"Срібне століття російської поезії у 19-20 ст."

Про матеріал
Методична розробка створена з метою підготовки студентів та викладача до заняття з предмету «Зарубіжна література» по одному із періодів розвитку у російській літературі початку 20 століття. Ця робота допомагає студентам більш глибоко осмислити період доби розвитку літератури того часу. Вона також є допоміжним засобом при підготовці до робіт контролюючого характеру та підсумковій атестації по даній темі. Тут вміщенні всі найцікавіші факти з життя людей того часу аж до наших днів.
Перегляд файлу

 

Скадовський аграрний фаховий коледж

 

«Херсонсьй даржавний аграрно-економічний університет»

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації

щодо проведення відкритого

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРАВЧЕНКО

Валентин Миколайович.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Антонівка

2020 – р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укладач: В.М.Кравченко., викладач зарубіжної літератури Скадовського технікуму Державного вищого навчального закладу "Херсонський державний аграрний університет, спе­ціаліст другої категорії.

 

 

 

 

 

 

В.М.Кравченко.  Методичні рекомендації щодо проведення  відкритого заняття з предмету «Зарубіжна література «на тему:

«Література «Срібної доби»: В.Маяковський., О.Блок.,Б Пастернак»    - Антонівка, 2020, 23 ст.

 

 

 

 

У розробці використано загалом традиційні наукові принципи у підготовці студентів викладача до уроку. Згідно з цим тут кожен з пунктів плану присвячений окремому напрямку та течії у розвитку літератури початку 20 ст.

Розробка може бути корисною як навчальний матеріал для шкіл, технікумів, ліцеїв, а також для викладачів при підготовці до уроку та всіх, хто цікавиться зарубіжною літературою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             Анотація

 

Методична розробка створена з метою підготовки студентів та викладача до заняття з предмету «Зарубіжна література»   по одному із періодів розвитку у

російській літературі початку 20 століття. Ця робота допомагає студентам більш глибоко осмислити період доби розвитку літератури того часу. Вона також є допоміжним засобом при підготовці до робіт контролюючого характеру та підсумковій атестації по даній темі.

Тут вміщенні всі найцікавіші факти з життя людей того часу аж до наших днів.

У розробці використано загалом традиційні наукові принципи у підготовці студентів викладача до уроку. Згідно з цим тут кожен з пунктів плану присвячений окремому напрямку та течії у розвитку літератури початку 20 ст.

Розробка може бути корисною як навчальний матеріал для шкіл, технікумів, ліцеїв, а також для викладачів при підготовці до уроку та всіх, хто цікавиться зарубіжною літературою.

Вона розроблена з урахуванням вимог до програми Міністерства освіти та науки України з предмету «Зарубіжна література».

 

Робота виконана на 23  друкованих сторінках.

 

                                                Рік виконання - 2020 рік.

 

Автор роботи – викладач 1 категорії

Кравченко Валентин Миколайович

 

 

                                                 

                                              

                

 

 

 

Зміст

1.Анотація                                                                                                                4

2.Основні відомості про «Срібну добу російської поезії у  19-20 ст».   5                                                                                                  3.Характеристика напрямків розвитку російської  поезії даного періоду         6

4.О.Блок., В.Маяковський., Б.Пастернак - «золотий фонд»  в російській  7                 класичній літературі початку 20 століття.              8

5. Додатки до теми. 10

6.Навчально-методична картка до уроку. 17

7.Список використаної літератури.                                                                       22

8.Рецензія. 23

 

 

 

 

 

 

                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лекція № 36.

           Тема: «Срібне століття російської поезії : О.Блок., В.Маяковський.,

 Б.Пастернак».

 Мета проведення заняття: проаналізувати зі студентами розвиток літератури» Срібного століття російської поезії» на основі творчості видатних класиків російської літератури: Блока,Маяковського, Пастернака., розвивати вміння критично оцінювати погляди людей того часу, виховувати в них прагнення висловлювати та аргументувати власну думку та велику любов до літератури.

Обладнання:  виставка творів класиків, кросворд,портрети письменників.

 Тип заняття: комбінований.

           Список використаної літератури:

 1. Г.Є. Безкоровайний, Б.Б. Щавурський  - «Зарубіжна література» хрестоматія -11 клас. Тернопіль «Богдан»-2002 р.

2. Г.Є. Безкоровайний, Б.Б. Щавурський - «Зарубіжна література»  критика-11 клас. Тернопіль «Богдан» -2002 р.

3. Є.Волощук - «Зарубіжна література» хрестоматія -11 клас. Київ «Ґенеза» -2004 р.

4. Є.Волощук - «Зарубіжна література» критика -11 клас. Київ «Ґенеза» -2004 р.

 


Епіграф уроку: «Нещодавно я подумав, що вірші писати мені не потрібно дому що я вже занадто вмію це робити. Потрібно це змінитися, щоб знову здобути можливість долати матеріал...».

О. Блок.

Хід уроку

1. Організаційна частина.

а) Перевірка присутності студентів на занятті.

б) Перевірка необхідного матеріалу до заняття.

2. Перевірка раніше засвоєних знань студентів на уроці.

a . Фронтальне опитування.

  •  Що ми вивчали на тому занятті?
  •  Який напрямок у літературі розвинувся на початку ХХ cт. Дайте характеристику?
  •  Назвіть основних представників цього періоду?
  •  Назвіть основні твори класиків цього періоду?
  •  Яку тему вони переважно обирали для написання своїх творів?
  •  Чи можемо ми сказати, що Франс Кафка входив до цього періоду?
  •  Коротко розкажіть про життя письменника.
  •  Які основні доробки вам відомі?
  •  Чому на вашу думку автор назвав свій твір «Перевтілення»?
  •  Яка основна тема твору ?

- Як на вашу думку, хто був виновником у трагедії Грегора Замзи?

- Що намагався сказати автор, пишучи це оповідання?

3. Повідомлення теми, мети заняття.

Шановні студенти! Сьогодні на занятті  з зарубіжної літератури ми разом з вами поринемо у великий світ російської літератури. Зверніть будь-ласка увагу на нашу дошку і запишіть тему заняття до ваших зошитів. Мета нашого заняття заключається в тому щоб: 

а) зробити глибокий аналіз розвитку літератури «Срібного століття».

б)  дослідити основні напрямки цього періоду.

в) висвітлити основні відомості про літературну та творчу діяльність письменників російської класики та оцінимо їхні погляди.

4. Мотивація навчальної діяльності студентів.

При вивченні даної теми ми познайомимося з новим періодом у розвитку літератури того часу. Також характерним буде доповнити наші знання з теорії літератури, а саме про основні напрямки у літературі цього часу. Вони записані на дошці. Ми поговоримо про символізм, акмеїзм, футуризм. Також ми разом з вами будемо великими дослідниками , розглядаючи та досліджуючи творчий та літературний шлях російських класиків: Блока, Маяковського, Пастернака та їхніх здобутків у галузі літератури.

         5. Актуалізація опорних знань студентів.

Доречно слід згадати , що на попередніх уроках зарубіжної літератури при вивченні того чи іншого розділу ми вже згадували про деякі напрямки у літературі, записували про них у свої зошити. Ми говорили про модернізм, постмодернізм, парадокс та інші. Також вивчали письменників російської класики інших періодів розвитку літератури. Це стосується Фета, Тютчева, Некрасова та інших. Також вивчали та досліджували їхню діяльність у відповідному періоду розвитку літератури.

Сьогодні на уроці побачимо, чим же ця «Золота доба» відрізняється від попередніх? Що нового хотіли внести у літературу Блок, Маяковський, Пастернак та проаналізуємо їхні твори.

           - Короткі  відомості  про   попередньо   вивченні  напрямки   (модернізм постмодернізм, парадокс) - додаток № 1, 2, 3.

           - Короткі відомості про письменників попереднього періоду (Фет, Тютчев) - додаток № 4,5.

            6. Засвоєння нових знань. умінь та навичок

План уроку:

1. Основні відомості про «Срібну добу російської поезії у ХІХ-ХХ cт.

2. Характеристика напрямків розвитку російської поезії.

3. О. Блок., В.Маяковський., Б.Пастернак - «золотий фонд» російської класики у ХІХ-ХХ cт.                                                                  

4.0сновні доробки цих письменників.

           1.      Межа ХІХ-ХХ cт. стала особливим етапом у розвитку російської словесності. Він увійшов до історії російської культури як «Срібна доба» (назва була обрана за аналогією із «золотою добою», яку ототожнювали з ХІХ cт., здебільшого - з пушкінською епохою).

   Це був час, коли дерево культури збагачували своїми щедрими плодами не лише національну, а й світову духовну скарбницю. Свій «ренесанс» переживала російська релігійно - філософська думка: праці В.Соловйова, С.Булгакова, М. Бердяєва, Л. Шестова, Г. Федотова, С. Франка, П. Флоренського та інших класиків вивели її на світовий рівень. Широке міжнародне визнання здобули російський театр (К.Станіславського, В Мейєрхольда, В.Комісаржевська) і російський балет (А.Павлова, В.Ніжинського). Нові зірки світового масштабу зійшли і на музичному небосхилі (О. Скрябін, С. Рахманінов та інші). (Див.дод.№6.).

2. В історії розвитку російської поезії «срібної доби» найбільш яскраво виразили себе три напрямки:символізм, акмеїзм, футуризм.

Символізм (від. франц. symbolisme - знак, ознака) - художній напрям у літературі та мистецтві кінця ХІХ початку ХХ cт. Виник у Франції, поширився в інших країнах - Англії, Німеччині, Австрії, Бельгії, Норвегії, Україні, Росії.

              Акмеїзм (від грецьк. акме - найвищий ступінь чогось, вершина) модерністська течія в російській поезії Х-ХХ років ХХ cт. Лідерами течії були: Гумільов, Городецький, Ахматова та інші.

Якщо акмеїсти у своїй творчості спиралися на минуле та культуру, то російські футуристи, навпаки, оголосили цим цінностям зухвалу війну. Цей напрям був зароджений напередодні 1917 року. Його представниками були: Хлєбніков, Маяковський, Каменських та інші.

а). О. Блок - видатний російський поет-символіст, творчість якого
завершила «класичний» період російської літератури. Художня еволюція поета
- це шлях від містично-молитвенної лірики 90 років до революційної
романтики наших днів. Творити ця людина почала ще з 5 років (див. дод. №7). 

б). В. Маяковський - російський поет і драматург. За силою та самобутністю таланту він належить до чільних постатей російської та світової поезії. З новаторською сміливістю він рішуче відкинув традиційну сила ботонічну систему віршування. (див. дод. 8.).

        в). Б. Пастернак - видатний поет, прозаїк і перекладач російської літератури. Поетичний стиль Пастернака грунтується на здобутках російської модерністської літератури початку ХХ ст. і пов'язаний з естетикою імпресіонізму. Рання поезія Пастернака була дуже складною за формою, але з часом він був позбувся цієї системи. Борис Пастернак є лауреатом Нобелівської премії в літературі (див. дод. №9).

         4. Даний пункт плану буде виступати додатком №11. Це самостійна
підготовка студентів поезій письменників до уроку.

 

             7. Систематизація і закріплення набутих знань.

          -Про що ми говорили на сьогоднішньому занятті?

-Чому цей період називають «срібною добою?

-Назвіть провідні напрями цього періоду?

-Коротко охарактеризуйте їх?

- Про яких представників російської літератури ми сьогодні згадували?

-Назвіть основні доробки цих письменників?

-Що на ваш думку їх спонукало до написання цих поезій?

8. Підведення підсумків заняття.

Отже, сьогодні наш урок закінчено. Я гадаю як для мене так і для вас він виявився вдалим. Ви підготувалися до нього дуже добре. Чітко та грамотно відповідали на поставленні запитання. Дуже добре читали поезії цих письменників. В цікавій та достовірній формі розповіли про письменників цього періоду. А зараз настав час виставити оцінки за урок.

          9. Домашнє завдання.

А) Г.Є.Безкоровайний, Б.Б.Щавурський - «Зарубіжна література» хрестоматія  - 11 клас. Тернопіль «Богдан» - 2002 р.- стр.164-66.

Б) Г.Є. Безкоровайний, Б.Б. Щавурський - «Зарубіжна література критика -11 клас». Тернопіль «Богдан» -2002 р.-167-173.

В). Є.Волощук - «Зарубіжна література» хрестоматія -11 клас. Київ «Ґенеза»-2004 р. стр.122-127.

Г). Є.Волощук - «Зарубіжна література» критика -11 клас. Київ «Ґенеза»-2004 р. стр.122-127.

Д)З ; вивчити одну із поезій напамять. Визначити тему, ідею.

10. Заключна частина.

На все добре. До нових зустрічей.

 

Додатки  до  заняття:

          Додаток №1.

Модернізм (франц. moderne - сучасний, найновіший) - загальна назва нових літературно - мистецьких течій ХХ ст. нереалістичного спрямування, виникла як заперечення традиційних форм та естетики минулого.

Головна увага у модерністських творах зосереджена на вираженні глибинної сутності людини і одвічних проблем буття , на відкритті універсальних тенденцій духовного розвитку людства.

Модернізм виявляється у різних стильових течіях, серед яких є : авангардизм, імпресіонізм, символізм, акмеїзм, сюрреалізм, футуризм,     експресіонізм.

Додаток № 2.

Парадокс (від грецьк. рагасіохоп-несподіваний, дивовижний, той, щосуперечить здоровому глузду) - у художній літературі вживається як засіб, відіграючи смислову функцію.

Віртуозністю парадоксального мислення відзначаються герої творів О.Уайльда, А.Франса, Б.Шоу.

 Додаток № 3.

Постмодернізм (від лат. post-префікс, що означає наступність; французьк. moderne-сучасний, найновіший) - загальна назва новітніх тенденцій у мистецтві, що виникла після модернізму та авангардизму.

Тяжіючи до стилізації, цитування, переінакшення, пост модерністи перетрушують багаж культури. Читання їхніх творів вимагає глибокої ерудиції.

 

           Додаток № 4

        Федір Тютчев ( 1820 – 1892 ).

Видатний російський поет, яскравий представник пізнього романтизму. Його творчість позначена глибиною філософської думки та здатністю проникати в таємниці природи і люд­ської душі. У філософській ліриці поета - трагічна роздвоєність душі, приреченість на земне існування на тлі універсального природного життя. Проникливий лірик-мислитель, Тютчев був майстром російського вірша, який надав традиційним розмірам надзвичайного ритмічного розмаїття.

Видатний російський поет-романтик Федір Тютчев народився 23 листопада (5 грудня) 1803 року в помісті Овстуг, що на Орловщині, в стародворянській сім'ї. Початкову освіту Тютчев здобув вдома. 3 1813 року його вчителем російської мови був молодий поет і перекладач С. Раїч. Восени 1819 року Тютчев вступив на словесне відділення Московського університету.

Московський університет Тютчев закінчив за два роки. Навесні 1822 року він уже був зарахований на службу в державну колегію закордонних справ і, будучи призначеним позаштатним чиновником російської дипломатичної місії в Мюнхені, незабаром покинув батьківщину.

 Перші шість років перебування за кордоном Тютчев працював "поза штатом" в російській місії і лише в 1828 році отримав місце другого секретаря. Цю посаду він обіймав аж до 1837 року.

За кордоном поет провів понад двадцять років. Там він продовжував займатися перекладацькою справою. У 20-30-і роки Тютчев пише й оригінальні вірші, які засвідчували зрілість і самобутність його таланту. В них наявні і щирі зізнання ("Silentium", "Як над попелом гарячим..."), і поетичні картини природи ("Весняні води", "Осінній вечір"), і філософські роздуми.

Навесні 1836 року поет послав у Петербург кілька десятків віршів. У 1837 році Тютчев був призначений старшим секретарем російської місії в Туріні, а незабаром - повіреним у справах. Залишивши сім'ю у Петербурзі, в серпні 1837 року поет виїхав у столиці.

Помер Федір Тютчев 15 (27) липня 1873 року, похований у Петербурзі на кладовищі Новодівичого монастиря.

 Додаток №5

Афанасій Фет (Шеншин)1820— 1892.

Видатний російський ліричний поет, творчість якого традиційно відносили до так званого "чистого мистецтва". В його особі поєднувався розважливий прагматик, консерватор за переконаннями і надзвичайно тонкий лірик, сміливий "до зухвальства" у своїх поетичних пориваннях і осяяннях.

Афанасій Афанасійович Фет (Шеншин) народився 29 жовтня (10 грудня) 1820 року. В документальній біографії його є багато неточностей - неточна і дата народження. Місце народження майбутнього поета - Орловська губернія, село Новосілки, родовий маєток батька. Батько чи не все своє життя провів на військовій службі, брав участь у війні з Наполеоном. Афанасій був його позашлюбним сином і в чотирнадцять років за ухвалою духовної консисторії отримав прізвище своєї матері Шарлотти Фет, одночасно втративши право на дворянство. Згодом він домігся відновлення дворянського звання і повернув собі прізвище Шеншин, але літературне ім'я  Фета  залишилося за ним назавжди. У домі батька Фет прожив до чотирнадцяти років, про що пізніше зізнався.

Наприкінці 1834 року батько віддав сина на навчання до одного з пансіонатів.

На час перебування в університеті, в листопаді 1840 року, вийшла друком перша поетична збірка Фета - "Ліричний пантеон".

В 1853 р. Фета переводять у гвардію, в уланський полк, розквартирований поблизу Петербурга. У поета з'являється можливість увійти в літературний світ, він зближується з літературним гуртком "Современника". Його підтримує І. Тургенев, а М. Некрасов включає до числа постійних авторів журналу. Тургенєв редагував і нову збірку оригінальних поезій Фета. Попереднє видання, 1850 року, включало 182 вірші. В нове видання, за порадою Тургенєва, було перенесено 95, із них 68 зазнали ґрунтовної чи часткової правки.

У 1858 році Фет залишає військову службу. Турбуючись про влаштування власного життя, він купляє маєток Степанівку, що на Орловщині. З 1867 року і протягом десяти років він водночас виконує обов'язки мирового судді.

Останні роки житія Фета позначені новим і несподіваним підйомом його творчості. Він багато перекладає - Овідія, Горація і Маршала; філософські праці Шопенгауера і "Фауста, Гете. Проживаючи час від часу в Москві, Фет готує до видання свої поетичні збірки. Перша вийшла друком 1883, друга -  1885, третя -  1889, четверта -  1891 роках, за рік до смерті.

    

Додаток № 6

Відправною точкою в історії російського символізму стала діяльність двох літературних гуртків, які виникли майже одночасно в Москві та Петербурзі на грунті загального зацікавлення творчістю європейських символістів та філософією Шопенгауера і Ніцше. Наприкінці 90-х років ХІХ ст., обидві групи символістів об'єдналися. До старших символістів, які прийшли в літературу в 1890-ті рр., належать: Д. Мережковський, В. Брюсов, К. Бальмонт, Ф. Сологуб та інші. Погляди старших символістів ґрунтувалися переважно на ідейній спадщині французького символізму. Натомість молодші символісти, що вступили в літературу вже на початку XX ст. (О. Білий, О. Блок, В. Іванов та ін.), більшою мірою орієнтувалися на філософські пошуки власне російської ідеалістичної думки і традиції національної поезії, називаючи своїми предтечами В. Жуковського, Ф. Тютчева та А. Фета.

 

Додаток №7

Олександр Блок 1880-1921

Видатний російський поет-символіст, творчість якого завершила "класичний" період російської літератури.

Основні твори: поетичні збірки "Вірші про Прекрасну Даму" (1904), цикл "Ямби" (1907), "На полі Куликовім" (1909), "Батьківщина" (1907-1916); поеми "Відплата" (1910), "Дванадцять" (1918); вірш "Скіфи" (1918).

Олександр Блок народився 16 листопада 1880 року в Петербурзі у високоосвіченій дворянській сім'ї. Батько поета був професором права Варшавського університету, мати-перекладачем. Дитинство Блока після розлучення батьків, минуло у домі його діда по матері - знаменитого вченого-ботаніка, ректора Петербурзького університету Бекетова. Після закінчення гімназії, Блок навчався спочатку на юридичному, а потім на історико-філологічному факультетах Петербурзького університету, а завершив студії у 1906 році.

У 1906—1907 рр. поет пориває з релігійно-містичним світосприйняттям. Знаменними здобутками на новому етапі творчості Блок стали поетичні цикли "Ямби", "Місто", "Снігова маска", "Страшний світ" та ін. Центральне місце у творчості поета посідає образ Росії. Неповторними образно-символічними асоціаціями вражають цикли: "На полі Куликовім", "Батьківщина" та поема "Відплата".

Помер Блок 7 серпня 1921 р. у Петербурзі.

            

              Поезія Олександра Блока

Художня творчість Блока охоплює 20-річний період. Перші вірші поета, що склали цикл юнацької лірики - ("До світла") - є ліричним щоденником юнака, що вступив у життя з наперед визначеним ставленням до нього: самотність, похмурість, традиційний романтичний сум.

Пізніше Блок наблизить свою поезію до життя, як це, приміром, можна побачити у вірші "Незнайомка " (1906). Його героїня - все та ж таємнича дама, але із земними рисами, в земній обстановці. Поет змальовує яскраве, прекрасне на фоні грубої буденності, зіштовхуючи світ мрії і банальної реальності. Конфлікт набуває особливої форми: реальне та ідеальне немовби міняються місцями. Мрія, втілена в образі живої людини, на якусь мить відсуває на другий план світ вульгарності, який стає на цей час примарним, але потім з новою, грубою силою вривається в поезію знову, остаточно заступаючи мрію.

Восени 1907 року Блок створює цикл віршів "Закляття вогнем і мороком", у якому з величезною поетичною силою виражені і думка про труднощі життя, і радість "спілкування зі світлом ". Показова у цьому плані поезія "Весно, весно, без меж і без краю...", у якій чи не вперше у творчості поета з'являється активна концепція життя.


Додаток №8

Володимир Маяковський

(1893-1930)

Російський поет і драматург. За силою та самобутністю таланту Маяковський належить до чільних постатей російської та світової поезії. З новаторською сміливістю він рішуче відкинув традицій­ну силабо-тонічну систему віршування. Поетика Маяковського ґрунтується не на музиці ритму, а на змістовому наголошуванні, на інтонації. Це стало принципово новим кроком у розвитку ро­сійської і світової поезії. |

Основні твори: "Клоп" (1928) і "Баня" (1929).|

Володимир Маяковський народився 19 липня 1893 року в селі Багдаді, поблизу Кутаїсі (Грузія), у сім'ї збіднілого дворянина - лісника. З 1902 року майбутній поет навчався у кутаїській гімназії, а згодом продовжив навчання у Москві, куди після смерті батька переїхала уся сім'я. Проте незабаром Маяковського за політичну агітацію виключають зі школи, а за зв'язки з більшовиками його кілька разів брали під варту. Починаючи з 1911 року, майбутній поет відвідував лекції у Московському художньому училищі.

Починаючи з 1922 року, Маяковський дев'ять разів перетинав кордони своєї країни, шість разів побував в Німеччині і Франції. У 1925 році поет здійснив поїздку в Америку. Багаті подорожні враження дозволили йому створити йому низку поетичних творів та книжку нарисів "Моє відкриття Америки".

Відверта зрада комуністичною верхівкою революційний ідеалів і сваволя бюрократії змусили Маяковського наприкінці 20-х років зайняти іншу позицію. У своїх останніх сатиричних п'єса: "Клоп" (1928) і "Баня" (1929), він відверто говорив про те, що розвиток нового суспільства пішов хибним шляхом.

Твори Маяковського, незалежно від того, до лірики, епосу чи драматургії вони належать, вирізняються винятковою своєрідністю, позначені печаттю яскравої, неповторної індивідуальності. Дивовижна талановитість, органічний зв’язок з епохою визначили місце Маяковського як одного з найбільших російських поетів XX століття.

Перший його вірш, що з'явився друком, був написаний наприкінці 1912 року. У творчості раннього Маяковського панує пафос заперечення теперішнього, в ім'я майбутнього, коли "люди прийдуть, найсправжнісінькі люди". Дія поетичної думки молодого поета характерний незвичайний масштаб.

Жовтневою революцією починається новий період в поетичному розвитку Маяковського: різко змінюється ідейно-емоційний зміст, загальна тональність його творчості.

Додаток №19

Борис Пастернак 1890-1960

Видатний російський поет, прозаїк і перекладач. Поетичний стиль Пастернака ґрунтується на здобутках модерністської літератури початку XX століття і пов'язаний з естетикою імпресіонізму. Рання поезія Пастернака складна за формою, гранично метафоризо­вана. Згодом поет позбувся надмірної суб'єктивності своїх образів та асоціацій. Надалі залишаючись філософськи глибокою і напруженою, його поезія набувала дедалі більшої прозорості і класичної ясності. Видатним явищем російської прози став роман Пастернака "Доктор Живаго".

Борис Пастернак — лауреат Нобелівської премії в царині літератури. Основні твори: поетичні збірки "Понад бар'єрами" (1916), "Сестра моя - життя" (1917), "На ранніх поїздах" (1943), "Земний простір" (1947); роман "Доктор Живаго" (1955).

Борис Пастернак народився 10 лютого 1890 року у Москві в сім'ї академіка живопису і відомої піаністки. Під впливом матері юнак, ще навчаючись у гімназії, вступив до Московської консерваторії, де упродовж шести років займався композицією. У 1913 році, повернувшись на батьківщину, поет вступив до літературної групи "Центрифуга", учасник якої сповідували один із напрямів футуризму. Наступного року побачила світ поетична збірка Пастернака "Близнюк у хмарах", а 1916 році - друга, "Понад бар'єрами". Вже у перших творах поет виявився його власний неповторний стиль, зі своєрідною побудовою фраз і сміливими метафорам.

Починаючи з середини 20-х років, поет створює невеликі історичні поеми - "Дев'ятсот п'ятий рік", "Лейтенант Шмідт", "Спекторський". У 1931 році побачила світ автобіографічна повість "Охорони грамота". Після заборони владою публікації роману в СРСР, "Доктор Живаго" вийшов друком у 1957 році в Італії. Услід за цим почалася нова хвиля цькування Пастернака: видавництво припинило підготовку до друку книги його вибраних віршів; поета викликали у ЦК КПРС, вимагаючи зупинити публікацію роману в Італії. Пастернак був змушений відмовитися від Нобелівської премії, присудженої йому у 1958 році "за значні досягнення у сучасній ліричній поезії, а також за продовження традицій великого російського епічного роману". Його виключили зі Спілки письменників, і останні роки життя поета минули на дачі в Передєлкіно під Москвою. Помер Б. Пастернак 30 травня 1960 року від раку легенів.

                       Поезія Б. Пастернака

Борис Пастернак зробив неоціненний внесок в російську поезію "радянської" епохи і світову поезію 20 століття. Висока майстерність і неповторна тональність віршів висунули Пастернака на одне з перших місць у могутньому поетичному русі 1910— 1920-х років та забезпечили йому очевидну репутацію у поезії наступних десятиліть. Ранній Пастернак прагнув до "матеріальної виразності" в межах "об'єктивного" тематизму, і це передусім позначилося на структурі образу.

Вірш розвиває ліричну ситуацію чи змальовує природу, а в результаті народжується думка, здійснюється відкриття в масштабі найширшої проблеми раннього Маяковського, що призводив до фантастичної деформації речей. У Пастернака речі несуть певне "почуття", але це почуття, так би мовити, добровільне. Мимовільність висловлювання, миттєві образи-спалахи прийшли до нього і стали поетичною якістю з набуттям цілковитої розкутості, свободи і майстерності. "Дитячість" Пастернака - ознака його творчої самобутності і зрілості, набутої у книзі "Сестра моя - життя ". Уже в цей час народився і склався єдиний у своєму роді образ поезії, який можна звести

до ідеї теоретичного плану(мистецтво є органом сприйняття) і який водночас відкриває глибокі і стихійні життєві основи, на яких ідея виростала і усвідомлювала себе.

Поет майже не писав віршів, які можна конкретно і впевнено назвати пейзажними.

ЗАТВЕРДЖУЮ

                                                                                            Голова циклової комісії

                                                                                                гуманітарних та соціально                                          –економічних дисциплін

                                                                                               ____________ І.В.Чорна

          

Навчально-методична карта (план заняття) № 28

Предмет: Зарубіжна література.

Група

Дата

Група

Дата

Тема заняття: Срібне століття російської

 поезії. О.Блок., В.Маяковський., В.Пастернак.

1-ф

10.04.

 

 

____________________________________________

 

 

 

 

____________________________________________

 

 

 

 

Тривалість 90 хв.

 

 

 

 

Тип уроку, вид заняття:

 

 

 

 

_____комбіноване___________________________

 

 

 

 

____________________________________________

 

 

 

 

 

Мета заняття

Проаналізувати зі студентами розвиток літератури «Срібного століття російської поезії» на основі творчості видатних класиків російської літератури: Блока, Маяковського, Пастернака., розвивати вміння критично оцінювати погляди людей того часу, виховувати в студентів прагнення висловлювати та аргументувати власну думку.

 

 

 

 

Між предметні зв’язки

Тема предметів, які забезпечують                     українська література

 

Теми предметів, які забезпечуються                  зарубіжна література

 

 

 

Забезпечення заняття:

 

А. Наочні посібники:     ____                                              виставка творів класиків, портрети письменників.                                                                     

 

Б.Роздатковий матеріал:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


В. Технічні засоби навчання                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Г. Робочі місця (для лабор. робіт, практичних занять)                          кабінет 17.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Д. Література основна: 1) Г.Є. Безкоровайний., Б.Б.Щавурський.»Зарубіжна література» (критика, хрестоматія) 11клас. 2) Є.Волощук Зарубіжна література (критика,хрестоматія)11клас._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Структура заняття

Тривалість

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

85

90

№ етапу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використ. НП, ТЗН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тощо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст заняття:                                                                                                                                                                                                                                  

 

№ етапу

Етапи уроку (заняття), навчальні питання і їх зміст, зміст практ. завдань, вправ, контроль завдань та інші

Форми і методи навчання

Доповнен ня та зміни

1

2

3

4

 

 

 

 

1.

Організація заняття:

а) знайомство зі студентами;

б) перевірка наявності студентів на занятті;

в) перевірка готовності аудиторії до заняття.

перекличка

 

2.

Перевірка раніше засвоєних знань:

  1. Що ми вивчали на тому уроці?
  2. Який напрямок у літературі того часу розвинувся?
  3. Назвіть основних класиків цього часу?
  4. Назвіть основні твори цього періоду?
  5. Яку тему вони переважно обирали для написання своїх творів?

 

  1. Якого автора ми вивчали на тому уроці?

 

 

Бесіда (проблемні запитання)

 

3.

 

 

 

 

Повідомлення теми, мети, плану        заняття.

                            План

  1. Основні відомості про «Срібну добу російської поезії у 19-20 ст» .
  2. Характеристика напрямків розвитку російської поезії цього періоду.
  3. О.Блок.,В.Маяковський.,Б.Пастернак -«золотий фонд» російської класики у ХІХ-ХХ ст.
  4. Основні доробки цих письменників.

 

повідомлення

 

4.

Мотивація навчальної діяльності студентів.

  1. Ознайомлення з новим періодом у розвитку літератури того часу.
  2. Доповнення з теорії літератури про основні напрямки розвитку літератури даної доби.
  3. Дослідження літературної творчості класиків російської літератури  у 19 – 20 столітті.
  4. Їхні здобутки у галузі літератури.

 

 

 

 

 

 

Лекція з елементами розповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

Актуалізація опорних знань студентів.

1.Короткі відомості про вивченні напрямки(модернізм,постмодернізм,парадокс).

2.Короткі відомості про письменників попереднього періоду.

бесіда

 

6.

Засвоєння нових  знань,умінь та навичок.

1.Розповідь про «Золоту добу» в російській літературі того часу.

2.Історія розвитку в російській літературі основних напрямків та течій.

3.Доповіді студентів про представників того часу.

4.Декламування поезій письменників російської літератури у 19-20 ст.

 

 

повідомлення

 

7.

Систематизація і закріплення набутих знань.

1.Про що ми говорили на цьому уроці?

2.Чому цей період називають «Срібною добою»?

3.Назвіть провідні напрямки цього періоду?

4.Коротко охарактеризуйте їх?

5.Про яких представників російської літератури ми говорили на уроці?

6.Назвіть основні доробки цих письменників?

7.Шо на вашу думку їх спонукало до написання цих творів?

бесіда

 

8.

Підведення підсумків заняття.

бесіда

 

9.

Д/З.

1.Конспект по даній темі.

2.Вивчити одну із поезій напам'ять.

 

повідомлення.

 

10.

Заключна частина.

На все добре. До нових зустрічей.

повідомлення.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Підпис                                                     В. М. Кравченко

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

 

     А) Г.Є.Безкоровайний, Б.Б.Щавурський - «Зарубіжна література» хрестоматія  - 11 клас. Тернопіль «Богдан» - 2002 р.

Б) Г.Є. Безкоровайний, Б.Б. Щавурський - «Зарубіжна література критика - 11 клас». Тернопіль «Богдан» -2002 р.

В). Є.Волощук - «Зарубіжна література» хрестоматія -11 клас. Київ «Ґенеза»-2004 р. стр.

Г). Є.Волощук - «Зарубіжна література» критика -11 клас. Київ «Ґенеза»-2004 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензія

 

До методичних рекомендацій відкритого уроку з предмету «Зарубіжна література» за темою: «Срібне століття російської поезії» О.Блок., В.Маяковський., Б.Пастернак».

Дана методична розробка підтверджує, що викладання зарубіжної літератури потребує творчого підходу. Викладач в своїй роботі застосовував та використовував велику дослідницьку роботу, що сприяла розвитку здатності студентів до самостійного наукового мислення.

Основу цієї роботи становить велика пошукова та пізнавальна робота як викладача так і самих студентів.

Дуже вдало викладач підібрав тему уроку, де виявилися великі моральні цінності напрямків у розвитку літератури того часу. Вдало простежується глибока моральна сутність поглядів на літературу письменників того часу.

 

 

Особливість полягає й у специфічному та відкритому читанні поезій студентами.

Це все підкреслює високий рівень та кваліфіковану підготовку викладача до уроку.

 

Рецензент:                                                               В.М.Пасічник.                                                                                                           

 

 

1

 

doc
Додано
19 квітня 2021
Переглядів
651
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку