Стаття "Компетентність як педагогічне явище"

Про матеріал

Стаття "Компетентність як педагогічне явище" розкриває суть, зміст педагогічної компетентності, умови підвищення професійної компетентності вчителів.

Перегляд файлу

1

 

                                                                                                       Фадєєва І. В.

Компетентність як педагогічне явище

У сучасному суспільстві в будь-якій діяльності необхідні такі якості як:

  • здатність працювати самостійно без постійного керівництва;
  • здатність брати на себе відповідальність за власною ініціативою;
  • здатність виявляти ініціативу, не питаючи інших, чи слід це робити;
  • готовність помічати проблеми та шукати шляхи їх вирішення;
  • уміння аналізувати нові ситуації й застосовувати вже наявні знання для такого аналізу;
  • здатність ладити з іншими;
  • здатність засвоювати будь-які знання за власною ініціативою;
  • уміння приймати рішення на основі здорових суджень.

Згадаймо епізод з відомого голлівудського фільму «Один удома». Уся родина збирається у подорож. Головний герой, восьмирічний хлопчик Кевін, намагається звернутися за допомогою до старшого брата – безрезультатно, підходить до сестри: «Допоможи мені скласти валізу». Дівчинка дивиться на нього зверхньо і дуже в’їдливо та зневажливо відзначає: «Кевін, ти той, про кого французи говорять «non-competent»».  І нам зразу стає зрозумілим, яке це серйозне звинувачення в очах дівчинки, який це суттєвий недолік. 

А уявіть на мить, що вам зараз скажуть, що ви – не компетентні, як ви себе будете почувати?!

Справді, професійна некомпетентність для дорослої людини – це колосальний недолік, підстава для найсерйозніших претензій.

Професійна компетентність – це базова характеристика діяльності спеціаліста; вона включає як змістовий (знання), так і процесуальний (уміння) компоненти і має головні суттєві ознаки, а саме: мобільність знань, гнучкість методів професійної діяльності і критичність мислення. На основі цього запропоновано таке розуміння професійно-педагогічної компетентності.

Педагогічну компетентність можна представити у вигляді формули:

компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення

Професійно-педагогічна компетентність вчителя є складною багаторівневою стійкою структурою його психічних рис, що формується внаслідок інтеграції досвіду, теоретичних знань, практичних умінь, значущих для вчителя особистісних якостей і має окреслені суттєві ознаки (мобільність, гнучкість і критичність мислення).

За К. Г. Юнгом «Учитель приречений бути компетентним»

Виховати компетентного творчого учня може лише компетентний і творчий учитель, який є запорукою реалізації компетентнісного підходу до сучасного освітнього процесу.

Інноваційна діяльність педагогів стає на сьо­годнішній день основним напрямом реалізації модернізаційних реформ в освіті й одним із сут­тєвих напрямів переходу до моделі інноваційного розвитку України в цілому. Вимоги, висунуті до вчителів відповідно до стандартів професійно-педагогічної освіти, містять інноваційні компоненти на основі компетентнісно-орієнтованого підходу. Сучасний учитель повинен уміти сам і навчити учнів твор­чо опановувати знання, застосовувати їх у кон­кретних навчальних і життєвих ситуаціях, кри­тично осмислювати здобуту інформацію, володіти вміннями й навичками саморозвитку, самоана­лізу, самоконтролю та самооцінки. Учитель має оволодіти всіма складовими професійної компе­тентності, зокрема когнітивно-технологічною, методичною, комунікативно-ситуативною, ауто-психологічною, кооперативною, валеологічною, загальнокультурною тощо, а також способами мотивації діяльності, навичками формування необхідних компетенцій для здійснення профе­сійного самовдосконалення на засадах компе­тентнісного підходу.

СУТЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Професійна компетентність вчителя – це сукупність його особистісних якостей, загальної культури та кваліфікаційних знань, умінь, методичної майстерності, гармонійна інтеграція яких в педагогічній діяльності дає оптимальний результат.

На перший план висуваються внутрішні фактори вчителя: особистісні якості, тобто структура особистісних здібностей та рис характеру, його загальна культура, управлінські та організаторські можливості, а вже потім – кваліфікаційна компетентність, яка передбачає знання, уміння, навички з отриманої спеціальності.

Професійна компетентність педагога визначається  обсягом компетенцій , колом повноважень у сфері професійної діяльності, що окреслюють індивідуальний стиль роботи, спосіб досягнення навчально-виховної мети, забезпечують якість і ефективність професійної діяльності.

Отже, педагогічна  компетентність – єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Але варто розрізняти професійну підготовку вчителя та його педагогічну компетентність. Перше – це процес оволодіння потрібними знаннями та навичками, друге – результат цього процесу.

Науковці визначають такі ключові компоненти педагогічної компетентності:

  1. Інформаційна компетентність, яка передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи  друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу.
  2. Комунікативна компетентність - це вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків).

3. Продуктивна компетентність - це вміння працювати, отримувати результат, ухва   лювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій учителя на перше місце ставить саме продуктивну компетентність.

      4. Автономізація на компетентність - це здатність до саморозвитку, творчості, само  визначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже вчитель перш за все вчиться сам, це вічний учень.

      5. Моральна компетентність - це готовність, спроможність і потреба жити за тра диційними моральними нормами.

      6. Психологічна компетентність - це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності.

      7. Предметна компетентність, до змісту якої входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності.

      8. Соціальна компетентність - це вміння жити та працювати з оточуючими.

      9. Математична компетентність - це вміння працювати з числом, числовою інформацією.

     10. Особисті якості вчителя (це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності) - доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність.

                                ЗМІСТ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Основними структурними елементами педагогічної компетентності є:

  • теоретичні педагогічні знання;
  • практичні вміння;
  • особистісні якості педагога.

Необхідною умовою професійної компетентності є:

  • психолого-педагогічні знання;
  • спеціальні знання

Зміст теоретичної готовності вчителя виявляється в узагальненому умінні педагогічно мислити, що передбачає наявність у педагога аналітичних, прогностичних, проективних, а також рефлексивних умінь.

Педагогічні уміння – це теоретична підготовленнісь, уміння бути послідовними у своїх діях.

 

 Аналітичні уміння - уміння аналізувати педагогічні явища; осмислювати їх роль,  знаходити способи оптимального вирішення педагогічних завдань.

 

Прогностичні уміння - управління педагогічним процесом; бачення результату.

 

Проективні уміння - поетапна реалізація завдань.

 

Рефлексивні вміння - здійснення педагогом контрольно –оцінної діяльності, яка спрямована на самого себе, на осмислення і аналіз власних дій.

 

Зміст практичної готовності :

  1. організаторські уміння
  • вони є мобілізаційними – привертання уваги учнів і розвиток стійких інтересів до навчання;
  • інформаційні – логічність викладу навчального матеріалу;
  • розвивальні – визначення «зони найближчого розвитку» окремих учнів, класу в цілому;
  • орієнтаційні – спрямовані на формування морально-ціннісних установок вихованців, організацію спільної творчої діяльності.
  1. комунікативні уміння
  • уміння спілкування (вербального);
  • умінь і навичок педагогічної техніки;
  • уміння, які допомагають розуміти інших (учнів, учителів, батьків)

Уміння педагогічного спілкування - це уміння спілкуватися в різних ситуаціях.

 

Отже, професійна компетентність учителя обумовлює його педагогічну майстерність. Це:

педагогічне

  • самовизначення;
  • само мотивування;
  • самонавчання та самовдосконалення;
  • самореалізація;
  • само профілактика;
  • само реабілітація.

Умови підвищення професійної компетентності вчителів

 позитивний духовно-моральний імідж шко­ли: сприятливі, інноваційно-творчі умови роботи; акцент на інноваційному, творчо-пошуковому компоненті методичної діяль­ності; особистісно - орієнтована методична підтримка діяльності вчителя з боку адмі­ністрації;

 довіра, можливість виявляти ініціативу, творчість;

 налагоджена система методичної підтримки вчителя;

 любов до професії, дітей;

 потреба в самовдосконаленні, зокрема самореалізації, самоствердженні та самовияві; можливість отримати визнання в колективі;

 систематична самоосвітня діяльність протя­гом курсового й міжкурсового періоду; навчання на курсах підвищення кваліфіка­ції;

 приклад і вплив учительського середовища, зокрема колег, адміністрації; об'єктивна оцінка праці, об'єктивний конт­роль, атестація;

 організована робота методичних об'єднань, усього вчи­тельського колективу в напрямку генераль­ної ідеї; моральне стимулювання.

 

Конкурентоспроможність учителя на ринку праці визначається обсягом компетенцій у сфері професійної діяльності, залежить від рівня ква­ліфікації, педагогічного досвіду, майстерності, професійно значущих якостей особистості.

Рівень професійної компетентності вчите­ля — це його знання, уміння, особистий до­свід. Бути компетентним означає бути здатним мобілізувати в певній ситуації отримані знання й досвід. Але професійна компетентність учителя потребує постійного розвитку й удосконалення.

Удосконалення рівня професійної компетентності – один із основних напрямків реформування освіти. Головні нормативно-правові документи Міністерства освіти і науки України свідчать:

«Педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру». (Закон України «Про освіту»)

«Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти». (Національна доктрина розвитку освіти)

Таким чином, основним напрямком удосконалення рівня професійної компетентності вчителя є професійне самовдосконалення шляхом цілеспрямованої самоосвітньої діяльності.

Поняття професійної компетентності педагога виражає єдність його теоретичної та практичної готовності до здій­снення педагогічної діяльності й характеризує його професіоналізм. Педагогічний професіоналізм, педагогічна компетентність розглядається в контексті безперервної педагогічної освіти й педагогічної діяльності, вимог до вчи­теля і його підготовки.

Підвищенню компетентності учителя сприяє післядипломна освіта, яка тримається на трьох китах:

- самоосвіта;

- курсова перепідготовка;

- участь у методичній роботі.

Сьогодні, в час інформатизації, вирішальну роль у творчому і професійному становленні вчителя відіграє самоосвіта.

«Якщо людина не знає, до якої мети вона рухається, для неї жоден вітер не буде попутним» - сказав Сенека. Ці слова дуже вдало розкривають зміст самоосвіти педагогів, яка приносить великі дивіденди у вигляді підвищення професійного рівня вчителя, що тим самим сприяє росту позитивного іміджу школи в цілому.

Шляхи формування компетентностей учнів

Формування компетентностей учнів зумовлене реалізацією не тільки відповідного оновлення змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання. Перелік цих методів є досить широким, їх можливості – різноплановими, тому доцільно окреслити провідні стратегічні напрями, визначивши, що єдиного рецепту на всі випадки життя , звісно, не існує.

 Потенціал методик та технологій є дуже високим і реалізація його безпосереднім чином впливає на досягнення такого результату навчання як компетентність.

 Продуктивне навчання забезпечує засвоєння знань та умінь, володіючи якими випускник школи знаходить підґрунтя для свого подальшого життя.

« Продуктивні – означає необхідні, дієві, міцні, постійно актуальні, сформовані на належному рівні знання та вміння ».

 І.Підласий,  підкреслюючи, що продуктом школи є людина, особистість, відзначає основні задачі, які підлягають реалізації:

  • Створення умов для розвитку та самореалізації учнів;
  • Задоволення запитів та потреб школяра;
  • Засвоєння продуктивних знань, умінь;
  • Розвиток потреби поповнювати знання протягом усього життя;
  • Виховання для життя в цивілізованому громадянському суспільстві.

 

Ці задачі, як видно, певною мірою співзвучні до переліку завдань основних груп компетентностей. Чим же має керуватись вчитель для їх розв’язання ? Витяг із об’ємного, змістовного комплексу педагогічних правил може бути інформацією до роздумів вчителів незалежно від стажу їх роботи, категорії та технології, яку вони використовують:

  •  Не навчальний предмет формує особистість учня , а вчитель своєю діяльністю, пов’язаною з вивченням предмета.
  • На виховання активності не варто шкодувати часу. Сьогоднішній активний учень – завтрашній активний член суспільства.
  • Допомагайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
  • Пам’ятайте, що насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
  • Привчайте учнів думати і діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.
  • Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв’язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.
  • Вчителі з будь-якого предмета, не тільки мови і літератури, мають слідкувати за способом та формою висловлення думки учнів.
  • Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання.
  • Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
  • Будьте обізнаними з останніми науковими досягненнями із свого предмета.
  • Заохочуйте дослідницьку діяльність учнів. Практикою доводьте необхідність наукових знань, які вивчаються у школі. Навчайте так, щоб учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю.
  • Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.

За вимогами освітньої системи зростають і вимоги до педагогічного професіоналізму й особистих якостей сучасного учителя, який повинен бути конкурентоспроможним, ерудованим, інтелігентним, здібним до безперервної освіти, мати розвинені творчі здібності.

Завдання вчителя не полягає в «сухому викладі» навчальної інформації,  в вихованні особистості здатної створити своє особисте життя.

В. Сухомлинський у своєму листі до дочки писав: « Моє заповітне бажання – передати тобі ту життєву мудрість, яку називають умінням жити».

Шановні колеги. Колекція щасливих миттєвостей на вашому трудовому шляху у кожного була різною: в одного – більша, в іншого - трішечки менша. Проте кожен ракурс вражав неповторністю, сяйвом дитячих посмішок, незабутніх моментів. Тож хочеться побажати вам, щоб галерея професійних перемог була у кожного з вас надзвичайно великою, щоб вона постійно поповнювалася новими ракурсами, а самоосвітні кейси та портфоліо – новими методами, прийомами, інноваціями, що у свою чергу сприятиме успішній реалізації компе-тентнісного підходу та модернізації навчально-виховного процесу. І хоча ви вважаєте себе компетентним учителем, продовжуйте працювати над підвищенням своєї професійної майстерності. Пам’ятайте слова Сальвадора Далі: «Не бійтеся досконалості. Вам її не досягти...»

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
22 липня 2018
Переглядів
5716
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку