5 КЛАС 1 Л.М.Масол
Урок № 4
Дата:
Тема. Магічна стихія народних танців
(Народні танці. Різновиди танців: українських (гопак, козачок, шевчик, коломийка тощо), польських (полонез, мазурка, краков’як. Танець і здоров’я)
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Тип уроку: Урок розвитку ключових та предметних компетентностей
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями національної культури; міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, висловлювати ставлення до переглянутих творів мистецтва; вміння вчитися: планувати свої дії, самостійно виконувати творче завдання; предметних компетентностей розширити знання про музичне мистецтво; формувати поняття про ритм в природі та мистецтві.
Сприйняття музичного мистецтва: Ф. Шопен Мазурка № 5, Полонез Ля мажор, Велике концертне рондо для ф-но з оркестром
Художньо-творча діяльність: Чеська полька. Руханка «Арфика» (дитячий фест: «Цвіт папороті»). Дитяча пісня за Гайтаною
Сприймання візуальних мистецтв: Фото народних танців. Е. Делакруа Ф. Шопен. Пам’ятник Шопену у Варшаві
Елемент інтеграції: Портрет митця: Ф.Шопен . Мистецький проєкт «Танці народів світу»
Обладнання: мультимедійний комплект.
Основні поняття: танець
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пролунав дзвінок для нас,
Всі зайшли спокійно в клас.
Встали біля парти чемно.
Не мине наш час даремно.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Чи подобається тобі танцювати? Як танці пов'язані зі здоров'ям людини? Які емоції викликають у тебе танцювальні рухи? Пригадай танці народів світу, що слухали у початкових класах.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Запальні чи граціозні народні танці, як і пісні, різняться між собою залежно від країни, у якій вони народилися. Та об’єднує їх ритм, завдяки якому розкривається багатий емоційний світ людини.
Найвідомішим українським танцем вважається гопак (від вигуку «гоп»). Цей веселий запальний танок — своєрідне змагання між танцюристами.
Козачок — веселий парний танець, який виник у середовищі козаків. З чим пов’язані назви інших українських танців? Зірка та кривий танець — із формою їх виконання; козак і чумак — із виконавцями; бондар, коваль, шевчик — із професією; гуцулки й коломийки — з місцевістю побутування.
Український композитор і хореограф Василь Верховинець вивчав пісні й танці. Результатом його дослідження стала збірка дитячих пісень-ігор «Весняночка». Співаючи пісні, діти можуть перевтілюватися в персонажів, про яких згадується в текстах: пташок (лебедів, голубів, півників, журавликів, чижиків) або тварин чи комах (котиків, зайчиків, жучків, метеликів).
Кожний народ має свої танці, які є своєрідною візитівкою країни. Відомі польські танці — полонез, мазурка, краков’як.
Полонез (1) (від фр. — польський) — повільний танець-марш давнього походження. Поступово він із суто народного перетворився на парадний. Завдяки урочистому характеру полонезу випала честь відкривати бали.
Мазурка (2) (від назви однієї з місцевостей Польщі — Мазовії) — парний тридольний танець з оригінальним загостреним ритмом. Він набув поширення і як селянський танок, і як бальний.
Швидкий дводольний танець краков’як (3) виник у Краківському воєводстві. Спочатку його танцювали парами в сільському середовищі, а згодом — у шляхетному. Чіткі ритми з несподіваними акцентами надавали танцю запального характеру.
Фридерик Шопен — автор численних мазурок і блискучих полонезів.
Послухайте Фридерик Шопен. Мазурка № 50, Полонез ля мажор, Краков’як. «Велике концертне рондо».
Обговоріть.
Який із прослуханих танців нагадує урочисту святкову ходу?
Пригадай будову форми рондо.
Слово вчителя
Фридерик Шопен (1810-1849) — польський композитор і піаніст. Народився поблизу Варшави в родині вчителя. Ще в юності Фридерик залишив Польщу і оселився у Парижі. Тут він здобув славу «поета фортепіано».
У спадщині композитора переважають твори для фортепіано — концерти, сонати, фантазії, балади, ноктюрни, прелюдії, скерцо, етюди.
Ф. Шопена поховано в Парижі, а його серце, як заповідав композитор, повернулося на Батьківщину і покоїться в одному із соборів Варшави.
Жвавий і веселий танець полька родом із Чехії. Він швидко набув популярності і став модним у багатьох країнах. Кожний із народів Європи вносив свої неповторні риси в його виконання, збагачуючи музику й рухи танцю. Польки писали А. Дворжак і Б. Сметана, батько й син Штрауси. Вважається, що назва цього танцю походить від слова половина, бо танцівники виконували його, пересуваючись маленькими кроками по колу. Характерний елемент виконання польки — кружляння танцюристки під рукою партнера.
Гімнастика для очей.
Як отримати максимум користі від занять танцями? Танці — це своєрідні вправи, тренування тіла, але не тільки... Вони поліпшують рівновагу і поставу, зміцнюють м’язовий тонус, не завдаючи шкоди суглобам, збільшують витривалість і гнучкість, таким чином допомагаючи відчути себе більш впевнено.
Медики вважають, що танці корисні і для розумової діяльності. У них треба запам’ятовувати складні кроки й рухи, що сприятливо впливає на мозок, нервову систему, поліпшує пам’ять.
Танцюючи, можна спалити велику кількість калорій і скинути зайву вагу. Так худнути приємно і веселіше, а ефект від занять майже такий, як від їзди на велосипеді чи тренування в спортзалі.
Прослухайте пісню ЧЕСЬКА ПОЛЬКА
Розучуємо пісню ЧЕСЬКА ПОЛЬКА
Виконуємо пісню ЧЕСЬКА ПОЛЬКА
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
1. Схарактеризуй особливості українських народних танців.
2. Розкажи про танці народів світу, які тобі найбільше сподобалися.
3. Організуй дискусію на тему «Танець очима медиків». Аргументуй власну позицію про користь танцю для здоров’я.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Самостійне дослідження, медіапошук
Досліди, які танці лунають на балах у мультфільмах.
Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Мистецький проект «Танці народів світу».
Об’єднайтеся в мінігрупи й виберіть країну, танці якої бажаєте вивчити й виконувати (соло, в парах, в групах).
Самостійно ознайомтеся з відеозаписами танців.
Презентуйте національні танці у слайд-шоу, відеоролику.
Зверніть увагу на танцювальні костюми різних народів.
Урахуйте, що кращим результатом і родзинкою фінального етапу проєкту стане танцювальне шоу на шкільній сцені.
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Рефлексія «Запитання від віртуального друга»