Міжпредметна інтеграція на уроках мистецтва
учитель інтегрованого курсу “Мистецтво”
Кайданюк Г.А
Одним з найважливіших завдань сучасних уроків мистецтва є впровадження інтеграції з різними предметами та формування цілісної системи з якісно новими підходами до створення інтегрованого уроку. Це зумовлено тим, що саме інтеграція допомагає учням розуміти світ цілісно, мати уявлення про особливості створення творів мистецтва та його місце серед інших галузей науки та культури.
Пригадайте індійську притчу про сліпих. Одного разу до них прийшов слон і кожен хотів з’ясувати, який він. Один сліпий доторкнувся до ноги, та сказав, що слон – це колона, другий доторкнувся до хобота і вирішив, що слон - це велика гілка дерева, третій помацав вуха та відповів, що слон – це велике опахало… І тільки мудра людина пояснила сліпцям, що причина полягає в тому, що кожен з них торкався різних частин тіла. Насправді, слон мав все те, про що вони говорили.
Традиційні шкільні уроки мають елементи, дещо схожі з цією притчею. На одному уроці учні вивчають хобот, на іншому – хвіст, на третьому вуха слона, а загальної картини не бачать.
В умовах сучасності, коли інформація постійно оновлюється, зростає обсяг, який необхідно опанувати учням за певний проміжок часу, виникає необхідність шукати шляхи, які допоможуть полегшити процес її засвоєння та навчити дітей бачити світ цілісно.
Найбільш ефективним шляхом для досягнення даної мети вважається інтегроване навчання.
Американський педагог Дж.Гіббоне висловлював думку, що інтегрувати – це поєднувати частини систем таким чином, щоб результат об’єднання в сумі перевершував їхнє значення до взаємодії.
Інтеграція - це глибоке взаємопроникнення, злиття, наскільки це можливо, в одному навчальному матеріалі узагальнених знань з різних видів мистецтва та інших галузей. Інтеграція у контексті уроків художньо-естетичного циклу – це гармонійна взаємодія різних видів мистецтв,скерована на заохочення учнів до пізнання світової мистецької спадщини, розуміння зв’язків мистецтва з життям та прагнення створювати власні творчі продукти.
Предмет «Мистецтво» має дві головні змістовні лінії: образотворче та музичне мистецтво, та додаткові: театральне, хореографічне, кіномистецтво. Це дозволяє інтегрувати знання та вміння з різних галузей мистецтва на уроці. Однак не треба забувати, що так само можна інтегрувати в мистецтво літературу, історію, математику, географію. Це суттєво розширить світогляд учнів. Характеризуючи твори з різних боків, ми формуємо емоційний інтелект учнів.
Інтеграція предметів естетичного циклу - якісно новий рівень роботи з дітьми, що дозволяє впритул підійти до вирішення проблеми роз'єднаності предметів, методичних підходів у викладанні мистецтва.