Співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями.

Про матеріал
Співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями. Мета: Формувати знання учнів про закон об’ємних відношень для газоподібних речовин на прикладі хімічних реакцій органічних речовин. Розвивати навички розв’язання розрахункових задач. Обладнання: картки із завданнями.
Перегляд файлу

Співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями.

Мета: Формувати  знання учнів про  закон об’ємних відношень для газоподібних речовин на прикладі хімічних реакцій органічних речовин. Розвивати навички розв’язання розрахункових задач.

Обладнання: картки із завданнями.

Хід уроку

Актуалізація опорних знань

  1. Перелічите, які реакції характерні для ненасичених вуглеводнів.
  2. «Мозковий штурм» Чому для насичених вуглеводнів притаманна здатність вступити в реакції заміщення, а для ненасичених – приєднання?
  3.                      Тест – контроль .
  1.     Серед наведених реакцій вкажіть реакцію гідрування:

   А) С3Н6 + НСl → ;         В) С3Н6  + Н2О→;

Б) С3Н6  + Н2      ;          Г) С3Н6 + Br2 → .

2. Серед наведених реакцій вкажіть реакцію галогенування:

А) СН2 ═ СН2 + Cl2 → ;        В) СН2 ═ СН2  + НСl → ;

Б) СН2 ═ СН2  + О2 → ;        Г)СН2 ═ СН2 + Н2 → .

3. Серед наведених реакцій вкажіть реакцію  гідрогенгалогенування:

 А) СН4 +Cl2 → ;                  В) СН ≡ СН + НСl → ;

 Б) С2Н2  + О2 → ;                 Г)  ) С2Н2  + Н2 →.

4.Які з наведених речовин знебарвлюють бромну воду:

А) СН3 ─ СН2─СН3;   В) СН ≡ СН;           Д) ) СН3 ─ С ═СН2 ;

                                                               

           СН3

Б) СН3 ─ СН ═ СН2;     Г) СН3 ─ СН ─ СН3 ;  Е)   Н2С               СН2

               

                СН3                                     Н2С              С Н2

5. Якими речовинами можна скористатися, щоб виявити сполуки з кратними (подвійними та потрійними) зв’язками:

А) Н2;       Б) Br2;         В) КМпО4;       Г) НСl .

 

6. Вкажіть тип реакції, спільний для насичених і ненасичених вуглеводнів:

А) приєднання;   Б) заміщення;    В) горіння;    Г) обміну.   

7. Які особливості будови зумовлюють характерні властивості етилену:

А) простий (ординарний) зв’язок;     В) потрійний  зв’язок;

Б) подвійний  зв’язок;                          Г) два подвійні зв’язки.

8. Які особливості будови зумовлюють характерні властивості ацетилену:

А) простий (ординарний) зв’язок;     В) потрійний  зв’язок;

Б) подвійний  зв’язок;                          Г) два подвійні зв’язки.

9. Виберіть правильне твердження: етилен можна одержати під час…

А) взаємодії етану з хлором;  Б) взаємодії ацетилену з хлороводнем В)дегідрування етану;  Г)дегідратації етилового спирту(відщеплення  Н2О).

10.Виберіть правильне твердження: ацетилен можна одержати під час…

А)  дегідрування пропану;   Б)  термічного розкладу метану;

В)дегідрування етану;          Г)дегідратації етилового спирту  (відщеплення   Н2О).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

За рівняннями реакцій можна обчислювати масу. Об’єм, кількість речовини, що вступили в реакцію та утворилися.  Багато реакцій за участю вуглеводнів  перебігають у газовій фазі. Тому потрібно використовувати таке поняття як молярний об’єм. Пригадайте, чому дорівнює Vm. Але, якщо речовини є газоподібними і вимірюються в об’ємних одиницях, то обчислення можна значно спростити, використовуючи закон співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях , або закон Гей-Люссака. Познайомимося з цим законом, навчимося використовувати його в обчисленнях.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Закон об’ємних відношень газів (Гей-Люссака)

У хімічних реакціях  об’єми газів, що вступають у реакцію та  утворюються  внаслідок реакції, співвідносяться як невеликі цілі числа.  (ці числа відповідають коефіцієнтам у рівнянні реакції)

Алгоритм розв’язування задач:

  1. Записуємо скорочену умову задачі
  2. Записуємо рівняння реакції
  3. Над формулами речовин записуємо відомий об’єм  однієї речовини. Через Х позначаємо невідомий об’єм іншої
  4. Під формулами записуємо відповідні коефіцієнти
  5.  Складаємо пропорцію та розв’язуємо її.

 

Завдання для самостійної роботи ( закріплення  умінь і навичок)

Задача №1

Обчислити об’єм водню,що може приєднати  5,6л ацетилену внаслідок повного його гідрування. Визначте об’єм продукту  реакції.

Задача №2

Спалили 4л бутану (н.у.). Який об’єм кисню знадобився для цього?

Задача №3

Який об’єм карбон (ІV) оксиду утвориться під час спалювання 15 м3 етилену?

 

ІV. Завдання для застосування вмінь у подібній ситуації та змінених умовах

Задача №4

Який об’єм карбон (ІV) оксиду утвориться під час спалювання   етилену масою 2,8 г ?

Задача №5

Обчислити об‘єм кисню, що потрібен для спалювання 40 л суміші, яка містить 20% ацетилену і 80% етану.

Задача №6

У побутовому газовому котлі з бойлером витрати метану становлять               4,38 м3/ год. Обчисліть об’єм повітря, необхідний для безперервної роботи котла упродовж доби.

V. Домашнє завдання:

задача у зошиті: обчислити об’єм хлору, що може приєднатися етиленом об’ємом 10 л.

Творче завдання: підготувати вікі-статті по групам:

1. Склад і будова поліетилену

2. Властивості поліетилену

3. Застосування поліетилену

Додаток

 

Розрахункові  задачі:

 

Бромуванням бензину масою 156г добули бромбензен масою 251,2г.

Обчисліть вихід (%) бромбензену від теоретичного.

Біогаз – це суміш, основними компонентами якої є метан, карбон (ІV) оксид. Обчисліть об’єм (м3) кисню (н.у.), що витрачається на спалювання біогазу об’ємом 10 м3, з об’ємною часткою метану – 70% і   карбон (ІV) оксиду – 30%.

Визначте назву продукту, який утворюється під час взаємодії метану об’ємом 56 мл та хлору об’ємом 224 мл , якщо реакція відбувається при розсіяному сонячному випромінюванні, а об’єма речовин визначено за однакових умов.

А   тетрахлорметанБ   дихлорметанВ   трихлорметанГ   хлор метан

Відповіді:

80%

14 м3

А

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
2 березня 2021
Переглядів
2789
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку