ІННОВАЦІЙНІ ЛОГОПЕДИЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ
В РОБОТІ З ДІТЬМИ З ООП
Інноваційні технології - це нові впровадження , що допомагають ефективно використовувати методи та прийоми, які є кінцевим результатом інтелектуальної діяльності педагога.
Інноваційні технології в логопедії:
Види арт-терапії:
Музикотерапія (вокалотерапія, гра на музичних інструментах);
Ізо-терапія (нетрадиційні техніки малювання);
Кінезіотерапія (танцювальна терапія, логоритміка, психогімнастика);
Казкотерапія;
Мнемотехніка;
Креативна ігротерапія (пісочна терапія);
Сміхотерапія;
Аромотерапія;
Кольоротерапія (хромотерапія).
«Арт-терапія» є засобом вільного самовираження. В особливій символічній формі: через малюнок, гру, казку, музику - ми можемо допомогти людині дати вихід своїм сильним емоціям, переживанням, отримати новий досвід вирішення конфліктних ситуацій.
Основне завдання арт-терапії полягає у розвитку самовираження і самопізнання людини через творчість і в підвищенні його адаптаційних здібностей.
Техніки арт-терапії:
техніка «кляксографія»;
пальчиковий живопис;
малювання м'ятим папером;
малювання на склі;
ниткографія;
техніка малювання листям, паличками, камінчиками і т. п.;
техніка друкування ватою;
техніка «відтиск пробками»;
малювання долонями.
Тілесноорієнтовані техніки:
біоенергопластика – з'єднання рухів артикуляційного апарату з рухами рук;
вправи для релаксації – сприяють розслабленню, спогадам подій і відчуттів, і є цілісним процесом;
дихальні вправи – покращують ритміку організму, розвивають самоконтроль.
Кінезіологічні вправи – це комплекс рухів, що активізують міжпівкульну взаємодію.
Вони розвивають мозолисте тіло головного мозку, підвищують стресостійкість, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам'яті та уваги. Вправи типу «Кулак – ребро – долоня», «Зайчик – кілечко – ланцюжок», «Зайчик – коза – виделка» та ін.
Логопедичний масаж – масаж м'язів периферичного мовного апарату допомагає нормалізувати м'язовий тонус і тим самим підготувати м'язи до виконання складних рухів, необхідних при артикуляції звуків.
Виконання прийомів логопедичного масажу вимагає чіткої діагностики стану м'язового тонусу не тільки самих м'язів, що беруть участь в артикуляції, але також м'язів обличчя та шиї.
Пальчиковий масаж:
масаж долоней кам'яними, металевими і скляними різнокольоровими кульками;
масаж з прищіпками;
масаж горіхами, каштанами;
масаж шестигранними олівцями;
масаж трав'яними мішечками;
масаж камінням;
масаж зондами;
масаж приладами Су-Джок терапії.
Логоритміка – це система музично-рухових, мовно-рухових і музично-мовних ігор та вправ, що здійснюються з метою логопедичної корекції.
Кріотерапія – одна із сучасних нетрадиційних методик корекційної педагогіки, яка полягає у використанні ігор із льодом. Дозований вплив холоду на нервові закінчення пальців сприяє покращенню мови.
Казкотерапія – метод використання казки для мовного розвитку особистості, удосконалення взаємодії з оточуючим середовищем через мову.
Мнемотехніка – це система прийомів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення додаткових асоціацій.
Мнемотехніка допомагає в розвитку:
- зв'язного мовлення;
- асоціативного мислення;
- зорової та слухової пам'яті, уяви;
- прискорення процесу автоматизації та диференціації поставлених звуків.
Суть мнемосхем полягає в наступному: на кожне слово або маленьке словосполучення підбирається картинка (зображення).
Таким чином, весь текст замальовується схематично. Дивлячись на ці схеми – малюнки, дитина легко відтворює текстову інформацію.
Інформаційна технологія навчання – це педагогічна технологія, що використовує спеціальні, програмні та технічні засоби (кіно-, аудіо-, відеоапаратуру, комп'ютери, телекомунікаційні мережі) для роботи з інформацією.
Можливості використання ІКТ в логопедії:
Підвищення мотивації до логопедичних занять;
Організація об‘єктивного контролю розвитку та діяльності дітей;
Розширення сюжетного наповнення традиційної ігрової діяльності;
Можливість швидкого створення власного дидактичного матеріалу;
Візуалізація акустичних компонентів промови;
Розширення спектру невербальних завдань.
Список використаних джерел: