Стаття "Методика навчання та формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) за допомогою інтерактивних технологій і методів"

Про матеріал
У процесі навчання за інтерактивним методом не тільки удосконалюються вміння та навички студентів, але й розвивається його особистість. Кожний студент проявляє свої знання з вивчення та вдосконалення необхідних лексичних одиниць, відпрацьовуючи такі важливі процеси, як мислення, самоаналіз та самооцінка, що допомагають формуванню позитивної мотивації до вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) та здатність студента використовувати свої знання на практиці.
Перегляд файлу

Методика навчання та формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) за допомогою інтерактивних технологій і методів

     Вимоги, що висуває суспільство до професійної підготовки фахівців, зумовлені необхідністю синхронізувати загальні тенденції розвитку суспільства з розвитком системи професійної підготовки  фахівців. В умовах ринкової економіки, коли право на працю реалізується не через соціальні гарантії, а через закони ринку й особисту ініціативу, питання професійної підготовки фахівців набуває особливої гостроти. У цьому аспекті необхідною умовою забезпечення успішної професійної діяльності майбутнього фахівця є якісна підготовка, яка сприяє швидкій адаптації в умовах іншомовного середовища, тому вивчення мови для спеціальних цілей (LSP: Learning for Special Purpose) набуває особливого значення під час підготовки конкурентоспроможних спеціалістів будь-якої сфери професійної діяльності.

     Невід’ємною складовою професійної підготовки майбутнього фахівця у мистецькому коледжі ПДМ є англійська мова (за професійним спрямуванням), мета якої - це застосування отриманих теоретичних знань у практичних ситуаціях, наближених до реального професійного життя. Тому вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) передбачає не тільки розвиток загальних мовних навичок, а й вивчення вузькоспеціального лексичного матеріалу. У свою чергу сформованість лексичних знань є складовою комунікативної компетентності, без набуття якої повноцінне іноземне спілкування стає неможливим.

     Джерелом забезпечення позитивної мотивації до вивчення  англійської мови (за професійним спрямуванням) у студентів мистецького коледжу ПДМ є формування особистісних потреб,  які спонукають до постійної роботи над собою (lifelong study) шляхом застосування особистісно-орієнтованого підходу та інтерактивного навчання, яке “… найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає можливості реалізувати особистісно-орієнтоване навчання”[3] та розширює пізнавальні можливості студентів, “… в здобуванні, аналізі та застосуванні інформації з різних джерел”[3], створює колективні та особисті ситуації успіху.

     Одним із методів у навчальному процесі вивчення англійської мови є інтерактивний метод, який спрямований на розвиток широкого кола компетентностей через професійно зорієнтовані навички. Вони реалізуються через організацію парної, групової та колективної взаємодії усіх учасників освітнього процесу з виконанням творчих, проблемно-пошукових та комунікативних завдань, орієнтованих на взаємодію, взаєморозуміння, на висловлювання своєї думки, вміння переконувати інших та аргументувати власну точку зору, шукати нові підходи до вирішення будь-якої проблеми, тобто такий метод навчання допомагає розвивати не тільки комунікативний, але і організаторський та творчий потенціал студента. У процесі навчання за інтерактивним методом не тільки удосконалюються вміння та навички студентів,  але й розвивається його особистість. Кожний студент проявляє свої знання з вивчення та вдосконалення необхідних лексичних одиниць, відпрацьовуючи   такі важливі процеси, як мислення, самоаналіз та самооцінка, що допомагають формуванню позитивної мотивації до вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) та здатність студента використовувати свої знання на практиці.

     О. Пометун виокремлює чотири групи інтерактивних технологій:

- інтерактивна технологія кооперативного навчання (робота в парах, ротаційні трійки, два-чотири – всі разом, карусель, робота в малих групах);

-  інтерактивна технологія колективно-групового навчання(обговорення проблеми у загальному колі, мікрофон, незакінчене речення, мозковий штурм, навчаючись-учусь, аналіз ситуації (case-метод), вирішення проблеми);

- технологія ситуативного моделювання (симуляції або імітаційні ігри, рольові ігри);

- технологія опрацювання дискусійних питань (метод ПРЕС, займи/зміни позицію, дискусія, дебати)[3, С.27].

     На практичних заняттях з іноземної мови (за професійним спрямуванням) особливої уваги  заслуговує використання ділових ігор як імітації реальних життєвих ситуацій. Адже вони виступають дієвим засобом пізнавальних інтересів  та формування професійних мотивів. Ділова гра є дієвим інструментом активізації знань студентів та мотивує їх до вивчення нового лексичного матеріалу. 

   Позитивна мотивація до вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) формується залученням здобувачів освіти до виконання проєктних робіт, створення колажів, мультимедійних презентацій, буклетів тощо, є цінним способом реального вдосконалення лексичного матеріалу та використання комунікативних умінь,  набутих на практичних заняттях. Проєктні роботи  містять у собі сукупність як пошукового, так і дослідницького характеру, що сприяють творчому розвитку студента, використанню ним певних навчально-пізнавальних прийомів, які в результаті самостійних дій студента дають змогу вирішувати ту чи іншу проблему. Метод проєктів переносить учасників у професійне середовище, в якому вони можуть успішно виконувати завдання з різним рівнем підготовки. Крім того, проєктна  робота передбачає обов’язкову презентацію результатів, що сприяє впевненості студента.

    Зазначені інтерактивні технології і методи доцільно використовувати в поєднанні з традиційними для організації аудиторної  та самостійної роботи здобувачів освіти на практичних заняттях з англійської мови (за професійним спрямуванням). Завдяки вмілому використанню технологій і методів в умовах особистісно-орієнтованого навчання в студентів формується  позитивна мотивація до вивчення з англійської мови (за професійним спрямуванням) та сприятливі умови для вивчення мови, а також з’являється можливість творчого самовираження усіх учасників навчального процесу.

    Враховуючи вищесказане, можемо стверджувати, що до основних умов забезпечення формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) належить: психологічна атмосфера в групі; колективні, групові та індивідуальні форми організації різних видів діяльності; стимулююче середовище завдяки активній співпраці викладача і студента; безпосереднє залучення студентів до оцінки власної діяльності та формування у них адекватної самооцінки; новизна навчально-методичного комплексу з різноманітними завданнями на розвиток чотирьох видів мовленнєвої діяльності (читання, письмо, аудіювання, говоріння); аналіз життєвих ситуацій; вміле поєднання викладачем традиційних та інтерактивних технологій і методів організації навчальної діяльності студентів; забезпечення в процесі навчання виникнення позитивних емоцій до навчальної діяльності, до змісту, форм і методів здійснення.

     Отож, англійська мова є необхідною умовою формування конкурентоспроможного фахівця будь-якої сфери професійної діяльності, зокрема й мистецької, а курс  англійська мова (за професійним спрямуванням) має широке поле можливостей для вдосконалення лексичних навичок як основи комунікативної компетентності у майбутніх спеціалістів. Тож, вміле використання інтерактивних методів і технологій у поєднанні з традиційними сприяє розвитку інтересу професійних умінь і навичок, забезпечує формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови (за професійним спрямуванням) студентами мистецького коледжу прикладного та декоративного мистецтва, створює передумови розвитку їхньої комунікативної компетенції, враховуючи індивідуальні особливості кожного, активізує творчий потенціал, формуючи відповідальність за вирішення поставлених завдань, наближених до майбутньої практичної діяльності.

    

    

Список використаних джерел

  1. Арістова Н. О. Формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів: Дис. … канд.пед.наук: 13.00.04. К., 2009.  http://disser.com.ua/content/350944. Html
  2. Гришкова Р. О. Методика навчання англійської мови за професійним спрямуванням студентів нефілологічних спеціальностей. Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2015. 220 с.
  3. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посіб. / К.: Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.
  4. Пометун О.І, Побірченко Н.С., Коберник Г.І.Комар О.А., Торчинська Т.А. Інтерактивні технолоії: Теорія та методика. Посібник для викладачів ПТУ, коледжів та всіх тих, хто цікавиться застосуванням інтерактивних технологій у навчальному процесі задля його вдосконалення. Умань-Київ 2008. 94 с.
  5. Красненко О. М. Удосконалення лексичної компетентності студентів при вивченні англійської мови [електронний ресурс]. World Science, №3(31), March 2018. Режим доступу: http://ws-conference.com/

 

    

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 березня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку