Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою та походженням. Вживання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності і підрядності

Про матеріал
поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, його граматичне значення; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити сполучники в тексті, їх характеризувати, визначати граматичні ознаки; сформувати поняття в учнів про сполучники сурядності, їх роль у простому і складному реченнях
Перегляд файлу

Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою та походженням. Вживання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності і підрядності

українська мова, 7 клас

Мета: поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, його граматичне значення; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити сполучники в тексті, їх характеризувати, визначати граматичні ознаки; сформувати поняття в учнів про сполучники сурядності, їх роль у простому і складному реченнях; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити сполучники сурядності в тексті, визначати їх групу за значенням, доцільно замінювати сурядні сполучники синонімічними, правильно вживати сполучники і-й, додержуючись норм милозвучності; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти шанобливому ставленню семикласників до визначних пам’яток архітектури України.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні сполучників-синонімів.

Синтаксис: сполучник як засіб зв’язку однорідних членів речення, частин складного речення.

Текст (риторичний аспект): використання сполучників для зв’язку речень у тексті.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

  

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова щодо вивчення теми «Сполучник». Ознайомлення учнів зі структурою теми.

 

ІІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку.

 

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи

Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу

Виразно прочитати текст. Визначити основну думку. До якого стилю мовлення належить висловлювання? Свою думку довести.

Нестримно спливають століття. У вогні пожежі й запеклих воєн гинули твори митців і будівничих. На місці старих виростали нові міста і храми. Чим дальша від нас епоха, тим менше ми знаємо про неї, тим важче нам зрозуміти життя й інтереси людей тих часів. Але кожна епоха залишає за собою свідків — пам’ятки архітектури.

Серед цих пам’яток чи не найцікавішими є церкви, собори й монастирі. Храми України… Великі собори і маленькі церквички. Скільки їх спалено і знищено! Але історія знає безліч прикладів, коли на місці зруйнованих храмів зводилися нові, ще кращі й міцніші. Бо нашому народу ніколи не бракувало здорового глузду, щедрості душі й віри (Л. Шошина).

Назвати сполучники. Дослідити, яку роль вони відіграють у тексті:

а) поєднують однорідні члени;

б) поєднують частини складного речення; в) служать для зв’язку речень у висловлюванні.

 

Які службові слова, крім сполучників, ужито в тексті? Назвати їх.

 

Колективне опрацювання схем

Розглянути схему. Визначити, які ознаки властиві сполучнику.

49

За допомогою схеми сформулювати визначення сполучника як службової частини мови. З’ясувати, що спільного й відмінного у сполучника і прийменника. Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.

Схарактеризувати види сполучників за значенням.

Види сполучників за значенням

50

Групи сполучників сурядності за значенням

D:\Диск D\512.jpg

 

V. Виконання практичних завдань пізнавального характеру

Творче реконструювання

Подані пари речень поєднати в одне за допомогою сполучників, поданих у довідці. Записати, визначити вид речень за будовою. Виділити головні члени речення.

1) Маріїнський палац розташований у мальовничому куточку Києва. Його оточує чудовий парк.

2) Авторство Царського палацу приписують Растреллі. Проект споруди розробив архітектор Іван Мічурін.

3) Архітектура палацу вражає багатством орнаментів, картушів, ваз на балюстраді, сандриків вікон. Ще більшої виразності надає йому колірна композиція.

4) У ХVІІІ ст. палац складався з головного двоповерхового корпусу. Був прикрашений чудовим ліпленням.

5) Другий поверх, виконаний із дерева, призначався для житлових кімнат. Перший кам’яний поверх належав челяді.

6) У 80-х рр. ХХ ст. було проведено великі реставраційні роботи. У палаці проводяться урядові прийоми (За О. Ламоновою).

Довідка: проте, бо, а, оскільки, і, хоча.

За допомогою тлумачного словника з’ясувати лексичне значення слів картуш, балюстрада, сандрик.

Матеріал для вчителя:

1. Картуш — ліпна або графічна прикраса у вигляді облямованого завитками щита або сувою з загорнутими краями, на якій роблять написи, емблеми тощо.

2) Балюстрада — поручні балконів, галерей і т. ін., утворені з ряду фігурних стовпчиків або колонок, з’єднаних зверху перекладиною.

3) Сандрик — архітектурна прикраса, карниз над вікнами на фасаді будинку.

 

Тренувальна вправа 

Випишіть сполучники в колонки, розділивши їх за будовою на прості, складні і складені.

Та, унаслідок того що, щоб, проте, коли, хоч, а, у міру того як, чи, ніби, немовби, аніж, завдяки тому що, як тільки, і, й, або, тимчасом як, якщо, тому що, для того щоб.

Очікувана відповідь.

Прості

Складні

Складені

Та, коли, хоч, а, чи,  і, й. 

Щоб, проте, якщо, ніби, або, немовби, аніж.      

Унаслідок того що, у міру того як, як тільки, завдяки тому що, для того щоб, тимчасом як, тому що.

 

 

 

 

Дослідження-зіставлення

Замінити слова і словосполучення синонімічними фразеологізмами із довідки. Виділити сполучники сурядності, указавши на групу за значенням.

Завжди, як-небудь, назавжди, віддано, несподівано, неуважно слухати, усе без винятку, скрізь, дуже бідний, слабохарактерний, виражати гнів.

Довідка: вірою і правдою; метати громи і блискавки; і вдень і вночі; то сим, то тим боком; ні риба ні м’ясо; ні думано ні гадано; уздовж і впоперек; в одне вухо впускати, а вдруге випускати; віднині й довіку; від і до; і босий і голий.

 

Творче конструювання (робота в парах)

За поданими початками скласти речення. З’ясувати, що з’єднують сполучники сурядності: однорідні члени чи частини складного речення.

1) Храм вражає багатством оформлення і…

2) Стіни храму були розписані чи то фресковим живописом, чи то…

3) В оздобленні інтер’єру собору брали участь як запрошені з Візантії, так і…

4) Більшість мозаїк храму легко зрозуміти і…

5) У другій половині ХVІІ ст. настав період розквіту української архітектури, проте…

6) Наша історія, можливо, деколи сумна, але…

Виділити в реченнях парні сполучники.

Пояснити наявність коми або її відсутність у реченнях зі сполучником і.

 

Пояснювальний диктант

 Записати речення, визначити сполучники. З’ясувати, які смислові зв’язки виражають сполучники (поєднують однорідні члени речення чи частини складного речення); визначити види сполучників за будовою, походженням.

1. Верби сплакували листям, і золоті сльози гнало за водою (Г. Тютюнник). 2.    Дерево стояло ще голе, однак на віттях його вже починалось пташине життя (Ю. Бездик). 3. То пронесеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс і грудкою впаде в ситу землю (А. Шиян). 4. Ранок такий-то тихий та ясний видався: ні вітерець не війне, ні хмарка не збіжиться (Марко Вовчок). 5. Або глибина відзначається, або зелене жабуриння укрило чисте дно (Панас Мирний).

 

Творче реконструювання

Наведені пари речень поєднати в одне за допомогою сполучників, запропонованих у довідці. Записати, визначити вид речень за будовою. Виділити головні члени речення.

1. Скинеться зрідка у воді рибина. Нічний птах залопоче у темряві крилами. 2. Люди перестають мислити. Перестають читати. 3. На річці бухикнуло весло. Злякано пискнув кулик. 4. Привчив мене батько трудитись до поту. Мати — любити пісні.

Довідка: або, коли, та, а.

 

лінгвістична гра «зайве слово»

Знайти в кожному рядку зайве слово. Пояснити свій вибір.

1. Та, чи, бо, на.

2. У, що, та, проте.

3. Про, або, але, щоб.

4. Однак, біля, але, і.

 

Хвилинка-цікавинка

Відгадати загадки. Указати види сполучників за будовою, походженням, роллю в реченні.

1. Через воду стежечка, а води не перейдеш. 2. Гуляє по полю, та не кінь, гуляє волі, та не птиця. 3. Я вода і на воді плаваю. Їхав чумак та й став, бо волів потеряв. 4. Розсипався горох на чотириста дорог, ніхто його не позбирає — ні цар, ні цариця, ні красна дівиця. 5. Вертиться, крутиться, ніколи не стане, на нім живуть люди, і гори, і ями.

 

VІ. Підсумок уроку

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Яка частина мови називається сполучником? У чому полягає його службова функція?

2. Що спільного й відмінного у сполучника і прийменника?

3. На які види поділяються сполучники за значенням? Навести приклади.

 

Самостійна робота (тест)

1.Сполучник  – це …

А   самостійна частина мови.                               Б   службова частина мови.

В  форма дієслова.

2. Сполучники поділяються на групи …

А   за походженням, способом уживання у реченні.

Б   за походженням,  будовою.                       в)   за  будовою, значенням.

3.У якому рядку правильно вказано морфологічні ознаки сполучника.

А   Рід, число, відмінок.              Б   Час, вид, особа.              В   Незмінне слово.

4.Сполучники за значенням бувають…

А   сурядні й підрядні.             Б   похідні та непохідні.           В   прості й складні.

5.Яка роль сполучника в реченні?

А   Додаток.                 Б   Обставина                В   Членом речення не буває.

6.Вказати рядок, у якому всі слова є сполучниками.

А   Зате, хоч, тому що, про.           Б   Або, та, не, якби.              В   І, щоб, немов, чи.

 

VІІ. Домашнє завдання

Чи доводилося вам бути в Києві на Хрещатику? Написати свої враження від подорожі цією вулицею, використовуючи сполучники сурядності й підрядності.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 квітня 2019
Переглядів
21590
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку