СТАТТЯ "ІНФОРМАЙІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ"

Про матеріал
У статті означено актуальність проблеми використання ІКТ у роботі з дітьми на уроках української мови і літератури. Ключові слова: дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних засобів навчання, інноваційні технології, ключові компетентності учнів.
Перегляд файлу

 

 

ІНФОРМАЙІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

У  статті означено актуальність проблеми використання ІКТ  у роботі з дітьми  на уроках української мови і літератури.

 Ключові слова: дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних засобів навчання, інноваційні технології, ключові  компетентності учнів.

Сучасна система навчання зумовлює нові тенденції щодо розвитку освіти. Основу сучасного інформаційного суспільства складають не традиційні матеріальні, а інформаційні ресурси, знання, наука, організаційні чинники, здібності людей, їхня ініціатива, креативність.                                          Застосування інформаційно-комунікаційних технологій не лише осучаснює, але й забезпечує нову якість навчання та викладання, оптимізує умови освітнього процесу та підвищує його ефективність, а також забезпечує здійснення основної соціальної функції школи - «підготовку людини до повноцінної життєдіяльності в умовах сучасного суспільства»[4].                                                                                                 Сьогодні необхідно залучати учнів до активної співпраці, делегувати їм певну частину учительських повноважень, перетворюючи вихованців із об'єкту навчання в компетентісну й цілеспрямовану особистість, мотивовану й зацікавлену в досягненні високих навчальних результатів, а головне - здатну самостійно вчитися. Час зруйнувати стереотип про те, що шкільний урок мови чи літератури - це традиційно, одноманітно й нудно, одним словом, не сучасно. А отже, мусимо говорити мовою, близькою й зрозумілою сучасним дітям, орієнтуватися у світі інтерактивних технологій. Дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних засобів навчання, що використовуються на уроках української мови, літератури, можна стисло визначити так:

  •        посилення мотивації навчання;
  •        активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб'єкта навчання діяльності;
  •        індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;
  •        урізноманітнення форм подання інформації;
  •        урізноманітнення типів навчальних завдань;
  •        створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;
  •        постійне застосування ігрових прийомів;
  •        забезпечення негайного зворотного зв'язку, можливість рефлексії;
  •        можливість відтворення фрагмента учбової діяльності.  

До речі, сьогодні з’явилася можливість не тільки використовувати готові навчальні програми, але й в разі необхідності створювати власні нескладні дидактичні матеріали за допомогою так званих інструментальних програм (authoring tools) як у режимі online, так і offline, та за допомогою програм для створення презентацій з ігровими елементами (Power Point, Slide Rocket Pro, Prezi, Zoho Show, Google Presentations). Ці можливості є вкрай важливими, оскільки для створення подібних програм не потрібно знати мови програмування, а достатньо володіти базовими уміннями і навичками роботи з комп’ютером та мати методично професійну підготовку [  2, с.52].                                                                                 Використання комп'ютера та Інтернету, уміння знаходити потрібну інформацію, застосовувати її - це потреба нашого часу, суспільства, в якому ми живемо. Усе це зумовлює пошук альтернативних засобів навчання. Школярам необхідно дати можливість вивчати світ не лише за допомогою підручників, а й за допомогою використання Інтернету, адже діти звикли сприймати оточуюче середовище весело, безпосередньо. Вплив на зорові й слухові аналізатори сприяють кращому запам'ятовуванню матеріалу.   Інформація запам'ятовується сама по собі без спеціального заучування, у ході виконання діяльності й роботи над інформацією. Це, звичайно, дає великі можливості школярам для творчості.               

Уроки  української мови і літератури з використанням комп'ютера сприяють підвищенню пізнавального інтересу та творчої активності учнів, дозволяють здійснювати особистісннй підхід, поетапне застосування знань, умінь і навичок. При цьому краще  сприймається  навчальний матеріал, економно використовується час.

Систематичне використання комп’ютера на уроці сприяє наступному:

       підвищується якісний рівень використання наочності на уроці;

       зростає продуктивність уроку;

       реалізуються міжпредметні зв’язки;

       стає можливою організація проектної діяльності учнів;

       покращуються взаємини “учень-учитель”, особливо з учнями,

 які, зазвичай, захоплюються інформатикою;

       учні  починають сприймати комп’ютер  як універсальний інструмент

для роботи в будь-якій галузі людської діяльності [1].

                  Комп'ютер - це не тільки потужний інструмент, а й повною мірою третій партнер у педагогічній взаємодії, який дає іншим його учасникам великі можливості в переробці інформації. Саме завдяки комп'ютеру забезпечується простий і швидкий доступ до навчальної інформації, що сприймається  значно краще, ніж традиційні технології, що викладені на папері.  Наприклад, для тренувальних вправ і словникового диктанту можна обрати завдання текстового характеру, перевірка яких здійснюється автономно. Учні мають змогу бачити на екранах оцінювання виконаних завдань.                                                                                                                  Щоб з'ясувати рівень навченості з теми, прищепити любов до предмета, можна провести узагальнення й систематизацію знань. Такий урок містить матеріали дидактичних рівнів: по-перше, лінгвістичну теорію, без якої неможливо засвоїти новий матеріал, по-друге, наочний матеріал до теоретичних положень, по-третє, систему тренувальних вправ і контрольних запитань.                                                                                                                           У практиці сучасної школи впевнено входить урок у електронному вигляді, невід'ємними частинами якого є демонстрація підібраного матеріалу: ілюстрацій, таблиць, схем, музичний супровід, проведення бліц-опитувань, використання тестових завдань, відео і аудіофрагментів.                                         У ході спостереження за навчальною діяльністю учнів дев'ятих класів було виявлено, що труднощі становлять такі теми, як «Складнопідрядні речення. Їх різновиди», «Безсполучникове складне речення. Розділові знаки між простими реченням у безсполучниковому складному реченні». Учителю необхідно створювати ситуації успіху, у яких підлітки переборюють страх помилятися і з радістю беруть участь в обговоренні проблемних ситуацій, виконанні практичних вправ, творчих завдань.  Школярі на слайдах створюють опорні схеми до навчальної теми, розташовують таблиці, добирають завдання, приклади. У текстовому редакторі МS Word можна виконувати синтаксичний розбір речень, роботу з деформованим текстом, вправи на переміщення слів, редагування синтаксичних конструкцій, за допомогою стрілочок поєднувати теоретичні відомості і приклади.                                                                                               Важливо, щоб учитель виконував лише корегуючу роль, а генераторами ідей були учні. Діти, створюючи певну презентацію, не тільки приносять користь вчителеві, а й краще запам'ятовують навчальний матеріал. Працюючи в режимі постійних шукань та новизни, школярі з радістю ідуть на уроки, а інтерес до знань спонукає до самостійно знаходити джерела інформації.                           Реалізація принципу нової стратегії навчання досягається шляхом застосування комп'ютера  як тренажера, репетитора, асистента, помічника, засобу корекції, контролю і оцінки діяльності школярів.                  Застосування мультимедійних технологій сприятиме формуванню інтелектуальних умінь, творчої діяльності учнів.   Інформаційно-комунікаційні технології на  уроках  літератури  роблять, наприклад, лекцію більш ефективною й активізують роботу класу. Презентація дозволяє упорядкувати наочний матеріал, залучити суміжні літературі види мистецтва, естетично розташувати матеріал і супроводжувати слово вчителя  на всьому просторі уроку.                                                                                                                     ІКТ, що застосовуются  на уроках української мови та літератури,  створюють умови для розвитку вмінь та навичок,  необхідних для життя, тобто  формують  ключові  компетентності учнів, а саме:   учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію (інформаційна компетентність);  не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й розуміють культуру інших народів (полікультурна компетентність);  беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають (комунікативна компетентність);  переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вміють співпрацювати (соціальна компетентність);  проектують за потреби власну освітню траєкторію, визначаючи  обсяг навчального матеріалу, планують і організують його вивчення ( компетентність самоосвіти й саморозвитку). Позитивний вплив використання інформаційно-комунікаційних технологій на  уроках української мови та літератури підтверджується результатами успішності навчання [3].
ІКТ  урізноманітнюють методи, прийоми і форми роботи, які розвивають різні сторони особистості учня, проте  не скасовують традиційну методику підготовки й проведення  уроків української мови і літератури, але в певному сенсі полегшують і актуалізують.  Головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури - підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. 

Список використаних джерел

1.Зиньковська З.О. Психолого-педагогічні аспекти використання мультимедійних засобів навчання // Класному керівнику для роботи – 2013. – № 7(55). – с. 6-12.

2. Інформатизація середньої освіти, програмні засоби, технології, досвід, перспективи," Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко.    К.: Наукова думка, 2003 

3.  Орлова О.І. Компетентнісне навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : http://5fan.ru/download.php

4.Освітні технології: Навч.-метод.посіб. / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін. За заг.ред. О.М.Пєхоти.-К: А.С.К.,2001.

 

doc
Додано
11 січня 2021
Переглядів
1026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку