Ароматерапія в закладі загальної середньої освіти
Вчитель хімії, біології, основ здоров’я
спеціаліст вищої категорії, старший вчитель О.В. Бєлкіна,
директор школи
спеціаліст першої категорії О.В. Ляпунова
ВСТУП
Здоров’я дітей - одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому. Для України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров’я дітей та учнівської молоді. Турботу викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління, зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання смертності, особливо дитячої [3].
У нових умовах життя пріоритетним напрямом у системі підготовки та організації виховно-оздоровчої роботи стає гармонійний розвиток особистості учнів і зміцнення здоров'я.
Ароматерапія вважається неспецифічним методом профілактики грипу та ГРЗ Ефірні масла можна використовувати не лише для профілактики грипу та ГРЗ, але й для загострення процесів мислення, пам'яті Ароматерапія вважається неспецифічним методом профілактики грипу та ГРЗ. В Україні деякі загальноосвітні учбові заклади почали застосовувати нетрадиційні методи профілактики грипу. І поки експериментальні школи навчалися під аромати цілющих олій, інші припинили У школах, де проводиться цей експеримент, кількість хворих утричі менша, ніж у попередні роки. В нашій школі ми теж вирішили спробувати ароматерапію з метою укріплення дитячого імунітету.
Ароматерапія – це профілактика і лікування багатьох захворювань шляхом впливу на організм натуральних природних ефірних олій. Вона ефективна в комбінації із правильним способом життя, здоровим харчуванням і позитивним світоглядом [11].
В нашій школі ми вирішили відкрити кімнату ароматерапії з метою профілактики простудним захворюванням. Один раз на тиждень учні кожного класу згідно графіку відвідують сеанси ароматерапії протягом 10-15 хвили.
Мета: вивчити вплив ароматичних речовин на психологічний і фізичний стан людини.
Завдання:
1. Дослідити і розкрити поняття «Ароматерапія».
2. Проаналізувати методи і способи використання аромамасел в різних сферах життєдіяльності людини.
3. Втілити проект і зробити висновки про вплив аромамасел на стан школярів та їх успішність.
Новизна дослідження полягає в тому, що до сьогоднішнього дня ароматерапія не розглядалася як засіб, що підвищує рівень навченості учнів.Гіпотеза: Якщо регулярно в домашніх умовах і в класі правильно використовувати аромамасла, то психологічний і фізичний стан школярів значно покращиться, відповідно стане краще працювати пам'ять, мислення, увагу і т.д.
І. ІСТОРІЯ АРОМАТЕРАПІЇ
Ще в давні часи люди всю силу ароматів рослин застосовували для усунення напруги, покращення психологічного стану, підвищення настрою, зняття втоми, зокрема і для зміцнення здоров'я всього. Зазначимо, що різні аромати навіть у доісторичних культурах займали важливе місце. В ті часи знали, що за допомогою запахів можна впливати на стан людини, так як аромати володіють енергетичним запасом різних рослин.
В даний час в професійної ароматерапії існує велика кількість методів застосування ефірних масел, використовуваних у повсякденному житті. Стародавні люди, знали, які необхідно відбирати речовини, що є носіями цілющих запахів, які в майбутньому стали іменувати як «ефірні олії».
Історія ароматерапії почалася задовго до нашої ери. На зорі свого існування люди вже навчилися отримувати оливкову олію, використовуючи її спочатку для їжі, а потім виготовляючи на її основі суміші з додаванням трав для захисту шкіри від сонячних променів, для догляду за тілом, натирань. Ароматичні трави також використовувалися для приготування їжі і напоїв. Основний стрибок у розвитку ароматерапії настав із зародженням перших цивілізацій. При розкопках Давнього Єгипту, Індії, Китаю, Греції та Риму знаходили залишки запашних субстанцій. Численні письмові джерела містять вказівки з отримання та використання ароматичних речовин [13].
ІІ. АРОМАТЕРАПІЯ СЬОГОДНІ
Застосування ефірних олій
№з/п |
Лікування та профілактика захворювань |
Ефірні олії |
|
Вади серцево-судинної системи, вроджена аномалія серця, хронічний тонзиліт |
Олія евкаліпта, чебрецю, розмарину, олії валеріани, собачої кропиви, лаванди, меліси, м'яти, лимона, майорану. |
|
Захворювання кишково-шлункового тракту, гастрит, коліт, дисфункція кишечника, панкреатит |
Олія м'яти, берези, гвоздики, ялівцю. |
|
Захворювання сечовидільної системи, цистит, пієлонефрит. |
Олія ялівцю, меліси, лаванди. |
|
Розлади кровотворних органів, лімфосистеми, схильність до анемії. |
Олія меліси, мускату. |
|
Розлади нервової системи, вегето-судинна дистонія. |
Оолія лаванди, меліси апельсина, ромашки. |
ІІІ. АРОМАТЕРАПІЯ В ШКОЛІ
Важливою перевагою ароматерапії є можливість масового застосування. В цьому випадку використовуються невисокі концентрації ефірних масел. При тривалому перебуванні учнів в погано провітрюваному приміщенні підвищується насиченість повітря мікроорганізмами.
При підготовці проекту я зацікавилася, які аромамасла корисно використовувати школярам. Для відповіді на це питання я звернулася за допомогою до мами, яка допомогла мені проаналізувати інформацію з медичної енциклопедії. А також велику допомогу мені надала Лихачова Любов Миколаївна, наша шкільна медсестра. Таким чином мені вдалося дізнатися, що проблему очищення шкільних приміщень можна вирішувати за допомогою насичення повітря ефірними маслами. Наприклад, ефірна олія лаванди при півгодинної експозиції зменшує протягом двох годин кількість мікроорганізмів в повітрі в 2-3 рази. Ефект зберігається протягом доби. Ефірні масла застосовуються методом розпилення в класах початкової школи прямо під час уроків. Використовувані масла: лимон, грейпфрут, розмарин. У роботі зі слабочуючими дітьми використовуються цитрусові і соснові ефірні масла. Дуже хороший ефект дає масло солодкого апельсина, мандарина, лимона, грейпфрута, сосни. Грейпфрут врівноважує, полегшує творче сприйняття інформації. Розмарин, кедр усувають непевність у своїх силах. Їх добре використовувати перед відповідальними контрольними і іспитами. Шавлія в малому дозуванні надає зміцнюючу дію і підвищує імунітет організму. Багато дітей страждають хронічною втомою. Спостерігається швидка стомлюваність, слабка концентрація уваги, апатія і байдужість до всього. Ароматерапія в даних випадках може бути стимулюючим фактором поліпшення стану організму школяра [17].
3.1. Дія аромамасел
Отже, що ж відбувається з нашим організмом під час сеансу ароматерапії?!
3.2. Протипоказання і шкода
Протипоказання і шкода, незважаючи на наше захоплення ароматичними маслами, все ж існує:
Як застосовувати аромати при застуді?
Правило, згідно з яким профілактика набагато ефективніше, ніж лікування, в повній мірі відноситься до простудних захворювань. Застосування ефірних масел рекомендується проводити при переохолодженні, контакті з хворими людьми, фізичному і емоційному перевтомі, воно є дуже ефективним і на початковій стадії захворювання. Ароматерапія при застуді здійснюється за допомогою таких методів:
Вдихання
Вдихання – це дуже простий і дуже ефективний спосіб лікування та підвищення імунітету.
Дозування:
До 2 років: 1-2 краплі
2-5 років: 1-3 краплі
6-10 років: 1-4 краплі
Старше 11 років: 1-5 крапель [7].
ВИСНОВКИ
Як поводить себе людина, таке і має здоров’я. Якщо хворіє – значить погано виховується або неприйнятно поводиться.
Усе, що йде від людини, діє на оточуючих. Діти, наділені тонким сприйняттям навколишнього світу, страждають через пригнічений стан батьків. Ми не раз з вами спостерігали: у мами поганий настрій – немовля нервує, вередує. Доросліші діти, як квітки, всмоктують всі негативні емоції навколишніх і «відповідають на них» енурезом, заїкуванням, нервовими зривами.
Здоров’я будь-якої людини – це дотримання нею морально-етичних і духовних принципів життя та спілкування. Без цього людина прожити не зможе. Це розумна думка, весела вдача, доброта, щире серце. Це вміння бачити прекрасне в довкіллі і в собі, вміння приймати рішення. Це норма поведінки, вчинки, вибір життєвого шляху, це віра людини у власні сили, вміння ставити мету і докладати зусилля для її досягнення. Завдяки духовності індивід стає особистістю.
Отже, щоб бути здоровим, необхідно досягти гармонії з природою, людьми і самим собою.
Важливо навчити дітей берегти фізичне здоров’я, допомогти в досягнення гармонії з довкіллям. Потрібно прищепити дитині концепцію нової людини, за якою пред’являється вимога до самої людини як творця свого здоров’я.
Підводячи підсумки, хочеться сказати, що ароматерапія - це лікування з застосуванням натуральних ефірних масел, здатних нормалізувати психічний стан людини, врівноважити процеси, що відбуваються в організмі, і тим самим підвищити його опірність до шкідливих зовнішніх впливів. Ароматерапія зміцнює природні сили організму, сприяє зміцненню здоров'я і краси. Вона дозволяє нам, використовуючи цілющі можливості природи, зробити наше життя більш радісним, здоровою і щасливою.
ЛІТЕРАТУРА