Сучасна модель школи – це пошуки інноваційних технологій, впровадження їх, потреба у формуванні та розвитку життєвих компетентностей учнів, формування особистості конкурентноспроможнього випускника в рамках реалізації концепції «Нової школи» можливе через активізацію пізнавальної діяльності учнів. Необхідність реалізації цих завдань стало поштовхом для впровадження засобів технології «Перевернутий клас».
Форми активного навчання: перевернуте навчання
Сучасна модель школи – це пошуки інноваційних технологій, впровадження їх, потреба у формуванні та розвитку життєвих компетентностей учнів, формування особистості конкурентно-спроможнього випускника в рамках реалізації концепції «Нової школи» можливе через активізацію пізнавальної діяльності учнів. Необхідність реалізації цих завдань стало поштовхом для впровадження засобів технології «Перевернутий клас».
Перевернуте навчання — це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань.
Перевернутий клас — це така педагогічна модель, в якій типова подача лекцій і організація домашнього завдання міняються місцями. Учні дивляться вдома короткі відео лекції, у той час, як у класі відводиться час на виконання вправ, обговорення проектів і дискусії. Відео лекції часто розглядаються як ключовий компонент у «перевернутому» підході, вони створюються викладачем і розміщуються в Інтернеті.
Ідея «перевернутого навчання» полягає в попередньому ознайомленні учнів удома з новим навчальним матеріалом за підручником, а на уроці — короткий розбір проблемних моментів, закріплення теоретичних знань і вироблення практичних навичок. Оцінювання засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку за допомогою виконання завдань у робочому зошиті, комп’ютерного тестування тощо.
Доводиться шукати шляхи інтенсифікації проведення уроків. Пропоноване «перевернуте навчання» передбачає відмову від таких прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість запроваджуються елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал, значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.
Основними елементами даної методики є:
Зрозуміло, що використання лише підручників і робочих зошитів не є повною концепцією «перевернутого навчання, але такий підхід з попереднім переглядом удома нового матеріалу в підручнику є поки що найбільш реальним в умовах української школи.
У контексті «перевернутого навчання» постає питання: як зацікавити дітей вивчати матеріал на випередження вдома, коли і звичайне домашнє завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть, єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відео уроки, відео лекції чи підручники, які використовуються в даній методиці, повинні бути цікавими, насиченими та зрозумілими не лише вчителю, а і школяреві. Підручник в ідеалі повинен бути цікавим і зрозумілим, відповідати віковим особливостям сприйняття інформації учнями, ураховувати між предметні зв’язки. При «перевернутому навчанні» вчитель бачить рівень успішності кожного в процесі виконання практичних завдань і може вчасно допомогти. Технологія «перевернутого навчання» дає змогу істотно покращити показники успішності.
Що робить перевернуте навчання особливо добре — так це призводить до значного зсуву пріоритетів від простої подачі матеріалу до роботи над його вдосконаленням.
Під час традиційних уроків учні часто намагаються вхопити те, що вони чують в момент мовлення вчителя. У них немає можливості зупинитися, щоб обміркувати сказане, і, таким чином, вони можуть упускати важливі моменти, бо намагаються записати слова викладача. А використання відео та інших попередньо записаних інформаційних носіїв дозволяє студентам повністю контролювати хід лекції: вони можуть дивитися, перемотувати назад або вперед по мірі необхідності. Присвятивши час на уроці розбору матеріалу, викладачі мають можливість виявити помилки в сприйнятті, особливо ті, які широко поширені в класі. У той же час спільні проекти можуть сприяти соціальній взаємодії між учнями, полегшуючи процес сприйняття інформації один у одного.
Отже, при використанні технології «перевернутого навчання» уроки (у будь-якій формі) повинні підтримувати навчання, а не займати центральне місце. Зміст навчання вже не є самоціллю, а стає як-би відправною точкою. Акцент на процесі пізнавальної діяльності, в ході якої учень, спираючись на контент, відкриває для себе нове знання. При перевернутому підході на уроці вивільняється час для контакту з учнями. Фактично, з’являється можливість працювати з учнем один на один. Більше уваги можна приділити тим учням, у яких виникають проблеми з домашньою роботою. А у просунутих учнів тепер більше свободи для того, щоб вчитися незалежно від темпу однокласників. Це говорить про те, що перевернутий клас сприяє індивідуальному підходу в навчанні.
Інтерес до «перевернутого класу» постійно росте. Перенесення подачі теоретичного матеріалу за межі класної кімнати допомагає виділити більшу кількість часу на уроці для розвитку важливих в сучасному світі навичок - ведення дискусії, критичного мислення і створення власних проектів.
Концепцію «перевернутого класу» називають методикою 21-го століття. На Заході класи активно перевертають вже близько п'ятнадцяти років.