Стаття "ОСНОВНІ ВИДИ КОНТРОЛЮ ЗА РІВНЕМ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХКЛАСІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ, ЇХ ЕФЕКТИВНІСЬ ТА РОЛЬ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ ЗНАНЬ"
Новомаячківська ОШ І-ІІІ ст.
ОСНОВНІ ВИДИ КОНТРОЛЮ ЗА РІВНЕМ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХКЛАСІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ, ЇХ ЕФЕКТИВНІСЬ ТА РОЛЬ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ ЗНАНЬ
Фадєєва І. В.
2016 – 2017 н. р.
ОСНОВНІ ВИДИ КОНТРОЛЮ ЗА РІВНЕМ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХКЛАСІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ, ЇХ ЕФЕКТИВНІСЬ ТА РОЛЬ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ ЗНАНЬ
Впровадження нових педагогічних технологій у навчання і виховання є характерною рисою розвитку сучасної школи України. Саме в умовах реформування шкільної освіти, зміни пріоритетів навчання та його гуманізації відбувається удосконалення системи оцінювання навчальних досягнень учнів. "Впровадження особистісно-орієнтованого підходу до навчання та підвищення якості й об’єктивності оцінювання" є об’єктивною вимогою часу. Сучасна школа потребує нової філософії контролю, за якої, як зазначає відомий український дидакт О.Савченко, акцент зміщується на опанування учнями вміннями й навичками, досягнення певного рівня компетентності, а не вимірювання обсягу знань та досягнення широкої інформативності навчання.
Кожна дитина має відчувати себе успішною, задоволеною результатами навчання, усвідомлювати,що змогла найповніше розкрити свої здібності у тій чи іншій діяльності і виправдала сподівання близьких людей. Завдання педагога – зняти почуття страху з душі учня, зробити його розкутим, упевненим у своїх силах на сучасному уроці. А …
«Сучасний урок - це урок, на якому вчитель викладає новий матеріал зрозуміло й доступно».
«Сучасний урок - це веселий, пізнавальний, цікавий, неважкий урок, на якому вчитель і учень вільно спілкуються».
«Сучасний урок - це урок, на якому не доводиться робити щораз те саме, це різноманітний урок».
«Сучасний урок - це урок, на якому вислуховують будь-яку твою думку, урок, де людина учиться бути людиною».
«Сучасний урок - це урок, на якому почуваєш себе впевнено».
«Сучасний урок - це урок без стресів».
Важливою умовою підвищення ефективності навчального процесу на сучасному уроці є систематичне отримання учителем об'єктивної інформації про хід навчально-пізнавальної діяльності учнів. Цю інформацію він отримує завдяки контролю за навчально-пізнавальною діяльністю учнів.
У сучасній початковій школі широко застосовуються багато видів, методів і форм контролю.
методи контролю:
Форми контролю:
Ефективність контролю залежить від його організації:
Ефективність контролю забезпечується дотриманням певних вимог, серед яких:
Індивідуальний характер контролю успішності:
Систематичність контролю:
Відсутність системи в опитуванні учнів призводить до того, що вони вчать матеріал тільки тоді, коли відчувають, що їх можуть викликати, і намагаються визначити наперед, коли і з якого предмета будуть опитувати. Щоб запобігти цьому, учитель повинен добре продумати систему опитування.
Дотримання об'єктивності під час оцінювання знань:
Дотримання етичних норм:
Отже, якщо контроль і перевірка організовані правильно, то вони сприяють:
- Виявлення знань, умінь кожного учня;
- Своєчасному виявленню прогалин у знаннях, уміннях учнів;
- Розкриттю причин слабкого засвоєння окремих частин навчального матеріалу;
- Повторення і систематизації вивченого;
- Встановленню рівня готовності до засвоєння нового матеріалу;
- Формуванню вміння багато і напружено працювати;
- Оволодіння прийомами самоконтролю і самоперевірки;
- Стимулювання відповідальності учнів;
- Розвитку навичок змагальності.
Сьогодні освіта України переживає процес «перезавантаження»: вводяться нові Державні освітні стандарти, оновлені програми, підручники.
З 1 вересня початкова школа почала працювати за розвантаженими та оновленими програмами з 13 предметів і відповідно за новими критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів.
Загальні вимоги до оцінювання:
Оцінювання - процес встановлення рівня навчальних досягнень
учня/учениці в оволодінні змістом предмета, відповідно до вимог чинних програм.
Результати оцінювання навчальних досягнень учнів є конфіденційною
інформацією, доступною для дитини та її батьків (або осіб, що їх замінюють).
Вимоги до оцінювання розроблено з урахуванням вікових особливостей
дітей – окремо для 1,2,3,4 класів (у попередньому документі вимоги були
загальні для учнів 1-4 класів).
Уніфіковано вимоги між
усіма предметами в початковій
школі та між предметами у
початковій та основній школі.
Знято щомісячну оцінку за ведення зошитів.
Також знято вимоги щодо письма на дошці.
За місцем у навчальному процесі розрізняють поточний, підсумковий види контролю.
поточний використовують у повсякденній навчальній роботі. Він полягає в систематичному спостереженні вчителя за навчальною діяльністю учнів на уроці.
Мета такого контролю — отримання оперативних даних про рівень знань учнів і якість навчальної роботи на уроці та вирішення завдань управління навчальним процесом.
Підсумковий контроль має на меті перевірку рівня засвоєння знань і вмінь учнів за триваліший період навчання: чверть, півріччя (семестр), рік або завершення курсу навчання (заключний контроль). Він спрямований на виявлення системи і структури знань учнів. Основна форма підсумкового контролю – заліки та іспити.
Знято контроль з галузей:
1 клас.
ВЕРБАЛЬНО** оцінюються УСІ ПРЕДМЕТИ, в тому числі інваріантної (постійної) складової.
** При вербальному оцінюванні використовуються як усні, так і письмові оцінні судження, які характеризують процес навчання і відображають кількісний і якісний його результати: ступінь засвоєння знань і вмінь з навчальних предметів та характеристику особистісного розвитку учнів.
Підсумкова перевірка в 1 класі включає ЛИШЕ підсумкові контрольні роботи в кінці навчального року, жодних тематичних перевірок (к. р.)
*** Тематична перевірка здійснюється у формі тематичної контрольної роботи після опанування програмової теми/розділу (2-4 класи). У разі, коли тема/розділ розраховано на велику кількість годин, її/його розподіляють на логічно завершені частини –підтеми/підрозділи.
2 клас
ВЕРБАЛЬНО
можуть оцінюватися УСІ ПРЕДМЕТИ, але виключно за рішенням педагогічної ради навчального закладу;
ЗА 12-БАЛЬНОЮ ШКАЛОЮ здійснюється оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів, щоналежать до наступних освітніх галузей:
• «Мова і література (мовний і літературний компоненти)»;
• «Математика»;
• «Природознавство».
Підсумкова перевірка включає ТІЛЬКИ тематичну перевірку
3 клас
ЗА 12-БАЛЬНОЮШКАЛОЮ здійснюється оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів, що належать до наступних освітніх галузей:
• «Мова і література (мовний і літературний компоненти)»;
• «Математика»;
• «Природознавство».
Підсумкова перевірка включає ТІЛЬКИ тематичну перевірку
4 клас
ЗА 12-БАЛЬНОЮШКАЛОЮ здійснюється оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів, що належать до наступних освітніх галузей:
• «Мова і література (мовний і літературний компоненти)»;
• «Математика»;
• «Природознавство».
Підсумкова перевірка включає тематичну перевірку та підсумкові контрольні роботи.
Орієнтовні вимоги до оцінювання
“Українська мова”
ЗНЯТО оцінювання КАЛІГРАФІЇ та зниження балів за ВИПРАВЛЕННЯ, натомість оцінюватимуть графічні навички письма, культуру оформлення письмових робіт (охайність, розбірливість, розміщення записів), орфографію та пунктуацію.
Знято вимоги щодо підписання зошитів
ЗМІНЕНО ВИМОГИ норм оцінювання грамоти
Перевірні роботи ЗМЕНШЕНО кількість ПІДСУМКОВИХ РОБІТ:
Літературне читання
Види перевірок з літературного читання
Читання напамя'ть
Математика.
ЗНЯТО ВИМОГИ щодо відступання клітинок при оформлені письмових
робіт (справа вчителя навчити дитину розміщувати роботу на площині, але
точні критерії розміщення вилучено).
Перелік тематичних контрольних робіт
ЗМІНЕНО ВИМОГИ до оцінювання поточних і контрольних робіт
Природознавство
За формою організації навчально-пінавальної діяльності перевірка є індивідуальною, груповою і фронтальною.
За способом: усною, письмовою, практичною.
Обєкти поточної перевірки.
Підсумкова перевірка проводиться письмово, може бути як комбінованою так і тестовою. У кожному класі передбачено по 6 контрольних робіт.
Види і кількість перевірних робіт.
В Києво-Могилянській академії була певним чином відпрацьована система оцінки навчальної діяльності та здібностей учнів. Вони тоді були такими:
«весьма прилежен», «весьма понятен и надёжен», «добронадёжный», «хорош», «зело доброго учения», «очень добр», «добр, рачителен», «весьма средствен», «ниже средствен», «ниже средствен, плох», «неизрядного успеха», «весьма умеренного успеха», «малого успеха», «понятен, но неприлежен», «понятен, но ленив», «прилежен, но тупого понятия», «понятен, но весьма нерадив», «не худо успевает», «не худ», «не совсем худ», «малого успеха», «непонятен», «не совсем туп», «туп и непонятен», «туп», «очень туп».
Контроль, без якого школа обійтися поки не може, служить не для того, щоб «приколоти» учня як метелика в колекції до певного полю - відмінників або середняків, але перш за все для з'ясування резервів школяра, його потенційних можливостей. Може бути, скоро замість звичних «добре» чи «погано» першокласник понесе додому табель з записами: «З математики - можливості реалізовані на третину» і т. д.