі та прощанні? (вітання, прощальні слова).
9. Хто кому повинен поступатися (в гостях або в транспорті) місце? (молодші старшим, чоловіки - усім).
10. Чи потрібно знімати шапку, коли прийшов в гості, театр, бібліотеку? ( чоловіки – да, жінки – ні).
11. Якщо ти з'їв цукерку, що ти зробиш з фантиком? (викинути до урни або убрати…)
12. Хто першим вітається при вході в приміщення? (Першим вітається завжди входить, незалежно від статі і віку.)
13. Коли ми вперше зустрічаємося з людьми, хто повинен представлятися першим: жінка, чоловік, молодші, старші, начальник, підлеглий. (Завжди діє правило: старший подає руку молодшому; жінка - чоловікові, начальник - підлеглому).
14. Назвіть «золоте правило» етики?
Тур ІІІ. « Експрес-тест»
А чи знаєте ви, як правильно дарувати і приймати подарунки. Та правильно, поводитися за столом.
(Команди отримують тести та відповідають на поставлені запитання. Оцінюється швидкість та правильність). Додаток № 2.
Тур ІV. «Кто останій той перемагає».
- Які слова ми називаємо добрими? Ці слова, ми говоримо для себе або для інших людей? Назвіть добрі слова.
Кожна команда називає їх по черзі.
Тур V. «Ситуації».
- Чим менша дитина, тим більше проблем вирішують за нього дорослі.
Але ви подорослішали, і ставлення до вас змінилося. Що прощалося малюкові, вже не прощається дорослому. І коли вам роблять зауваження, ви, звичайно, можете відповісти: «Моя поведінка - моя особиста справа». Це було б правильним, якби ви жили, як Робінзон на безлюдному острові. Але ми живемо серед людей і наші слова, жести, вчинки небайдужі оточуючим.
Потрібно прокоментувати, що трапилося і пояснити, чому це погано чи добре.
(Команди отримують листи з зображенням ситуацій).
Тур VІ. «Моральний кодекс учня».
Завдання №1.
Візьміть чистий аркуш паперу поставте в центрі букву «Я», від неї стрілочками вкажіть якості притаманні вам.
(Час на виконання 5 хвилин.)
знайдіть відповідність ваших особистих якостей і положень з моральним кодексом учня школи.
Завдання №2.
(Учням роздаються аркуші паперу)
Тур VІІ. «Поляна Долонька».
- Обведіть свою долоньку на аркуші.
Прикрасьте її малюнками квітів, грибочків, ялинок (можна намалювати сонечко, метелика, веселку, пташок).
Навколо галявини ростуть дерева: „дружба”, „любов”, „здоров’я”, “родина”, “богатство”.
( На дошці дерева з відповідним надписом).
Якщо ввічливо - ви хлопайте, неввічливо - не хлопайте.
Ведучий: Зараз привітаємося як:
- європейці, здороваємось за руку.
Ви індійці - вітаємося, склавши долоні у лиця.
Ви, японці, вітаєтесь вклонившись.
Ви, папуаси, вітаєтесь, потершись носами.
Ви, інопланетяни, вітаєтесь, підстрибуючи.
А тепер нехай кожний привітається з сусідом!
Запрошуємо журі для оголошення результатів.
Додаток 1. ( для журі)
Ребус.
Б |
Ш |
М |
Е
|
З |
М
|
К |
З |
Я |
И |
А
|
Я |
Б |
Т |
Ш |
К
|
М |
А |
У |
Т |
С |
О
|
В |
С |
Е |
И |
У |
Е
|
Т |
О |
В |
А |
М |
1. Етикет - сукупність правил поведінки прийнятих в суспільстві (порядок поведінки).
Слово «етикет» має два значення: 1) ярлик, етикетка; 2) церемоніал;
2. Етика - одна з форм ідеології - вчення про мораль (моральності) її розвитку принципах нормах і ролі в суспільстві
-вчення про основні принципи моральності і про норми людської діяльності з точки зору понять про добро і зло.
Додаток 1. (для учасників)
Завдання №1. «Ребуси».
Розгадати ребус та дати визначення зашифрованого поняття.
Б |
Ш |
М |
Е
|
З |
М
|
К |
З |
Я |
И |
А
|
Я |
Б |
Т |
Ш |
________________________________________________________________________________
Додаток 1. (для учасників)
Завдання №1. «Ребуси».
Розгадати ребус та дати визначення зашифрованого поняття.
К
|
М |
А |
У |
Т |
С |
О
|
В |
С |
Е |
И |
У |
Е
|
Т |
О |
В |
А |
М |
Додаток 2. ( для журі)
Тур ІІІ. « Експрес-тест»
Дайте відповідь на питання тесту.
1.Ви даруєте своєму другові чи подрузі настільну гру. Як ви піднесете подарунок?
А) в упаковці
Б) без упаковки, щоб було видно, що ви даруєте
В) без упаковки, але перев'язавши стрічкою
2. Ви отримали в подарунок коробку цукерок, що ви з нею будете робити?
А) покажете гостям багату коробку
Б) відкладіть в сторону, як інші подарунки
В) запропонуйте гостям
3. Вам подарували річ, яка у вас вже є.
А) ви вибачитеся і скажіть, що у вас вже є
Б) подякувавши, візьмете
В) повернете подарунок, вибачившись
4. Вручаючи подарунок, ви повинні:
А) обов'язково сказати кілька слів привітань
Б) вручити подарунок мовчки
В) вручаючи подарунок, вимовити фразу: «вибач, що подарунок не дуже ...»
(Підказки: 1-А, 2-В, 3-Б, 4 А)
5.Як треба їсти хліб?
(Хліб беруть руками і кладуть на серветку або спеціальну тарілочку, їдять, відламуючи маленькими шматочками).
6. У вас на тарілці виноград, яблуко, апельсин. Як треба їсти?
(Виноград їдять по ягідці. Яблуко бажано очистити від шкірки ножем для фруктів, розрізати на часточки, вирізати серцевину, є маленькими шматочками. Апельсин розрізають часточками або кільцями, розрізавши їх в свою чергу навпіл.)
7. Як їдять бісквіт, тістечко, листкові пиріжки і пороги?
(Шматочки бісквіта їдять, відламуючи маленькими порціями чайною ложечкою. Листковий тістечка і пироги їдять, тримаючи в руці)
8. Вас пригостили склянкою компоту, як ви вип'єте його?
(Спочатку треба випити рідину, потім за допомогою ложечки дістати ягоди. Кісточку виплюнути спочатку на ложечку, потім покласти її на блюдо)
Додаток 2. (для команди 1)
Тур ІІІ. « Експрес-тест» Дайте відповідь на питання тесту.
1.Ви даруєте своєму другові чи подрузі настільну гру. Як ви піднесете подарунок?
А) в упаковці
Б) без упаковки, щоб було видно, що ви даруєте
В) без упаковки, але перев'язавши стрічкою
2. Ви отримали в подарунок коробку цукерок, що ви з нею будете робити?
А) покажете гостям багату коробку
Б) відкладіть в сторону, як інші подарунки
В) запропонуйте гостям
3. Вам подарували річ, яка у вас вже є.
А) ви вибачитеся і скажіть, що у вас вже є
Б) подякувавши, візьмете
В) повернете подарунок, вибачившись
4. Вручаючи подарунок, ви повинні:
А) обов'язково сказати кілька слів привітань
Б) вручити подарунок мовчки
В) вручаючи подарунок, вимовити фразу: «вибач, що подарунок не дуже ...»
5.Як треба їсти хліб?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. У вас на тарілці виноград, яблуко, апельсин. Як треба їсти?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Як їдять бісквіт, тістечко, листкові пиріжки і пороги?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Вас пригостили склянкою компоту, як ви вип'єте його?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток 2. (для команди 2)
Тур ІІІ. « Експрес-тест» Дайте відповідь на питання тесту.
1.Ви даруєте своєму другові чи подрузі настільну гру. Як ви піднесете подарунок?
А) в упаковці
Б) без упаковки, щоб було видно, що ви даруєте
В) без упаковки, але перев'язавши стрічкою
2. Ви отримали в подарунок коробку цукерок, що ви з нею будете робити?
А) покажете гостям багату коробку
Б) відкладіть в сторону, як інші подарунки
В) запропонуйте гостям
3. Вам подарували річ, яка у вас вже є.
А) ви вибачитеся і скажіть, що у вас вже є
Б) подякувавши, візьмете
В) повернете подарунок, вибачившись
4. Вручаючи подарунок, ви повинні:
А) обов'язково сказати кілька слів привітань
Б) вручити подарунок мовчки
В) вручаючи подарунок, вимовити фразу: «вибач, що подарунок не дуже ...»
5.Як треба їсти хліб?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. У вас на тарілці виноград, яблуко, апельсин. Як треба їсти?
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
7. Як їдять бісквіт, тістечко, листкові пиріжки і пороги?
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
8. Вас пригостили склянкою компоту, як ви вип'єте його?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Моральний кодекс учня школи:
- ... нас багато і ми всі різні! З огляду на це старайся поводитися так, щоб людям з тобою було добре. Поважай чужу думку.
- Важкі обставини і важкі умови не виправдовують погані вчинки і поведінку. Порядна людина в будь-яких обставинах залишається людиною честі.
- Радуйся успіхам своїх однокласників. Прагни жити з користю для людей і для себе. Пам'ятай, добрі справи робляться не для нагороди, а для душі.
- Дорожи шкільним товариством, воно на все життя.
- Перш ніж звернутися до людини, посміхнися йому: адже добрі відносини починаються з посмішки.
Додаток №3. (для 1 команди)
Тур VІ. «Моральний кодекс учня».
- ... нас багато і ми всі різні! З огляду на це старайся поводитися так, щоб людям з тобою було добре. Поважай чужу думку.
- Важкі обставини і важкі умови не виправдовують погані вчинки і поведінку. Порядна людина в будь-яких обставинах залишається людиною честі.
- Радуйся успіхам своїх однокласників. Прагни жити з користю для людей і для себе. Пам'ятай, добрі справи робляться не для нагороди, а для душі.
- Дорожи шкільним товариством, воно на все життя.
- Перш ніж звернутися до людини, посміхнися йому: адже добрі відносини починаються з посмішки.
________________________________________________
Додаток №3. ( для 2 команди)
Тур VІ. «Моральний кодекс учня».
- ... нас багато і ми всі різні! З огляду на це старайся поводитися так, щоб людям з тобою було добре. Поважай чужу думку.
- Важкі обставини і важкі умови не виправдовують погані вчинки і поведінку. Порядна людина в будь-яких обставинах залишається людиною честі.
- Радуйся успіхам своїх однокласників. Прагни жити з користю для людей і для себе. Пам'ятай, добрі справи робляться не для нагороди, а для душі.
- Дорожи шкільним товариством, воно на все життя.
- Перш ніж звернутися до людини, посміхнися йому: адже добрі відносини починаються з посмішки.
Оціночний лист
Назва туру |
Команда 6 класу |
Команда 7 класу |
Домашнє завдання «Презентація команди» (придумати назву і девіз) |
|
|
І тур. «Ребус» (максимальний бал – 3)
|
|
|
ІІ тур. «Бліц – турнір». (За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал).
|
|
|
Тур ІІІ. « Експрес-тест» (За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал).
|
|
|
Тур ІV. «Кто останій той перемагає». (за перемогу – 2 бали)
|
|
|
Тур V. «Ситуації». (максимальний бал – 4)
|
|
|
Тур VІ. «Моральний кодекс учня». Завдання №1. Завдання №2. (по 5 балів)
|
|
|
Тур VІІ. «Поляна Долонька». (загальне враження від малюнків, максимальний бал – 3)
|
|
|
Підсумок:
|
|
|
„здоров’я”
„дружба”
„любов”
“родина”
“богатство”
Використана література:
Кубасова Н.А.