Спостереження за утворенням споріднених слів.

Про матеріал
Урок розроблений за розвиваючою програмою Росток.За допомогою цікавих вправ учні досліджують, як утворюються споріднені слова від різних частин мови.Урок розвиває мовлення, мислення дітей, сприяє формуванню словотворчих умінь. Цікаві види роботи: Кубування, складання сенкану.
Перегляд файлу

Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №85

                    Центрально-Міського  району   Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

 

Спостереження за утворенням споріднених слів

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                      

                                                                                     

                                                                                           Т. П. Жажкова

                                                          учитель  початкових класів

 вищої кваліфікаційної категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      2021р.

 

                                                                            1

Тема. Спостереження за утворенням споріднених слів.

Тип уроку : урок дослідження

Клас  3-В

Предмет   українська мова

Основні цілі уроку:

а) діяльнісні:

- формувати уміння утворювати споріднені слова від різних частин мови;

- збагачувати процес поповнення їх словника;

- розвивати мовне чуття дітей; уміння працювати в парі;

- формувати словотворчі уміння;

-  тренувати пам’ять;

б) навчальні : сприяти  засвоєнню учнями  утворення споріднених слів.

Очікуванні результати:

а)знання:

- знати як утворюються споріднені слова;

б) уміння:

 -  вміти  утворювати споріднені слова від різних частин мови.

Розумові операції:

Аналіз, порівняння  асоціація, узагальнення, класифікація.

Демонстраційний матеріал: малюнки  з дитячими роботами до змісту казки «Як слово Хліб творило нові слова», маска білочки, зайця. 

Технічне забезпечення уроку: ноутбук,телевізор

Обладнання : фліпчат,завдання для роботи в парі.

                                                  Хід уроку.

І.  Самовизначення до діяльності

Забезпечення емоційної готовності до уроку

  1. Мотиваційний етап (слайд1)

Продзвенів дзвінок,

Починається урок

З Божої ласки, з маминої казки,

З щирого старання, з вашого бажання.

ІІ. Актуалізація знань і фіксація  утруднень у діяльності . (слайд2)

Пр Пр пр ра ац ця ці ів вн ни ик цю юв ва ат ти

Це слова праця,  працювати,   працьовитий. 

-Чи є ці слова спорідненими? Чому? (Так, бо вони мають спільну частину, однакову за звучанням і значенням.) Підкресліть спільну частину.

Іван Франко сказав «Пісня і праця- великі дві сили». А чому? (Бо пісня підбадьорює і допомагає працювати.)

-Отже, сьогодні ми з вами  проведемо урок-дослідження. Будемо досліджувати,  як утворюються  споріднені слова і які частини мови можуть бути спорідненими.

Повідомлення теми і завдань уроку (слайд3)

Тож темою нашого уроку  є «Спостереження за утворенням споріднених слів».

ІІ. Дослідження теми уроку

Починаємо роботу з рубрики

3 Рубрика «Говори правильно українською мовою» (слайд4)

Наполегливо працювати. Неправильно: настойчиво працювати.

Отже, будемо на уроці наполегливо працювати, щоб знання міцні мати.

                                                                    2

4.Демонстрація дитячих малюнків до змісту казки «Як слово Хліб творило нові слова».(слайд5)

5.Давайте допишемо висловлювання Вправа 77(кольорові олівці)Учні дописують поняття.  (слайд6)

 Слово, яке служить для утворення інших слів,називається …твірним.

 Слова, які мають спільну частину,однакову за звучанням і значенням, називають…спорідненими.

 - Яке слово є твірним на ваших малюнках?(Хліб) Чому? ( Бо воно служить для утворення нових слів : хлібзавод , хлібець , хлібопекарня, хлібний, хлібниця, хлібороб.)

Створення проблеми.

Біля дошки  стоїть білочка,  задумливо чухає за вушком.

Білочка: Тітонька Сова розповіла мені таку історію:

  • Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзла гусениця.
  • Ви хто такі?- запитала гусениця.
  • Я гусак, це - гуска, а то гусенята. А ти хто?
  • А я ваша родичка рідна тітка, - похвалилася гусениця. А гуси ображено  заґелґотали. А чому? Я не розумію.
  • А ви, діти, зрозуміли?(Тому, що ці слова не можуть бути спорідненими, хоча і мають спільну частину, але слова різні за значенням.)

А тепер зверніть увагу на дану інформацію.

Спільні частини слів повинні звучати не лише однаково, але й мати однакове

значення (міст, місток).

Якщо вони мають різні значення (міст, місто), це не спільнокореневі слова.

 (слайд7)

5.Робота в парах.(Самостійна робота) (слайд8)

Вправа 78.Утвори від даних слів споріднені прикметники.

 Сонце – (який?) _____________;

ялина – (який?)______________;

сіль – (який?) _______________;

розум –(який?)______________.

                                                              3

Виділи дугою в цих словах спільну частину.

Допишіть твердження Вправа 84(слайд9)

ІІІ.Фізкультхвилинка.(Пісня «Ой є в лісі калина»)

ІV. На фліпчаті написане словосполучення .

Зайчик :  А у мене таке завдання: треба замінити виділені дієслова спорідненими  прикметниками. Допоможіть мені,будь ласка.

Діти грають. Діти (які?)… грайливі.

Дзвоник дзвенить у школі. Дзвоник (…) дзвінкий.

Зайчик: Дякую вам за допомогу. Побіжу, покажу своїм друзям як я справився з завданням. Бажаю вам успіхів.

Вчитель -А у нас є подібне завдання  Вправа80 (усно)

Вітер коле обличчя. Вітер (який?) …колючий.

Гора височить. Гора(яка?)… висока.

Поле зеленіє. Поле(яке? )…зелене.

Отже, давайте запишемо твердження. Вправа 81

Спорідненими можуть бути такі частини мови : … й ….( дієслова й прикметники.) (слайд9)

  • Давайте  пробувати далі утворювати споріднені слова  Вправа 82

Сад - (що робити?)… садити;

 До якої частини мови вони належать?

радість - (що робити?) …радіти;

навчання - (що робити?) … навчати або навчатися;

думка - (що робити?) …думати.

Отже, спорідненими можуть бути такі частини мови : … й ….(іменники  й дієслова.) (слайд9)

V. Рефлексія діяльності (слайд10)

Ми на уроці дослідили , що …

C:\Users\User\Desktop\большой-палец-вверх-как-вектор-значка-руки-в-изоляции-на-белом-фоне-192865927.jpgСпорідненими можуть бути слова, що належать до різних … частин мови.

Який висновок ми можемо зробити … .

 Який у вас настрій? Покажіть .

 

VI. Самостійна робота із взаємоперевіркою

                                        Вправа 86

 Щоб передати своє захоплення чимось, виявити ласку, ніжність до кого-небуть, люди використовують зменшено – пестливі слова.

Лісочок, вовчик, берізонька, малесенький.

Спробуйте утворити зменшено – пестливі форми слів.

Дуб -______________;             дятел -__________ ;

калина -___________;            вітер -____________.

теплий -___________;

Взаємоперевірка (слайд10)

  • Обміняйтесь зошитам  і перевірте  правильність  виконання роботи

VІІ.Кубування   Робота в парах.  (Кожній парі завдання)

  Ви будемо виконувати завдання , які розміщені на гранях цього куба. Тож приступаємо до кубування.

А)

1. Тлумачення слова  «будівництво».    

                                                     4

2. Споріднений прикметник до слова будівництво….

3. Споріднене дієслово до слова будівництво….

4. Скласти речення зі словом будівництво.

5. Записати прислів’я зі словом працює.(Бджола мала, а й та працює.)

Б)Скласти  сенкан

Праця

Легка , наполеглива

навчає,  допомагає, радує.

Праця і пісня допомагають людям.

Життя.

VIII. Рефлексія діяльності

Хвилюється в полі пшениця і жито,
І радість серця переповнює вкрай,
Бо вміє із працею клас наш дружити.
Про це кожен  завжди пам’ ятай.

 

 

docx
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
851
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку