Математика 3 клас
Тема. Співвідношення між одиницями вимірювання часу. Календар.
Мета: формувати вміння користуватися одиницями вимірювання часу, вчити переводити одні одиниці часу в інші; користуватися календарем; закріплювати вміння розв’язувати приклади, задачі; розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, пам’ять, математичну мову; виховувати бажання вивчати математику.
розвивати увагу, пам’ять ,пізнавальний інтерес через ігровий момент взаємоконтролю і самоперевірки; виховувати старанність, самостійність, бажання та інтерес до вивчення математики.
Обладнання: картки для груп і пар; ілюстрації різних видів календарів; таблиця «Одиниці часу». мультимедійна презентація, демонстраційний матеріал,
1. Організаційний момент.
Пролунав уже дзвінок.
Починається урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаємо-
Працювати починаємо.
Прошу вас зайняти місця за столами, згідно з завданням домашнього проекту.
2. Організація класу.
Експерт (дитина) вивішує на дошці інформацію про дату, день тижня, місяць, пору року.
Повідомлення теми уроку. Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з одиницями вимірювання часу, а також пригадаємо співвідношення між ними.
Але крім цього ми дізнаємось щось нове.
Ось перед нами на дошці друга частина теми нашого уроку. Нам треба її відкрити, але ми бачимо замок. А шифр від замка у конверті. Але щоб відкрити, треба виконати завдання. Порахувати приклади та з букв зібрати слово.
3. Розв’язати приклади письмово.
Із букв зібрати слово. Рахуємо у стовпчик.
Діти обраховують приклади у зошитах. Результат представляють на магнітних дошках для перевірки, звіряють з екраном телевізора.
Ці літери вивішені на дошці з самого початку, але закриті зверху листочком з числами, які потім знімає вчитель. Літери без прикладів можна залишити перевернутими білою стороною і відкрити, коли діти відгадають слово.
* Зменшити число 136 на 123 - Л
* Збільшити 144 на 235 - Д
* - К
* На скільки 999 більше за 467 – А
* На скільки 753 менше за 232 - Н
* Знайти різницю чисел 858 та 325 - Е
* -А
* Знайти суму чисел 642 і 316 – Р.
Л – 13 Д – 379 А- 532 Н- 521 Е- 533 Р- 958
(Слово - к а л е н д а р)
На екрані з’являється напис календар.
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з календарем, будемо вчитися орієнтуватися в ньому.
Це і буде друга частина нашої теми уроку.
Перед нами лепбук “Машина часу” він стане нашим помічником, та допоможе нам підкорити час. (Стати володарями часу)
-Але як відкрити замок?
4. На екрані транслюється відео з мульт-героєм Грінчем( викрадач часу)
Він повідомляє, що вкрав календар, щоб Новий рік не настав. Але, щоб спробувати його повернути він пропонує дітям завдання, то він поверне календар і Новий рік.
Для цього він підготував конверт з завданням (ключ).
Щоб його використати, нам необхідно вгадати, яке число загадав Ґрінч.
5. Усний рахунок
Гра «Так або Ні»
Учитель відкриває конверт з ключем на якому число від 1 до 50 пропонує дітям відгадати число, ставлячи питання, на які можна відповісти «так» або «ні».
Діти задають питання:
Після того, як учні впевнилися в числі, вони пишуть відповідь на магнітній дошці.
-Молодці ! Ви вірно відгадали число Ґрінча, тож можемо відкрити замок.
- Давайте дізнаємось, яке перше завдання підготував нам Ґрінч, відгадавши загадку.
6. Відгадування загадки
• Стоїть дуб, на ньому — дванадцять гілок, а на кожній гілці — по чотири гнізда, а в кожному гнізді — по семеро пташенят. (Дні, тижні, місяці, рік)
-Молодці! А що об'єднує всі ці поняття? (Це одиниці вимірювання часу)
Коли загадка відгадана , учитель відкриває напис одиниці вимірювання часу
7. Пояснення матеріалу
- Діти, що ви знаєте про час?
А тепер послухайте, що ще ми повинні знати про час.
- Земля робить повний оберт навколо Сонця приблизно за 365 діб і 6 год. Це - один рік. Для зручності лічби з давніх часів прийнято, що три роки налічують по 365 днів у кожному, а четвертий - високосний - 366 днів. Проміжок часу в 100 років має назву століття.
Рік поділяють на 12 проміжків - місяців. Проміжок часу обертання Землі навколо своєї осі - доба. Доба поділяється на 24 рівні частини - години. 1 год - це 1/24 доби. Година поділяється на 60 рівних частин - хвилин, а хвилина - на 60 секунд, 1 с - це 1/60 хвилини.
8. Хеш тег (хмара слів)
На партах у дітей написи різнокольорові які позначають проміжки часу, а також зайві одиниць вимірювання маси та довжини. Завдання дітей на першій сторінці лепбука розташувати написи від найменшого до найбільшого. Вилучити написи, які не відповідають одиницям вимірювання часу.
Слова:
Вірні : Година, доба, століття, місяць, рік, тиждень, секунда, хвилина, семестр, секунда, сезон, мілісекунда.
Не вірні: Кілограм, тонна, сантиметр, метр, ширина, периметр.
По дві дитини з кожної групи по черзі, чіпляють слова у лепбук.
9. Вправа кубування.
Учитель по черзі передає куб на гранях яких написані одиниці вимірювання часу.
Завдання перетворити в інші одиниці часу (усно)
1 століття = … років
1 рік = … місяців
1 доба = … години
1 година = … хвилин
1 хвилина = … секунда
1 тиждень= … днів
10. Порівняння одиниць вимірювання часу. (письмово)
-А зараз виконайте порівняння одиниць вимірювання часу в зошитах.
1 доба_48 год 1 р._12 міс.
6 год_60 хв 90 діб_2 р.
Правильні відповіді на екрані телевізора. Діти проводять самоперевірку. Використовують сигнальні картки.
11. Фізхвилинка (рухлива)
Відгадування загадки про годинник.
У квартирі на стінці загадка висить,
І цілими днями вона говорить,
Коли мені гуляти, пити кефір, танцювати,
Дивитися телевізор, комп'ютер включати.
Можу я крутити у загадки вуса.
Ну, ви здогадалися, що це?
Відкривання напису на лепбуці (годинник)
- Які види годинники ви знаєте?
Кожна група підготувала цікаву інформацію про один з видів годинників.Давайте їх послухаємо.
12. Презентація дослідів . Проект «Види годинників»
Одна дитина з кожної групи виходить та презентує окремий вид годинників. Та розміщає інформацію на дошці.
Види годинників:
- Ось ми і дізнались про різноманіття годинників, а тепер давайте спробуємо попрацювати з ним
13. Годинникова Ґава
Учитель пропонує переглянути та зафіксувати кожен час, який називає ґава. (8:00, 9:20, 11:15, 12:30, 13:55, 15:45)
Учитель пропонує вийти до дошки по одному учню з групи з годинниками ( у кожної групи свій), на яких встановлено час зафіксований з відео.
Учням треба стати у порядку зростання часу.
Діти рахують різницю між показами годинників.
14. Відгадати загадку.
• Сам днів не знає,
А іншим указує.
(Календар)
Вчитель відкриває напис “Календар” на останній сторінці лепбука.
https://www.youtube.com/watch?v=pgs9bdu4_uQ
https://www.youtube.com/watch?v=6BqQtuQczx4
15. Робота з календарем.
- Пропоную вам переглянути відео
Григоріанський календар. За ним ми живемо вже більш двох тисяч років.
Але, є ще багато різних календарів , створених у різні століття.
У дітей на партах лежать частини календаря за місяцями. Вони відмічають кружечком дати. Презентують по одному біля дошки та чіпляють на останню частину лепбука по-порядку.
16. Розв’язування задачі (письмо у зошитах)
-Таким чином ми відновили з вами календар, та розташували всі місяці по-порядку.
Тож тепер ми зможемо подолати чари Ґрінча, та зустріти Новий рік.
Давайте порахуємо скільки днів нам залишилось до Нового року? (за календарем)
А тепер подумайте, як дізнатись скільки днів вже минуло від початку року?
Запишіть це у вигляді задачі.
Рік – 365 днів
Залишилось – 16 днів
Минуло - ? днів
365-16=349 (дн.)
Відповідь: Від початку року минуло 349 днів.
17. Гра «Правда-неправда»
За допомогою цеглинок лего (червоний, зелений) визначити істинні та хибні
факти:
У кожному році 12 місяців;
Чотири повні тижні – це 28 днів;
У кожному році 365 днів;
У січні завжди 31 день;
У лютому завжди 28 днів;
Два місяці – це більше ніж 61 день;
У весни менше ніж 90 днів;
У літа 92 дні;
Пів оберта годинникової стрілки – це 6 годин;
Одна година – це 60 секунд.
17. 1 Домашнє завдання.
Завдання додому, дослідити та дізнатися, які ще були створені календарі у давні часи, та підготувати про це проекти.
18. Підсумок уроку.
Що найбільше сподобалось на уроці?
Що ти дізнався нового?
Чому навчилися?
19. Прощання
А злий Ґрінч зрозумів свою помилку, став добрішим та вирішив пригостити вас смачненькими подарунками у вигляді годинників.
Він просить вибачення та бажає святкувати з нами також Новий рік.
Тож прощаємо його?
- На цьому наш урок закінчено.
- До побачення.