Тема. Сполучники сурядності та підрядності
Мета: поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, сформувати поняття про сполучники сурядності та підрядності, їх роль у простому та складному реченнях; удосконалювати вміння знаходити сполучники в тексті, визначати групу за значенням, правильно вживати сполучники у власних висловлюваннях; розвивати пам'ять, увагу, творчі здібності, логічне мислення, навички аналізу мовного матеріалу й культури мовлення; виховувати патріотизм, національну гідність, любов до України й рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння знань.
Перебіг уроку
Робота з підручником. Опрацювання таблиці « Класифікація сполучників»
2. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу
1. Робота біля дошки. Записати речення, вказати в них службові частини мови. Визначити сполучники. З’ясувати, які смислові зв’язки виражають сполучники (поєднують однорідні члени речення чи частини складного речення).
Під хатою дідусь сивенький сидить, а сонечко низенько уже спустилось над Дніпром. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає і сонце спатоньки зове у синє море. Тече вода в синє море, та не витікає. Хочеться дивитись, як море заграє. Синє море звірюкою то стогне, то виє.
2. Вибірковий диктант
Записати сполучники сурядності.
Щоб, але, проте, бо, і , й, якби, та, однак, мов, якщо, або, зате, ні…ні,коли, неначе, чи…чи.
3. Синтаксичний практикум
Записати речення, поставити розділові знаки, розібрати його синтаксично. Пояснити роль сполучника в реченні
Україна це тихі води і ясні зорі зелені сади й бурхливі ріки.
4. Робота з підручником
Вправа 314 (усно)
Вправа 316 (письмово)
Вправа 318 (письмово)
5. «Творча майстерня»
За поданим початком скласти речення, використовуючи сурядні та підрядні сполучники.
Моя Україна - це…
Для мене рідна мова...
Я люблю свою рідну землю
6. Диктант з коментуванням.
Вказати сполучники сурядності й підрядності.
Під лопухом у ямці жук сидів і сам собі тихесенько гудів, що день йому обрид, кругом усі товчуться, що дуже сонечко і гріє, і пече, йому і гаряче, і боляче, і боязко йому, сліпуючи, поткнуться, бо день не на добро, а на лихо зведе... Так недотепний, темний чоловік недолюбляє ясної освіти, бо, як той Жук, до темноти привик. (За Л.Глібовим)
Рефлексія. Оцінювання.
Прийом «Я знаю, що…»
Слово вчителя
Щодня ми пізнаємо для себе свою Україну: вивчаємо історію, знайомимося із звичаями, традиціями, милуємося її мальовничими краєвидами й усвідомлюємо, що вона в нас одна – єдина.
А ви, діти , частинка народу. І вам творити нову європейську Україну, вивчати та шанувати рідну мову.
Існує істина правдива,
Що іншу мову вивчити можливо
За два – три роки, а свою
Плекати варто все життя. Тому
Працюй щодня, працюй сумлінно,
Аби прийдешні покоління
Тобі у вічність надіслали
Лист вдячності , який писали б
Твоїми досконалими словами.
Урок закінчено. Дякую вам, діти, за співпрацю. До зустрічі на наступному занятті.
Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему «Моя Україна», використовуючи сполучники сурядності та підрядності ( 7-10 речень).