Стаття "Характеристика інтерактивних методів навчання"

Про матеріал
Зробивши аналіз літературних джерел і перспективної педагогічної практики я дійшла висновку, що потрібно використовувати елементи інтерактивного та традиційного навчання у взаємодії. Проведенню уроку фізичної культури з використанням інтерактивних методів навчання передує підготовчий етап, який здійснюється за схемою
Перегляд файлу

ХАРАКТЕРИСТИКА ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Зробивши аналіз літературних джерел і перспективної педагогічної практики я дійшла висновку, що потрібно використовувати елементи інтерактивного та традиційного навчання у взаємодії. Проведенню уроку фізичної культури з використанням інтерактивних методів навчання передує підготовчий етап, який здійснюється за схемою:

  • Вивчити програмний матеріал.
  • Продумати обсяг та зміст завдань для груп учнів.
  • Спланувати урок, визначити час на реалізацію кожного його компонента.
  • Підгодовувати запитання для учасників груп.
  • Розробити критерії оцінки ефективності роботи групи.
  • Продумати засоби мотивацій активності учнів на уроці: підібрати цікаві ситуації, проблемні завдання; постійно оголошувати позитивні досягнення учнів.
  • Збагачувати арсенал методичних підходів щодо стимулювання свідомого ставлення учнів до різного роду завдань на уроці.

Застосовуючи інтерактивні методи навчання і прийоми щодо мотивації до активної діяльності (МАД), забезпечення усвідомленого засвоєння навчального матеріалу (Інфіт) та забезпечення рухового досвіду (ЗаРаДи) (Додаток 2), я даю завдання учням: скласти комплекс вправ, придумати технічну зв’язку, гру тощо. При цьому учні, виконуючи завдання, вигадують різні рухові дії, експериментують з ними, аналізують їх, обирають більш прийнятні для себе та для групи товаришів. Таким чином вони активно, свідомо не лише засвоюють певні рухові дії, а збагачують власний руховий досвід. У процесі урочної діяльності ми використовуємо інтерактивні методи навчання, більшість із яких стали улюбленими серед учнів.

Інтерактивні методи і прийоми щодо мотивації активної діяльності учнів

Метод «Мозкового штурму».

«Мозковий штурм» ­ це ефективна та відома інтерактивна технологія колективного обговорення, яка спонукає учасників на виявлення уяви і творчості шляхом вираження їх думок, допомагає знаходити декілька рішень поставленої проблеми. Цей метод доцільно використовувати під час вивчання теоретичного матеріалу. Спочатку я повідомляю проблему, яку треба вирішити. Учні обдумують її, озвучують, аналізують варіанти рішень та обирають найбільш прийнятні для них.

Наприклад, у темі «Рухливі і спортивні ігри» (додаток 4), (додаток 5) я ставлю такі проблемні питання:

  • «Чи потрібна безпека під час занять рухливими і спортивними іграми?»
  • «Які правила безпеки ти застосував би під час ігор?»,
  • «Навіщо нам ігри?»
  • «Що ми розвиваємо під час ігор?»

Тема «Гімнастика».

  • «Що краще: бути сильним чи слабким?»
  • «Навіщо потрібна гнучкість?»
  • «Значущість сили та гнучкості у повсякденному житті людини?»
  • «Що вам дає мистецтво володіння власним тілом?»

Далі пропоную учням висловити свої ідеї. Учні по черзі висловлюють свої думки. Спонукаю учнів до висування нових ідей, підтримую оригінальні. Разом з учнями аналізуємо та оцінюємо всі запропоновані, навіть самі неймовірні ідеї.

(ФОТО1): Урок фізичної культури ­ урок рухової активності, що означає: усі діти повинні рухатись. Тому використання цієї вправи повинно бути короткочасним (2-3 хв.). Дітям важко мобільно висловлювати думку, це забирає час. Однак, якщо учні розуміють, чого від них вимагають, тоді «Мозковий штурм» проходить швидше. Таким чином, шляхом правильно підібраних проблемних питань активізую в учнів мотивацію щодо вирішення завдань уроку, теми. Означений метод частіше використовую у підготовчій частині уроку.

Інтерактивна технологія кооперативного навчання:

Робота учнів у малих групах (кооперативна діяльність)

Робота у малих групах допомагає учням набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Вона стимулює роботу в команді, виробляти ідеї, які допомагають учасникам бути корисним одне одному. Висловлювання думок допомагає їм означити особисті можливості та укріпити їх. Кооперативне навчання дозволяє учням співпрацювати зі своїми ровесниками, допомагає їм реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування.

Алгоритм дій вчителя в процесі кооперативного навчання учнів у малих групах:

  • об’єднати учнів у малі групи за різними показниками (за бажанням учнів, за напрямками їх інтересу до певного виду діяльності, за статтю, за рівнем сформованості в учнів рухових умінь, навичок тощо);
  • ознайомити учнів із завданням;
  • видати дидактичну картку з завданням щодо організації групової роботи;
  • визначити час на виконання групової роботи;
  • надати допомогу, якщо вона потрібна, тій групі учнів, у якій виникають певні труднощі;
  • пропонувати групам представити результати роботи;
  • коментувати роботу груп.

ФОТО 2,3 Наприклад.

Під час вивчання теми «Баскетбол» (Додаток 6) ми використовуємо інтерактивні ігри із елементами кооперативної діяльності (робота в малих групах) «Струмочки» та «Озера», «Математична перестрілка», «Сіамські близнюки», «Баскетбольний фристайл».

Мета: сприяти засвоєнню та вдосконаленню технічних прийомів гри, вивченню правил гри; забезпечувати розвиток фізичних якостей, формування міжособистісних відносин.

Завдання учням:

  • виконати комплекс загально-розвивальних вправ;
  • виконати математичні вправи, використовуючи передачі м’яча;
  • скласти і виконати комплекс загально-розвивальних вправ в парах;
  • скласти та виконати комплекс вправ щодо володіння м’ячем.

КАРТКА з теми Школа м’яча

  • I. Придумати власну вправу.
  • II. Виконати вправу, яку запропонував партнер чи учні з іншої групи.
  • III. До запропонованих вправ додати власну вправу.
  • IV. Поєднати всі вправ у комплекс і виконати його по пам’яті.
  • V. Здійснити самооцінку виконання комплексу вправ.

За таким алгоритмом учні на уроках опановують комплекси вправ (зв’язки технічних елементів) з баскетболу (Додаток 6), футболу (Додаток 7), комплекси загально-розвивальних вправ, ранкової гімнастики, з предметами, на розвиток фізичних якостей. Модель кооперативного навчання ми легко й ефективно поєднуємо із традиційними формами та методами навчання і застосовуємо на різних етапах навчання.

 

Інтерактивна технологія кооперативного навчання:

Робота в парах:

«Один проти одного, один – вдвох – всі разом».

Різновидом форм роботи в малих групах є робота в парах. Ця форма найчастіше використовується в організації уроку з фізичної культури.

Наприклад.

Тема «Атлетизм: загальна і спеціальна підготовка» (Додаток 8).

Мета і завдання: сприяти вивченню та вдосконаленню учнями інтерактивних прийомів - роботи в парах; вивчати з учнями методи самоконтролю за рівнем здоров’я; забезпечити розвиток фізичних якостей учнів - сили і гнучкості; скласти умови для виховання міжособистісних відносин учнів в процесі уроку.

Завдання для учнів: виконати різновиди методів самоконтролю в парах.

КАРТКА З АТЛЕТИЗМУ

 

docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку