5 КЛАС 1 Л.М.Масол
Урок № 28
Дата:
Тема: Сплетіння муз в єдиному акорді: кольоромузика.
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Тип уроку: Урок розвитку ключових та предметних компетентностей
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями національної культури; міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, висловлювати ставлення до переглянутих творів мистецтва; вміння вчитися: планувати свої дії, самостійно виконувати творче завдання; предметних компетентностей розширити знання про музичне мистецтво; формувати поняття про ритм в природі та мистецтві.
Сприйняття музичного мистецтва: М. Чюрльоніс. Сонати (фрагменти на вибір)
Художньо-творча діяльність: А. Олєйнікова. Фотограф, друзі, я (виконання з пантомімою)
Сприймання візуальних мистецтв: Ж. Уолл. Чарівна флейта. М. Чюрльоніс. Соната сонця: Алегро. Соната моря. Соната зірок. І. Марчук. Кольорові прелюдії. Б. Індриков. Ноктюрн. В. Кандінський. Контрастні звуки. Портрет митця: М. Чюрльоніс
Обладнання: мультимедійний комплект.
Основні поняття: кольоромузика
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пролунав дзвінок для нас,
Всі зайшли спокійно в клас.
Встали біля парти чемно.
Не мине наш час даремно.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Пригадай картини, на яких «звучить» музика. Які музиканти або музичні інструменти там зображено? Пригадай програмну музику, де звуки «малюють» певну картину, наприклад, музичний пейзаж або портрет.
Слово вчителя
Музика і живопис... Такі різні види мистецтва. Та ти вже переконався, що між ними є багато спільного. Свого часу видатний художник і скульптор Мікеланджело порівнював гарний живопис із красивою мелодією.
Обговоріть.
Розглянь картину Жозефіни Уоллл «Чарівна флейта». Спробуй зануритися в музику, що «звучить» у кольорах і образах. Розкажи про свої відчуття та уявлення.
Слово вчителя
Деякі люди мають вроджену здатність «бачити» музику в кольорах. Таке явище називають кольоровим слухом. Такий слух мали композитори М. Римський-Корсаков, О. Мессіан, О. Скрябін, М.Чюрльоніс. Саме Скрябін вперше в історії музики створив твір, у партитуру якого вписав рядок «світло» (Luce) для «світлової клавіатури». Згідно з авторським задумом і відповідно до назви «Прометей» або «Поема вогню» під час концерту простір концертного залу наповнювався різнокольоровим світлом. У такий спосіб митець хотів передати образ палаючого вогню. За ескізами композитора його друг сконструював модель світлового апарату: дерев’яне коло з дванадцятьма різнокольоровими лампочками та кнопковою приставкою (сім лампочок розташовувалися в послідовності чергування кольорів спектру, інші п’ять забезпечували перехід від одного відтінку до іншого).
Новий напрям синтезу мистецтв дістав назву кольоромузика. Він активно розвивався завдяки технічним досягненням.
Олександр Скрябін. Прометей («Поема вогню») для фортепіано, органу, оркестру і хору, який співає без слів (фрагмент).
Пригадай грецький міф про Прометея. Поясни його благородну ідею дарування небесного вогню людям. Послухай поему в різних інтерпретаціях, зокрема зі світловим супроводом. Як музика передає звуковий образ вогню? Чи стимулюють уяву світлові ефекти?
Гімнастика для очей.
Мікалоюс Чюрльоніс (1875-1911) — литовський композитор і художник народився і провів дитинство у Друскенінкаї, де його батько служив органістом. Коли у нього проявилися здібності до музики, він був зарахований до музичної школи Михайла Огінського, який згодом запропонував Чюрльонісу вступити до Варшавського музичного інституту і забезпечив його стипендією. Композитор навчався музики в Лейпцігській консерваторії, а живопису в художній школі та училищі у Варшаві. Після повернення на батьківщину писав і музику, і картини.
Лише за десять років творчої діяльності митець створив близько 400 музичних творів та понад 300 живописних картин, графічних робіт, зразків художньої фотографії. У своїй творчості він оригінально використовував взаємодію музики й живопису. Картини художника — це ніби втілення форм музики в живописних образах, в особливому колориті, неповторній символіці. Недаремно його творчість називають «музичним живописом».
М. Чюрльоніс створив цілу галерею картин-сонат, втілюючи цю музичну форму в живописних композиціях на тему весни і літа, зірок і сонця, лісу, пірамід.
Послухайте Мікалоюс Чюрльоніс. Сонати (фрагменти за вибором).
Послухай фрагменти сонат у різному виконанні, зокрема з паралельною демонстрацією картин митця.
Пригадай, як будується форма сонати. Порівняй музичні та живописні сонати М. Чюрльоніса. Поміркуй над назвами творів.
Схарактеризуй «музикальність» живопису.
Музика нерідко надихає живописців і скульпторів на створення портретів музикантів-виконавців, натюрмортів з музичних інструментів, картин з музичним назвами: прелюдія, соната, симфонія, ноктюрн, фуга тощо. У такий спосіб митці намагаються налаштувати глядача на певний образ МУЗИКИ. І навпаки — мотиви просторових мистецтв проникають у музику: виникають звукові портрети, пейзажі, фортепіанні акварелі, етюди-картини або симфонічні ескізи й фрески.
Сьогодні кольоромузика завдяки технічним досягненням з успіхом використовується в оформленні дискотек, естрадних концертів, відеокліпів, фонтанів тощо.
Розучуємо пісню А. Олєйнікова. Фотограф, друзі, я
Виконуємо пісню А. Олєйнікова. Фотограф, друзі, я
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Мистецька скарбничка
Кольоромузика (світломузика) — синтез мистецтв, поєднання художніх можливостей музики і живопису у створенні єдиного художнього образу; технічний вид мистецтва.
Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
1. Розкажи, що нового ти дізнався/дізналася про синтез мистецтв.
2. Розкажи про явище кольоромузики, наведи приклади його втілення у творчості митців.
3. Добери музику, якою можна озвучити твою улюблену картину. Її краще сприймати для емоційної розрядки й відпочинку або для посилення життєвої енергії?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Самостійне дослідження, медіапошук
Ідеєю синтезу мистецтв захоплювався український композитор Микола Леонтович. Працюючи вчителем в школі, він проводив уроки-концерти, де музика «Місячної сонати» Л. Бетховена виконувалася зі світлокольоровим супроводом (відтінки синьо-зеленого кольору демонструвалися на екрані).
Послухай цю сонату і з’ясуй, які кольори виникають у твоїй уяві.
Мистецький проект «Коли всі мистецтва разом» (з комп’ютерними презентаціями або мінівиставкою безпредметних композицій, створених у процесі візуалізації музики прелюдій, ноктюрнів, сонат тощо).
Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Проведи невеликий експеримент. Уяви жовтий і синій кольори. Який із них викликає відчуття тепла, а який — холоду? А тепер уяви звучання флейти і скрипки. У яких кольорах ти відчуваєш ці тембри?
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Рефлексія «Запитання від віртуального друга»