29 травня о 18:00Вебінар: Фізика для сучасного школяра: традиції, інновації, STEM

Стаття "Методика проведення олімпіад в школі"

Про матеріал
В статті розповідається про методику проведення олімпіад з математики в 5-9 класах та рівен зацікавленості учнів в олімпіадах.
Перегляд файлу

А.С.Кучерук

Миколаївський національний університет ім. В.О. Сухомлинського

«Методика проведення одімпіад в школі»

Олімпіада – це вид змагань, що стимулює потяг окремих учнів до самоосвіти, виховує наполегливість та увагу до окремих предметів.

Чи виконують олімпіади за нинішніх умов своє завдання, покладене на них за радянських часів, – виявлення та сприяння розвиткові обдарованих учнів? Можна сказати, що це завдання вони ніколи не виконували, оскільки обдаровані, талановиті діти, які мали нахил до вивчення певного предмета, самі знаходили шляхи його поглибленого вивчення. В цьому напрямку приймали участь тільки деякі учні, а інша частина класу залишалась в стороні.

Але як залучити не окремих, а всіх учнів з класу?

Дивлячись на сьогоднішню ситуацію в підготовці до олімпіад виникає система в підборі учнів до цього конкурсу, в список потрапляють тільки діти які мають найвищі бали, а інша частина класу залишається незадіяна. Це можна змінити наступним чином:

  1. Потрібно чітко усвідомлювати та доносити до школярів, що таке олімпіадні завдання з математики.
  2. Обов’язково завдання складати з шкільного курсу відповідного класу.
  3. Вводити нестандартні завдання з декількома шляхами розв’язку чи нестандартні заміни в ході самого розв’язка.
  4. Пропонувати всім учням взяти участь у підготовці до олімпіад
  5. Проводити на підготовчому рівні відбір кращих робіт які пишуть учні в період підготовки яку проводить вчитель
  6. Давати учням завдання під видом домашньої роботи але вписувати туди олімпіадні задачі.

І вже після цього вибирати учнів які будуть йти на вищі рівні проведення змагань. Ось мій приклад який я проводила в період практики в школі.

В цей період в школі розпочався тиждень математики, і мені запропонували підготувати деякі матеріалі до цього урочистого заходу, потім почалися обговорення з вчителем математики я вирішила підготувати конкурс на розв’язування математичних задач. Після декількох днів досліджень я зрозуміла, що звичайні завдання будуть не цікаві більшості учнів оскільки мені потрібно було охопити не один клас, а 5 з п’ятого по дев’ятий клас. За підтримки дерекції школи ми домовилися, що найкращі роботи будуть оголошені на лінійці та отримають приз в вигляді оцінки з математики до журналу та похвальний лист. З погляду на такий щедрий приз завдання також повинні були бути  не стандартні, тому під виглядом звичайних завдань я підготувала олімпіадні задачі.

Для прикладу приведу теми по яких я підготувала  варіанти олімпіад.

5 клас. Числові ребуси. Задачі  на розрізняння, переливання зважування. Логічні або  текстові   задачі.

6 клас. Числові ребуси. Властивості геометричних фігур. Логічні або      текстові задачі. Парність.

7 клас. Числові ребуси. Завдання на складання рівнянь. Подільність натуральних чисел. Задачі на переливання,  зважування. Логічні задачі.

8 клас. Перетворення алгебраїчних виразів. Побудова  графіків функцій. Основні елементи трикутника. Подільність натуральних чисел. Логічні задачі.

9 клас. Подільність. Квадратний  тричлен і його властивості. Перетворення алгебраїчних виразів. Основні елементи  трикутника. Задачі на комбінаторику.

Також були подані на кожен клас картки з методами розв’язування нестандартних задач. До таких методів відносяться: Доведення від супротивного. Принцип Діріхлє. Розв’язування методами іншої науки. Правило крайнього. Розв’язування з кінця. Шукання інваріанту. Побудова контрприкладу. Математична індукція. Метод інтеграцій, аналогій, провокацій. Координатний метод. Векторний метод.

Учням давався рівно один тиждень на виконання після чого роботи перевірялися. По закінченню тижня математики я проводила бесіди з учнями на рахунок того як вони сприйняли задачі. Більшість учнів була задоволена даними завданнями, і вони були приємно здивовані коли дізналися, що це завдання з олімпіад, адже вони з азартом виконували їх. Також статистика показала, що учні які мали середні досягнення з предмету написали завдання на досить високому рівні.

Отже, з огляду  на вище сказане назріла нагальна необхідність повного оновлення процедури проведення підготовки учнівських предметних олімпіад, які зараз занурені в цілісну систему негативу. Та організація проведення шкільних предметних олімпіад повинна викликати головне – довіру її учасників тобто учнів. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

  1. Математичні олімпіадні змагання школярів. 2006–2007. Анікушин А.В., Арман А.Р. та ін – К.: Літера, 2008 – 224с.
  2. Математичні олімпіадні змагання школярів України. 2006–2007. Анікушин А.В., Арман А.Р. та ін – К.: Літера, 2008 – 135с.
  3. Оригінальні задачі з математики. (Поряд. Н.Курганова).- Х.:Ранок, 2010.-176с.
  4. Богданович М. Математична олімпіада школярів: методичний посібник для вчителів./М. Богданович.- К.: Махаон-Україна, 2009р.
  5. Міжнародна науково-практична конференція на тему «Актуальні проблеми методики математики». Видавництво НПУ імені П.М. Драгоманова 2017.