Позакласний захід з математики: «Цікава математика»
Мета:
навчальна: заохочувати учнів до вивчення математики, активізувати й стимулювати розумову і пізнавальну діяльність учнів;
розвивальна: розвивати увагу, логічне мислення;
виховна: виховувати працелюбність, акуратність.
Тип проведення: математичні змагання.
Обладнання. Вислови про математику, кросворди, картки із завданням, математичні малюнки.
Література:
Корсіченко Н. Сильна ланка [Текст] / Н. Корсіченко // Математика. – 2003. - № 48 (252). – С. 18-19.
Швець О. Розв’язування прямокутних трикутників [Текст] / О. Швець // Математика. – 2003. - № 46 (250). – С.19.
План
ХІД ГРИ
І. Вступна частина.
Клас ділимо на 2 команди, які завчасно підготували назву, девіз, емблему своєї команди.
ІІ. Основна частина.
I. Привітання команд.
II. Конкурси.
(за правильну відповідь по 1 балу)
По горизонталі. 6. Давньогрецький математик, який створив твір з математики під назвою «Начала». 9. АВ — похила, АН— перпендикуляр до деякої прямої. Як називають відрізок ВН. 12. Фігура, яка складається з трьох точок, що не лежать на одній прямій, і трьох відрізків, які попарно сполучають ці точки. 14. Відношення протилежного катета до прилеглого у прямокутному трикутнику. 15. Паралелограм, у якого всі сторони рівні. 16. Відношення протилежного катета до гіпотенузи у прямокутному трикутнику. 18. Твердження, яке доводиться. 20. Гіпотенуза прямокутного трикутника для кола, описаного навколо нього. 22. Твердження, яке не доводиться. 23. Фігура, яка складається з точки і двох різних променів, що виходять з цієї точки. 24. Фігура, яка складається з усіх точок площини, рівновіддалених від даної точки. 25. Неозначуване поняття геометрії.
26. Трикутник зі сторонами 3, 4, 5. 27. Перпендикуляр, опушений з вершини трикутника на протилежну сторону.
По вертикалі. 1.Точка А у трикутнику ABC. 2. Промінь, який виходить з вершини куга, проходить між його сторонами та ділить кут навпіл. 3. Як називають формули виду sin(90° - а ) = cos а тощо? 4. Сторона прямокутного трикутника, яка лежить напроти прямого кута. 5. Медіана прямокутного трикутника, яка виходить з вершини прямого кута, для описаного навколо цього трикутника кола. 7. Давньогрецький учений, автор найвідомішої теореми й чемпіон олімпійських ігор з кулачного бою. 8. Відношення прилеглого катета до гіпотенузи у прямокутному трикутнику. 9. Розділ геометрії, в якому вивчаються властивості фігур на площині. 10. Відрізок прямої, перпендикулярної до даної прямої, який має одним зі своїх кінців точку перетину прямих. 11. Точка перетину перпендикуляра й прямої, до якої він проведений. 13. Сторона, прилегла до прямого кута прямокутного трикутника. 17. Одиниця вимірювання кутів. 19. Відрізок, що сполучає вершину трикутника з серединою протилежної сторони. 21. Відрізок АВ, не. перпендикулярний до прямої а, де точка А не лежить на прямій а, а точка 5 лежить на ній.
Відповіді
По горизонталі. 6. Евклід. 9. Проекція. 12. Трикутник.
14. Тангенс. 15. Ромб.
По вертикалі. 1. Вершина. 2. Бісектриса. 3. Зведення. 4 Гіпотенуза. 5. Радіус. 7. Піфагор. 8. Косинус. 9. Планіметрія. 10. Перпендикуляр. 11. Основа. 13. Катет.
Задача 1.
Жук повзає по клітчастій площині (сторона клітинки рівна 1 см). Він виповз із точки О, проповз 1 см вверх, потім вправо 2 см, потім знову повернув направо і проповз 3 см, потім – 4 см, і т. д. Скільки раз він був на відстані 2 см від точки О?
Відповідь: 4.
Задача 2 («Роздоріжжя»)
В місті «Істина» всі говорять тільки правду, а в місті «Хиба» - завжди брешуть. Яке запитання треба поставити мешканцю одного з цих міст на роздоріжжі, щоб напевно визначити правильну дорогу в місто «Істина»?
Відповідь: один із варіантів запитання може бути таким: «Чи правда, що будь-який мешканець міста, в якому ти не живеш, якщо йому поставити запитання про те, чи веде дорога направо до міста «Істина», дає негативну відповідь?».
Задача 3 («Три товариші»)
Три товариші Ігор, Павло й Олег закінчили класи різного профілю та вирушили вступати до ВНЗ у різні міста України: Донецьк, Київ і Харків. У Донецьку не вдалося вступити до університету випускнику класу математичного профілю. Випускник класу хімічного профілю вступив до Харківського вишу. Олег під час співбесіди підтвердив свої ґрунтовні знання з правознавства, які він отримав у класі відповідного профілю і вступив на юридичний факультет. Павло відмовився від пропозиції батьків навчатися у Харкові. У якому профілі навчався кожен із друзів і в якому місті продовжив своє навчання?
Відповідь:
|
Ігор |
Павло |
Олег |
Донецьк |
- |
- |
+ |
Київ |
- |
+ |
- |
Харків |
+ |
- |
- |
Задача 4 («Розбите вікно»)
Сергій, Михайло, Юрій та Іван грали на перерві у м’яча й розбили вікно. На питання вчителя про те, хто розбив вікно вони дали відповіді:
Михайло: «Вікно розбив Іван або Юрій».
Іван: «Я вікно не розбивав».
Сергій: «Це зробив Юрій».
Юрій: «Ні. Сергію ти помиляєшся».
Хто розбив вікно, якщо вчитель точно знає, що троє із цих «футболістів» точно говорять правду, а четвертий – ні?
Відповідь: Юрій Сказав неправду й він же розбив вікно.
Задача 5 («Слідчий експеримент»)
Слідчий допитав трьох підозрюваних А, В і С. На допиті А сказав, що покази В – неправдиві, В сказав, що покази С – неправдиві. Нарешті, С сказав, що і А, і В обманюють. Чи може слідчий на основі результатів допиту зробити висновок, хто із підозрюваних говорить правду?
Відповідь: правду говорить В, а А і С Обманюють.
Задача 6.
Три дівчинки Рая, Майя і Галя, які займаються одним із видів спорту: тенісом, плаванням або волейболом вирушили на відпочинок. У перший же день Галя і волейболістка ходили милуватися краєвидами. Майя старша за тенісистку, а волейболістка – ровесниця однієї з дівчаток. Яким видом спорту займається кожна із дівчат?
Відповідь:
|
Рая |
Майя |
Галя |
Теніс |
- |
- |
+ |
Плавання |
- |
+ |
- |
волейбол |
+ |
- |
- |
3. «Капітан»
Грають капітани команд. Правильна відповідь на кожне запитання оцінюється 1 балом.
Запитання для капітана І команди
Запитання для капітана ІІ команди
III. Заключна частина (Підбиття підсумків гри. Нагородження грамотами команд).