Стаття "Компетентність як педагогічне явище" розкриває суть, зміст педагогічної компетентності, умови підвищення професійної компетентності вчителів.
1
Фадєєва І. В.
Компетентність як педагогічне явище
У сучасному суспільстві в будь-якій діяльності необхідні такі якості як:
Згадаймо епізод з відомого голлівудського фільму «Один удома». Уся родина збирається у подорож. Головний герой, восьмирічний хлопчик Кевін, намагається звернутися за допомогою до старшого брата – безрезультатно, підходить до сестри: «Допоможи мені скласти валізу». Дівчинка дивиться на нього зверхньо і дуже в’їдливо та зневажливо відзначає: «Кевін, ти той, про кого французи говорять «non-competent»». І нам зразу стає зрозумілим, яке це серйозне звинувачення в очах дівчинки, який це суттєвий недолік.
А уявіть на мить, що вам зараз скажуть, що ви – не компетентні, як ви себе будете почувати?!
Справді, професійна некомпетентність для дорослої людини – це колосальний недолік, підстава для найсерйозніших претензій.
Професійна компетентність – це базова характеристика діяльності спеціаліста; вона включає як змістовий (знання), так і процесуальний (уміння) компоненти і має головні суттєві ознаки, а саме: мобільність знань, гнучкість методів професійної діяльності і критичність мислення. На основі цього запропоновано таке розуміння професійно-педагогічної компетентності.
Педагогічну компетентність можна представити у вигляді формули:
компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення
Професійно-педагогічна компетентність вчителя є складною багаторівневою стійкою структурою його психічних рис, що формується внаслідок інтеграції досвіду, теоретичних знань, практичних умінь, значущих для вчителя особистісних якостей і має окреслені суттєві ознаки (мобільність, гнучкість і критичність мислення).
За К. Г. Юнгом «Учитель приречений бути компетентним»
Виховати компетентного творчого учня може лише компетентний і творчий учитель, який є запорукою реалізації компетентнісного підходу до сучасного освітнього процесу.
Інноваційна діяльність педагогів стає на сьогоднішній день основним напрямом реалізації модернізаційних реформ в освіті й одним із суттєвих напрямів переходу до моделі інноваційного розвитку України в цілому. Вимоги, висунуті до вчителів відповідно до стандартів професійно-педагогічної освіти, містять інноваційні компоненти на основі компетентнісно-орієнтованого підходу. Сучасний учитель повинен уміти сам і навчити учнів творчо опановувати знання, застосовувати їх у конкретних навчальних і життєвих ситуаціях, критично осмислювати здобуту інформацію, володіти вміннями й навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки. Учитель має оволодіти всіма складовими професійної компетентності, зокрема когнітивно-технологічною, методичною, комунікативно-ситуативною, ауто-психологічною, кооперативною, валеологічною, загальнокультурною тощо, а також способами мотивації діяльності, навичками формування необхідних компетенцій для здійснення професійного самовдосконалення на засадах компетентнісного підходу.
СУТЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Професійна компетентність вчителя – це сукупність його особистісних якостей, загальної культури та кваліфікаційних знань, умінь, методичної майстерності, гармонійна інтеграція яких в педагогічній діяльності дає оптимальний результат.
На перший план висуваються внутрішні фактори вчителя: особистісні якості, тобто структура особистісних здібностей та рис характеру, його загальна культура, управлінські та організаторські можливості, а вже потім – кваліфікаційна компетентність, яка передбачає знання, уміння, навички з отриманої спеціальності.
Професійна компетентність педагога визначається обсягом компетенцій , колом повноважень у сфері професійної діяльності, що окреслюють індивідуальний стиль роботи, спосіб досягнення навчально-виховної мети, забезпечують якість і ефективність професійної діяльності.
Отже, педагогічна компетентність – єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Але варто розрізняти професійну підготовку вчителя та його педагогічну компетентність. Перше – це процес оволодіння потрібними знаннями та навичками, друге – результат цього процесу.
Науковці визначають такі ключові компоненти педагогічної компетентності:
3. Продуктивна компетентність - це вміння працювати, отримувати результат, ухва лювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій учителя на перше місце ставить саме продуктивну компетентність.
4. Автономізація на компетентність - це здатність до саморозвитку, творчості, само визначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже вчитель перш за все вчиться сам, це вічний учень.
5. Моральна компетентність - це готовність, спроможність і потреба жити за тра диційними моральними нормами.
6. Психологічна компетентність - це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності.
7. Предметна компетентність, до змісту якої входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності.
8. Соціальна компетентність - це вміння жити та працювати з оточуючими.
9. Математична компетентність - це вміння працювати з числом, числовою інформацією.
10. Особисті якості вчителя (це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності) - доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність.
ЗМІСТ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Основними структурними елементами педагогічної компетентності є:
Необхідною умовою професійної компетентності є:
Зміст теоретичної готовності вчителя виявляється в узагальненому умінні педагогічно мислити, що передбачає наявність у педагога аналітичних, прогностичних, проективних, а також рефлексивних умінь.
Педагогічні уміння – це теоретична підготовленнісь, уміння бути послідовними у своїх діях.
Аналітичні уміння - уміння аналізувати педагогічні явища; осмислювати їх роль, знаходити способи оптимального вирішення педагогічних завдань.
Прогностичні уміння - управління педагогічним процесом; бачення результату.
Проективні уміння - поетапна реалізація завдань.
Рефлексивні вміння - здійснення педагогом контрольно –оцінної діяльності, яка спрямована на самого себе, на осмислення і аналіз власних дій.
Зміст практичної готовності :
Уміння педагогічного спілкування - це уміння спілкуватися в різних ситуаціях.
Отже, професійна компетентність учителя обумовлює його педагогічну майстерність. Це:
педагогічне
Умови підвищення професійної компетентності вчителів
• позитивний духовно-моральний імідж школи: сприятливі, інноваційно-творчі умови роботи; акцент на інноваційному, творчо-пошуковому компоненті методичної діяльності; особистісно - орієнтована методична підтримка діяльності вчителя з боку адміністрації;
• довіра, можливість виявляти ініціативу, творчість;
• налагоджена система методичної підтримки вчителя;
• любов до професії, дітей;
• потреба в самовдосконаленні, зокрема самореалізації, самоствердженні та самовияві; можливість отримати визнання в колективі;
• систематична самоосвітня діяльність протягом курсового й міжкурсового періоду; навчання на курсах підвищення кваліфікації;
• приклад і вплив учительського середовища, зокрема колег, адміністрації; об'єктивна оцінка праці, об'єктивний контроль, атестація;
• організована робота методичних об'єднань, усього вчительського колективу в напрямку генеральної ідеї; моральне стимулювання.
Конкурентоспроможність учителя на ринку праці визначається обсягом компетенцій у сфері професійної діяльності, залежить від рівня кваліфікації, педагогічного досвіду, майстерності, професійно значущих якостей особистості.
Рівень професійної компетентності вчителя — це його знання, уміння, особистий досвід. Бути компетентним означає бути здатним мобілізувати в певній ситуації отримані знання й досвід. Але професійна компетентність учителя потребує постійного розвитку й удосконалення.
Удосконалення рівня професійної компетентності – один із основних напрямків реформування освіти. Головні нормативно-правові документи Міністерства освіти і науки України свідчать:
«Педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру». (Закон України «Про освіту»)
«Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти». (Національна доктрина розвитку освіти)
Таким чином, основним напрямком удосконалення рівня професійної компетентності вчителя є професійне самовдосконалення шляхом цілеспрямованої самоосвітньої діяльності.
Поняття професійної компетентності педагога виражає єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності й характеризує його професіоналізм. Педагогічний професіоналізм, педагогічна компетентність розглядається в контексті безперервної педагогічної освіти й педагогічної діяльності, вимог до вчителя і його підготовки.
Підвищенню компетентності учителя сприяє післядипломна освіта, яка тримається на трьох китах:
- самоосвіта;
- курсова перепідготовка;
- участь у методичній роботі.
Сьогодні, в час інформатизації, вирішальну роль у творчому і професійному становленні вчителя відіграє самоосвіта.
«Якщо людина не знає, до якої мети вона рухається, для неї жоден вітер не буде попутним» - сказав Сенека. Ці слова дуже вдало розкривають зміст самоосвіти педагогів, яка приносить великі дивіденди у вигляді підвищення професійного рівня вчителя, що тим самим сприяє росту позитивного іміджу школи в цілому.
Шляхи формування компетентностей учнів
Формування компетентностей учнів зумовлене реалізацією не тільки відповідного оновлення змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання. Перелік цих методів є досить широким, їх можливості – різноплановими, тому доцільно окреслити провідні стратегічні напрями, визначивши, що єдиного рецепту на всі випадки життя , звісно, не існує.
Потенціал методик та технологій є дуже високим і реалізація його безпосереднім чином впливає на досягнення такого результату навчання як компетентність.
Продуктивне навчання забезпечує засвоєння знань та умінь, володіючи якими випускник школи знаходить підґрунтя для свого подальшого життя.
« Продуктивні – означає необхідні, дієві, міцні, постійно актуальні, сформовані на належному рівні знання та вміння ».
І.Підласий, підкреслюючи, що продуктом школи є людина, особистість, відзначає основні задачі, які підлягають реалізації:
Ці задачі, як видно, певною мірою співзвучні до переліку завдань основних груп компетентностей. Чим же має керуватись вчитель для їх розв’язання ? Витяг із об’ємного, змістовного комплексу педагогічних правил може бути інформацією до роздумів вчителів незалежно від стажу їх роботи, категорії та технології, яку вони використовують:
За вимогами освітньої системи зростають і вимоги до педагогічного професіоналізму й особистих якостей сучасного учителя, який повинен бути конкурентоспроможним, ерудованим, інтелігентним, здібним до безперервної освіти, мати розвинені творчі здібності.
Завдання вчителя не полягає в «сухому викладі» навчальної інформації, в вихованні особистості здатної створити своє особисте життя.
В. Сухомлинський у своєму листі до дочки писав: « Моє заповітне бажання – передати тобі ту життєву мудрість, яку називають умінням жити».
Шановні колеги. Колекція щасливих миттєвостей на вашому трудовому шляху у кожного була різною: в одного – більша, в іншого - трішечки менша. Проте кожен ракурс вражав неповторністю, сяйвом дитячих посмішок, незабутніх моментів. Тож хочеться побажати вам, щоб галерея професійних перемог була у кожного з вас надзвичайно великою, щоб вона постійно поповнювалася новими ракурсами, а самоосвітні кейси та портфоліо – новими методами, прийомами, інноваціями, що у свою чергу сприятиме успішній реалізації компе-тентнісного підходу та модернізації навчально-виховного процесу. І хоча ви вважаєте себе компетентним учителем, продовжуйте працювати над підвищенням своєї професійної майстерності. Пам’ятайте слова Сальвадора Далі: «Не бійтеся досконалості. Вам її не досягти...»