Тема. Пісенна скарбниця. (Українські народні пісні: календарно-обрядові, родинно-побутові, історичні, гумористичні тощо)

Про матеріал
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті. Тип уроку: Урок розвитку ключових та предметних компетентностей загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями національної культури; міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, висловлювати ставлення до переглянутих творів мистецтва; вміння вчитися: планувати свої дії, самостійно виконувати творче завдання; предметних компетентностей розширити знання про музичне мистецтво; формувати поняття про ритм в природі та мистецтві.
Перегляд файлу

5 КЛАС  1 Л.М.Масол

Урок № 3

Дата:

Тема.  Пісенна скарбниця. (Українські народні пісні: календарно-обрядові, родинно-побутові, історичні, гумористичні тощо)

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Тип уроку: Урок розвитку ключових та предметних компетентностей

загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями національної культури; міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, висловлювати ставлення до переглянутих творів мистецтва; вміння вчитися: планувати свої дії, самостійно виконувати творче завдання; предметних компетентностей розширити знання про музичне мистецтво; формувати поняття про ритм в природі та мистецтві.

Сприйняття музичного мистецтва: Пісня «Ой у лузі червона калина» в різних інтерпретаціях (гурт Рink Floyd , соло А. Хливнюка та ін). І. Шамо Фольк-опера «Ятранські ігри» (фрагменти). К. Стеценко. Вечірня пісня. К. Дебюссі. Колискова слоника (з анімацією)

Художньо-творча діяльність: Гра «Упізнай і заспівай мелодію» (за мотивами українських народних пісень)

Сприймання візуальних мистецтв: І. Сколоздра. Українська пісня. І. Гончар. Веснянка, Е.Контратович. Весілля на Верховині. Портрет митця: К. Стеценко

Елемент інтеграції:  Мистецький проєкт «Українська народна пісня»

Обладнання:  мультимедійний комплект.

Основні поняття:  ритм, форма, мотив.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Пролунав дзвінок для нас,

Всі зайшли спокійно в клас.

Встали біля парти чемно.

Не мине наш час даремно.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Пригадай які українські народні пісні ти знаєш? Як тобі подобається її виконувати — сольно, у хорі чи в ансамблі, із супроводом чи без нього? Коли тобі сумно чи коли радісно на душі?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя

Ритм — начебто звичне і просте слово... А в ньому — безліч смислів.

 

Ритм існує в довкіллі, визначає життя людини та діє на її почуття. Ритмічно змінюються день та ніч, пори року — весна, літо, осінь, зима, стукають копита коня, колеса поїзда, відбиває час годинник. Ритмічної послідовності дотримуються і в мистецтві: у танцях, піснях, віршах, оздобленні одягу та житла.

Календарно-обрядові пісні умовно об’єднуються в цикли: весняний, літній, осінній, зимовий, які ритмічно повторюються.

Ритм також закладався у куплетну форму пісень, де у приспіві повторювалися і мелодія, і слова, а у заспіві — тільки мелодія.

Навесні дорослі й діти, збираючись на галявинах, співали веснянки та гаївки, водили ігри-хороводи.

Влітку під час Зелених свят виконувалися русальні пісні, а на свято Івана Купала — купальські. По закінченні жнив люди співали жниварські пісні.

До зимового циклу календарних пісень входять надзвичайно популярні в народі колядки і щедрівки. Цикл завершувався проводами зими — Масляною.

Обговоріть.

Які пісні зимового циклу співають на Різдво, а які — на Новий рік? Розкажи про відомі тобі традиції, суголосні ілюстраціям. Уяви себе в гурті цих людей. Яка музика «звучить»?

Слово вчителя

Календарно-обрядові пісні зазвичай складалися з простих мелодій і ритмів, коротких мотивів. У веснянках, наприклад, використовувалися закличні мотиви, у піснях танцювального характеру — пружні чіткі ритми.

Зразком відображення народних обрядів в українській музиці, зокрема календарних, стала фолькопера Ігоря Шамо «Ятранські ігри». Композитор використовує різнобарвні прийоми хорового співу — шепіт, говірки, вигуки, тупотіння ногами.

Колискові належать до родинно-побутових творів, які збагачують скарбницю народної мудрості, краси й добра. Мелодії колискових пісень спокійні, ритмічні, сповнені ніжності, емоційної щирості. Не злічити чудових колискових, які написані знаменитими вітчизняними й зарубіжними композиторами.

Подивіться Ігор Шамо. Фолькопера «Ятранські ігри». «Купальська II» (з інсценізацією);«Троїсті музики» № 27 (дитячий хор). Кирило Стеценко. Вечірня пісня. Клод Дебюссі. Колискова слоника (із сюїти «Дитячий куточок»).

Схарактеризуй особливості колискових (настрій, характер мелодії, темп, динаміку). Поміркуй, які барви надає твору звучання високого жіночого голосу. Порівняй колискові.

Гімнастика для очей.

Слово вчителя

Кирило Григорович Стеценко (1882-1922) — український композитор, хоровий диригент. Він працював учителем співу в різних закладах, організовував народні хори та капели.

У творчості композитор віддавав перевагу хоровим та оперним жанрам, солоспівам, обробкам народних пісень. К. Стеценко — лірик, майстер прозорих барв, світлого, ніби «акварельного», музичного звукопису.

Мистецтво завжди було пов’язане з повсякденним життям людей, які співали родинно-обрядові та побутові пісні. Родинні свята — народження дитини, досягнення повноліття, весілля — відзначали весело й урочисто. А яке ж весілля без пісні? Вони супроводжують весільний обряд, який перетворюється на театралізоване дійство.

Українська весільна пісня пропагує здорову народну мораль, високі почуття та ідеали. Увесь обряд весілля пронизаний побажаннями молодим доброї долі, щастя, радості, злагоди, любові, взаємоповаги, щирого ставлення одне до одного. Коріння заклинальних мотивів у весільних піснях сягає глибокої давнини: «Будь весела, як весна, будь багата, як земля, будь пригожа, як рожа».

Родинно-побутові пісні — це поетично-музичні твори, у яких відображено все розмаїття людського життя. У ліричних піснях співається про кохання і людську долю, нерідко — про розлуку. Події відбуваються на тлі майже казкової природи — квітучого саду, зеленого гаю, зоряної ночі. Такі пейзажні замальовки доповнюються звуковими — співом соловейка, плескотом хвиль річки.

У жартівливих і сатиричних піснях висміювалися негативні риси людини чи вади поведінки — лінощі, примхи, вередливість.

Які ти знаєш жартівливі народні пісні? Наспівай мотив.

Порівняйте костюми та маски акторів індійського і китайського театрів.

Прослухайте пісню «Ой у лузі червона калина»

Розучуємо пісню «Ой у лузі червона калина»


Виконуємо пісню  «Ой у лузі червона калина»

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Мистецька скарбничка

https://uahistory.co/pidruchniki/masol-art-integrated-course-5-class-2022/masol-art-integrated-course-5-class-2022.files/image041.jpg

Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

1. Які пісні належать до календарно-обрядового циклу, а які — до родинно-обрядових і побутових?

2. Розкажи, які українські народні музичні інструменти зображено на гобелені Любові Дуб.

3. Поясни музичні особливості колискових пісень.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Самостійне дослідження, медіапошук

Досліди, які українські пісні набули популярності у світі.

Фантазуємо, експериментуємо, діємо

Мистецький проект «Українська народна пісня».

Об’єднайтеся у групи і визначте, хто які пісні буде досліджувати й презентувати, зокрема співати.

Підготуйте розповіді (презентації) про цикли календарно-обрядових, родинно-побутових пісень. Доберіть ілюстрації.

Знайдіть в Інтернеті записи українських пісень у сучасній обробці (наприклад, гуртів «ДахаБраха», «ONUKA» та ін.).

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Рефлексія «Запитання від віртуального друга»

 

 

 

docx
Додано
19 березня 2023
Переглядів
2796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку