РОЗВИТОК КРЕАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ
ШЛЯХОМ ВЕДЕННЯ
ПРОЕКТНОГО МЕТОДУ НАВЧАННЯ
НА УРОКАХ
АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Люди разом можуть здійснити те, що не в змозі зробити самотужки. Єднання умів і рук, концентрація
їхніх сил може стати майже всемогутньою.
Д.Уебстер
У контексті вивчення іноземної мови, проект — це діяльність учнів, під час якої розвиваються різні аспекти володіння мовою: аудіювання, читання, писемне мовлення, діалогічне та монологічне мовлення інтегровано. Окрім цього тут діє один із принципів комунікативного методу у вивченні іноземної мови — головна увага приділяється не формі, а суті. А це означає, що діяльність учнів у більшій мірі концентрується на темі роботи, аніж на досягненні певних мовленнєвих цілей. Надзвичайно важливою є роль, яку учні відіграють у виборі теми роботи, методів її виконання, складанні розкладу роботи та у створенні “кінцевого об'єкту”. Проект може виконуватись за короткий термін, або бути продовженням і виконуватись годину або дві протягом кількох тижнів.
Термін “проект” - багатогранний. Він ефективний, перспективний та невичерпний. Проект — це метод навчання. Його можна використовувати при вивченні будь-якого предмета. Його можна застосовувати на уроках та у позакласний час. Він орієнтований на досягнення учнями мети; формує велику кількість вмінь та навичок, а тому є ефективним. Він формує досвід діяльності.
Проект - це форма організації навчального процесу. Повноцінний проект “не вписується” в уроки. Природа проекту та природа уроку — принципово різні. Проектна діяльність може стати альтернативою класно - урочного навчання. Майбутнє школи — в балансі альтернатив.
Проект — це особлива філософія навчання. Філософія цілі та діяльності. Філософія результатів і досягнень. Філософія, яку прийняла сьогоднішня школа, дозволяє органічно поєднати те, що неможливо поєднати: ціннісно-смислові основи культури та процес діяльності соціалізації.
Метод проектної роботи не може замінити собою інші методи навчання іноземної мови. Але він має багато плюсів, адже може бути використаний у роботі з учнями, які мають різні рівні мовної підготовки, різний вік та різні здібності. Існує багато проектів, які можуть виконуватись учнями з початковим рівнем володіння іноземною мовою.
Проекти поділяються на наступні основні категорії:
- інформаційні та пошукові/дослідницькі проекти;
- проект-опитування;
- організаційні та концертні проекти;
- виробничі проекти.
Говорячи про мету та сутність проектної роботи, слід згадати про мотивацію учнів у вивченні іноземної мови. Адже дуже часто існує невідповідність між тим, що діти вивчають, і чого вони насправді потребують. Саме цю проблему може вирішити проектна робота. Сучасні підходи до викладання та вивчення мови підкреслюють, що співробітництво між учнями має мотиваційну природу. Такі підходи розвивають особистість. Чим сильніше діти захоплюються роботою, тим імовірніше, що вони отримають кінцевий результат, тим більшу користь матимуть від її виконання. В цьому й полягає сенс проектної роботи. Адже зроблене належить їм. Вони самі вирішують, що будуть робити, яким чином будуть це виконувати і їм самим вирішувати, якою мовою спілкуватись.
Вибір мовних структур залежить від природи самого проекту. Однак роботу над проектом слід спланувати, обговорити, а в кінці оцінити. Саме в цьому вчитель може надати учням необхідну допомогу. Учні нарешті отримують можливість використати набуті мовленнєві вміння у новій, реальній та нестандартній ситуації.
Як тільки учні приступають до виконання проекту, вони захоплюються ним та починають відчувати відповідальність за усі важливі рішення, особливо за ті, що стосуються вибору теми, методів вирішення проблеми та того, яким має бути кінцевий продукт. Захоплення проектною роботою є дуже важливою її складовою. Надто часто учні, які навчаються іноземної мови за підручниками, погано володіють розмовними навичками, тому що звикли виконувати контрольовані вчителем вправи та не пов'язані із реальним життям завдання. Головний у виконанні проектної роботи є особиста зацікавленість учнів. Вона примушує їх більш творчо використовувати мову, а також поглиблювати свої знання про навколишній світ. Таку мету у вивченні мови можна назвати скоріше автентичною, аніж лінгвістичною.
Найбільш успішною робота над проектом буде тоді, коли учні будуть більше співпрацювати одне з одним, а втручання вчителя в процес
потрібно звести до мінімуму. Спільний кінцевий продукт, отриманий в результаті спільної праці, має набагато більшу вагу, ніж високі оцінки за нього. На певних етапах більшості проектних робіт є дуже важливим правильне вживання граматики, а також використання усіх мовленнєвих аспектів.
Важливою умовою у роботі над проектом є згода всіх учасників з тим, як має виглядати кінцевий об'єкт. Цей кінцевий об'єкт має бути результатом виконання учнями різних завдань під час роботи над ним. В разі відсутності кінцевого об'єкту, вся робота над проектом не буде завершена і діяльність учнів не матиме сенсу.
Прикладом кінцевого об'єкту може бути:
- альбом і з творами та ілюстраціями;
- письмовий звіт;
- стіннівка;
- тематичний концерт, підготовлений учнями;
- радіо- та відеопрограма;
- відеофільм;
- виставка;
- журнал;
- мультимедійна презентація;
- публікація.
Як відомо, основною проблемою вивчення англійської мови є те, що поза класом учні практично не мають можливості спілкуватися мовою. Використання проектної методики в процесі навчання дозволяє в більшій мірі застосовувати мовні знання та мовленнєві навички.
Виконання завдань проекту виходить за межі уроку та вимагає багато часу, але при цьому можна вирішити цілий ряд важливих завдань:
- учні отримують можливість здійснювати творчу роботу в межах даної теми, самостійно здобувати необхідну інформацію не тільки з підручників, а й з інших джерел;
- учні в проекті взаємодіють одне з одним та з вчителем. Вчитель виступає при цьому не лише контролером, але й консультантом;
- посилюється індивідуальна та колективна відповідальність учнів за конкретну роботу в межах проекту;
- у проекті враховуються інтереси та індивідуальні здібності учнів.
Елемент творчості робить проектну роботу дуже індивідуальною. Працюючи над проектом, учні проводять невеличку дослідницьку роботу: шукають інформацію в книгах, спілкуються з іншими людьми, знаходять ілюстрації, фотографують, Учні різного рівня мовленнєвого розвитку можуть зробити свій власний проект оригінально та неповторно, відповідно до рівня своїх знань, можливостей. Готуючи розповідь про своє оточення, учні відкривають значення англійської мови як міжнародної. Колись, у майбутньому, їм прийдеться, можливо, розповісти іноземцю про себе, свої інтереси. Зосереджуючи свою увагу на темі, що вивчається англійською мовою, учні мають можливість ознайомитись з особливостями культур англомовних країн, і таким чином збагатити власне розуміння інших культур.
Виконання проектної роботи можна розглядати як логічне розширення етапу виконання ситуаційних вправ, яке спонукає учнів брати відповідальність за вибір теми, методи роботи та кінцевий об'єкт. В цьому випадку найкраще пропонувати учням братися за проекти після завершення опрацювання певного розділу підручника. Вивчена тема може стати найкращим матеріалом для короткострокового інтенсивного проекту, на який піде кілька уроків англійської мови. Захист проектів на останньому уроці вивчення теми слугуватиме підведенню підсумків засвоєного мовного матеріалу. Проектна робота може бути виконана в класі або вдома. Ключ до успіху проектної роботи — це гарна організація і підготовка. Учні вчаться працювати самостійно і самостійно планувати свій проект.
Організація роботи над проектом.
Робота над проектом проходить в три етапи:
- початок в класі;
- вихід за межі класу;
- повернення назад до класу.
На кожному із цих етапів учитель працює разом із учнями. Проте він грає роль консультанта, радника і таким чином допомагає їм.
Початок роботи над проектом/початок в класі
Перед тим, як приступати до роботи слід вирішити, скільки часу буде відведено на роботу. Потім слід обговорити теми проектів, що можуть зацікавити учнів. Якщо ж зацікавленість учнів в проекті є очевидною, необхідно спонукати учнів до дискусії про:
- тематичну спрямованість проекту;
- методи роботи;
- формування груп;
- графік роботи;
- те, яким має бути кінцевий продукт.
Під час роботи над проектом/вихід за межі класу
Коли всі рішення прийнято та учні захоплені виконанням групової роботи, учитель починає грати роль супроводжувача. Ця роль включає в себе:
- готовність надавати доступ до різних джерел інформації;
- допомогу у використанні мови;
- головування на зборах учасників проекту, де вони звітують про виконану групою роботу.
На завершальному етапі/повернення назад до класу
Коли робота над проектом знаходиться на завершальному етапі, вчитель повинен більш активно заглиблюватись в процес. На цьому етапі він виступає організатором і виконує функції:
- організатора — активно включається в організацію виставки, написання кінцевого варіанта роботи;
- оцінювача — заохочує учнів до самооцінки їх проектних робіт й, одночасно сам чесно та об'єктивно оцінює учнівські роботи.
Найскладнішим в процесі роботи над проектом є питання самостійності учнів у її виконанні. Очевидно, що рівень їх самостійності залежить від багатьох факторів:
- вікових та індивідуальних особливостей дітей;
- їх попереднього досвіду в проектній діяльності;
- складності вибраної теми проекту;
- характеру відносин у групі.
Адже розвиваюча кінцева мета в роботі над проектом прямо залежить від рівня самостійності її виконавців. Головною педагогічною метою кожного проекту є формування різних ключових компетенцій, під якими сучасна педагогіка розглядає комплексні якості особистості. Вони включають взаємопов'язані знання, вміння, цінності, а також готовність мобілізувати їх у необхідній ситуації.
Однак зовнішні компетенції проявляються у формі вмінь. Саме тому метод проекту надає можливість сформувати найбільш важливі вміння та навички.
Що отримують учні від проектної роботи
Проектна робота надає учням можливість спілкуватись у реальній життєвій ситуації, що вимагає від них застосовувати та адаптувати вивчений мовний матеріал. Зацікавленість вибором теми та процесом роботи над проектом підвищує їх мотивацію та інтерес до вивчення мови.
Проектна робота стимулює учнів із різними здібностями до співпраці над метою, що є однаково важливою для всіх учасників. Ті з них, хто має порівняно низький рівень володіння іноземною мовою, можуть застосовувати інші свої таланти та здібності.
Вони можуть бути не менш цінними для досягнення кінцевої мети проекту, аніж бездоганне володіння мовними аспектами або розуміння складних текстів. Більшість проектів можуть включати в себе такі нелінгвістичні завдання:
- дизайн брошури, публікації, буклети, плакати;
- оформлення та виготовлення фото, малюнків, графіків, таблиць;
- організація часу, розробка завдань;
- використання відео- та фотокамери, комп'ютера для набору тексту.
Всіх, хто має виконувати перераховані вище завдання, будуть активними учасниками процесу використання одержаних знань не тільки з іноземної мови. Отже, менш підготовленим учням надається можливість здобути впевненість у своїх здібностях і, таким чином, покращити їх становлення до вивчення мови взагалі. Надзвичайно важливим є те, що в учнів виробляється впевненість у своїх здібностях використовувати іноземну мову в життєвих ситуаціях, поза уроком.
Роль вчителя
Не втручання. Можливо, найважливішою умовою для досягнення успіху в застосуванні методу проектів у вивченні іноземної мови є віра вчителя у його (методу) ефективність. Найголовніше, чого вчитель повинен навчитись сам, це не втручатись. Його керівна роль у процесі роботи над проектом полягає в тому, що вчитель повинен визначити, що його учні готові до самостійної праці і не будуть ошукані, перевантажені, що правильно розуміють мету роботи, що серед них є справжній лідер. Адже у випадку відсутності перерахованих складових є очевидним виникнення проблеми. Учні можуть поставитись до роботи над проектом безвідповідально, і мета проекту вдосконалити їх володіння іноземною мовою та допомогти їм в соціальній адаптації не буде досягнута.
Виправлення помилок. Учням важливо усвідомлювати свою конструктивну роль у процесі роботи над проектом. Саме тому учителеві не слід виправляти зроблені учнями помилки, особливо на ранніх етапах роботи. Інакше подібне втручання вчителя змусить їх розглядати проектну діяльність як чергову вправу з іноземної мови. Щоб запобігти помилкам, можна застосовувати метод взаємоперевірки — учні обмінюються письмовими роботами та вносять взаємні корекції. В процесі виконання такої вправи вчитель виконує роль довідника або словника. Учні, імовірно, звернуться до вчителя за допомогою з виправлення помилок, адже вони самі будуть усвідомлювати, що правильне вживання мови є надзвичайно важливе для досягнення ними комунікативної мети та створення якісного кінцевого об'єкту.
Створення умов. Проектна діяльність вимагає від вчителя створення умов для розширення пізнавальних інтересів дітей, і на цій базі — надати їм можливість для самоосвіти в процесі практичного застосування знань.
Саме тому вчитель повинен мати високий загальний рівень культури, комплекс творчих здібностей, розвинену фантазію, яка допоможе йому бути генератором розвитку інтересів дитини, її творчо го потенціалу. Авторитет вчителя тепер базується на здатності бути ініціатором цікавих починів. Попереду йде той, хто спонукає учнів до самостійної діяльності, хто надає поштовху їх винахідливості та кмітливості. Вчитель перестає бути “предметником” і стає педагогом широкого профілю.
Оформлення проектної теки. Як вже говорилось раніше, робота над проектом включає в себе детальне планування, розробку послідовності спільних дій групи, обговорення теми проекту, написання змісту вивченої теми, розподіл ролей у групі, створення кінцевого об'єкту і так далі. Відобразити всю роботу над темою проекту в кінцевому об'єкті дуже проблематично. Особливо це стосується ролі кожного члена групи.
Саме тому одним з перших кроків в роботі над проектом є ведення проектної теки; її ще називають портфоліо проекту. В ній фіксується кожен крок, кожне спільно прийняте рішення, інформація про діяльність кожного учасника робочого процесу.
Проектна тека — одна з обов'язкових складових проекту, що пред'являється на захисті (презентації) проекту. Завдання теки на захисті — відобразити хід роботи проектної групи. Крім того, грамотно складена проектна тека дозволяє:
- чітко організувати роботу кожного учасника проектної групи;
- стати зручним колектором інформації та довідником протягом всієї роботи над проектом;
- об'єктивно оцінити хід роботи над завершеним проектом;
-скласти думку про особисті досягнення та ріст кожного учасника проекту упродовж його виконання;
- зекономити час для пошуку інформації під час виконання близьких за темою проектів в майбутньому.
Склад проектної теки:
- паспорт проекту;
- плани виконання проекту та його окремих етапів;
- звіти групи про виконану роботу;
- вся зібрана інформація за темою проекту;
- результати досліджень та аналізу;
- записи усіх ідей, гіпотез та рішень;
- звіти про дискусії, “мозкові штурми”, проведені групою і таке інше;
- короткий зміст усіх проблем, з якими зіткнулись проектанти, та способів їх вирішення;
- ескізи, креслення, замальовки макету майбутнього кінцевого об'єкту;
- матеріали для презентації;
- інші робочі матеріали та чернетки групи.
Наповнюють проектну теку матеріалами всі члени групи. Інформація слід записувати коротко у формі коротких анотацій, нотаток.
В день презентації проектів оформлену теку необхідно пред'явити для оцінювання реального внесу в роботу над проектом кожного члена групи.
Оцінювання проектних робіт
Для того, щоб оцінити проектну роботу, необхідно виробити критерії, за якими вона буде оцінюватись. Необхідно визначитись, чи буде включено самооцінювання учасників проекту, чи будуть присуджуватись місця та номінації.
Можливі такі критерії оцінювання проектів:
- важливість теми проекту;
- глибина вивчення проблеми;
- оригінальність запропонованих рішень;
- якість виконання об'єкту;
- виразність презентації;
- оригінальність вирішення проблеми.
Пропоную вашій увазі розробку проекту учнів 9-го класу “Природні заповідники світу”.
Паспорт проекту
Автор навчального проекту |
учні 9-го класу |
Назва навчального закладу |
Комунальний заклад освіти “Середня загальноосвітня школа № 68” Дніпропетровської міської ради |
Місто |
Дніпропетровськ |
Назва проекту |
Природні заповідники світу |
Основні питання
Ключове питання Тематичні питання |
Чи збереглись основні заповідники світу відповідно до нормативних вимог законодавства? Як виглядають природні заповідники? Що міститься на території заповідників? Як збереглася флора та фауна на території заповідників? |
Стислий опис |
Під час навчальних занять у рамках вивчення теми “Заповідники та парки світу”, учням був запропонований матеріал про природні заповідники інших країн. Учні у групах обрали ті місця, які найбільш сподобались, та готували презентацію, яка охоплювала наступні питання: історію виникнення заповідника, головні відзнаки, флору та фауну тощо. |
Навчальні предмети (відмітити предмети, з якими пов'язаний проект) |
Географія, історія, Я і Україна, інформатика. |
Клас |
9 |
Навчальні цілі та очікувані результати |
Формувати в учнів життєві компетентності й навички пошукової діяльності; уміння досліджувати матеріал. Розширити уявлення учнів про природні особливості країн світу. Стимулювати мовно-розумову активність учнів: розвивати мовну реакцію, оперативну пам'ять, культуру спілкування англійською мовою. Продовжувати розвивати комунікативні вміння учнів. Практикувати учнів у монологічному та діалогічному мовленні. Повторити та активізувати лексичні одиниці до теми. Практикувати учнів у вживанні часів дієслова. |
Діяльність учнів |
Учні поділяються на групи. Кожна група поділяється на творчі підгрупи та готує необхідний матеріал для отримання кінцевого об'єкту. Кожна група захищає свій проект, аргументуючи свій вибір. Учасники інших груп після захисту проекту ставлять запитання, відмічають переваги та недоліки отриманої інформації. |
Приблизний час для реалізації |
5 років по 45 хвилин та податковий час для окремої роботи у групах. |
Вхідні знання та навички |
Знання англійської мови, географії, історії, інформатики,засобів сучасних технологій та навички у їх використанні. |
Матеріали та ресурси |
Комп'ютер, принтер, Інтернет, мультимедійний проектор, мультимедійна дошка. |
Додаткове приладдя та витратні матеріали |
Папір, маркери, ручки, степлер. |
Оцінювання знань та умінь учнів |
Оцінювання знань за виготовлення презентації. Учні отримують оцінки за виконану роботу. |
План виконання проекту
1. Обговорення теми проекту.
2. Об'єднання в групи.
3. Вивчення джерел необхідної інформації.
4. Розподіл групи на творчі підгрупи.
5. Робота в творчих групах за спеціальними завданнями.
6. Захист проекту.
Хід виконання проекту
Етап |
Опис етапу |
І етап |
Тут знадобиться інформація історичного та географічного змісту. Ситуацію пропонує вчитель на одному з уроків під час ознайомлення з одним із природних парків світу (Snowdonia National Park). Вчитель просить обговорити, які аспекти треба згадати під час розповіді про природний парк. Учні повинні згадати про історію виникнення парку, його відмінні риси, склад флори та фауни, тощо. На цьому етапі вчитель дає всю необхідну лексику. Обговорення ведеться у формі дискутування з опорою. Питання, що обговорені, записані на дошці. Група ділиться на творчі підгрупи, у якій кожній доручається підготувати своє питання. |
ІІ етап |
Вчитель вводить нову лексику та нові конструкції, що призначені для активного опрацювання та вживання. Після закріплення кожна група готує усне повідомлення на тему “Національні парки світу” (“National Parks Around the World”). |
ІІІ етап |
Під час наступного ознайомлення учнів з одним із природних парків світу вони самі задають питання в режимі учень-вчитель або учень-учень, виявляючи необхідну інформацію. Під час обговорення учні складають кросворд із найбільш часто використаних слів, заповнюють його та підбирають синоніми. На цьому занятті вчитель може запропонувати учням виконати спільний проект усією групою під час заняття. (Додаток 1) |
IV етап |
Учні у групах самі обирають тему до презентації, готують свої проекти, які будуть захищати на підсумковому році до вивченої теми. |
V етап (заключний) |
Кожна група захищає свій проект, аргументуючи свій вибір. Учасники інших груп після захисту проекту ставлять запитання, відмічають переваги та недоліки отриманої інформації. На такий урок бажано запросити “експертів” (колег-вчителів, учнів старших класів) для зовнішньої оцінки проектів. (Додаток 2) |
Ця робота викликала великий інтерес серед учнівської молоді, сприяла систематизації та поглибленню знань учнів про природні особливості України та інших країн світу в цілому, розвивала їх творчість, естетичний смак та вміння працювати в групах, оскільки метод проектів — це комплексний навчальний метод, який дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість учневі проявляти самостійність у плануванні, організації та контролі своєї діяльності.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Завдання:
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Diana L Fried – Booth. Project Work. - Oxford:OUP. 1987.
2. David Nunan. Language Teaching Methodology. - Wiltshire: Redwood Books. 1999.
3. Душеїна Т.В. Проектна методик ана уроках іноземної мови. ІмвНЗ, 2008.
4. Дьоміна О. Метод проектів як засіб розвитку творчої особистості та ефективної співпраці учнів та вчителя/О.Дьоміна// Англійська мова та література. - 2012.
5. Енциклопедичний словник/за редакцією О.Сліпушко//К.2008.
6. Simon Haines. Projects. - Edinburgh: Nelson. 1989.