Урок на тему :Соломка – основний матеріал для ажурного плетіння.

Про матеріал
Плетіння – це стародавнє ремесло , що передбачає виготовлення господарсько - побутових та художніх виробів з різноманітної сировини – лози ,кори дерев, коріння ялини і сосни, трав’янистих рослин, які ростуть у воді, на берегах водойм і болотах, стебел соломи жита і пшениці, рідше ячменю ,обгорток качанів кукурудзи. З глибокої давнини соломка була матеріалом для виготовлення різних виробів, що виділялися своєю практичністю, легкістю і красотою. Ще наші предки плели із соломки дитячі іграшки ,брилі скриньки і навіть « золоті ворота » для церков.
Перегляд файлу

                                              

                                    

 

                                               2 жовтня 2024 р.                         8 кл.

 

Тема заняття: Соломка – основний матеріал для ажурного

                         плетіння.

 

Мета: навчальна – навчити властивостям  та особливостям

                                обробки соломки;техніці виконання окремих

                                деталей;закономірностям компонування

                                окремих деталей у виріб.

         розвиваюча - розвивати творче мислення і художні здібності

                                учнів;наполегливість в праці;самостійність;

                                формувати естетичні смаки.

 

         виховна -       виховувати в дитини кращі людські якості:

                                цілеспрямованість, наполегливість у досягненні

                                поставленої мети, свідому дисципліну.

 

Наочні посібники, інструменти, матеріали: А.Ф.Стеченко

 « Виготовлення плетених виробів »; зразки соломки; ножиці;

   зразки плетіння із соломки.

 

Міжпредметні зв’язки: природознавство, історія, математика

 

                                              Хід заняття

І. Організація учнів. Перевірка присутності і їх готовності до заняття.

 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

      а) Які ви знаєте пристрої призначені для плетіння виробів

          із соломки?;

      б) Назвіть основні інструменти для виготовлення виробів

          із соломки;

   

 

 

ІІІ. Оголошення теми і мети заняття.

 

IV.Вивчення нового матеріалу

                             

   Плетіння – це стародавнє ремесло , що передбачає виготовлення

господарсько - побутових та художніх виробів з різноманітної сировини – лози ,кори дерев, коріння ялини і сосни, трав’янистих

рослин, які ростуть у воді, на берегах водойм і болотах, стебел

соломи жита і пшениці, рідше ячменю ,обгорток качанів кукурудзи.

   З глибокої давнини соломка була матеріалом для виготовлення

різних виробів, що виділялися своєю практичністю, легкістю і красотою. Ще наші предки плели із соломки дитячі іграшки ,брилі

скриньки і навіть « золоті ворота » для церков.

   Плетіння соломкою – це давнє мистецтво яке бере свій початок    із стародавніх часів. Із соломки можна виготовляти багато оригінальних і необхідних речей, які відрізняються від речей із

других матеріалів. Високу оцінку ці вироби отримали не тільки

за природній матеріал, ну і за художність і конструктивність.

Не останнім тут являється і майстерність виконання. Зберігаючи

природні якості матеріалу ,народні майстри – умільці виготовляють

не просто виріб, а виріб прикладної творчості.

  Щоб навчитися плести із соломки сумки, брилі, кепки, шкатулки

та інші сувенірні вироби необхідно знати основні види плетіння

і використовувати їх в роботі. В більшості випадків при виготовленні виробу майстер вживає декілька видів плетіння: одні види являються основними ( хрестиком, розетка, переплетіння жгутів ), а інші використовуються  для окремих елементів або як декор для прикрас.                         

Розрізняють пряму і гвинтову, а також спіральну техніку косого плетіння .Пряме плетіння використовують для сумочок, шляп, гвинтове – сувенірних шкатулок, косе – косичок.    

   На території нашої країни можна зустріти велику кількість злаків:

жито ,пшеницю, овес, ячмінь, м’ятлик, тимофіївку.

  Для плетіння найчастіше використовують житню солому, бо вона відрізняється хорошими якостями. Вона міцна, має тонкі стінки стебла, під час висихання добре зберігає надану форму. У неї рівне стебло з довгим міжвузлям і невеликою збіжністю – зменшенням товщини стебла по його довжині.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Підведення підсумків заняття

 

  1. Аналіз характерних помилок.

 

    2.Повідомлення теми і мети наступного заняття.

 

VII. Прибирання робочих місць, майстерні.

 

V. Практична робота учнів:

 

  1. Обхід робочих місць з метою проведення індивідуального

         і фронтального інструктажів.

    

   Учнів розподілено на три підгрупи по 3 чоловіки і роздано зразки

  плетіння із соломки ,

 

 І підгрупі дано зразок № 3

 

 

 

 

 

ІІ підгрупі дано зразок № 4

 

 

 

 

ІІІ підгрупі дано зразок № 5

 

 

 

За даними зразками учні навчаються виплітати косичку.

 

  1. Контроль за організацією робочих місць та дотриманням учнями   

безпеки праці .

    3. Збирання даних для підведення підсумків уроку.

 

 

 

 

  Житня соломка має велику гаму відтінків. Можна використовувати і матеріал з ячменю, він найеластичніший з усіх злакових , має білу блискучу поверхню. Пшенична соломка відрізняється м’якістю  і меншою міцністю. Вівсяна соломка найм’якша ,її стебло коротке, з великою збіжністю, поверхня – золотавого кольору .Використовують і третікале – жито, з’єднане з пшеницею. Соломку заготовляють у липні-серпні на стадії дозрівання, ще зеленою, але не перестиглою. Використовують другу і третю частину стебла ( два верхні коліна ).

Соломку зрізають вручну – серпами чи ножицями. Якщо немає можливості зразу перетворити трубчасту соломку на стрічкову, її зв’язують в снопики діаметром 10-15 см, зрізають колоски і зберігають в темному й неопалюваному приміщенні, інакше вона вигорить на сонці і струхлявіє.

 

 

 

doc
Додано
13 жовтня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку