Стаття «Фізичне та гігієнічне виховання учнів у процесі впровадження змістовної лінії «Здоров’я і безпека» при викладанні курсу «Біологія»

Про матеріал
Викладання предмету «Біологія» пов’язане з низкою питань навчального, виховного спрямування, зокрема й теоретично- методологічного характеру. Метою статті є огляд й упорядкування сформованих в результаті практичної діяльності напрямків з питань фізичного та гігієнічного виховання учнів у процесі впровадження змістовної лінії «Здоров’я і безпека» при викладанні курсу «Біологія» в 8-9 класах. Автором надано приклади з власного досвіду стосовно напрямів та підходів до вирішення означеної проблеми впровадження змістовної лінії.
Перегляд файлу

ФІЗИЧНЕ ТА ГІГІЄНІЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ  У ПРОЦЕСІ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІСТОВНОЇ ЛІНІЇ «ЗДОРОВʼЯ І БЕЗПЕКА» ПРИ ВИКЛАДАННІ КУРСУ «БІОЛОГІЯ» 

 

Герасименко Валентина Дмитрівна,

учитель вищої категорії, учитель – методист,

Заслужений учитель України

Полтавської загальноосвітньої

школи І – ІІІ ступенів  № 9

 

       Вивченням питань, що належать до змістової лінії «Здоров’я і безпека» при викладанні предмету «Біологія 9» педагоги прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально та фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя й формувати безпечне життєве середовище.

Учнів 9 класів орієнтують на формування вміння характеризувати переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; застосовувати знання для оцінки можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлювати судження щодо можливостей використання генетично модифікованих організмів. Фізичне виховання є невід'ємною частиною виховання всебічно розвиненої особистості. У методиці викладання біології воно розглядається, зазвичай, у зв'язку з вивченням організму людини.

       Біологія дає конкретний матеріал для практичного висвітлення багатьох аспектів фізичної культури, тому що в курсі «Біологія 8» - «Біологія людини» розглядаються питання раціоналізації праці та відпочинку, оздоровлення побуту, охорони суспільного та особистого здоров'я.

Важливий аспект фізичного виховання – розвиток гігієнічних навичок рівня повсякденних звичок: Шкільний курс біології дає наукове обґрунтування гігієнічних правил поведінки, зміцнює свідоме ставлення учнів до дотримання гігієни у повсякденному житті, призводить до переосмислення досвіду з погляду санітарії та гігієни.

Гігієнічні знання розглядаємо як один із шляхів зв'язку теорії з практикою. Гігієнічне виховання є спільним завданням всіх розділів біології, а не лише курсу «Людина». Анатомо-фізіологічні поняття дають змогу учням оцінити свій досвід, усвідомити гігієнічні правила. Одночасно з цим коригуються неправильні уявлення, засвоюється певна система гігієнічних знань, умінь та навичок, створюється переконання у необхідності дотримання правил санітарії та гігієни.

Велике значення у запобіганні та подоланні шкідливих для здоров'я звичок має усвідомлення їх негативного впливу на організм. Фізіологічна грамотність учня робить його стійким щодо шкідливим здоров'ю звичок і схильностей. На полицях сучасних  торгових точок різних за обсягом товарообігу та асортименту багато харчових спокус: напоїв, солодощів, м’ясної гастрономії, харчових концентратів, фаст – фудів. Але не всі вони безпечні, серед них багато «мін уповільненої дії» , тих речовин, що в маркуванні позначені  великою літерою Е, ГМО. Це і антибіотики як консерванти, замінники цукру, стабілізатори, ароматизатори синтетичного ряду, покращувачі смаку, стимулятори апетиту. Покупцю сьогоднішнього дня надається право обрати продукт харчування з різними властивостями і наслідками вживання. Учень повинен мати знання з цих питань, бо здоров’я- це багатство кожного і зберегти його сьогодні велике мистецтво.

       Успіх гігієнічного виховання багато в чому визначається особистим прикладом дорослих та систематичним контролем з боку всіх вчителів та батьків за дотриманням учнями правил особистої гігієни.

    Можна застосовувати різноманітні методичні прийоми та засоби для вивчення гігієни та формування гігієнічних навичок учнів. До таких прийомів належать:

1) залучення даних наукового експерименту – вплив роботи комп’ютера та освітлення на органи зору;

2) постановка найпростіших дослідів гігієнічного змісту – вплив штучної засмаги шляхом відвідування соляріїв на шкіру та запобігання онкологічним захворюванням;

3) вирішення учнями різних пізнавальних завдань - шкідливість електронних  сигарет для органів дихання, зниження порогу чутливості рецепторів смаку; інтенсивне збільшення маси м’язової тканини  при заняттях швидкісно-силовими видами спорту : будь то бодібілдинг, пауерліфтинг, армреслінг, плавання, бойові мистецтва

4) розповіді учнів про те, як вони виконують гігієнічні правила -  проходження учнями тренінгу та тестування «Сприяння підвищенню добробуту та соціального захисту родини» (EU4Skills) ;

5) показ гігієнічно правильних поз під час роботи за письмовим столом, прийому їжі тощо – «Опорно – рухова система людини»;

6) обговорення даних самоспостережень – навчальні  проекти «Частота серцевих скорочень  у спокої та після 10 присідань», «Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня: колір очей, природній колір волосся, форма носу, губ, вух)»;

7) використання плакатів, таблиць, відеоматеріалів, вологих макропрепаратів; мікропрепаратів, презентацій;

8) обговорення матеріалів екскурсій після відвідування Полтавської державної сільськогосподарської дослідної станції ім. М.І. Вавілова Інституту свинарства і агропромислового виробництва Національної академії аграрних наук України, Полтавського краєзнавчого музею, Ботанічного саду Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка.

Вміння учнів самостійно пояснити практичні питання гігієни є яскравим показником володіння анатомо-фізіологічними знаннями. Виховання гігієнічних навичок, пов'язаних з подоланням шкідливих нахилів, вимагає від учнів чималих вольових зусиль.

 Інформаційні джерела

  1. БІОЛОГІЯ 9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
  2. Чи шкідливо для організму спортивне харчування. Джерело: https://kidsworld.org.ua/?p=5992

1

 

docx
Додано
18 березня 2023
Переглядів
126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку