Стаття "Формування життєвих компетентностей, що сприяють здоровому способу життя"

Про матеріал
У статті "Формування життєвих компетентностей, що сприяють здоровому способу життя" висвітлено чіткі позиції життєвих навичок (компетентності), що сприяють фізичному здоров’ю, соціальному здоров’ю, духовному та психічному здоров’ю учнів.
Перегляд файлу

Формування життєвих компетентностей, що сприяють здоровому способу життя

 

39850       Традиційно мета шкільної освіти визначалась набором знань, умінь і навичок, якими мав оволодіти школяр. Нині цього вже недостатньо. Соціуму потрібні випускники, готові до подальшої життєдіяльності, здатні практично вирішувати життєві та професійні проблеми. А це залежить не лише від набору знань, умінь і навичок, а й від певних додаткових якостей, інтегрованих характеристик особистості, що мають назву ключові (життєві) компетентності.

       З’ясуємо шлях формування життєвих компетентностей щодо здорового способу життя. Компетентність охоплює знання, уміння, навички, життєвий досвід, цінності, інтереси, які учень самостійно реалізує і використовує в певній життєвій ситуації. Якості особистості, які дають їй можливість ефективно розв’язувати проблеми та долати повсякденні труднощі, називають компетентностями щодо позитивної поведінки.

       Життєві навички – це низка соціально-психологічних компетентностей, які допомагають людині вести здоровий і продуктивний спосіб життя: адекватно сприймати себе і навколишніх, будувати позитивні міжособистісні стосунки, критично і творчо мислити, приймати відповідальні рішення, розв’язувати проблеми і керувати стресами.

        Для того щоб знання, вміння та ставлення стали життєвими навичками, необхідно відпрацьовувати на практиці їх складові.

Без названияЖиттєві навички (компетентності), що сприяють фізичному здоров’ю.

       1.Навички раціонального харчування:

  • дотримання режиму харчування;
  •  уміння складати харчовий раціон, враховуючи реальні можливості і користь для здоров’я;
  • вміння визначити і зберігати високу якість харчових продуктів.

       2.Навички рухової активності:

  • навички виконання ранкової зарядки;
  • регулярні заняття фізичною культурою, спортом, рухливими іграми, фізичною працею.

       3.Санітарно-гігієнічні навички:

  • навички особистої гігієни;
  • уміння виконувати гігієнічні процедури (догляд за шкірою, зубами, волоссям тощо).

       4.Режим праці та відпочинку:

  • вміння чергувати розумову і фізичну активність;
  • вміння знаходити час для регулярного харчування і повноцінного відпочинку.

imagesЖиттєві навички (компетентності), що сприяють соціальному здоров’ю.

    1.Навички ефективного спілкування:

  • уміння слухати;
  • уміння чітко висловлювати свої думки;
  • уміння відкрито виражати свої почуття, без тривоги і звинувачень;
  • володіння невербальною мовою (жести, міміка, інтонація тощо);
  • адекватна реакція на критику;
  • уміння просити про послугу або допомогу.

       2.Навички співпереживання:

  • уміння розуміти почуття і проблеми інших людей;
  • уміння висловити це розуміння;
  • уміння рахуватися з почуттями інших людей;
  • уміння виявляти допомогу і підтримку.

       3.Навички розв’язання конфліктів:

  • уміння розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;
  • уміння розв’язувати конфлікти поглядів на основі толерантності;
  • уміння розв’язувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів.

       4.Навички спільної діяльності і співробітництва:

  • уміння бути членом команди;
  • уміння визнавати внесок інших у спільну роботу;
  • aerobics-övningarуміння адекватно оцінювати свої здібності і свій внесок у спільну діяльність.

Життєві навички (компетентності), що сприяють духовному та психічному здоров’ю.

       1.Самоусвідомлення і самооцінка:

  • уміння усвідомлювати власну унікальність;
  • позитивне ставлення до себе, інших людей, до життєвих перспектив;
  • адекватна самооцінка – уміння реально оцінити свої здібності і можливості, а також адекватно сприймати оцінки інших людей.

       2.Аналіз проблем і прийняття рішень:

  • уміння визначати суть проблеми і причини її виникнення;
  • здатність сформулювати кілька варіантів вирішення проблеми;
  • уміння передбачати наслідки кожного із варіантів для себе та інших людей.

       3.Визначення життєвих цілей і програм:

  • уміння визначати життєві цілі, виходячи зі своїх потреб, нахилів, здібностей;
  • уміння планувати власну діяльність, виходячи з аналізу можливостей і обставин;
  • уміння визначати пріоритети і раціонально використовувати час.

       4.Навички самоконтролю:

  • уміння правильно виражати свої почуття;
  • уміння контролювати прояви гніву;
  • уміння впоратися з тривогою;
  • уміння переживати невдачі;
  • уміння раціонально планувати свій час.

       5.Мотивація успіху і тренування волі:

  • віра в те, що ти є господарем свого життя;
  • установка на успіх;
  • уміння концентруватися на досягненні мети.

 

docx
Додано
22 травня 2023
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку