Стаття на тему: "Критерії оцінювання учнів 1-4 класів щодо форм роботи на уроці англійської мови під час дистанційного навчання НУШ"

Про матеріал
Стаття на тему: "Критерії оцінювання учнів 1-4 класів щодо форм роботи на уроці англійської мови під час дистанційного навчання НУШ".
Перегляд файлу

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ  1-4 КЛАСІВ ЩОДО ФОРМ РОБОТИ НА УРОЦІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ.

 НУШ

 

Вивчення іноземних мов у 2022-2023 навчальному році відповідно до   Закону України ( наказ МОН від № 813 від 13.07.2021 «Про затвердження методичних рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти», Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 87 (у редакції постанови   КМУ від 4 липня 2019 року № 688), та з метою організації оцінювання результатів навчання учнів 1-4 закладів загальної середньої освіти).

 На заміну узагальненій бальній оцінці навчальних досягнень учнів  з англійської мови використовується вербальна оцінка ( 1-2 клас) (Додаток 1) та рівнева  оцінка  (3-4 клас) (Додаток 2).

 Вербальну і рівневу оцінку можна виражати як усно, так і письмово. Процес навчання та його результати характеризуються доброзичливими, лаконічними, чіткими, об’єктивними, конкретними оцінювальними судженнями. Рівень результату навчання визначається з урахуванням динаміки його досягнення та позначається буквами:

  • Початковий ( П)
  • Середній ( С)
  • Достатній (Д)
  • Високий (В )

Система формувального оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів НУШ:

  •              допомагає вчителю конкретизувати та надати необхідні інструменти для впровадження об’єктивного і справедливого формувального оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів;
  •              враховує:
  •              уміння (рецептивні, продуктивні інтеракційні),
  •              навички ( граматика та лексика),
  •              ключові компетенції іноземної мови, які визначені чинними програмами та стандартом НУШ (аудіювання сприймання на слух; зорове сприймання; усне та писемне продукування; усна, писемна та онлайн взаємодія).

Для виявлення рівня володіння кожним умінням розроблені відповідні критерії.

Мовленнєві уміння є основою для реалізації системи контролю над ходом і якістю засвоєння учнями змісту навчання іноземної мови.

Учні з самого початку навчання повинні знати, яких результатів їм потрібно досягти, і що від них очікують. У цьому полягає й певний стимул до підвищення якості власних знань і умінь.

 

Функціональна складова. Формувальне оцінювання відбувається впродовж навчального періоду та завершується наприкінці семестру або року підведенням підсумків. Ключові уміння та фокус оцінювання: 

  • аудіювання (сприймання на слух)  основна ідея, детальне сприйняття; 
  • читання — про себе, основна ідея, детальне сприйняття;
  • говоріння — усна взаємодія (діалог з однокласниками, відповіді на питання вчителя), монологічне мовлення (декілька речень про себе, короткі фрази на повсякденні теми);
  • письмо — письмова взаємодія (короткі повідомлення, речення). 

 Рівень, на який спрямоване оцінювання згідно чинних програм та міжнародних стандартів А2.

А2 – Breakthrough or beginner

Початковий рівень англійської мови.

Словниковий запас: < 1500 слів.

Учень на кінець 4 класу як правило, може,

  •              Говоріти повільно й обережно, щоб вони зрозуміли, але вимова може бути під впливом рідної мови мовця і часом бути нерозбірливим; мова може відзначатися частими паузами, переформулювання та фальстарти.
  •              Створювати переважно короткі висловлювання, з’єднуючи фрази з простими сполучними словами (наприклад, «і»);
  •              граматика та словниковий запас обмежені, і можуть виникати часті паузи під час пошуку слів.
  •              передати деяку обмежену інформацію про знайомі теми; допоміжні точки та/або деталі, як правило, відсутні, і
  •              основні ідеї можуть бути відсутніми, неясними або погано пов'язаними.

Види діяльності, які пропонуються до формувального оцінювання, враховують функціональну складову навчання англійської мови у реалізації мети початкової загальної середньої освіти та супроводжуються детальним описом та типами завдань, які допоможуть вчителеві побудувати поступову, чітку та ґрунтовну систему формувального навчання в молодшій школі. 

Система також враховує та сприяє розвитку життєвих умінь 21-го століття, таких як: креативне та критичне мислення, навчання впродовж життя, уміння співпрацювати, соціальна відповідальність. 

Орієнтовні параметри оцінювання навчально–пізнавальних досягнень учнів.

  • Аудіювання (Сприймання на слух): 
  • обсяг прослуханого запису — до 2 хв
  • орієнтовна кількість завдань — 3–4 
  • оптимальна кількість запитань в завданні — 5-6 
  • темп мовлення — повільний, чіткий 
  • формат — діалог, монолог
  • лексичне/граматичне наповнення — в межах тем, визначених чинними навчальними програмами
  • Читання: 
  • обсяг тексту — 100 – 150 слів 
  • орієнтовна кількість завдань — 3–4 
  • оптимальна кількість запитань в завданні — 5-6 
  • формат — короткі повідомлення, описи 
  • лексичне/граматичне наповнення — в межах тем, визначених чинними навчальними програмами
  • Говоріння: 

обсяг висловлювання — 5-6 фраз 

  • орієнтовна кількість завдань — 2–3
  • формат — діалогічне мовлення (запитання – відповідь), монологічне мовлення  (опис) 
  • використання лексики/граматики — в межах тем, визначених чинними навчальними програмами
  • Письмо: 
  •              обсяг висловлювання — 40–50 слів
  •              орієнтовна кількість завдань — 1–2
  •              формат — короткі письмові повідомлення, заповнення пропусків в тексті, комбіновані завдання на читання та письмо 

 

ФОРМИ РОБОТИ НА УРОЦІ З ВИКОРИСТАННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ.

Формувальне оцінювання здійснюється протягом всього навчального процесу за основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне (не поурочне), тематичне діагностичне, семестрове, річне оцінювання та підсумкова державна атестація.\

Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою групи.

Тематичне діагностичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінюванн. Під час виставлення тематичного балу результати перевірки робочих зошитів не враховуються.

Важливою ланкою в системі контролю є семестровий контроль, що проводиться періодично з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів семестру й підтвердження результатів поточних балів, отриманих учнями раніше. Семестровий контроль проводиться двічі на рік.

Семестровий контроль проводиться за всіма мовленнєвими уміннями. У журналі робиться, наприклад, такий запис:

1

2

3

4

Контроль

аудіювання

Контроль

говоріння

Контроль

читання

Контроль

письма

Звертаємо увагу, що «Контроль» не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування.

Оцінка за семестр ставиться на основі поточного оцінювання (тематичного) та оцінок контролю з мовленнєвих умінь. 

Підсумковий контроль - результат навчання за рік. Результати виконання тематичних діагностичних робіт, контролю аудіювання, контролю читання, контролю говоріння, контролю письма.

 Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються вчителем з урахуванням рівня навченості, що дозволяє реалізувати диференційований підхід до навчання.Пропонована система спрямована на конкретизацію результатів навчальних досягнень учнів, а, отже, може бути використана в якості семестрового оцінювання. Ключові уміння оцінюються за допомогою критеріїв, які відповідають вимогам типових навчальних програм. Кожен критерій оцінюється згідно рівня навчального досягнення. 

 

Особливості дистанційного оцінювання навчальної діяльності учнів

 

  •              використання опитувальників та їх адаптація;
  •              підготовка розгорнутих запитань на перевірку засвоєння матеріалу;
  •              забезпечення послідовності у чергуванні викладання матеріалу та інтерактивного опитування;
  •              додаткова увага до аспекту самооцінювання учнями власної навчальної діяльності;
  •              достатній час на відповіді учнів;
  •              анонімне опитування учнів (за потреби);
  •              використання оцінювання як інструменту кращого розуміння процесу учіння;
  •              заохочення конструктивної критики (що працює, що не працює) з боку учнів.


(Додаток 1)

ВЕРБАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ (1-2 КЛАСИ)

 

Вербальне оцінювання вчитель озвучує (усно або письмово) за допомогою суджень.

Наприклад:

Listening

Аудіювання

Треба попрацювати додатково над такими завданнями

Speaking

Говоріння

Потренуйся виконувати таке завдання

Writing

Письмо

Хід розв’язку правильний, спробуй знайти помилку

Reading

Читання

Треба попрацювати додатково над такими завданнями

Total

Загальна оцінка

Треба попрацювати додатково над такими завданнями

Є над чим працювати, я тобі допоможу

 

Якщо робота виконана бездоганно, доречними будуть такі фрази:

 

Оцінка В

Супер  

Дивовижно 

Молодець 

Бездоганно

Чудово 

Якщо у роботі є деякі незначні помилки, доречно використати наступні форми вербального оцінювання:

 

Оцінка Д

Ти робиш значні успіхи 

Це дуже втішно

Добре впоралась/впорався 

Продовжуй у тому ж дусі

Ти це зробила/зробив

У тебе дуже добре виходить

 

Якщо у роботі є певні помилки, доречними будуть такі фрази:

 

Оцінка С

Уважно перевір це завдання 

Уважніше, будь ласка

Відшукай помилку 

Перечитай, спробуй знайти помилку

 

 Оцінка П

 

Уважно перевір це завдання 

Уважніше, будь ласка

Треба ще раз повторити цю тему

Не все вдалося, наступного разу буде краще

Якщо ви бажаєте емоційно підтримати здобувача освіти,

скористайтесь такими формулюваннями:

 

Щодня тобі вдається усе краще В тебе є прогрес

Ти сьогодні багато працювала/працював Це дійсно щось неймовірне

Ти сьогодні гарно працюєш Тепер ти зрозуміла/зрозумів цей матеріал

(Додаток 2)

РІВНЕВЕ ОЦІНЮВАННЯ (3-4 КЛАСИ)

 

Рівні навчальних досягнень учнів 3-4 класів визначаються дескрипторами, які надають якісні та кількісні параметри для оцінювання кожного уміння відповідно до критеріїв навчальних досягнень учнів.  

Наприкінці семестру вчитель надає оцінку роботи учнів протягом семестру та в результаті виконання вправ відповідно до критеріїв та орієнтовних типів завдань. 

Вчителі матимуть можливість підібрати власні вправи або використати приклади завдань, які наведено в Додатку 1. Орієнтовні типи завдань є виключно рекомендованими, не є обов’язковими, та наведені для прикладу та більш конкретного опису формату оцінювання результатів навчання. 

Аудіювання (Сприймання на слух)

Критерій

Рівні

Дескриптори 

Розуміє прості діалоги на знайомі теми за допомогою візуальної опори. 

 

В - високий

Д-  достатній

С-  середній 

П початковий 

 

Високий (10–12 балів) — виконує всі або майже всі (90 – 100%) завдання на розуміння почутого правильно, розуміє усний текст майже повністю.

Середній (7–9 балів) — виконує більшість завдань (70 — 89%) правильно.

Достатній (4–6 балів) — виконує більше половини завдань правильно (50 — 69%). 

Початковий (1–3 бали) — виконує деякі завдання правильно (20 — 49%). 

 Орієнтовні типи завдань 

Діалог про опис малюнка — поєднай імена та об’єкти на картинці. 

Прослухай діалог та дай відповідь на запитання відмітивши відповідний малюнок. 

Розуміє прості усні описи людей та предметів

В - високий

Д-  достатній

С-  середній 

П початковий 

 

Високий (10–12 балів) — виконує всі або майже всі (90 – 100%) завдання на розуміння почутого правильно, розуміє усний текст майже повністю.

Середній (7–9 балів) — виконує більшість завдань (70 — 89%) правильно.

Достатній (4–6 балів) — виконує більше половини завдань правильно (50 — 69%). 

Початковий (1–3 бали) — виконує деякі завдання правильно (20 — 49%). 

Орієнтовні типи завдань

Послухай опис та поєднай слово і відповідний малюнок. 

Послухай опис та розмалюй об’єкти на малюнку.

Читання 

Критерій

Рівні

Дескриптори

Розуміє прості повідомлення та описи на повсякденні теми 

 

В - високий

Д-  достатній

С-  середній 

П початковий 

 

Високий (10–12 балів) — виконує всі або майже всі (90 – 100%) завдання на розуміння прочитаного правильно, розуміє письмовий текст майже повністю.

Середній (7–9 балів) — виконує більшість завдань (70 — 89%) правильно.

Достатній (4–6 балів) — виконує більше половини завдань правильно (50 — 69%). 

Початковий (1–3 бали) — виконує деякі завдання правильно (20 — 49%). 

Орієнтовні типи завдань

Прочитай опис і напиши слово. 

Прочитай речення/запитання і обери відповідь. 

Розуміє короткі описові тексти, які підкріплені візуальною опорою 

В - високий

Д-  достатній

С-  середній 

П початковий 

 

Високий (10–12 балів) — виконує всі або майже всі (90 – 100%) завдання на розуміння прочитаного правильно, розуміє письмовий текст майже повністю.

Середній (7–9 балів) — виконує більшість завдань (70 — 89%) правильно.

Достатній (4–6 балів) — виконує більше половини завдань правильно (50 — 69%). 

Початковий (1–3 бали) — виконує деякі завдання правильно (20 — 49%). 

Орієнтовні типи завдань

Прочитай історію і обери найкращий заголовок. 

Прочитай історію, обери слово і доповни пропуски в тексті. 

Говоріння 

Критерій

Рівні

Дескриптори

Відповідає на питання про себе та повсякденні теми використовуючи прості фрази та короткі речення 

В - високий

Д-  достатній

С-  середній 

П початковий 

 

Високий (10–12 балів) — відповідає на всі питання, здебільшого використовуючи лексику та граматику правильно, будує речення, поєднує фрази за допомогою простих з’єднувальних слів. 

Середній (7–9 балів) — відповідає короткими реченнями та фразами, припускаючись незначних помилок; використовує відповідну лексику, поєднує фрази за допомогою базових з’єднувальних слів. 

Достатній (4–6 бали) — відповідає на більшість запитань використовуючи слова та фрази для відповіді, припускаючись деяких помилок, які перешкоджають розумінню; використовує відповідну лексику, поєднує фрази за допомогою 1-2 з’єднувальних слів. 

Початковий (1–3 бали) — відповідає на деякі запитання використовуючи прості слова та фрази, припускаючись помилок, які перешкоджають розумінню, може використовувати прості з’єднувальні слова (and). 

 

 Орієнтовні типи завдань

Дай відповіді на запитання про себе та повсякденні теми.

Дай відповіді на запитання описуючи малюнки. 

Розповідає прості історії за допомогою візуальної опори 

В - високий

Д-  достатній

С-  середній 

П початковий 

 

Високий (10–12 балів) — відповідає на всі питання, здебільшого використовуючи лексику та граматику правильно, будує речення, поєднує фрази за допомогою простих з’єднувальних слів. 

Середній (7–9 балів) — відповідає короткими реченнями та фразами, припускаючись незначних помилок; використовує відповідну лексику, поєднує фрази за допомогою базових з’єднувальних слів. 

Достатній (4–6 бали) — відповідає на більшість запитань використовуючи слова та фрази для відповіді, припускаючись деяких помилок, які перешкоджають розумінню; використовує відповідну лексику, поєднує фрази за допомогою 1-2 з’єднувальних слів. 

Початковий (1–3 бали) — відповідає на деякі запитання використовуючи прості слова та фрази, припускаючись помилок, які перешкоджають розумінню, може використовувати прості з’єднувальні слова. 

Орієнтовні типи завдань

Опиши малюнки. 

Знайди відмінності між картинками. 

Розкажи історію використовуючи малюнки.

Письмо

Критерій

Рівні

Дескриптори

Пише короткі повідомлення на повсякденні теми 

В - високий

Д-  достатній

С-  середній 

П початковий 

 

Високий (10–12 балів) — надає базову інформацію в письмовій формі щодо знайомих тем, правильно будує речення, пише короткі речення при складанні зв’язного тексту.

Середній (7–9 балів) — надає базову інформацію в письмовій формі щодо знайомих тем за зразком і за ситуативної підтримки вчителя, правильно будує речення, пише короткі фрази при складанні зв’язного тексту.

Достатній (4–6 бали) — надає базову інформацію в письмовій формі щодо знайомих тем лише за зразком і за постійної підтримки вчителя, правильно пише знайомі слова, допускає граматичні помилки при написанні зв’язного тексту.

Початковий (1–3 бали) — копіює письмову інформацію, пише  знайомі короткі фрази,  правильно прописує прості слова, допускає помилки у правописі незнайомих слів.

Орієнтовні типи завдань

Опиши малюнок. 

Напиши речення у відповідь на запитання. 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стафієвська Лілія Василівна
    Допущена помилка у рівнях навчальних досягнень: достатній (4-6)??? та середній (7-9)???... Треба достатній - 7-9 балів, середній - 4-6 балів.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0