Спостереження за функціональною роллю числівників у мовленні

Про матеріал
Таблиця "Числівник", фото-ілюстрації, картки для роботи у групах, дидактичний матеріал.
Перегляд файлу

КЗ «Устинівське НВО ЗШ І-ІІІ ст.»

 

 

 

 

 

 

Урок

Української мови

У 4 класі

 

Розробила і провела

Вчитель початкових класів

Корніченко Галина Сергіївна

 

 

 

Устинівка – 2019

Тема: Спостереження за функціональною роллю числівників у мовленні

Мета: Вчити учнів правильно вимовляти і писати числівники, застосовувати знання на практиці і правильно вживати їх у власному мовленні. Збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів.

Розвивати інтерес до вивчення природи. Виховувати культуру писемного мовлення.

Обладнання: Таблиця «Числівник», фото-ілюстрації птахів та рослин, картки для роботи у групах; дидактичний матеріал для роботи в парах.

Хід уроку:

І. Організаційна частина

ІІ. Перевірка домашнього завдання (фронтально у зошитах)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Запис дати на дошці та в зошитах
  2. Р.н.п.
  3. Бліц-опитування
  • Яку тему ми сьогодні почали вивчати?
  • Яка частина мови називається числівником?
  • На які питання відповідає?
  • Наведіть приклади числівників.
  1. Каліграфічна хвилинка. (на дошці):

Шіс іст стн на дцять стс шістнадцять шістсот

  • Що спільного у написанні числівників шістнадцять і шістсот?
  • Зверніть увагу на вимову і написання.
  • Пригадайте випадки табличного множення із відповіддю 16?

Пізнавальна хвилинка із демонстрацією матеріалу:

Для виготовлення житньої хлібини витрачається 630 г. борошна

А 630 г. борошна – це 900 г. зерна;

20 тис. зернин або 1000 колосків.

  • Які числівники ви почули?

ІV. Повідомлення теми і мети.

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись із числівником, ви більше дізнаєтесь про вимову і правопис окремих числівників.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за таблицею (на дошці)

(читання числівників)

VI. Мотивація навчальної діяльності.

  • Для чого нам це потрібно?

Підсумовує вчитель: Хоча числівник – чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків, однак ми повинні знати і правильно вживати їх у своєму мовленні.

V. 2. Вибірковий диктант.

Виберіть із вірша і запишіть словами числівники, які є результатом виконаної дії.

(Усі пишуть в зошитах, а 1 учень чи учениця – на дошці)

Годі нам вже дармувати –

Будем разом додавати,

Добре слова вимовляти,

Наголоси проставляти:

Шість та шість –

То дванадцять;

Шість та сім –

То тринадцять;

Шість та п`ять –

Одинадцять;

Сім та сім –

Чотирнадцять;

Вісім та дев`ять –

То сімнадцять.

Можна й далі рахувати,

Числівники записати…

А тепер ми ще полічим,

Без посилочки запишем:

Двісті та триста –

П`ятсот;

Триста та триста –

Шістсот;

По чотириста двічі –

Вісімсот;

А коли ще 100 додати,

Що тоді ми будем мати?

Дев`ятсот.

 

3. Робота з підручником.

Впр.220, с.112

  • Зверніть увагу на заголовок.
  • Хто знає, що означає ця назва?

а) Довідкове бюро

Біологічний годинник – властивість живих організмів орієнтуватися у часі. Він відіграє важливу роль у пристосуванні організмів до змін умов навколишнього середовища. Завдяки біологічному годиннику вони орієнтуються у визначенні періоду доби, зміни пір року, а деякі морські організми пристосувалися до чергування припливів і відпливів.

Б) читання тексту учнями (самостійно)

В) відповіді на запитання:

- Про що ви довідалися?

 - Що було цікавим, чого ви не знали?

 - Які числівники були у тексті вправи?

Поставте до них запитання (усно).

г) перегляд фотовистави (птахів, які згадуються у тексті вправи).

Д) доповнення вчителя:

Біологічний годинник є і в рослин.

Кожна рослина прокидається у свій час.

(Демонструю малюнки)

О 4 год ранку відкриває квітки цикорій.

О 5 год – мак.

О 6 год – розквітає кульбаба.

До 7 год – латаття біле, дзвіночки, картопля.

До 8 год – чорнобривці.

Дотримуючись черговості, рослини і засинають у певний час.

О 12.00 – закриваються пелюстки у осоту польового;

О 14.00 – картоплі і кульбаби;

О 15.00 – маку;

О 18.00 – білого латаття, жовтецю, картоплі.

О 20.00 – закриваються квіти шипшини.

  • Які числівники ви почули?

 

VII. Фізкультхвилинка

VIII. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

  1. Робота в парах

Поєднайте число із малюнком, запишіть правильно словосполучення.

  1. Робота в групах.

(Різнорівневі завдання для кожної групи окремо)

I гр..: Спишіть, підкресліть числівники.

Сім разів відмір, один раз відріж.

За двома зайцями не ганяйся.

Пошануй одежу раз, вона тебе – десять раз.

II гр. Спишіть, записуючи числівники словами:

Сіра мухоловка прилітає з кормом до свого гнізда 300-400 разів на день.

Бджола за день запилює 7000 квіток.

Полюючи за комахами, стриж пролітає за день 1000 кілометрів.

ІІІ гр.. Побудуйте речення, використовуючи подані групи слів.

У, змагання, брати, участь, троє учнів, четвертий клас.

Уроки, початися, школа, у, восьма година, ранок.

Циркова, вистава, цікава, тривала, година, дві.

ІV гр. Поєднайте частини прислів`їв.

Хто мовчить,                                               мало тепла

Одне літо краще,                                         той двох навчить

Багато зиму -                                                як сто зим

Vгр. Використовуючи числівники, розгадайте ребуси. Запишіть слова.

100вбур, ті100, пі2л, 100рінка, 3вога, 3тон, 40а, 3кутник, 100вп, 100гін.

ІХ. Підсумок. Рефлексія.

  • Яку частину мови вивчали?
  • На які питання відповідає?
  • Як позначаються на письмі?

(цифрами і словами)

Цифрами –на уроці математики, а словами – на уроці української мови.

  • Що було цікавим на уроці?
  • Хто сьогодні працював гарно?
  • Оцініть свій настрій під час уроку?

Х. Домашнє завдання

с.114, впр.223, або впр.221 (диференц.-4 реч.)

docx
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
1761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку