Стаття на тему ""Кубик Блума" - прийом технології критичного мислення"

Про матеріал
"Кубик Блума" - прийом технології критичного мислення. Що це таке та як його використовувати
Перегляд файлу

"Кубик Блума" - прийом технології критичного мислення. 

Що це таке та як його використовувати?

 

            Цілі сучасної освіти заточені на принцип "вчити вчитися".  А як розвивати в дитині навички критичного мислення?  Які прийоми та технології використовувати?  Пропоную один з популярних прийомів технології критичного мислення, розроблених американським вченим і психологом Бенджаміном Блумом  під назвою"Кубик Блума".

          Бенджамін Блум відомий як автор унікальної системи алгоритмів педагогічної діяльності.  Запропонована ним теорія, або "таксономія", розділяє освітні цілі на три блоки: когнітивну, психомоторну й афективну.  Простіше кажучи, ці цілі можна позначити блоками "Знаю", "Створюю (Творю)" і "Вмію".  Тобто, дитині пропонують не готове знання, а проблему.  А вона, використовуючи свій досвід і знання, повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми.

 

Кубик Блума: методика використання

 1. Знадобитися звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:

 Назви. Чому? Поясни. Запропонуй. Придумай. Поділися.

2. Формулюється тема уроку.  Тобто тема повинна визначити коло питань, на які доведеться відповідати.

 3. Учитель кидає кубик.  Та грань, що випала, вкаже якого типу питання слід задати.  Зручніше орієнтуватися по слову на грані кубика - з нього і повинно починатися питання.

 

Класифікація питань

         Прийом розвитку критичного мислення "Кубик Блума" унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру.

 Назви.  Передбачає відтворення знань.  Це найпростіші питання.  Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін тощо.

 Наприклад, "Назвіть головних героїв казки або назвіть три ознаки подібності трикутників.

       Цей блок можна урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити найзагальніші знання по темі.  Наприклад, використовуючи Кубик Блума на уроках англійської мови, в блок "Назви" можна включати завдання на розуміння тексту.

 Приклад: Запропонуйте учням прочитати текст і заповнити таблицю "Так-Ні" по тексту.

 Чому.  Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. Наприклад: Чому математику називають "царицею наук"?  Чому вимерли динозаври? 

 Поясни.  Це питання уточнюючі.  Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми.

Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку:

 Ти дійсно думаєш, що ...

 Ти впевнений, що ...

 Наприклад: Ти справді думаєш, що головний герой оповыдання вчинив правильно?  Ти впевнений, що у цієї задачі 1 спосіб розв’язання?

 

 Запропонуй.  Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило.  Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї.  Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій.

 Наприклад: Запропонуй, де і як можна використовувати таблицю множення?  Для чого тобі може знадобитися знання правил етикету?

     Придумай - це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки.

 Наприклад: Придумай, що буде, якщо на Землі зникнуть всі джерела прісної води.  Придумай рими до цього слова (на уроках англійської, російської мови чи літератури).  Придумай, як іще можна використати цей предмет?

      Поділися - питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти важливі факти, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці.

 Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення.  Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названої темою. Наприклад, Поділися, що ти відчуваєш, коли чуєш цю музик?  Чому ти вибрав саме цю тему?

 

Варіанти використання "Кубика Блума" на уроках

         Прийом критичного мислення "Кубик Блума" універсальний.  Його може використовувати не тільки будь-який вчитель-предметник, а й викладачі ВНЗ, психологи, соціологи.

 Можливі два варіанти:

  1. Питання формулює сам учитель.  Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії - коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.
  2. Питання формулюють самі учні.  Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, так як придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.

 

 Порада.  Питання на гранях кубика можна варіювати за своїм бажанням. Важливо тільки, щоб вони зачіпали всі сторони заданої теми.

 Наприклад, в початкових класах замість стандартних запитань можна використовувати наступні:

 

 Опиши.  Форму, розмір, колір, назви по імені, і подібне.

 Порівняй.  Тобто, порівняй заданий предмет або явище з подібними, вкажи подібності та відмінності.

 Назви асоціацію.  З чим асоціюється у тебе даний предмет, явище?

 Зроби аналіз.  Тобто, розкажи, з чого це складається, як зроблено тощо.

 Застосуй.  Наведи приклади використання або покажи застосування.

 Оціни.  Тобто, вкажи всі "плюси" і "мінуси".

           Використання прийому "Кубик Блума" тільки на перший погляд здається важким.  Але практика показує, що прийом дуже подобається учням, вони швидко освоюють техніку його використання.  А вчителю цей прийом допомагає розвивати навички критичного мислення і в активній, цікавій формі перевіряти знання та вміння учнів.

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
2659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку