Стаття "Форми активного навчання: перевернуте навчання"

Про матеріал

Сучасна модель школи – це пошуки інноваційних технологій, впровадження їх, потреба у формуванні та розвитку життєвих компетентностей учнів, формування особистості конкурентноспроможнього випускника в рамках реалізації концепції «Нової школи» можливе через активізацію пізнавальної діяльності учнів. Необхідність реалізації цих завдань стало поштовхом для впровадження засобів технології «Перевернутий клас».

Перегляд файлу

Форми активного навчання: перевернуте навчання

        Сучасна модель школи – це пошуки інноваційних технологій, впровадження їх, потреба у формуванні та розвитку життєвих компетентностей учнів, формування особистості конкурентно-спроможнього випускника в рамках реалізації концепції «Нової школи» можливе через активізацію пізнавальної діяльності учнів. Необхідність реалізації цих завдань стало поштовхом для впровадження засобів технології «Перевернутий клас».

           Перевернуте навчання — це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань.   

           Перевернутий клас — це така педагогічна модель,  в якій типова подача лекцій і організація домашнього завдання міняються місцями. Учні дивляться вдома короткі відео лекції, у той час, як у класі відводиться час на виконання вправ, обговорення проектів і дискусії. Відео лекції часто розглядаються як ключовий компонент у «перевернутому» підході, вони створюються викладачем і розміщуються в Інтернеті.

           Ідея «перевернутого навчання» полягає в попередньому ознайомленні учнів удома з новим навчальним матеріалом за підручником, а на уроці — короткий розбір проблемних моментів, закріплення теоретичних знань і вироблення практичних навичок. Оцінювання засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку за допомогою виконання завдань у робочому зошиті, комп’ютерного тестування тощо.

            Доводиться шукати шляхи інтенсифікації проведення уроків. Пропоноване «перевернуте навчання» передбачає відмову від таких прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість запроваджуються елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал, значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.

            Основними елементами даної методики є:

  • використання лаконічних (не більше 5-6 сторінок на урок) підручників;
  • попереднє ознайомлення учнів із новим навчальним матеріалом удома;
  • на уроці — короткі пояснення нового навчального матеріалу за текстом підручника;
  •  оцінювання знань і навичок учнів при виконанні практичної роботи;
  • проведення на кожному уроці формування та перевірки навичок, що базуються на матеріалі поточного уроку;
  •  виставлення оцінок як сукупної за знання теорії та практичні навички;
  •  дозвіл на використання учнями інформаційних матеріалів під час роботи;
  •  запровадження засобів унеможливлення й невигідності списування;
  •  індивідуальний захист (здача) своїх практичних робіт.

         Зрозуміло, що використання лише підручників і робочих зошитів не є повною концепцією «перевернутого навчання, але такий підхід з попереднім переглядом удома нового матеріалу в підручнику є поки що найбільш реальним в умовах української школи.

               У контексті «перевернутого навчання» постає питання: як зацікавити дітей вивчати матеріал на випередження вдома, коли і звичайне домашнє завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть, єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відео уроки, відео лекції чи підручники, які використовуються в даній методиці, повинні бути цікавими, насиченими та зрозумілими не лише вчителю, а і школяреві. Підручник в ідеалі повинен бути цікавим і зрозумілим, відповідати віковим особливостям сприйняття інформації учнями, ураховувати між предметні зв’язки. При «перевернутому навчанні» вчитель бачить рівень успішності кожного в процесі виконання практичних завдань і може вчасно допомогти. Технологія «перевернутого навчання» дає змогу істотно покращити показники успішності.

          Що робить перевернуте навчання особливо добре — так це призводить до значного зсуву пріоритетів від простої подачі матеріалу до роботи над його вдосконаленням.

          Під час традиційних уроків учні часто намагаються вхопити те, що вони чують в момент мовлення вчителя. У них немає можливості зупинитися, щоб обміркувати сказане, і, таким чином, вони можуть упускати важливі моменти, бо намагаються записати слова викладача. А використання відео та інших попередньо записаних інформаційних носіїв дозволяє студентам повністю контролювати хід лекції: вони можуть дивитися, перемотувати назад або вперед по мірі необхідності. Присвятивши час на уроці розбору матеріалу, викладачі мають можливість виявити помилки в сприйнятті, особливо ті, які широко поширені в класі. У той же час спільні проекти можуть сприяти соціальній взаємодії між учнями, полегшуючи процес сприйняття інформації один у одного.

             Отже, при використанні технології «перевернутого навчання» уроки (у будь-якій формі) повинні підтримувати навчання, а не займати центральне місце. Зміст навчання вже не є самоціллю, а стає як-би відправною точкою. Акцент на процесі пізнавальної діяльності, в ході якої учень, спираючись на контент, відкриває для себе нове знання. При перевернутому підході на уроці вивільняється час для контакту з учнями. Фактично, з’являється можливість працювати з учнем один на один. Більше уваги можна приділити тим учням, у яких виникають проблеми з домашньою роботою. А у просунутих учнів тепер більше свободи для того, щоб вчитися незалежно від темпу однокласників. Це говорить про те, що перевернутий клас сприяє індивідуальному підходу в навчанні.

            Інтерес до «перевернутого класу» постійно росте. Перенесення подачі теоретичного матеріалу за межі класної кімнати допомагає виділити більшу кількість часу на уроці для розвитку важливих в сучасному світі навичок - ведення дискусії, критичного мислення і створення власних проектів.  

          Концепцію «перевернутого класу» називають методикою 21-го століття. На Заході класи активно перевертають вже близько п'ятнадцяти років.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку