Стаття "Цифровий та аналоговий запис. Аналогово-цифрове перетворення. Мікшування."

Про матеріал
Актуальність дослідження. Програми для роботи з аудіо-інформацією (звуком) дозволяють записувати живий звук і перетворювати його, змінюючи тембр, покращуючи якість звучання, додаючи ефекти і т.д. Сучасні програми-секвенсери мають можливість запису не тільки MIDI, але і звукових доріжок. Однак для серйозної роботи із звуковою інформацією, як правило, потрібно викликати зовнішній аудіо редактор , тобто якраз програму для роботи зі звуком. На відміну від MIDI-секвенсером, тут якість програми визначається не тільки зручністю і функціональністю інтерфейсу, не тільки наявністю додаткових утиліт, але і власне алгоритмами обробки. При одних і тих же умовах і параметрах на одному і тому ж звуковому матеріалі різні програми можуть дати абсолютно несхожі результати. Взагалі кажучи, звукова інформація - річ «невловима»: часом незначна зміна одного з багатьох параметрів обробки може дати абсолютно новий на слух результат. Так що, отримавши хороші звукові результати, не полінуйтеся зайвий раз записати файл, на диск. Здавалося б, все, що можна було зробити в цій області, вже зроблено. Однак це не так. Залишається маса ще зовсім незачеплених проблем.
Перегляд файлу

Цифровий та аналоговий запис. Аналогово-цифрове перетворення. Мікшування.

Малахова А.В.

Малахова Ангеліна Валеріївна/Anhelina Malakhova- студентка IV курсу, Мелітопольського Державного Педагогічного Університету імені Б. Хмельницького

Для оцифровки більш вузькосмугових і менш якісних сигналів частота і розрядність дискретизації можуть знижуватися; наприклад, в телефонних лініях застосовується 7іли 8-розрядна оцифровка з частотами 8..12 кГц. Подання аналогового сигналу в цифровому вигляді називається також через сигнал PCM (ІКМ, PCM - Pulse Code Modulation), так як сигнал представляється у вигляді серії імпульсів постійної частоти (тимчасова дискретизації), амплітуда яких передається цифровим кодом (амплітудна дискретизації). PCM-потік може бути як паралельним, коли всі біти кожного відліку передаються одночасно по декількох лініях з частотою дискретизації, так і послідовним, коли біти передаються один за одним з більш високою частотою по одній лінії. Сам цифровий звук і відносяться до нього речі прийнято позначати загальним терміном Digital Audio; аналогова і цифрова частини звукової системи позначаються термінами Analog Domain і Digital Domain. Не можна не згадати, що цифрова запис Не схильна до старіння або будь-яким іншим тимчасовим змінам. З неї можна створити скільки завгодно копій з однаковою точністю.

Як можна помітити з усього вищесказаного, теорія цифрового запису не має на увазі наявності будь-яких в ній вад. Давайте розберемося, що ж відбувається на практиці.

1. По-перше, для отримання високої якості потрібна високоякісна оцифровка аналогового звуку, яка головним чином залежить від якості АЦП - аналого-цифрового перетворювача. Висококласний мікрофон або дорогі сполучні кабелі не допоможуть в ситуації, коли якість роботи АЦП залишає бажати кращого. Запис відліків з недостатньою точністю, створення вибірок з нерівномірною частотою і т.п. приведуть до отримання звуку, далекого за якістю від оригіналу, і виправити це вже не вдасться потім нічим.

2. А по-друге, оцифрований звук треба ж ще й якісно відтворити, що можливо тільки при наявності якісного ЦАП - цифро-аналогового перетворювача. Через нерівномірне частоти дискретизації, недостатньої точності або відсутності інтерполяції звук зіпсується так, що ніяка сучасна акустична система цього не компенсує. Таким чином, можна зрозуміти що, на якість цифрового запису і відтворення головним чином впливає якість перетворювачів. Перетворювачі, вбудовані в сучасні (причому, аж ніяк не в найдешевші) аудіоінтерфейси, в своїй основній масі не здатні видавати дійсно високоякісний звук і з цієї причини багато хто віддає перевагу аналогового запису.

Під мікшуванням розуміють процес змішування в певних пропорціях звукових сигналів, записаних на різних треках або надходять від різних джерел. Вихідні сигнали можуть бути записані з різними рівнями гучності. В результаті мікшування повинен бути встановлений оптимальний баланс рівнів гучності інструментів, голосів, ефектів. Оптимальність полягає в тому, що:

  • Одні джерела звуку не повинні заглушатись іншими;
  • Солісти не повинні заглушатись акомпанементом;
  • У фонограмі повинні зберігатися всі характерні і цінні в художньому відношенні особливості звучання окремих голосів;
  • Запис повинна супроводжуватися мінімальними амплітудно-частотних-ми і нелінійними спотвореннями.

      Панорамування - регулювання здаються положень джерел звуку на Стереопанорама.

       Джерела звуку можуть бути як монофонічними, так і стереофонічними. В кінцевому рахунку, сигнали всіх джерел повинні бути записані на двох доріжках, відповiдних лівому i правому каналах. Панорамування має на меті створення ефекту розміщення джерел звуку в різних точках простору. Крім досягнення чисто художніх результатів, це сприяє поліпшенню розрізнення звуків взагалі і розбірливості мови і співу зокрема.

       І мікшування, і панорамування - операції динамічні. З метою поліпшення загальної якості запису виникає необхідність міняти по ходу композиції відносні рівні гучності окремих джерел звуку. Для створення ефекту переміщення джерел звуку можна змінювати положення регуляторів панорами.

        Регулятор рівня гучності в мікшері влаштований так само, як і подібний регулятор в будь-якому вашому побутовому Радіоприладі. З точки зору схемотехніки - це дільник напруги зі змінним коефіцієнтом ділення, який здатний змінювати амплітуду сигналу, що надходить від джерела в мікшер. Чим більше амплітуда сигналу, тим голосніше звук і навпаки.

       Регулятор панорами - це, по суті справи, пара регуляторів рівня сигналу. Але ось між собою вони пов'язані своєрідно: коли в результаті зміни положення регулятора панорами рівень сигналу в одному з стереоканалів зростає, то в іншому він зменшується. Гучність звуку, скажімо, правої акустичної системи стає більше, ніж гучність звуку лівої. Позірна положення джерела зміщується від центру стереобази в праву сторону. Зауважимо, що стереоефект спостерігається лише в тому випадку, коли рівні сигналів в стереоканалах близькі один до одного. Тому регулювання панорами - справа досить тонка.

       Апаратно реалізовані мікшери, крім регулювання рівнів сигналів і панорами кожного джерела звуку, дозволяють виконувати ще ряд операцій:

  • Узгодження чутливості входу каналу мікшера з рівнем напруги, що розвивається на виході джерела сигналу (існує кілька значень стандартних рівнів);
  • Комутацію джерел звукових сигналів з виходами мікшера;
  • "Відключення будь-якого з каналів;
  • Частотну корекцію сигналів в кожному каналі;

 

  • Накладення на канальні сигнали ефектів (наприклад, реверберації) і регулювання їх рівнів.

         Кращі зразки сучасних мікшерiв допускають програмне керування положеннями регуляторів з використанням MIDI-iнтерфейсу.

При роботi з віртуальними мікшерами музичних і звукових редакторів доступні всі перераховані функції і ще дуже багато iнших можливостей.

Тільки що ми звернули вашу увагу на окремі, на наш погляд, недоліки книги , а зараз відзначимо, що саме в ній ми виявили думка, яку цiлком можна вважати теоретичною основою мікшування і панорамування.

 

docx
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку