У статті розкривається поняття морального виховання, засоби педагогічного впливу на молодших школярів та шляхи їх реалізації з власного педагогічного досвіду.
Виховання морально-етичних норм
учнів молодших класів
В той час, коли людство крокує вперед у технічному розвитку, усе більше зростає розрив між життям та морально-духовним розвитком людини. Стає очевидним, що відсутність культури поведінки, її моральних норм, негативно відбиваються на моральному та емоційному стані суспільства. В реальному житті нашої нації наступив той період, коли потрібно усвідомити, якщо не буде вирішена проблема розвитку і становлення моральної особистості, то ні про які перетворення у нашому житті не може бути і мови.
Сьогодні в Україні зростає потреба у підвищенні морального виховання підростаючого покоління. У Законі України «Про освіту» метою освіти визначено всебічний розвиток людини як особистості, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору. Такий підхід є вирішальним у морально-етичному вихованні молодших школярів, тому що усе починається з дитинства.
В.О.Сухомлинський писав:
«Дитячі роки – той вік, який ми вважаємо віком безтурботної радості, гри, казки – це джерело життєвого ідеалу від того, що відкрилося дитині в навколишньому світі, в роки дитинства, що викликало її подив, захоплення, що обурило і примусило плакати
не від особистої образи, а від переживання за долі про інших людей – від цього залежить, яким буде громадянином наш вихованець.
Тому саме від родини, від вчителя залежить, яким стане серце дитини – ніжною квіткою, чи засохлою пустелею. Взаємоповага і згода, доброзичливість і любов – ось неповний перелік тих моральних багатств, яким треба навчити дитину цінувати у житті.
То що таке моральне виховання?
Це цілеспрямована взаємодія дорослого і дитини з метою формування моральних почуттів і якостей, засвоєння моральних норм і правил, розвитку моральних мотивів і навичок поведінки.
Формування морально-етичного виховання складається з 3 ступенів:
Досягнення третього ступеня морального виховання – це активний і довготривалий процес, який закладається ще в дошкільному віці і триває протягом життя.
Відомий педагог Омелян Вишневський у своєму посібнику «Теоретичні основи сучасної української педагогіки» визначив систему цінностей морального виховання за такими критеріями:
Давайте розглянемо, що є змістом вищезазначених цінностей та якими засобами педагогічного впливу вони досягаються?
Абсолютно вічні цінності – це загальнолюдські цінності, що мають універсальне значення та необмежену сферу застосування. Це правда, любов, доброта, чесність, краса, мудрість тощо.
Сухомлинський називав виховання таких цінностей «Школою сердечності». Дитина не повинна виростати байдужою, вона повинна зростати у постійному піклуванні про навколишній світ рослин, тварин, людей, доглядати й допомагати їм. Кожного дня виникають виховні ситуації, коли ми вчимо дітей допомагати, співчувати, прощати один одному, тому морально-етичне виховання не може реалізовуватися ізольовано від навчального процесу, воно здійснюється як в позаурочний час, так і на уроках, особливо гуманітарного і естетичного циклів та на перервах.
Наприклад на уроках літературного читання, де твори пронизані виховною метою, діти аналізують вчинки героїв, визначають позитивні й негативні наслідки їх поведінки.
На уроках основи здоров´я діти розігрують різні життєві ситуації, складають пам´ятки правил поводження в громадських місцях, вчаться вибирати друзів за інтересами та надавати допомогу та підтримку другові.
Зміст морально-етичного виховання в школі зумовлений потребами і вимогами суспільства, тому провідне завдання морального виховання в школі – формування національної свідомості учнів. Саме в початкових класах закладається фундамент національних цінностей. Національні цінності формують у дітей почуття любові до рідної Батьківщини, її національних символів, виховують патріотичну гордість за минуле і сучасне України, любов до рідної мови. Щоб виховати справжніх патріотів, сформувати свідомих українців, вже з перших уроків навчання дітям прищеплюється любов до рідної держави, її державних і народних символів, повага до малої Батьківщини. Діти постійно приймають участь у акції «Малюнки воїнам АТО», проводять виховні заходи національного спрямування, пишуть твори та вірші про рідну Україну.
Формування національної свідомості тісно пов´язані з громадянськими цінностями, які визначають права і обов'язки дитини, прищеплюють повагу до законів України та незаперечне їх виконання. Які саме норми моральності ми розкриваємо перед дітьми, як азбуку громадянської культури. «Ти живеш серед людей, не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, що тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим, що тобі можна. Перевіряй свої вчинки, запитуй себе: чи не робиш ти людям зла? Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре!» - говорив В.С.Сухомлинський.
Дитяче серце надто чутливе до прищеплювання цих думок, дитяча душа глибоко переживає радість здійснення добра для людей. Якщо таке моральне навчання підкріплювати добрими настановами, спонуканнями до добрих справ для людей, то у серці дитини утверджуються духовні сили, що обмежують бажання до вередування. А це дуже важливо для формування громадської порядності.
У кожну епоху народ мав свої власні морально-етичні ідеали, що визначають суть і зміст виховання, тому багатий досвід народної педагогіки став основою громадянського виховання, яке ґрунтується на мудрості українського народу, його духовних цінностях та відповідальному ставленні до природних багатств рідної землі.
Невід´ємною складовою громадянської цінності є краєзнавча робота. Перебуваючи на екскурсіях ми не тільки вчимося спостерігати за природою, а визначаємо цінність природних ресурсів нашого міста. Відвідуючи місцевий дендропарк та музей флори та фауни, дізнаємося про рослинний та тваринний світ Радомишильщини.
Дитину протягом життя супроводжує її сім´я. І від того, які стосунки бачить вона у родині, як ставляться до неї та один до одного близькі їй люди, які традиції шанує сім´я, залежить майбутнє життя дитини. Сімейні цінності формують у дитини моральні основи життя сім´ї, стосунки поколінь, закони родини, пам'ять про предків та піклування про дітей. Моральні стосунки в сім'ї накладають відбиток на все життя людини, оскільки вони закладають основи всіх моральних ставлень людини до суспільства, до праці, до інших людей.
Найвища вершина моральної піраміди – це цінність особистого життя. Вона має значення для самої дитини, визначає риси її характеру, поведінку, ставлення до людей, навколишнього середовища. Фундаментом особистісних цінностей є
Отже, формування морально-етичних цінностей у молодших школярів – це шлях до щасливого життя майбутнього покоління.