Стаття "Мотивація у процесі навчання, шляхи мотивації до навчання"

Про матеріал

У організації сучасного процесу великій ролі грає мотивація студентів. Мотивація студентів є одним із найскладніших педагогічних проблем справжнього.Мотивационними процесами щодо навчання студентів можна й потрібно управляти: створити умови у розвиток внутрішніх мотивів, стимулювати студентів.

Перегляд файлу

Мотивація у процесі навчання, шляхи мотивації до навчання

 

Виконала:

викладач Ужва О.О.
 

Запровадження

 

 У організації сучасного процесу великій ролі грає мотивація студентів. Мотивація студентів є одним із найскладніших педагогічних проблем справжнього.Мотивационними процесами щодо навчання студентів можна й потрібно управляти: створити умови у розвиток внутрішніх мотивів, стимулювати студентів.

 Під час величезний обсяг інформації наданих джерелом як медіа, інтернет, соціальні мережі, є дуже складним мотивувати студента до навчання, систематичної роботі, мотивації шукати нове інформації та змогли ефективно використати в процесі навчання дітей і життя. Як треба мотивувати студента, що його навчання принесло бажані ефекти й користь як йому чи суспільству? Це запитання в психологів, педагогів та суспільства.

 Час об'єктивно вимагає зміни ролі й місця викладача в процесі. Студент може бути дійовою особою, а викладач - його партнером у навчанні й розвитку. Навчально-виховний процес має базуватися напсихолого-педагогическом проектуванні розвитку кожного студента, утворенні мотивації, насубъектно-субъектних відносинах учасників навчання.


 

1.  Мотив, мотивація

 Ще Сократ розробив свій процес мотивації, а Аристотель виділив чотири відмінні види причин, які спонукають людини до дії. Частина сучасних учених визнають мотивацію як внутрішнє полі мотивів. Кажуть про мотивації треба визначити поняття мотиву. Мотив це "внутрішня спонукання особистості до того що чи виду активності (діяльність, спілкування, поведінка), що з задоволенням певноїпотребности.[1] Як мотивів можуть виступати як потреби, отже ідеали, інтереси особистості, переконання, соціальне встановлення і цінності, що їх потреби стоять.

 Мотивація - це процеси, що визначають рух до поставленої мети, це фактори, що впливають активність чи пасивність поведінки. Головним ланкою мотивації є спонукання –поведенческое прояв задоволення свої потреби.

 Позитивнахолистическо – динамічна теорія мотивації американського психолога А. Маслова виділяє п'ять базових потреб:

  • Физиологические потреби – вони пов'язані із задоволенням потреби у їжі, воді, сексуальних потреб …
  • Потреба безпеки – потреба безпеки, стабільності,зашите, структурі та порядку,
  • Потреба належності і любові – вона включать у собі прагнення спілкуванню, приналежність до соціальної групи
  • Потреба визнання - воно охоплює у собі прагненнясвязаннее з визначенням досягнення – досягнення поваги інших і самоповаги
  • Потреба самоактуалізації – прагненнясамовоплощению людини, в актуалізації його потенції

 Пізніше за запропонованоїпятистадияльной моделлю потреб, Маслоу ще потреби: потреба у пізнанні і розумінні і естетичні потреби. Потреба пізнанні і розумінні є когнітивної потреб людини. Вона пов'язані з потреб у істині, потягом до непізнаному,необъясненому. Ця потреба дуже пов'язані з мотивацією навчання. Естетичні потреби відрізняються на большей диффузностью і невизначеністю. Вони тісно переплетені і зконативними і з когнітивними потребами.

 Мотиви можливохарактеризировать як кількісно (за принципом сильний – слабкий), а й якісно. У цьому плані виділяються зазвичай внутрішні і його зовнішні мотиви. У цьому можливо говорити про ставлення мотиву до змісту діяльності. Приклад: Можемо виділити пізнавальну потреба саму собою – потреба вчення. Тоді говоримо внутрішню мотивації. Якщо із навчанням пов'язана потреба збільшення соціальноїпрестижи, зарплати, потім кажи про зовнішніх мотиви.

 З іншого боку, самі зовнішні мотиви може бути позитивними (мотиви успіху, досягнення) і негативними (мотиви уникнення, захисту). Вочевидь, що зовнішні позитивні мотиви ефективніші, ніж зовнішні негативні мотиви, навіть за силою вони рівні. Зовнішні позитивні мотиви впливають ефективно на успішність навчальної діяльності.

 

2.  Мотивація до навчання

 

 Мотивація – під назвою процесу спонукання учнів до продуктивної пізнавальної діяльності, активному освоєння змісту навчання. З огляду на педагога, йдеться про мотивації навчання. З позиціїобучаемого йдеться про мотивації вчення. Мотивація як спонукання, викликають активність особи і що б її напрям, особливо необхідна у процесі навчання. Розглядаючи мотивацію навчальної діяльності, слід наголосити, що правове поняття мотив був із поняттям мету і потреба. У особистості людини вони взаємодіють й одержали назва мотиваційна сфера. Термін мотиваційна сфера включає у собі всі види спонукань: потреби, інтереси, мети, стимули, мотиви, схильності, установки.

 Мотивація навчання - загальна назва для процесів, методів, коштів спонукання учнів до продуктивної пізнавальної діяльності, до активної освоєння змісту освіти. Кажучи образно, образи мотивації тримають у себе спільно викладачі (мотивація навчання, їхнє ставлення до професійним обов'язків) і студенти (мотивація вчення, внутрішня,автомотивация).[2]

 Навчальна мотивація окреслюється приватний вид мотивації, включений у певну діяльність, - у разі діяльність вчення, навчальнудеятельность.[3] Як людина інший вигляд, навчальна мотивація визначається поруч специфічних чинників. По-перше, вона визначається самої освітньої системою, освітнім установою; по-друге, - організацією процесу творення; по-третє, -субъектними особливостями студента; по-четверте, - суб'єктивними особливостями педагога і системи його відносин і до учневі, до діла; по-п'яте, - специфікою навчального предмета. Навчальна діяльність учнівпобуждается ієрархією мотивів, у якій домінуючими можуть бути або внутрішні мотиви, пов'язані із вмістом цій діяльності й його виконанням, або широкі соціальні мотиви, пов'язані з потребою студента зайняти певну позицію у системі суспільних відносин. У цьому із віком відбувається розвиток співвідношення взаємодіючих потреб і мотивів, зміна провідних домінуючих потреб й своєрідною їхиерархизации. Мотивація вчення складається з низки постійно змінюються і йдуть на нові відносини друг з одним спонукань (потреби сенс вчення учнів, його мотиви, мети, емоції, інтереси). [4]

 Становлення мотивації не просте зростання позитивного чи збільшення негативного ставлення до учня, а що стоїть його ускладнення структури мотиваційної сфери, входять до неї спонукань, поява нових, більш зрілих, іноді суперечливих відносин з-поміж них". Відповідно, під час аналізу мотивації стоїть складне завдання визначення як домінуючого побудника (мотиву), а й обліку всієї структури мотиваційної сфери людини.Мотивационная сфера чи мотивація у сенсі слова з цим погляду тлумачать як стрижень особистості, якого «стягуються» такі її властивості, як спрямованість, цінні орієнтації, установки, соціальні очікування, претензії, емоції, вольові якості та інші соціально-психологічні характеристики. «Поняття в людини… включає у собі всі види спонукань: мотиви, потреби, інтереси, прагнення, мети, потягу, мотиваційні установки чи диспозиції, ідеали й т.д.

 Мотивація основне засіб, яке дасть змогу підвищити рівень зацікавленості студентів до навчального процесу, дозволить підвищити їх особистий науковий, творчий потенціал. Недостатньо вмотивований студент нічого очікувати сприяти ні з розвитку знанні, ні з розвитку науки самої. Навчальний процес належать до складним видам діяльності, тому мотивів на навчання дуже багато, і можуть як виявлятися окремо у кожній людині, а й зливатись у об'єднані, формуючи складні мотиваційні системи.


Структура мотивації навчання

 Мотивації студентів довгий час не приділяли уваги. Насправді в 21. століття - це одне з найбільш ефективних способів поліпшити процес навчання дітей і результати тривалого семінарів, лекції і сесій. Мотиви і мотивація є двигуном процесу навчання дітей і засвоєння інформації та матеріалу. Саме мотивація основне засіб, яке дасть змогу підвищити рівень зацікавленості студентів до навчального процесу, дозволить підвищити їх особистий науковий, творчий потенціал.

 Кажуть мотиви на навчання, можливо класифікувати мотиви за спрямованістю та змісту:

  • соціальні – (борг,ответсвенность, розуміння значимості навчання для суспільства);
  • пізнавальні – (прагнення більше знати, стати ерудованим);
  • професійно – ціннісні (розширення можливостей влаштуватися на перспективна та цікаву роботу);
  • естетичні (від навчання виходить задоволення, розкриваються свої приховані спроможністю і таланти);
  • комунікативні (можливість розширення своєї колу спілкування через підвищення своєї інтелектуальної рівня життя та нових знайомств),
  • статусно – позиційні (прагнення через вчення чи громадської діяльності стверджується у суспільстві);
  • традиційно – історичні (встановлені стереотипи, що виникли у суспільстві та зміцнилися з часом);
  • утилітарно –познательние (прагнення засвоїти окремий цікавий для предмет навчитися самоосвіти);
  • неусвідомлені мотиви (грунтується на повному нерозумінні сенсу одержуваної інформації та повної відсутності інтересу допознательному процесу).

 Ці мотиви можуть зливатися створюючи загальну мотивацію на навчання.

 Первинне уявлення про переважання і дію тих чи інших мотивів вчення дає ставленняобучаемого до вченню. Вирізняють кілька сходиноквключенностиобучаемого у процес вчення:

 Негативне ставлення до навчання можливо характеризувати бідністю і вузькістю мотивів. Тут можна досліджувати слабку зацікавленість у успіхи, націленість оцінку, невміння визначати цілі, долати труднощі, ніж вчитися, негативне ставлення до освітнім закладам, до викладачам.

 Нейтральний (байдуже) ставлення до навчання: характеристики самі, мається на увазі наявність здібностей і можливостей за зміни орієнтації досягти позитивних результатів. Можливо говорити про здатний, але ліниво м учням.

 Позитивне ставлення до вченню: поступове наростання мотивації від нестійкою до глибоко усвідомленої, тож особливо дієвою; найвищого рівня характеризується сталістю мотивів, їх ієрархією, умінням ставити перспективні мети, передбачити наслідки своєї навчальної роботи і поведінки, долати перешкоди по дорозі досягнення цієї мети. У навчальної діяльності спостерігається пошук нестандартних способів вирішення навчальних завдань, гнучкість і мобільність способів дій, перехід до творчої діяльності, збільшення частки самоосвіти (І.П.Подласий, 2000). Ставлення студента до вченню викладача характеризує активність (вчення, освоєння забезпечення і ін.), що визначає ступінь (інтенсивність, міцність) "дотику"обучаемого з предметом своєї діяльності.

 

Інтерес - одне із мотивів навчання

 

 Інтерес - одне із постійних і сильнодіючих мотивів діяльності. Інтерес є реальною причиною дій, відчутна людиною як особливо важлива причина. Пізнавальний інтерес проявляється у емоційному відношенніобучаемого об'єкта пізнання. Формування інтересу грунтується на 3-х педагогічних законах Виготського:

  1. Прежде ніж ти хочеш закликати учня до якоїсь діяльності,заинтересуй його нею, подбай у тому, аби виявити, що готовий до цієї бурхливої діяльності, що він напружені всі сили, необхідних неї, І що учень діятиме сам, викладачеві ж таки залишається лише керувати і давати його» [5]
  2. «Питання у цьому, наскільки інтерес спрямований лінією самого досліджуваного предмета, а чи не пов'язані з стороннім йому впливом нагород, покарань, страху, бажання потрафити тощо. Отже, закон у тому, щоб викликати інтерес, але аби зацікавлення був, як має спрямований» [6]
  3. «Третій, і другий, висновок використання інтересу наказує побудувати всю педагогічну систему в безпосередній наближеності до життя, вчити учнів з того що їх цікавить, розпочинати з те, що їм відоме і природно збуджує їх інтерес».[7]

 

3.  Шляхи збереження та підвищення мотивації студентів

 

 Одне з найбільш частовстречаемих перешкод процесу навчання полягає у втрати студентом мотивації продовження навчання. Втрата мотивації може бути серйозне ускладнення, оскільки студентові у разі дуже важко зосередитися на виконанні завдань. Набагато складніше стає готуватися виконання таки тестових завдань, здатися іспитів завершення проектів. Саме мотивація провокує людини долати у процесі навчання різні труднощі, почуття нудьги чи втоми. Без мотивації сама завдання навчання утрачає будь-який сенс. Однак тих, хто побоюється можливої втрати мотивації, можна легко заспокоїти. Бажання і можливість вчитися може бутистимулировани штучними прийомами.

 

Методи стимулювання мотивації можливо включити:

 Поставити передучащего точну мета, що працювати за їхніми досягненням. Дуже корисним є зосередитися на невеликі завдання, які можна виконати легко. Розвивати мотиви досягнення цієї мети надзвичайно важливо. Тому обов'язковим є організація такого процесу, де ставиться завдання, яку потрібно досягти. Тобто кожному занятті щодо теми або іншого рішення проблеми мусить бути націленість на результат, що дозволяє студентам переживати успіх у діяльності.

 Мотивировать студентів до активності інших місцях руху інформацією (інтернет-форумах, присвячених курсу, он-лайн курсів).

 Надати студентам можливість вільно спілкуватися між собою шляхом альтернативних форм як конференції, відвідин музей, професійних установі, компанії, працювати у яких студенти влаштовуються

 Симулированние ситуації у реальному житті при процесі навчання.

 Створення сприятливого психологічного клімату у розвиток особистості.

 Між шляху підвищення мотивації пропоную також включити:

  • запровадження системи рейтингової оцінки студентів
  • запровадження системи публікації успіхів у студентів і нагороди право їх чудові успіхи й прагнення
  • розширення можливості самореалізації студентів
  • можливість запровадити індивідуальну систему навчання студентів

 Час також об'єктивно вимагає зміни ролі й місця викладача в процесі чи процесі навчання. Студент може бути дійовою особою, а викладач - його партнером у навчанні й розвитку. Навчально-виховний процес має базуватися напсихолого-педагогическом проектуванні розвитку кожного студента, насубъектно-субъектних відносинах учасників навчання. Максимальна орієнтація формування самодостатньою особистості необхідна длякомпетентностного навчально-виховного процесу. І тому у минулому потрібно залишити авторитарну педагогіку,субъект-объектний тип відносин між студентом і викладачем.

 На підвищення мотивації студента до навчання потрібно усвідомлювати, нові навчальні програми побудовано за принципами навчання й базуються що на деяких цілком нових засадах навчання, серед яких:

  • Принцип особистісного центризму у значенні уваги до конкретного студенти з його сутнісними характеристиками;
  • Принцип взаємозв'язку навчання, виховання та розвитку;
  • Коммуникативно-деятельностний принцип;
  • Социокультурний принцип;
  • Принципполифункциональности освіти;
  • Принцип практичної спрямованості навчання;
  • Компетентностний принцип спрямованості освіти.


 

ЗАКЛЮЧЕННЯ

 Нині перед викладачами вузів поставлено завдання зі створення таких умов, у яких студенти за стислі терміни могли засвоювати максимально можливу кількість знань разом із набуттям навичок їхньої творчої застосування практично.

 Саме мотивація основне засіб, яке дасть змогу підвищити рівень зацікавленості студентів до навчального процесу, дозволить підвищити їх особистий науковий, творчий потенціал. Як мотивувати студентів до навчання – це важливе і основне питання як педагогів. Мотиви до навчання можуть бути різні - саме соціальні, пізнавальні; професійно – ціннісні, естетичні, комунікативні,статусно – позиційні, традиційно – історичні, утилітарно –познательние, неусвідомлені.

 У 21 столітті, коли доступом до інформації вже є не складним питанням, постає інше запитання –як мотивувати учнів до постійному вивченню матеріалів і ефективному вибору і засвоєнні корисних знанні. Особливу роль у разі виникнення мотивації грає інтерес і порушення інтересу до улюбленої галузі дослідження, навчання. Відповідальність за мотивацію студентів до навчання і її підвищенню належить як викладачам та його сім'ї. Ступінь мотивації студентів до навчання та його прагнення – це дзеркало суспільства. Адже саме молода інтелігенція є основним потенціалом, основою сталого розвитку економік країн, основний двигуном у цьому непевному світі.

 


 

Список літератури

 

  1. БожовичЛ.И. Вивчення мотивації поведінки дітей і підлітків / Під ред.Л.И.Божович іЛ.В.Благонадежной. М., 1972.
  2. БожовичЛ.И. Вивчення мотивації поведінки дітей і підлітків / Під ред.Л.И.Божович іЛ.В.Благонадежной. – М., 1972.
  3. Каменська О.Н. Основи психології, Ростовн/Д, Фенікс, 2003, 155 з.
  4. Лавриненко У. М. Психологія та етика ділового спілкування, Москва, 2005, 215 з.
  5. Асєєв В. Г. Мотивація поведінки й формування особистості. – М., 1976.
  6. Маркова О.К. Формування інтересу до вченню у учнів. , 2000, 175 з.
  7. МартоваТ.В. Етика ділових відносин, Фенікс, 2009, 252 з.
  8. Мелия М. Бізнес — це психологія,Евробукс, 2009, 352 з.
  9. Столяренка Л. Д. Психологія ділового спілкування, і управління, Ростов на Дону, 2009, 222 з.
  10. М. У.Бордовская, А. А.Реан. Педагогіка, 2000. – 304 з.
  11. Хекхаузен Х. Мотивація і діяльність. Т. 1: Пер. з ньому. - М., 1986. - 392 з.
  12. Харламов І.Ф. Педагогіка. – М., 1974
  13. student.mirvmeste.com/news/kak-motivirovat-studenta.html
  14. rae/monographs/77-2804
  15. psychological/
  16. rupravlenie/wp-content/uploads/2009/10/3_Lifshits_Students-motivation.pdf
  17. unco.edu

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шилов Михаил
    Це за межами добра і зла. Очевидний переклад з російської мови, але ж Гугл транслейт робить це краще ("приватний вид мотивації" - реверсивний переклад, без сумніву "частный случай" - Гугл дає переклад "окремий"). До того ж вихідний тест, який вклали в перекладач, був поганої якості, багато пробілів відсутні, через що переклад деінде повністю спотворено. Своїм студентам я б сказав в такому випадку, що слід хоча б вичитувати текст перед тим, як викласти його, але ж тут автором стоїть викладач...
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
docx
Додав(-ла)
Ужва Олена
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
4200
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку