Тема: Спостереження за роллю дієслів у мовленні. Узагальнення знань учнів за темою «Слова, які називають дії предметів. Фразеологізми»
Мета: удосконалювати вміння знаходити дієслова в текстах і влучно вживати їх у мовленні; навчати працювати в парах, розігрувати діалог; розвивати діалогічне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гро «Упіймай дієслово»
— Послухайте вірш. Знайдіть у ньому дієслова і скажіть, що не так. (Почувши дієслово, учні плещуть у долоні.)
ЩО НЕ ТАК?
Посадив ведмідь в лісочку
Шість берізок, два дубочки.
Рахувати сам не вмів
І ворону попросив.
Почала вона кувати.
Та не може полічить.
Л.Савчук
— Поставте питання до знайдених дієслів.
III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 106-107)
Впрово 1
— Відгадайте загадку.
— З тексту загадки випишіть дієслова, які відповідають на питання що робить?, що зробить?, що зробимо?.
Впрово2
— Відгадайте загадку.
• На голові його корона з гілля,
Копитця топчуть буйне зілля.
На спинці плямки білі, наче день,
Звірятко звати це... (олень).
— Прочитайте текст. Спишіть, уставляючи пропущені дієслова з довідки
Вправа З
— Послухайте віршик
ЗАЙЧИК
Зайчик сіренький Стрибав у ліску,
Аж поки зима Закружляла в танку.
Снігом поля і ліси Замела,
Білесеньку шубку Зайчику дала.
Н. Становська
— Що ви знаєте про зайчика? Розкажіть.
— Як зайчики готуються до зими?
— Прочитайте текст.
— Випишіть із тексту три речення про зимову ніч. Підкресліть дієслова.
Робота в парах
— Розіграйте діалог зайчика й місяця.
Спілкуймося красно! Пам'ятайте!
Під час спілкування вживайте слова, які втішають, заспокоюють. Від заспокійливих слів стає тепло й радісно на душі.
— Спишіть речення, в якому зайчик вимовив подяку.
Фізкультхвилинка
СІрІ зайчики маленькі (Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились,—
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
2. Цікаво знати!
Чи багато ви знаєте про зайців? «Полохливий заєць і пенька боїться» — стверджує прислів'я. Але насправді така характеристика не зовсім виправдана — наприклад, задніми ногами довговухий може відбитися від орла або лисиці. Досить часто зайчихи відважно захищають своїх дитинчат від ворон. Відомий також факт, коли зайчиха зуміла налякати невелику собачку. А старі зайці, обізнані щодо обережної поведінки, на очах у величезного собаки на ціпку спокійнісінько поїдають те, що росте в саду або городі. Однак мовчазне опудало зазвичай уселяє в косооких вегетаріанців стільки поваги, що вони довго не можуть зважитися розпочати трапезу в його присутності.
3. Гра «Голоси тварин»
Розумники Ч5.Т.2.З.1.
Утвори пари слів. Вибери спочатку іменник, а потім –відповідне дієслово.
(2 сцени)
Розумники Ч.5 Т.2. З.8.
Вибери відповідні дієслова. І ти допоможеш учням лісової школи дати відповідь на запитання .
(3 сцени)
Розумники Ч.5. Т.3. З.2.
Вибери відповідні дієслова. І ти допоможеш мурахам добудувати мурашник.(2 сцени)
IV. Підсумок уроку. Гра «Закінчи речення»
• На уроці я вчився...
• Найбільше мені сподобалося...
• Я запам'ятав...
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 108, завдання після рубрики «Спілкуймося красно»