Спостереження для виявлення лідерів та аутсайдерів у групі.

Про матеріал

Спостереження за дітьми під час навчальної, творчої та ігрової діяльності

Спостереження за молодшими школярами проводилося під час уроків та на перервах між ними, а також під час вільної ігрової рухливої діяльності в умовах групи продовженого дня впродовж трьох місяців. Дані спостережень заносили у таблицю, де фіксувалися вияви лідерської поведінки дітей, відповідність цієї поведінки уявленням дітей про поняття «лідер» та «лідерство», реакції на вияви лідерства іншими однолітками, адекватність лідерської поведінки соціальним нормам і вимогам.

Перегляд файлу

План проведення спостереження за групою дітей під час навчальних занять для виявлення лідерів та аутсайдерів у групі

 

Завдання: спостереження за дітьми під час навчальної, творчої та ігрової діяльності.

Мета:  вивчити  та  обґрунтувати  взаємозв’язок  між  існуючими   у  дітей уявленнями про поняття «лідер» та «лідерство» та типовими виявами ними лідерської поведінки в умовах навчальної та ігрової діяльності, виявлення лідерів та аутсайдерів у групі .

Процедура   виконання.   Спостереження   за   молодшими   школярами проводилося під час уроків та на перервах між ними, а також під час вільної ігрової рухливої діяльності в умовах групи продовженого дня впродовж трьох місяців. Дані спостережень заносили у таблицю, де фіксувалися вияви лідерської поведінки дітей, відповідність цієї поведінки уявленням дітей про поняття «лідер» та «лідерство», реакції на вияви   лідерства   іншими   однолітками,   адекватність   лідерської   поведінки соціальним нормам і вимогам.

Критерії та показники вихованості лідерських якостей молодших

школярів

Критерії

Показники

Когнітивний

- наявність   у   дітей   уявлень   про   поняття   «лідер»   та

«лідерство»;

- здатність розрізняти вияви лідерства та вияви інших якостей

особистості;

-   відповідність   уявлень   дітей   про   поняття   «лідер»   та

«лідерство» типовим виявам ними лідерської поведінки в

умовах рухливої ігрової діяльності.

Мотиваційно-

ціннісний

. - наявність стійкого інтересу до нових явищ та об’єктів у

ігровому середовищі;

-   домінування   ціннісних   та   моральних   мотивів   у   процесі

рухливої   ігрової   діяльності,   сформованість   гуманістичних
цінностей;

-   усвідомлена   потреба   в   реалізації   власного   лідерського

потенціалу під час рухливої ігрової діяльності; сформованість

цілей   власної   лідерської   діяльності;  відповідність

особистісних мотивів суспільним вимогам і нормам.

Діяльнісний

- загальна спрямованість на конструктивну ігрову взаємодію з

усіма членами команди;

-   здатність   активно   виявляти   ініціативу   та   відповідально

ставитися до виконання обов’язків лідера команди;

- уміння самостійно знаходити раціональні ігрові рішення у

складній емоційній обстановці.

 

План спостережень

  1. Навчальна діяльність

Таблиця спостерігача

 

Вміння групового співробітництва 

Міша Г.

Коля Б.

Соня М.    

Яна Н.   

Влад Г.

Разом

Стимулює товаришів до роботи                  

10

8

4

3

  9

34

Пояснює іншим те, що їм незрозуміло                          

 

4

7

5

  6

22

 Знаходе раціональні ігрові рішення у складній емоційній обстановці

7

5

4

 

  7

23

Підтримує зусилля інших, спрямовані на поліпшення роботи

 

8

7

2

3

8

28

Не боїться висловлювати свою думку

 

10

5

3

1

9

28

Вміння переконувати

8

6

3

2

7

26

Разом

43

30

23

14

46

 

 

  1. Ігрова діяльність
  • Прості некомандні рухливі ігри.

 Кожен учасник, дотримуючись правил, бореться за одного себе. Вся ігрова діяльність спрямована на досягнення особистої переваги над іншими в спритності, силі, влучності, швидкості та інших якостях. У цих іграх головне значення набуває особиста ініціатива, творчість і вміння доцільно використовувати свої особисті якості, рухові можливості;

  • Перехідні до командних рухливі ігри.

в яких грають відстоюють свій інтерес в першу чергу, але іноді, за особистим бажанням допомагають товаришам, виручаючи їх, допомагають врятуватися їм від нападника в грі («квача - давай руку», «перебіжки з полоном »). Іноді грає може вступити в тимчасове співробітництво з іншими гравцями для досягнення мети. У деяких іграх така співпраця навіть передбачено правилами («білі ведмеді», «карасі і щука»);

  • Командні рухливі ігри.

в яких грають складають окремі колективи - команди. Вони характеризуються спільною діяльністю команд, спрямоване на досягнення спільної мети, підпорядкуванням особистих інтересів інтересам команди. Від дії кожного гравця залежить успіх всієї команди. У командних іграх необхідно погоджувати свої дії з дією своїх товаришів. Часто в командних іграх для координування дій та загального керівництва грою з'являється необхідність виділення з середовища грають капітанів команд, підпорядкування яким є обов'язковим для всіх.

 

  • Я - лідер

«Я - лідер» - ще один варіант виявлення лідерів, що складається з кількох ігор. Для цього хлопці діляться на 2-3 рівні за кількістю учасників команди. Кожна команда обирає собі назву. Вожатий пропонує умови: «Зараз команди будуть виконувати завдання після слова «Почали!». Переможцем вважатиметься та команда, яка швидше і точніше виконує завдання. Таким чином, поділ учнів на команди створює дух змагання, який є важливим для дітей.Провідний. Перше завдання. Зараз кожна команда повинна сказати хором яке-небудь одне слово. Почали!(Для виконання цього завдання всім членам команди необхідно домовитися. Саме цю функцію бере на себе людина, що прагне до лідерства.)Провідний. Друге завдання. Тут необхідно, щоб (без попередньої домовленості) швидко встала половина команди. Почали!(Інтерпретація цієї гри схожа з інтерпретацією гри «Карабас»: встають, найбільш активні учасники групи, включаючи лідера.)Провідний. Третє завдання. Зараз всі команди летять на космічному кораблі на Марс, але для того, щоб полетіти, нам потрібно якомога швидше організувати екіпажі. В екіпаж входять капітан, штурман, пасажири і «заєць». Отже, почали!(Зазвичай функції організатора знову ж бере на себе лідер, але розподіл ролей часто відбувається таким чином, що лідер вибирає собі роль «зайця». Це можна пояснити його бажанням передати відповідальність командира на плечі когось іншого.)Провідний. Завдання четверте. Ми прилетіли на Марс і нам потрібно як-небудь розміститися в марсіанській готелі, а в ній тільки один тримісний номер, два двомісних номери та один одномісний. Вам необхідно як можна швидше розподілитися, хто в якому номері буде жити. Почали!(Провівши цю гру, можна побачити наявність і склад мікрогруп колективу. Одномісні номери зазвичай дістаються або прихованим, невиявленим лідерам, «знедоленим».)Запропоноване кількість номерів і кімнат в них складено для команди з 8 учасників. Якщо в команді більше або менше учасників, то необхідно скласти кількість номерів і кімнат самим, але з тією умовою, щоб були тримісні, двомісні та один одномісний номер.)Ця методика дає досить повну картину лідерства в колективі. Закінчити її можна який-небудь грою на згуртування колективу (див. вище).Слід зазначити, що основними типами лідерства є емоційне та інтелектуальне лідерство. Не останнє місце в колективі займає лідер-організатор. Рішення, кому очолити загін, залежить не тільки від особистих симпатій, але і від виду діяльності, напрямки життя загону в дану зміну.

 

  1. Творча діяльність

 

  • АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНА ВПРАВА “ШЛЯХ ДО МЕТИ”

намалюй (зліпи, побудуй) шлях до мети для свого героя з безліччю перешкод.

Героєм може бути сама дитина, інша людина або казковий персонаж. У героя обов’язково повинна бути мета – навіщо він долає всі ці труднощі (скарби, будинок, друг)? Шлях героя зазвичай пролягає через весь лист, і чим більше ви намалюєте перешкод – тим краще!

 

Коли малюнок закінчено, важливо обговорити кожну перешкоду: як саме герой зможе її подолати. Важливо, щоб герой сам долав їх (ліз, стрибав, плив, бився) і не користувався казковими способами начебто чарівної палички або шапки-невидимки.

Добре, якщо ви зможете придумати 2-3 способи подолання кожної перешкоди, дорослий може пропонувати свої варіанти. Але остаточне рішення залишається за дитиною. І, звичайно, добре б намалювати прямо на цьому малюнку, як герой долає всі перешкоди!

 

 

         -   ВПРАВА “ДЕ ТИ НА ЦЬОМУ ДЕРЕВІ?

Картинки по запросу де ти на цьому дереві

  • Якщо ви вибрали позицію № 1, 3, 6 або 7, то це характеризує вас як цілеспрямовану людину, яка не боїться ніяких перешкод.
     
  • Якщо ваш вибір припав на один з наступних номерів: 2, 11, 12, 18 або 19, то ви товариська людина, котра завжди надасть будь-яку підтримку друзям.
     
  • Вибір чоловічка під номером 4 визначає вас як людину зі стійкою життєвою позицією, яка бажає домогтися всіляких успіхів без подолання труднощів.
     
  • Номер 5 - ви часто буваєте стомлені, слабкі, у вас невеликий запас життєвих сил.
     
  • Вибір припав на чоловічка під номером 9 - ви веселий чоловік, що любить розваги.
     
  • Номер 13 або 21 - ви замкнуті, часто схильні до внутрішніх тривог та уникаєте частого спілкування з людьми.
     
  • Номер 8 - ви любите поринути в себе, міркувати про щось своє і занурюватися у власний світ.
     
  • Якщо ви вибрали номер 10 або 15 - у вас нормальна адаптація до життя, ви перебуваєте в комфортному стані.
     
  • Номер 14 - ви падаєте в емоційну прірву, і швидше за все, схильні до внутрішньої кризи.
     
  • Позицію номер 20 зазвичай вибирають люди з завищеною самооцінкою. Ви природжений лідер і хочете, щоб люди прислухалися саме до вас і ні до кого іншого.
     
  • Вибір припав на чоловічка № 16? Ви відчуваєте себе втомленим від необхідності підтримувати когось, але, можливо, ви побачили на цій картинці, що номер 17 вас обіймає - в такому випадку ви схильні розцінювати себе як людину, оточену увагою.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку