Стаття на тему : Дослідження на уроках географії як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів
Л.В. Вітяк
Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №19
м. Тернопіль, вул. Братів Бойчуків 2
school_19@ukr.net
Анотація.
У статті розглядається роль досліджень на уроках географії як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів. З'ясовано сутність географічних досліджень на уроках географії. Актуальність дослідження визначається тим, що сучасних дітей називають «цифровим поколінням», тому для вивчення всіх дисциплін у школі до них потрібен особливий підхід. Завдання школи полягає не тільки в необхідності дати учням певну суму знань, а й у тому, щоб навчити їх здобувати ці знання самостійно. Щоб розв’язати це завдання, потрібно максимально залучати учнів до роботи, навчити дітей самостійно мислити, творчо застосовувати набуті знання на практиці. Вчитель повинен мотивувати, активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів та максимально розкривати їхні сильні сторони.
..
Ключові слова: географія, навчально- дослідницька робота, географічні дослідження, пізнавальна діяльність, урок
Важливою проблемою сьогодні є активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів та питання урізноманітнення освітнього процесу. Сучасні учні мають доступ до різноманітних джерел інформації, але часто наявність саме готової інформації спричиняє пасивність учнів Зникає їх прагнення до творчої роботи, пошуку, пізнання. Для того, щоб учні вчилися із задоволенням і користю потрібно оптимально наблизити процес навчання до процесу пізнання. Однією з найоптимальніших форм організації навчальної діяльності у вивченні географії є дослідницька діяльність учнів. Під час неї учень самостійно досліджує та пізнає певні процеси та явища,робить висновки та узагальнення. Це допомагає значно активізувати його пізнавальну діяльність
Сучасна освіта спрямована на формування в учнів здатності самостійно здобувати знання, аналізувати інформацію та застосовувати її на практиці. У цьому контексті дослідницька діяльність є важливим засобом розвитку пізнавальної активності школярів, особливо на уроках географії.
Переваги дослідницької діяльності у навчанні географії
1. Формування навичок критичного мислення
Під час досліджень учні навчаються аналізувати явища та процеси, знаходити причиново-наслідкові зв’язки, формулювати висновки. Це дозволяє їм глибше розуміти географічні закономірності та їх вплив на життя людини.
2. Розвиток пізнавальної мотивації
Дослідницькі завдання, пов’язані з реальними життєвими ситуаціями, викликають інтерес до навчального матеріалу. Наприклад, аналіз зміни клімату чи вивчення природних ресурсів рідного краю спонукає учнів до активного залучення у процес навчання.
3. Формування практичних навичок
Географія як наука має прикладний характер, тому під час досліджень учні можуть опановувати навички роботи з картами, використання геоінформаційних систем (ГІС), проведення спостережень та польових досліджень.
4. Інтеграція знань
Географічні дослідження потребують знань з інших дисциплін, таких як біологія, історія, економіка, що сприяє формуванню міждисциплінарного підходу до навчання.
Види дослідницьких завдань на уроках географії
1. Аналіз картографічних матеріалів
Учні можуть досліджувати кліматичні, топографічні або тематичні карти, щоб визначати особливості регіонів, вивчати природні зони або шукати закономірності розподілу ресурсів.
2. Проектна діяльність
Проекти на теми, такі як «Аналіз екологічного стану місцевої річки» або «Вивчення демографічної ситуації рідного регіону», дозволяють учням працювати в групах, досліджувати та презентувати свої висновки.
3. Експериментальні дослідження
Наприклад, учні можуть створити модель погодних явищ, досліджувати водопроникність ґрунту або проводити мікрокліматичні спостереження.
4. Використання цифрових технологій
Робота з геоінформаційними системами, аналіз супутникових знімків чи використання інтерактивних платформ для прогнозування змін у довкіллі сприяють підвищенню інтересу до географії.
Методи впровадження дослідницької діяльності
1. Проблемне навчання
Вчитель ставить перед учнями проблему, яка потребує вирішення. Наприклад, «Як зміна клімату вплине на сільське господарство нашого регіону?»
2. Групова робота
Робота в малих групах сприяє обміну думками, розвитку комунікаційних навичок та більш глибокому розумінню теми.
3. Самостійна робота
Учням можна запропонувати провести дослідження у вільний час, наприклад, вивчити природні об’єкти поблизу дому або проаналізувати статистичні дані.
Результати дослідницького підходу
Використання досліджень на уроках географії дозволяє:
• активізувати пізнавальну діяльність учнів, зробити навчання більш цікавим та практично спрямованим;
• формувати ключові компетентності, такі як інформаційно-аналітична, цифрова та соціальна;
• розвивати екологічну свідомість, розуміння глобальних проблем людства та їхніх локальних проявів.
Дослідницька діяльність на уроках географії – це потужний інструмент, який допомагає не лише опановувати навчальний матеріал, але й формувати особистість учня як активного, свідомого і відповідального громадянина. Завдяки інтеграції дослідницьких методів у навчальний процес географія стає не лише наукою про Землю, а й джерелом натхнення для учнів у пізнанні світу.
Висновки та перспективи подальших досліджень.
Головною метою сучасної географічної освіти є всебічний розвиток особистості школяра з урахуванням його природних задатків, здібностей, інтересів та потреб. Цьому сприяє формування в учнів навичок самостійних досліджень, особливо, практичних робіт, дослідницьких проектів, навчальних екскурсій. Вони дозволяють закріпити теоретичний матеріал уроку, розвивають логічне мислення, просторову уяву, ерудицію, здатність учнів аналізувати, оцінювати природні явища та об’єкти.
Практика свідчить, що географічні дослідження у навчанні дають можливість використовувати індивідуальний підхід до учнів, створюють сприятливі умови для їх творчої діяльності. Дослідження можна використовувати у всіх курсах шкільної географії. У класі доцільно проводити практичні роботи, окремі види проектних робіт. Дослідження варто проводити також поза програмним матеріалом. Організація екскурсій на найближчі природні об’єкти, місцеві підприємства є надзвичайно важливою з точки зору географічних досліджень на місцевості.
Отже, творче та вдумливе застосування досліджень при вивченні географії дає практичні результати: учні усвідомлено засвоюють навчальний матеріал, на практиці мають можливість спостерігати та досліджувати складні процеси в географічній оболонці планети.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Андрєєва, Т. В. (2021). Методи активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках географії. Журнал сучасної освіти, 3(45), 78-84.
2. Біляєва, Л. М. (2019). Дослідницький підхід у викладанні географії: теорія та практика. Харків: Освітній центр.
3. Бойко, Н. М. (2020). Інтерактивні методи навчання у викладанні географії. Методичні рекомендації для вчителів. Київ: Освіта України.
4. Ващенко, О. С. (2020). Проектна діяльність як засіб формування ключових компетентностей на уроках географії. Географія та економіка в рідній школі, 6, 10-14.
5. Грицай, О. М. (2018). Використання ГІС-технологій у шкільній географії. Освітні інновації, 4(12), 67-72.
6. Давиденко, І. П. (2019). Дослідницька діяльність у шкільному курсі географії: методичні аспекти. Педагогіка і сучасність, 2(30), 42-48.
7. Карпенко, В. В. (2022). Розвиток пізнавальної мотивації учнів через дослідницькі методи на уроках географії. Науково-методичний вісник, 5(27), 35-39.
8. Сухомлинський, В. О. (1974). Серце віддаю дітям. Київ: Радянська школа.
9. Топольник, М. В. (2021). Екологічна освіта та виховання в шкільному курсі географії. Екологія і сучасність, 3, 25-31.
10. Федоренко, Г. В. (2020). Інтеграція STEM-освіти у викладанні географії. Географія у школі, 4(62), 15-20.