Урок-екскурсія
Тема. Спостереження за добовими і сезонним змінами у природі. Правила поведінки у природі.
Мета: поглиблювати під час екскурсії уявлення учнів про навколишній світ, неживу й живу природу, та предмети, створені людиною;
формувати в учнів уявлення про природу як єдине ціле, знаходити взаємозв’язки в природі;
розширювати знання про об’єкти неживої й живої природи в найближчому оточенні дитини
ознайомлювати учнів із правилами поведінки серед природи та правилами поведінки під час екскурсій;
розвивати в учнів допитливість, навички спостережливості, уміння милуватися красою природи;
виховувати бережливе ставлення до природи
Тип уроку: комбінований
Методи: словесно-наочні методи, гра, проблемно-пошуковий метод, інтерактивні методи, прийом «Кубик Блума».
Обладнання: мультимедійна презентація, торбинка з кубиками Блума, картки-загадки, кленовий листок, фотографії (з зображенням дуба, сосни, калини, суниці), жолудь, закладки для підручників.
Структура:
І. Організація учнів до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
ІV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.
V. Систематизація та узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.
VІ . Перерва . Відпочинок серед природи.
VІІ. Застосування засвоєних знань, умінь, навичок.
VІІІ. Підсумок уроку.
Хід екскурсії
І. Організація учнів до роботи. (У класі) (Слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду.
(Слайд 2)
Ходімо в ліс осінній, як на свято,
Ходімо на урок в осінній ліс -
Чекає сонечко і річка, і травинка,
Гостинних друзів поблизу беріз.
(Учитель тримає в руках кленовий листок.)
1.Бесіда з елементами розповіді.
- Сьогодні в нас незвичайний урок. Так, саме урок, хоча - на природі. Ми підемо спостерігати за таємницями природи. (Слайд 3)
- А як ви розумієте слово «спостерігати»?
-Так. Спостереження - це уважне розглядання певних об’єктів або явищ природи. В усьому, що нас оточує, є свої загадки! Ось листок клена. І, можливо, ви думаєте, що в ньому немає нічого особливого? Це зовсім не так. Таємниця, що ховається в листочку, могла б розповісти нам про те, як він сюди потрапив? Де він був раніше? Коли і яким чином він з’явився на світ? Адже колись його не було! І от він запрошує нас на гостину до себе в ліс. Підемо?
- А хто мені скаже, що таке ліс?
- Ліс - це територія, де росте багато рослин.
2. Поділ класу на групи. (Підібрані малюнки розрізаються на стільки частин, скільки буде учасників у групі.)
- Зараз нам потрібно поділитися на групи. Для цього я кожному на парту поклала частину одного малюнка. Вам потрібно знайти того, хто буде з вами
в групі, утворивши цілісний малюнок.
3. Ознайомлення з правилами роботи в групі.
(Перегляд презентації)
( Слайд 4)
- Ми з вами вже трішки пробували працювати в групі, то згадаймо правила роботи в ній.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
- Тіла природи, що утворилися в кожній групі, будуть сьогодні об’єктами для наших спостережень. Ви повинні помітити у них щось цікаве, раніше не бачене. Поділитися знахідками, відкриттями з однокласниками й захоплено розповісти про них вдома своїм рідним. А головне, що на сьогоднішній екскурсії ви спостерігатимете за об'єктами живої та неживої природи неозброєним оком.
ІV.Засвоєння нових знань, умінь і навичок.
1. Проведення інструктажу з техніки безпеки перед початком екскурсії, ознайомлення з правилами поведінки під час екскурсії в природі, дороги до лісу й дороги після його відвідування.
(Перегляд презентації)
- Перш, ніж вирушити, перегляньмо разом правила поведінки під час екскурсії
в ліс. ( У разі необхідності вчитель коментує правило).
(Слайд 5)
Від школи парами рушайте,
ніде нікого не лишайте.
Дорогу не перебігайте,
лише по зебрі всі ступайте.
(Слайд 6)
Води з водоймищ не вживайте,
а про запас питну тримайте.
- Ліс, до якого ми підемо, - це будинок для живих організмів. Вони в ньому господарі. Ми – лише гості. А гості поводяться увічливо, виховано, щоб не образити цих мешканців. Бо люди часто завдають шкоди природі. Ця шкода така значна, що рослини й тварини можуть зникнути.
- Чому, як ви вважаєте?
- Для того, щоб зовсім не знищити природу, існують правила поводження з нею.
(Слайд 7)
Ведіть себе у лісі тихо,
щоб мешканцям не скоїть лиха.
Щоб несподіване помітить,
спостерігати треба вміти.
(Слайд 8)
І квіти ти не смій зривати,
найкраще їх намалювати.
(Слайд 9)
Метеликів ловить не треба.
Сфотографуй, зніми для себе.
(Слайд 10)
Не лізьте до пташок в гніздечка.
І не беріть до рук яєчка.
Так можна пташечку злякати
й на світ не з'являться пташата.
(Слайд 11)
Гриби не нищіть просто так.
Це - корм і ліки для звірят.
(Слайд 12)
Сміття ніде не залишайте.
Речей своїх не забувайте.
І про природу завжди дбайте,
любіть її, оберігайте!
V. Систематизація та узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.
Часом проллється рясними дощами,
сумно зітхне, не порадившись з нами.
Холодом різко не в пору повіє,
сірою стане. І це вона вміє.
От яка осінь на світі буває,
то сяє сонцем, то дощ накрапає.
То вона світла, барвиста, чарівна,
то сіра-сіра, сумна й непогідна.
Але в ній хоч коли та красиво!
Осінь — чарівність! Осінь — це диво!
Надія Красоткіна
- Про яку пору року розповідається у вірші?
- Які ознаки осені змальовано?
- Погляньте довкола і назвіть, що належить до природи.
- Як багато ви назвали предметів, але от лихо - забули, що природа не зроблена руками людини. Виправімо наші помилки й чітко назвімо об'єкти природи.
- На які дві групи можна розділити усе те, що ви перерахували,? Назвіть їх.
3. Спостереження за змінами в природі.
Для кращого сприйняття природи,
не чекаймо, що буде негода.
Проводьмо власні спостереження,
не маючи ніякого обмеження.
Тіл живої та неживої природи торкаймося,
в маленьких науковців граймося.
- Подивіться, а що то виглядає з пенька. То ж лист. Цікаво, а від кого?
- Від нашого друга кленового листка. Він пропонує нам відгадати загадки.
1)Удень сяє,
вночі зникає. (Сонце)
- Підставте свої щічки до сонця. Що ви відчуваєте?
- Згадайте, як світило й гріло сонце влітку?
- Де воно на небі було розташоване?
- Як розміщене сьогодні?
Спробуй, друже, відгадати,
що за стрій у небесах:
чи клубки пухкої вати,
чи пір’я з великих птахів,
чи біжить овець отара?
Ні, пливуть це білі….(хмари)
- До якої природи належать хмари?
- Подивіться на небо. Чому не видно сонця?
- Чи часто пливли хмари по літньому небу?
- Кого вони вам нагадують? (Припущення дітей)
Хтось відкрив на небі душ,
повно на землі калюж.
І на нас водиця ллється.
Як це явище зоветься?(Це - дощ.)
- На попередньому тижні "небо продірявилося" - і пройшов перший осінній дощ. Порівняйте літній і осінній дощі.
- Дощ. Яка це природа?
- Про які об'єкти неживої природи ми ще не говорили? Послухайте підказку.
Хоч безкрилий, а літає,
безголосий – свище.
Хоч безрукий, а буває,
груші з дерева збиває,
Навіть часом вириває
сосни з коренищем.
А як втомиться – впаде
і нема його ніде. (Вітер)
- Який буває вітер?
- Якщо він дме сильно, то дерева згинаються і навіть можуть зламатися. А коли дме на воду в річці, тоді він грається хвилями. Тому його називають бешкетником.
- Зробимо висновок. Які ж зміни відбуваються в неживій природі восени?
Висновок. Сонце світить і гріє слабше, по небу часто пливуть хмари, посилюється вітер, часто йде дощ, стає прохолодніше.)
- У мене в торбинці завдання для груп, які утворилися ще в школі. Об’єднайтеся в групи й приготуйтеся в них працювати. Я буду загадувати загадку, а група, в якої є слово-відгадка, побіжить до свого природного об’єкта.
Завдання для 1 групи.
З жолудя він проростає,
в кроні сил чимало має.
Кабани плоди смакують,
люди міць його цінують.(Це дуб.)
Учні з групи отримують «Кубик Блума». Готуються за ним відповідати.
Завдання для 2 групи.
Сніг її не налякає,
і на спеку не зважає.
Зеленіє навіть взимку,
має з голочок хустинку. (Сосна)
Учні з групи отримують «Кубик Блума». Готуються за ним відповідати.
Завдання для 3 групи.
- Послухайте уважно наступну загадку.
Як прийде весна в садочок —
до лиця білий віночок,
ну а восени цій кралі
приглянулися коралі. (Калина)
Учні з групи отримують «Кубик Блума». Готуються за ним відповідати.
Завдання для 4 групи.
Не лінуйся у лісочку зазирати під листочки. Назбираєш у долоні стиглі ягідки червоні. (Суниці) Учні з групи отримують «Кубик Блума». Готуються за ним відповідати.
- У вас є 5 хвилин, щоб підготувати відповіді на запитання з кубика. Працюємо, успіхів.
(Кидаю фігуру, а учень відповідає на питання теми, що починається з того слова, яке випало на межі. Якщо відповідь дається неповна, то однокласники можуть його доповнити й виправити. Діти однієї групи характеризують об’єкт, а учні інших груп уважно слухають).
- Молодці, відгадали всі загадки правильно, та й бігаєте дуже добре. Отже, ви назвали: береза, дуб, сосна, калина, суниця. Яким загальним словом можна їх визначити?
- Підійдімо тихенько до куща глоду. Гілочки, як правило, мають колючки. Навесні квітки білі. Плоди деяких видів глоду їстівні та ще й лікувальні. Я бачу на ньому живі істоти.
- Хто причаївся серед листочків?
- Які вони?
- Як можна назвати їх одним словом?
- А тепер простежимо за дивною твариною. Що вона робить? Подивіться уважно в лупу.
- Навіщо він це робить?
- До якої природи належать побачені нами тварини?
- А зараз ми підійдемо до ставка. До якої природи він належить?
- Придивіться до зеленої травиці. Хто там стрибає?
- Давайте поспостерігаємо за нею нишком…
- Що цікавого помітили?
- Куди вона поділася?
- Багато таємниць у живих істот. Одного разу я спробувала порахувати таємниці жаб, але загубила лік. Спробуйте колись і ви це зробити.
VІ . Перерва . Відпочинок серед природи.
- Зараз будемо збирати листочки, які попадали. Подивіться на їх забарвлення, форму, на виїмки по краях пластинки. Постарайтеся вибрати найкрасивіші з них. Ми листя засушимо. На наступних уроках пограємо в гру: "З якої рослини ці листочки". Згодні? Тоді до роботи.
Діти збирають листя і відпочивають.
- Зараз перевіримо, хто з вас був найуважніший? З якого дерева найбільше впало листочків?
- У наступних спостереженнях ми з'ясуємо: яка рослина остання скине листя. Як називається це явище природи?
- Послухайте вірш і скажіть, як описаний ліс у вірші?
Цей ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять вітри у нього в голові.
Старезні пні, кошлаті поторочі,
літопис тиші пишуть у траві.
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці
на білі вальси радісних беріз.
І сонний гриб в смарагдовій куфайці
дощу напився і за день підріс.
Багряне сонце сутінню лісною
у просвіт хмар показує кіно,
і десь на пні під сивою сосною
ведмеді забивають доміно.
Л. Костенко
3. Поетична хвилинка. (Діти читають вірші, висловлюють свої думки про ліс).
VІІ. Застосування засвоєних знань, умінь, навичок.
Учитель називає тіла, а діти говорять аргументуючи, чи це жива, чи нежива природа, чи предмет, створений руками людини.
(Учитель показує рештки обгорілої сосни.)
- Діти, що це?
- А як ви думаєте, що з нею сталося?
- Станьте навколо мене близенько, слухайте уважно й скажіть, що сталося в лісі?
Що сталося в лісі...
Гроза помалу підповзла і гримнула ударами,
мов сотня велетнів зі злістю побилась десь за хмарами.
І тут як вдарить — просто в ліс! Як закурить живицею!
Вершину дерева навкіс зітнуло блискавицею.
Умить обвуглилась кора, зігнувся стовбур колесом.
Всю ніч у дощ сосна стара стогнала кволим голосом.
І, пробиваючись у жовтій іржі,
з неї побігли червоні вужі.
Зразу з-під явора вибіг їжак,
весь нашорошився: «Щось тут не так!»
Скочив ікластий кабан із болота.
Став, наче вритий: «Ой лишенько! Що то?»
Вище здіймаються диму хмарини:
кинулись врозтіч птахи і тварини.
Звірі озерце в бору загатили,
полум’я слідом женеться щосили.
Віття дерева схиляють з плачем:
«Ви повтікали, а ми ж не втечем!»
І, відрізаючи ворогу путь,
люди на полум’я в наступ ідуть.
Запрацювали мотики й лопати:
«Треба шляхи йому перекопати!»
Навстріч костри запалали до хмар!
«Дуже боїться пожару пожар!»
Гасять і гасять, аж іскри з долонь!
Не відступає клятий вогонь!
Звістка до міста лине в тривозі.
Чути у відповідь: «Ми вже в дорозі!»
І, порозгонивши утлі хмарки,
на допомогу мчать рятівники.
Гасне пожежа, ніби сама.
Вже її вбили. Згасла! Нема!
Марія Пригара
- Що сталося в лісі?
- Чому відбулася пожежа?
- Що сталося з тваринами, для яких ліс був домівкою?
- Хто не зміг врятуватися від вогню?
- Хто прийшов на допомогу мешканцям лісу?
- Як треба поводитися в лісі?
- Чому?
VІІІ. Підсумок уроку.
- Ось і підходить до кінця наша подорож в осінню природу. Стільки різних ознак ви побачили в неживій і живій природі. Спробуйте вдома це намалювати. Можливо, хтось придумає невелику розповідь або казку. Свої малюнки розмістите в лепбуці «На гостину до лісу».
Коли будете повертатися зі школи додому або гуляти з батьками, намагайтеся спостерігати за хмарами, що подорожують по небу; листками, що кружляють у своєму прощальному вальсі, падаючи з гілочки; птахами, що відлітають у теплі краї; останніми комахами. Прислухайтеся до звуків крапель дощу й шелесту листя. На наступних уроках ви розкажете про все, що побачите й почуєте. А ще вам від лісу подарунки-закладки для підручників. Нехай вони вам кожної днини нагадують про бережливе ставлення до природи.