Вікторія ФЕДОСОВА
вчитель трудового навчання, технологій
Комунального закладу «Харківська спеціальна школа № 12» Харківської обласної ради
РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В СПЕЦІАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Анотація. У статті розглянуто психофізичні особливості розвитку творчих здібностей дітей з особливими освітніми потребами на уроках трудового навчання та технологій в спеціальному закладі освіти. Здійснено огляд наукових джерел з питань розвитку творчих здібностей дітей з особливими освітніми потребами. Окреслено основні потреби дітей з порушеннями зору у освітньому процесі, зокрема: підвищене використання дотику та слуху, компенсаторні механізми, особлива увага до дрібної моторики. Виокремлено низку спеціальних методик та підходів до розвитку творчих здібностей дітей з порушеннями зору на уроках трудового навчання.
Ключові слова: особливі освітні потреби, порушення зору, творчі здібності, уроки трудового навчання, спеціальний заклад освіти.
Annotation. The article examines the psychophysical features of the development of creative abilities of children with special educational needs in the lessons of labor training and technology in a special educational institution. A review of scientific sources on the development of creative abilities of children with special educational needs was carried out. The main needs of children with visual impairments in the educational process are outlined, in particular: increased use of touch and hearing, compensatory mechanisms, special attention to fine motor skills. A number of special methods and approaches to the development of creative abilities of children with visual impairments in labor training classes are singled out.
Key words: special educational needs, visual impairment, creative abilities, labor training lessons, special educational institution.
Актуальність. Розвиток творчих здібностей є важливим аспектом всебічного виховання дітей, зокрема тих, хто має особливі освітні потреби. Дітям, які потребують додаткової уваги та специфічного підходу у навчанні, творчість може стати ефективним інструментом для самовираження, соціалізації та формування впевненості у власних силах. У цьому контексті особливе місце займає трудове навчання та технології, що мають практичну спрямованість і сприяють розвитку моторики, уваги, уяви та абстрактного мислення.
Для дітей з особливими освітніми потребами це є особливо важливим, оскільки такі заняття допомагають їм розвивати навички самообслуговування, творчого підходу до вирішення завдань і соціальної адаптації. Трудове навчання є важливою частиною навчальної програми, що орієнтована на розвиток у дітей практичних навичок, які можуть бути використані в майбутньому для інтеграції у суспільне життя. Саме через практичну діяльність учні вчаться планувати, приймати рішення, розвивати увагу, дрібну моторику та креативність. Особливої актуальності набуває питання розвитку творчих здібностей засобами трудового навчання та технологій дітей з порушеннями зору.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання розвитку творчих здібностей дітей з особливими освітніми потребами стало предметом численних досліджень, зокрема, у дослідженнях С. Шацького і Н. Лапшинової підкреслюється, що уроки трудового навчання та технологій дозволяють дітям з особливими освітніми потребами розвивати творчі здібності завдяки тому, що ці заняття поєднують індивідуальний та колективний підходи. У працях Л. Соколянської розглядається вплив сенсорної стимуляції на розвиток уяви та дрібної моторики у дітей з особливими освітніми потребами. Дослідження Дж. Віна та К. Мейєра підтверджують, що творчі завдання на уроках трудового навчання та технологій сприяють соціальній адаптації дітей з особливими освітніми потребами.
Метою статті є аналіз особливостей розвитку творчих здібностей дітей з особливими освітніми потребами засобами трудового навчання.
Виклад основного матеріалу. Творчі здібності дітей вважаються важливим компонентом їхнього загального розвитку. Більшість досліджень у цій сфері сходяться на думці, що творчість є однією з форм вираження індивідуальності, а її розвиток сприяє підвищенню самооцінки, соціальної адаптації та кращому засвоєнню навчальних програм. Творчі здібності також є тісно пов'язаними з когнітивним розвитком, оскільки залучають уяву, здатність до абстрактного мислення та вирішення проблем.
Трудове навчання та технології як навчальні дисципліни відіграють значну роль у розвитку практичних та творчих здібностей у дітей. Підкреслюється, що через трудову діяльність діти вчаться використовувати різні матеріали, інструменти та техніки, що розвиває їхню креативність та дрібну моторику [2].
Діти з порушеннями зору мають обмежений доступ до зорового сприйняття, що є основним джерелом інформації для більшості людей. Це означає, що вони змушені покладатися на інші сенсорні канали – слух, дотик, запах, просторове відчуття – для сприйняття світу та власної діяльності. Творча діяльність, зокрема на уроках трудового навчання, може допомогти дітям з порушеннями зору розвивати ці сенсорні канали та адаптувати їх до виконання творчих завдань.
Розвиток творчих здібностей у дітей з порушеннями зору потребує спеціального підходу, який враховує їхні особливі потреби:
Трудове навчання є ефективним інструментом для розвитку творчих здібностей у дітей з порушеннями зору, оскільки спрямоване на виконання практичних завдань, які залучають різні сенсорні системи. Розвиток творчих здібностей на уроках трудового навчання для таких дітей включають передбачають використання спеціальних методик та підходів, зокрема:
Для того, щоб уроки трудового навчання були максимально ефективними для дітей з порушеннями зору, необхідно адаптувати традиційні методики та підходи до їхніх особливих потреб. До таких відносимо, зокрема, індивідуалізацію завдань. Важливо, щоб завдання відповідали рівню розвитку та можливостям кожної дитини. Завдання повинні бути структуровані таким чином, щоб учень поступово освоював нові навички без надмірного тиску.
Використання спеціальних технік навчання є необхідною умовою ефективного навчання дітейз особливими освітніми потребами. Методика «малих кроків» є однією з ефективних технік для дітей з порушеннями зору, оскільки вона дозволяє поступово засвоювати нові навички через повторювані дії [2].
Інтерактивні методи навчання довели свою ефективність, адже групова робота або робота у парах сприяє соціальній взаємодії та розвитку комунікативних навичок. Спільна діяльність допомагає дітям з порушеннями зору долати соціальну ізоляцію та активніше брати участь у колективних творчих завданнях [3].
Використання методів, що розвивають залишковий зір, або альтернативні сенсорні канали, дозволяє дітям краще орієнтуватися у завданнях. Також важливо використовувати різні контрастні елементи для покращення візуальної орієнтації.
Висновки. Таким чином, трудове навчання є важливим засобом розвитку творчих здібностей у дітей з порушеннями зору, оскільки залучає різні сенсорні канали та надає можливість активно використовувати моторні навички у творчій діяльності. Завдяки адаптації методик та матеріалів, створенню комфортного навчального середовища та індивідуальному підходу, уроки трудового навчання можуть стати ефективним інструментом для розвитку не лише творчих, але й практичних та соціальних навичок у дітей з порушеннями зору.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ