Урок англійської мови у контексті компетентнісного підходу. Форми і методи.
Самойленко Н.М.
«Якщо ми будемо сьогодні навчати так, як навчали вчора,
ми вкрадемо в наших дітей завтра.»
Джон Дьюї
«З уроку починається навчально-виховний процес,
уроком він і закінчується.
Усе інше в школі грає хоча й важливу,
але допоміжну роль, доповнюючи і розвиваючи
все те,що закладається в ході уроку.»
Ю.А.Конаржевський
Тож змінюється світ і змінюються наші уроки.
Аксіоми дня:
Учитель не єдина дієва особа на уроці.
Монологічне пояснення і вимога відтворити сказане –
не єдиний метод у навчанні .
Не учень для предмета, а предмет для учня.
Не звузити життя до уроку, а розширити урок до життя.
Щоб створити сучасний урок, потрібно розуміти кого ми навчаємо.
Ми навчаємо нове покоління Z. Дітей, які мають кліпове мислення.Вони вміють виконувати декілька дій одночасно. Гіперактивні. Візуали. В них спостерігається синдром дефіциту уваги. Вони орієнтуються на швидкість, а не глибину і розуміє і не люблять довго концентруватися.
Випускник нової школи – це особистість, інноватор ,патріот.
Саме у створенні такої модель випускника, нам стануть у нагоді зміни у освітніх українських програмах. Однією з таких змін є компетентнісний підхід до навчання.
Компетентнісний підхід,за визначенням О. Пометун, – це «спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей особистості. Результатом такого процесу є сформованість загальної компетентності людини як сукупності ключових компетентностей, інтегрованої характеристики особистості».
Фактично, компетентнісний підхід передбачає не засвоєння учнем окремих один від одного знань і вмінь, а оволодіння ними в комплексі.
На думку сучасних науковців, педагогів Хуторського О.В., Байкова Ю.Н., Єгорова Д.Є., Лакшина О.І. та ін. саме набуття життєво необхідних компетентностей може дати людині можливість правильно орієнтуватися у сучасному суспільстві та інформаційному просторі, тому потрібно здійснити перехід від освіти як «передачі знань» до продуктивного навчання, коли засвоєння знань відбувається через процес створення учнем власних творчих продуктів.
Так, компетентнісний підхід – це спрямованість освітнього процесу на досягнення результатів, якими є ключові і предметні компетентності.
Іншими словами, компетентність включає в себе наявність трьох компонентів: «Хочу» – рівень вихованості - потребнісно-мотиваційна сфера (так як тільки та потреба, яка усвідомлюється, стає мотивом). Тому, по-перше, задля досягнення освітніх цілей завжди потрібно намагатися досягати усвідомленого ставлення учнів до всього: від усвідомленого ставлення до самого предмета (наприклад, «англійська мова») до виконання класних та домашніх завдань;другий рівень навченості – «Можу» – операційна діяльнісна сфера, яка складається зі знань, здібностей та навченості, причому знання повинні бути системними і структурованими, як шлях до збільшення досвіду. На цьому рівні важливо надати учням такі інструменти завдяки яким вони зможуть надалі розвиватися і вдосконалюватися самостійно без допомоги викладача. Якраз пізніше ми поговоримо про це більш детально. І третій рівень розвинутості – «Оцінюю себе» – рефлексивна сфера «Я знаю, як діяти».
Ключовими освітніми компетентностями є такі:
Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Кожну з них учні набувають під час вивчення іноземної мови на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: уміння читати і розуміти прочитане; уміння висловлювати думку усно і письмово; критичне мислення; здатність логічно обґрунтовувати позицію; виявляти ініціативу; творити; уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення; уміння конструктивно керувати емоціями; застосовувати емоційний інтелект; здатність співпрацювати в команді.
З урахуванням даних позицій у змісті навчальних програм основної школи запроваджено:
4 наскрізні змістові лінії:
7 наскрізних навичок і вмінь:
Як ці компетентності реалізувати на уроці?
Отже, засобом іноземної мови викладачу іноземної мови необхідно сформувати всі - як предметну, так і ключові компетентності. Треба пам’ятати, що успішний розвиток ключових компетентностей учнів залежить від достатнього рівня сформованості предметної компетентності і наявності мотиваційної складової. Це виглядає приблизно так.
Тема: Людина серед людей( 11 клас)
Мета- формувати компетентності: предметі(сприяти удосконаленню
лексичних навичок і навичок вимови;допомагати удосконалювати
навички аудіювання, читання й усного мовлення; сприяти розвитку
логічного мислення; допомагати формувати навички толерантного
спілкування з однолітками і дорослими та пропонувати цивілізовані
шляхи вирішення конфліктів; плекати відповідальність за свої вчинки;)
ключові (уміння вчитися впродовж життя - сміливість у спілкуванні іноземною мовою;
ініціативність і підприємливість - ініціювати усну, писемну,взаємодію
іноземною мовою для розв’язання конкретної життєвої проблеми;)
Давайте розглянемо детальніше ті форми і методи педагогічної діяльності, які формують вказані компетентності у здобувачів освіти.
Форми навчання:
індивідуальні
парні
групові
фронтальні
колективні
Найбільш доцільні етапи застосування форм роботи під час опрацювання матеріалу:
фронтальна : на етапі первинного засвоєння матеріалу під час виконання вступних прав або спільних завдань;
парна : на етапі відтворення матеріалу
(спочатку матеріал обговорюють у парах, а потім озвучують);
групова :на етапі відпрацювання конкретних умінь і навичок,наприклад, для вироблення спільної думки з приводу обговорення проблеми; також,коли матеріалу багато;
індивідуальна: на етапі закріплення і формування вмінь і навичок;
колективні : на всіх етапах уроку.
Як навчити щоб формувати компетентності ?
Iз чисельного арсеналу методів навчання доцільними для формування компетентності є :
Всі вчителі різні та надають перевагу своїм улюбленим методам і формам на уроці, але перш за все при виборі методів і форм ,ми орієнтуємось на інтереси здобувачів освіти.
В моїй практиці я використовую такі методи, як:
Метод «Створи свою історію за малюнком» являє собою створення власного тексту, висловлення власних ідей на основі малюнка та задіяння творчого мислення. Складання такого тексту тренує уміння дотримуватися норм англійської мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини.
Для формування предметної та ключових компетентностей можна успішно застосовувати такий метод формування критичного мислення як складання кластера або інтелектуальна карта (mindmap). Це дуже простий і ефективний метод, його можна використовувати кожний урок як для індивідуальної так і групової роботи на різних етапах уроку.
Доцільно використовувати й метод проєктів, який сприяє розвитку комунікативних здібностей учнів, розвиває письмо, творчість, майже повністю заснований на самостійній роботі учнів, креативному підходу до подання матеріалу. Проєкти створюються у вигляді буклетів, плакатів, рефератів, віртуальні презентації, екскурсії, подорожі, музеї, виставки, веб-проєкти, навіть власний сайт або блог тощо.
Під час такої діяльності формуються вміння користуватися різними джерелами довідкової інформації, використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань, презентувати власні ідеї чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби, формується критичне ставлення до медійної інформації, задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі, тобто інформаційно-цифрова компетентність, компетентності «Уміння вчитися впродовж життя», «Ініціативність і підприємливість».
З метою розвитку комунікативних навичок впроваджую прийоми «Перекажи діалог від імені персонажа», «Розіграй діалог», «Надай поради персонажу», « Правда чи ні. Довиди.» тощо.
Дослідницькі технології (діалог, диспути, прес-конференції, подорож).
Дискусії здійснюються на основі значимої для дітей інформації. Використовую «провокаційні» питання. Наприклад, чи дозволив би ти жити свому улюбленцю в зоопарку? Варіанти тут найрізноманітніші, важливо, щоб вони не повторювалися, завжди викликали у дітей інтерес і бажання говорити. Такі форми уроку іноземної мови здійснюються за обов’язкової участі всіх учнів, а також реалізуються з використанням засобів слухової та зорової наочності. Проведення подібних занять сприяє реалізації комунікативного підходу в навчальному процесі з іноземної мови, що означає формування іншомовної мовленнєвої діяльності учнів.
Ігрові технології « Snakes and Ladders», « Quizlet», «Kahoot!», «Snow Ball», etc.
Однією з актуальних проблем сучасної методики викладання іноземних мов є організація навчання дітей різних вікових груп за допомогою ігрових форм. Але ігри не замінюють інші форми і види роботи на уроці, а тільки доповнюють їх, допомагають розвивати мовленнєву компетенцію. Як правило, збагачений ігровими моментами навчально – виховний процес активізує пізнавальні можливості вихованців : гра захоплює, викликає бажання взяти участь у ній і одночасно знімає психологічну напругу, що більшою чи меншою мірою супроводжує будь-яке навчальне навантаження. Гра завжди передбачає прийняття рішень – що сказати, як відповісти, як виграти?
Участь у позакласній діяльності сприяє розвитку ключової компетенції у обізнаністі та самовираженні у сфері культури та уміння порівнювати та оцінювати мистецькі твори та культурні традиції різних народів.
ВИСНОВКИ
Прийняття Концепції Нової української школи, що ґрунтується на «Рекомендаціях Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя», вносить корективу в освітній процес. Перед освітянами взагалі, а викладачами іноземної мови зокрема, постають завдання опанування ключових компетентностей, яких потребує кожен учень для самореалізації, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування, що в подальшому забезпечить особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя.
Ми переконалися, що ключові компетентності можна розвивати щоуроку, використовуючи відповідні форми, прийоми і методи роботи. Інструментів та завдань для формування ключових компетентностей на сьогодні існує дуже багато.
Навчання в наш час набуває ознак творчого процесу, де викладач, відмовившись від авторитарного стилю спілкування,
Основною метою вивчення іноземної мови є формування і розвиток комунікативної культури учнів, навчання практичному опануванню іноземної мови.
Список використаних джерел
1. Гуменюк І. Б. Формування ключових життєвих компетентностей учнів шляхом встановлення міжпредметних зв’язків на уроках англійської мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2017/08/2017_7_11
2. Зима О. В. Рольові ігри з англійської мови як засіб активізації пізнавальної діяльності. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/49325/
3. Ігри на уроках англійської мови як засіб формування комунікативної компетенції школярів. / Уклала Т.М. Гавінська. Слобідко-Охрімовецький НВК. 2015 р.,- 67 с.
4. Коваленко О. А. Формування ключових компетентностей учнів на уроках англійської мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/stattya-formuvannya-klyuchovih-kompetentnostey-uchniv-na-urokah-angliysko-movi-35193.html/
5. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalnaserednya/ua-sch-2016/. – 40 с. 2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/oftenrequested/statestandards/
6. Савченко О.Я. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти / О.Я. Савченко // Рідна школа.– 2011. – № 8–9. – С. 4–8.
7. Формування ключових компетентностей учнів на уроках іноземної мови/ В. П. Аратова, Н. О. Долгова. Запоріжжя, 2019 – 76 с.