Креативність у навчанні
Сучасна освіта досить креативна і зорієнтована на розвиток творчих здібностей учнів, самопізнання власної індивідуальності, перетворення знань в потенціал мислення та саморозвитку.
Причина невдач багатьох учнів полягає у відсутності конструктивного мислення, сучасної культури соціально обумовленого спілкування.
Після закінчення неповної середньої школи учні потрапляють у новий колектив учнів, учителів. Кожен з них намагається зарекомендувати себе, знайти свою нішу, своє місце.
Поняття «хороший учень» звичайно включає в себе предметну підготовку, знання правил поведінки на уроці, в колективі, уміння правильно реагувати на зауваження тощо. Але крім цього, воно передбачає наявність таких якостей, як відповідальність, уміння працювати в команді, адекватна самооцінка особистісних якостей, вміння самостійно приймати рішення, готовність до перевантажень та стресових ситуацій, вміння виходити з них.
Однак спостереження демонструють наявність діаметрально-протилежних якостей. Учням необхідна допомога в адаптації в нових умовах, вмінні володіти собою, застосовувати знання на виробництві.
Процес навчання, організований самим досконалим чином, не досягне своєї мети, якщо учень не мотивований вчитися, якщо він не бачить цілі, не вміє спланувати свій день, розставити приорітети. Навчання може бути ефективним лише тоді, коли учня не вчать, а він вчиться.
У своїй роботі я ставлю на перше місце людський фактор. Зацікавити 30 учнів з різним рівнем навчальних досягнень, з різними можливостями, здібностями, бажаннями вимагає клопітливої, емоційної праці і є основною задачею в створенні емоційного настрою на уроці, у групі. Учні приходять з різних сімей, з різним настроєм, різним рівнем засвоєння матеріалу, різним бажанням і баченням свого майбутнього.
Успіх у житті залежить від правильно поставлених цілей. Ставиш ціль, продумуєш шляхи досягнення цілі і, йдеш до неї.
Для досягнення цілей використовуються різні шляхи, різні методи мотивації.
Наші очі здатні розрізняти і вловлювати більше мільйона кольорів і відтінків, які, як вже давно доведено вченими, активно впливають на наше самопочуття, настрій, емоції. Деякі кольори можуть підвищувати працездатність, інші здатні викликати почуття щастя, радості, спокою, створити атмосферу комфорту і захищеності.
Кожна людина реагує на певні кольори по-різному, залежно від темпераменту і стану здоров’я. Є кольори, яких ми інстинктивно уникаємо – вони нас дратують, викликають дискомфорт і неспокій. Інші кольори приємні для ока. Ми надаємо їм перевагу в одязі, інтер’єрі.
Ще великий Гете зауважив, що жовтий колір будить світлі почуття, синій викликає відчуття холоду, бузковий чогось безрадісного, а червоний створює цілу гаму вражень. Колір впливає на настрій, самовідчуття і, врешті-решт, здоров'я людини. Як і чому це відбувається?
«Колір - це продукт світла, що викликає емоції», - стверджував Гете в роботі «Учення про колір». Вважається, що він перший запропонував систему, що описує вплив кольорової палітри на людину.
Наука кольоротерапія дає позитивний результат при прагненні до мети. Іноді колір стимулює певні реакції, які можуть позначитися на прийнятті рішення.
Жовтогарячий колір – активний та діловий. Він символізує кар’єрний ріст, випромінює позитив, оптимізм, має особливу теплоту та енергію, впливає на концентрацію уваги, допомагає у веденні діалогу. Основні асоціації – лідерство, сміливість, пригоди. Жовтогарячий колір знімає стрес і роздратованість, покращує роботу мозку, підіймає вольові якості, робить людину більш відповідальною. Для цього кольору немає протипоказань, він вважається найнебезпечнішим.
Головна мета зеленого кольору – це збереження багатства та процвітання. Зелений колір допомагає позбавитися тривожності та хвилювання.
Він впливає не на результат, а на збереження вже наявних досягнень. Зелений колір покращує зір , апетит, позитивно впливає на роботу мозку, допомагає позбавитися негативних думок та емоцій. Цей колір дуже позитивно впливає на нервову систему людини, заспокоює, дарує відчуття комфорту й умиротворення. Символізує спокій і свіжість. Зелений колір надає почуття ясності, зменшує апетит.
Основна асоціація фіолетового кольору – розкіш і царственість. Фіолетовий колір виглядає таємниче. Він відповідає за інтуїцію, впливає на знання, допомагає прогнати страхи. Фіолетовий колір спонукає до активності, особливо у творчих особистостей.
Щоб не заважати прояву креативних здібностей і креативного мислення учнів, а, навпаки, стимулювати їх розвиток, а також для створення позитивного настрою на уроках, парти в своєму кабінеті я пофарбувала в різні кольори. Перша реакція дітей вражаюча. В їх очах питання, подив, посмішки. Вони обирають парту, за якою будуть працювати. Деякі учні з часом змінюють своє бажання і міняють парту. Кожен обирає свій колір, колір свого характеру, настрою, бажання працювати.
Створити фон, позитивний настрій на навчання нам ще допомагає музика.
Давно відомо , що музика може впливати на настрій і деякі процеси людського організму. Але мало хто знає , наскільки серйозний цей вплив. У кожного із нас є свої музичні уподобання, які відображають внутрішній світ, спосіб життя і мислення.
Цілюща сила музики була відома ще Піфагору – давньогрецький філософ і математик зробив першу спробу вивчити її вплив на людину. Певні комбінації звуків здатні змінювати загальний стан людини – перші наукові докази цього були надані вченими в XIX столітті.
Музика І.С. Баха викликає позитивні емоції , але присутня настороженість, іноді почуття тривоги, знижує активність, але може покращувати самопочуття.
Музика В.А.Моцарта приводить в урівноважений, гармонійний здоровий стан, покращує настрій, знижує почуття тривожності, виникає прагнення до активності, оптимізм, підвищене відчуття свободи й упевненості в собі.
Музика Ф. Шопена покращує настрій, самопочуття, вводить у стан внутрішньої душевної гармонії, дає позитивні емоції, гарний настрій, вводить у стан спокою, рівноваги, знижує рівень тривожності.
Музика М. Прокоф’єва вводить у стан підвищеної активності, викликає відчуття бадьорості, сміливості, упевненості в собі, бажання діяти, робочий настрій.
Актуальність обраної теми зумовлюється поширенням та розвитком такого явища, як музикотерапія, та бажанням прослідкувати механізм впливу музики на емоційний стан та розумову активність підлітків. Ступінь розвитку інтелектуальної та емоційної сфер підлітків щільно взаємозв’язаний з їх музикальним сприйняттям, тому що вони більше за всі інші соціальні групи слухають музику та пов’язують з нею усе своє особисте і суспільне життя.
В м. Дніпро було проведено дослідження, завданням якого було з’ясування характеру впливу музики на психофізіологічний стан студентів.
На своїх уроках я використовую елементи музикотерапії.
При виконанні різних видів робіт учні можуть обрати музику за смаком. В основному я використовую класичну музику. Учням подобаються звучання таких інструментів: баян, акордеон, скрипка. Музика надихає учнів на роботу, вони зосереджуються на завданні. За таких умов можуть виконати правильніше більше завдань. Адже учні зосереджені, не відволікаються на розмови.
Більш активна музика прискорює мислення, тому учні швидше переключаються на інші види робіт, інші завдання.