Цифровий та аналоговий запис. Аналогово-цифрове перетворення. Мікшування.
Малахова А.В.
Малахова Ангеліна Валеріївна/Anhelina Malakhova- студентка IV курсу, Мелітопольського Державного Педагогічного Університету імені Б. Хмельницького
Для оцифровки більш вузькосмугових і менш якісних сигналів частота і розрядність дискретизації можуть знижуватися; наприклад, в телефонних лініях застосовується 7іли 8-розрядна оцифровка з частотами 8..12 кГц. Подання аналогового сигналу в цифровому вигляді називається також через сигнал PCM (ІКМ, PCM - Pulse Code Modulation), так як сигнал представляється у вигляді серії імпульсів постійної частоти (тимчасова дискретизації), амплітуда яких передається цифровим кодом (амплітудна дискретизації). PCM-потік може бути як паралельним, коли всі біти кожного відліку передаються одночасно по декількох лініях з частотою дискретизації, так і послідовним, коли біти передаються один за одним з більш високою частотою по одній лінії. Сам цифровий звук і відносяться до нього речі прийнято позначати загальним терміном Digital Audio; аналогова і цифрова частини звукової системи позначаються термінами Analog Domain і Digital Domain. Не можна не згадати, що цифрова запис Не схильна до старіння або будь-яким іншим тимчасовим змінам. З неї можна створити скільки завгодно копій з однаковою точністю.
Як можна помітити з усього вищесказаного, теорія цифрового запису не має на увазі наявності будь-яких в ній вад. Давайте розберемося, що ж відбувається на практиці.
1. По-перше, для отримання високої якості потрібна високоякісна оцифровка аналогового звуку, яка головним чином залежить від якості АЦП - аналого-цифрового перетворювача. Висококласний мікрофон або дорогі сполучні кабелі не допоможуть в ситуації, коли якість роботи АЦП залишає бажати кращого. Запис відліків з недостатньою точністю, створення вибірок з нерівномірною частотою і т.п. приведуть до отримання звуку, далекого за якістю від оригіналу, і виправити це вже не вдасться потім нічим.
2. А по-друге, оцифрований звук треба ж ще й якісно відтворити, що можливо тільки при наявності якісного ЦАП - цифро-аналогового перетворювача. Через нерівномірне частоти дискретизації, недостатньої точності або відсутності інтерполяції звук зіпсується так, що ніяка сучасна акустична система цього не компенсує. Таким чином, можна зрозуміти що, на якість цифрового запису і відтворення головним чином впливає якість перетворювачів. Перетворювачі, вбудовані в сучасні (причому, аж ніяк не в найдешевші) аудіоінтерфейси, в своїй основній масі не здатні видавати дійсно високоякісний звук і з цієї причини багато хто віддає перевагу аналогового запису.
Під мікшуванням розуміють процес змішування в певних пропорціях звукових сигналів, записаних на різних треках або надходять від різних джерел. Вихідні сигнали можуть бути записані з різними рівнями гучності. В результаті мікшування повинен бути встановлений оптимальний баланс рівнів гучності інструментів, голосів, ефектів. Оптимальність полягає в тому, що:
Панорамування - регулювання здаються положень джерел звуку на Стереопанорама.
Джерела звуку можуть бути як монофонічними, так і стереофонічними. В кінцевому рахунку, сигнали всіх джерел повинні бути записані на двох доріжках, відповiдних лівому i правому каналах. Панорамування має на меті створення ефекту розміщення джерел звуку в різних точках простору. Крім досягнення чисто художніх результатів, це сприяє поліпшенню розрізнення звуків взагалі і розбірливості мови і співу зокрема.
І мікшування, і панорамування - операції динамічні. З метою поліпшення загальної якості запису виникає необхідність міняти по ходу композиції відносні рівні гучності окремих джерел звуку. Для створення ефекту переміщення джерел звуку можна змінювати положення регуляторів панорами.
Регулятор рівня гучності в мікшері влаштований так само, як і подібний регулятор в будь-якому вашому побутовому Радіоприладі. З точки зору схемотехніки - це дільник напруги зі змінним коефіцієнтом ділення, який здатний змінювати амплітуду сигналу, що надходить від джерела в мікшер. Чим більше амплітуда сигналу, тим голосніше звук і навпаки.
Регулятор панорами - це, по суті справи, пара регуляторів рівня сигналу. Але ось між собою вони пов'язані своєрідно: коли в результаті зміни положення регулятора панорами рівень сигналу в одному з стереоканалів зростає, то в іншому він зменшується. Гучність звуку, скажімо, правої акустичної системи стає більше, ніж гучність звуку лівої. Позірна положення джерела зміщується від центру стереобази в праву сторону. Зауважимо, що стереоефект спостерігається лише в тому випадку, коли рівні сигналів в стереоканалах близькі один до одного. Тому регулювання панорами - справа досить тонка.
Апаратно реалізовані мікшери, крім регулювання рівнів сигналів і панорами кожного джерела звуку, дозволяють виконувати ще ряд операцій:
Кращі зразки сучасних мікшерiв допускають програмне керування положеннями регуляторів з використанням MIDI-iнтерфейсу.
При роботi з віртуальними мікшерами музичних і звукових редакторів доступні всі перераховані функції і ще дуже багато iнших можливостей.
Тільки що ми звернули вашу увагу на окремі, на наш погляд, недоліки книги , а зараз відзначимо, що саме в ній ми виявили думка, яку цiлком можна вважати теоретичною основою мікшування і панорамування.