ФІЗИЧНЕ ТА ГІГІЄНІЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІСТОВНОЇ ЛІНІЇ «ЗДОРОВʼЯ І БЕЗПЕКА» ПРИ ВИКЛАДАННІ КУРСУ «БІОЛОГІЯ»
Герасименко Валентина Дмитрівна,
учитель вищої категорії, учитель – методист,
Заслужений учитель України
Полтавської загальноосвітньої
школи І – ІІІ ступенів № 9
Вивченням питань, що належать до змістової лінії «Здоров’я і безпека» при викладанні предмету «Біологія 9» педагоги прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально та фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя й формувати безпечне життєве середовище.
Учнів 9 класів орієнтують на формування вміння характеризувати переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; застосовувати знання для оцінки можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлювати судження щодо можливостей використання генетично модифікованих організмів. Фізичне виховання є невід'ємною частиною виховання всебічно розвиненої особистості. У методиці викладання біології воно розглядається, зазвичай, у зв'язку з вивченням організму людини.
Біологія дає конкретний матеріал для практичного висвітлення багатьох аспектів фізичної культури, тому що в курсі «Біологія 8» - «Біологія людини» розглядаються питання раціоналізації праці та відпочинку, оздоровлення побуту, охорони суспільного та особистого здоров'я.
Важливий аспект фізичного виховання – розвиток гігієнічних навичок рівня повсякденних звичок: Шкільний курс біології дає наукове обґрунтування гігієнічних правил поведінки, зміцнює свідоме ставлення учнів до дотримання гігієни у повсякденному житті, призводить до переосмислення досвіду з погляду санітарії та гігієни.
Гігієнічні знання розглядаємо як один із шляхів зв'язку теорії з практикою. Гігієнічне виховання є спільним завданням всіх розділів біології, а не лише курсу «Людина». Анатомо-фізіологічні поняття дають змогу учням оцінити свій досвід, усвідомити гігієнічні правила. Одночасно з цим коригуються неправильні уявлення, засвоюється певна система гігієнічних знань, умінь та навичок, створюється переконання у необхідності дотримання правил санітарії та гігієни.
Велике значення у запобіганні та подоланні шкідливих для здоров'я звичок має усвідомлення їх негативного впливу на організм. Фізіологічна грамотність учня робить його стійким щодо шкідливим здоров'ю звичок і схильностей. На полицях сучасних торгових точок різних за обсягом товарообігу та асортименту багато харчових спокус: напоїв, солодощів, м’ясної гастрономії, харчових концентратів, фаст – фудів. Але не всі вони безпечні, серед них багато «мін уповільненої дії» , тих речовин, що в маркуванні позначені великою літерою Е, ГМО. Це і антибіотики як консерванти, замінники цукру, стабілізатори, ароматизатори синтетичного ряду, покращувачі смаку, стимулятори апетиту. Покупцю сьогоднішнього дня надається право обрати продукт харчування з різними властивостями і наслідками вживання. Учень повинен мати знання з цих питань, бо здоров’я- це багатство кожного і зберегти його сьогодні велике мистецтво.
Успіх гігієнічного виховання багато в чому визначається особистим прикладом дорослих та систематичним контролем з боку всіх вчителів та батьків за дотриманням учнями правил особистої гігієни.
Можна застосовувати різноманітні методичні прийоми та засоби для вивчення гігієни та формування гігієнічних навичок учнів. До таких прийомів належать:
1) залучення даних наукового експерименту – вплив роботи комп’ютера та освітлення на органи зору;
2) постановка найпростіших дослідів гігієнічного змісту – вплив штучної засмаги шляхом відвідування соляріїв на шкіру та запобігання онкологічним захворюванням;
3) вирішення учнями різних пізнавальних завдань - шкідливість електронних сигарет для органів дихання, зниження порогу чутливості рецепторів смаку; інтенсивне збільшення маси м’язової тканини при заняттях швидкісно-силовими видами спорту : будь то бодібілдинг, пауерліфтинг, армреслінг, плавання, бойові мистецтва
4) розповіді учнів про те, як вони виконують гігієнічні правила - проходження учнями тренінгу та тестування «Сприяння підвищенню добробуту та соціального захисту родини» (EU4Skills) ;
5) показ гігієнічно правильних поз під час роботи за письмовим столом, прийому їжі тощо – «Опорно – рухова система людини»;
6) обговорення даних самоспостережень – навчальні проекти «Частота серцевих скорочень у спокої та після 10 присідань», «Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня: колір очей, природній колір волосся, форма носу, губ, вух)»;
7) використання плакатів, таблиць, відеоматеріалів, вологих макропрепаратів; мікропрепаратів, презентацій;
8) обговорення матеріалів екскурсій після відвідування Полтавської державної сільськогосподарської дослідної станції ім. М.І. Вавілова Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України, Полтавського краєзнавчого музею, Ботанічного саду Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка.
Вміння учнів самостійно пояснити практичні питання гігієни є яскравим показником володіння анатомо-фізіологічними знаннями. Виховання гігієнічних навичок, пов'язаних з подоланням шкідливих нахилів, вимагає від учнів чималих вольових зусиль.
Інформаційні джерела
1