Використання новітніх інформаційних технологій навчання у вивченні іноземної мови.

Про матеріал
Використання новітніх засобів навчання на заняттях іноземної мови надзвичайно актуальне питання. Сучасні інформаційні технології мають бути «ефективним інструментом, який полегшить засвоєння знань, зробить навчання інтерактивним, комунікативно спрямованим, цікавим, наочним, індивідуальним». Сьогодні викладачі іноземних мов повинні володіти сучасною комунікативною методикою та використовувати новітні інформаційні технології на усіх етапах навчання.
Перегляд файлу

Використання новітніх інформаційних технологій навчання у вивченні іноземної мови.

Головне завдання викладача – це пробудження та розвиток інтересу. Інтерес – рушійна сила пізнання та навчання. Інтерес до заняття починається з викладача. «Чи цікавий він (вона)?».

Але зараз для розвитку інтересу студентів до навчання на занятті недостатньо лише особистісних якостей викладача. Необхідно створити і нові технічні умови навчання. Тому треба звернути увагу на використання новітніх інформаційних технологій на заняттях з іноземної мови.

Використання новітніх засобів навчання на заняттях іноземної мови надзвичайно актуальне питання. Сучасні інформаційні технології мають бути «ефективним інструментом, який полегшить засвоєння знань, зробить навчання інтерактивним, комунікативно спрямованим, цікавим, наочним, індивідуальним». Сьогодні викладачі іноземних мов повинні володіти сучасною комунікативною методикою та використовувати новітні інформаційні технології на усіх етапах навчання.

До новітніх технологій навчання англійської мови слід відносити:

  •                      комп’ютерні (з використання персонального комп’ютеру);
  •                      телекомунікаційні (з використання мережі Інтернет);
  •                      мультимедійні (поєднання декількох видів інформації).

До комп’ютерних технологій відносяться:

  •                      навчальні комп’ютерні програми для роботи над окремими     аспектами мови (вимова, лексика, граматика);
  •                      комп’ютерні тестові програми для підготовки до іспитів;
  •                      мультимедійні засоби (PowerPoint);
  •                      інтерактивні дошки.

До телекомунікаційних технологій відносяться: - сайти для вивчення іноземних мов (http://www.bbc.co.uk/learningenglish); - навчальні інтернет-сайти; - інтернет-проекти; - віртуальні освітні простори (Moodle, Whiteboard). До мультимедійних технологій відносяться: - WEB-камери для проведення телеконференцій; - різні екрани, відео- та аудіопристрої відображення інформації; - пристрої дистанційного управління технічними засобами. Інформаційно-комунікаційні технології: це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення ефективності різних видів діяльності.

ІКТ - це технології опрацювання інформації за допомогою комп’ютера та телекомунікаційних засобів. Впровадження ІКТ в навчальний процес стимулює інтерес до навчальної діяльності, сприяє формуванню логічного та творчого мислення, сприяє розвитку здібностей студентів та формуванню інформаційної культури.

 Комп’ютерні програми є джерелом інформації. Вони стимулюють самоосвіту, формують навички самостійної діяльності, сприяють використанню швидкісного навчання, підвищують мотивацію навчання.

Комп’ютер – це  основний елемент новітніх інформаційних засобів на уроці. Комп'ютер природно вписується в життя студентів і є одним з найефективніших засобів, що допомагає значно урізноманітнити процес навчання. Використання комп'ютерної технології допомагає в розвитку пам'яті, уваги, зростанні зацікавленості та позитивного ставлення до вивчення предмета. Кожне заняття викликає емоційний підйом, навіть учні, що відстають від інших, з радістю спілкуються з комп'ютером, а поганий результат гри, внаслідок прогалин у знаннях, спонукає їх звернутися по допомогу до вчителя, або самостійно придбати ці знання.

Комп’ютеризоване навчання має цілий ряд переваг, серед яких основними є індивідуалізація навчання; варіативність застосування на різних етапах навчання; полегшення процесу сприйняття та запам’ятовування навчального матеріалу. Розглядаючи питання щодо використання комп’ютера у навчанні іноземних мов, можна виділити такі позитивні момент його впровадження:

- мотивує навчання, можливо навіть більше, ніж аудіо- та відео матеріали;

- дає можливість викладачу застосовувати індивідуальний підхід;

-сприяє розвитку самостійності студентів, спонукає користуватися інформацією, що безпосередньо стосується їхнього особистого чи професійного життя;

- завдяки наявності різноманітних типів текстів підвищує мовні компетенції;

- пропонує автентичний і актуальний матеріал.

     Використання комп’ютерних програм у навчальному процесі дає змогу найбільш повно реалізувати принцип особистісно-орієнтованого навчання.

Принцип індивідуалізації у комп’ютеризованому навчальному процесі з іноземної мови забезпечується наступними факторами:

-    можливістю вибору індивідуального темпу роботи;

- індивідуальний способом керування навчальною діяльністю, застосування різних за ступенем складності завдань з можливістю переходу до більш складних чи навпаки більш простих варіантів роботи з програмою залежно від успішності результатів;

- наданням індивідуального набору засобів підтримки навчання (довідники, підказки, ключі);

- адаптацією форми навчального матеріалу до індивідуальних особливостей сприйняття інформації конкретним учнем.

За допомогою сучасних комп’ютерних програм студенти відчувають справжнє занурення у живу мову, отримують безліч можливостей для вивчення та запам’ятовування нових слів та мовних зворотів, а також для розвитку мовленнєвих навичок.

Враховуючи всі переваги й можливості сучасних інформаційних технологій, не варто забувати, що комп’ютер, здійснюючи цілу низку функцій навчання, все ж таки не може повністю замінити викладача іноземної мови. Комп’ютер не потрібно протиставляти вчителю, а використовувати його як засіб підтримки його професійної діяльності.

Мультимедійні програми допомагають швидко та ефективно збільшити лексичний запас, засвоїти сприйняття усної мови, поставити правильну вимову. Мультимедійна технологія визначається як поєднання декількох видів інформації для вирішення певного завдання та презентуються за допомогою комп’ютера або іншої електронної апаратури.

Використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами, відповідно до потреб конкретного уроку, рівня володіння різними програмами та наявності сертифікованих програм в системі  вищої освіти. Їх можна представити наступним чином:

  • використання інформаційних технологій – як  у фронтальній, так і в груповій роботі;
  • використання електронних підручників;
  • використання окремих типів файлів (зображення, відео, аудіо, анімації);

створення власних уроків(інтеграція різних об’єктів в один формат– презентації, web-сторінки).

 Мультимедіа – це сукупність комп’ютерних технологій, в якій одночасно використовується кілька інформаційних середовищ: графіка, текст, відео, фотографія, анімація, звукові ефекти, високоякісний звуковий супровід.

Застосування технолгії мультимедіа може значно підвищити   ефективність навчання.

Мультимедійні технології дають  низку переваг: студентами краще сприймається матеріал, зростає, індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей ( залучення до створення курсів, уроків, презентацій), скорочення видів роботи, що стомлюють студента, використання різних аудіовізуальних засобів ( музики, графіки, анімації) для збагачення і мотивації навчання, динамічного подання матеріалу, формування самооцінки  та створення умов для самостійної роботи.

Мультимедійні технології дозволяють «втиснути» в заняття практичні завдання, не обмежуючись лише викладанням теоретичних засад. Основна частина пари може включати і проведення невеликої навчальної дискусії.

Може виникнути питання – а чи не є використання мультимедійних технологій даниною сучасності, адже такі ж етапи  можна  запланувати й для звичайного уроку? Однак, уже перший досвід свідчить, що підвищується ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікується процес навчання, стимулюється інтерес студентів як до знань, так і до процесу їх отримання.

Мультимедійне забезпечення створює необхідні умови для активізації пізнавальної та мовної діяльності кожного студента, надаючи можливість засвоїти новий матеріал, одержати достатню інформацію для формування необхідних навичок і вмінь.

      Щодо телекомунікаційних технологій, то вони дозволяють студентам усвідомлювати багато явищ та досліджувати їх. Важливою перевагою Інтернету як засобу навчання є доступ до світових ресурсів освіти. В мережі можливо знайти будь-яку інформацію, яка цікавить студентів. Тому, телекомунікаційні технології є частиною самоосвіти.

Навіть дуже «традиційний» викладач зі стійким імунітетом до втручання новітніх технологій не може заперечити, що Інтернет є дуже багатим джерелом потенційних навчальних ресурсів. Та поки вчителі ще лише готуються до викладання предмета з використанням комп’ютерів, студенти вже давно вчаться за допомогою Інтернету.

 Використання Інтернету на уроці іноземної мови не повинно бути самоціллю. Насамперед, викладачу необхідно дати відповідь на запитання: для кого, для чого, коли, в якому обсязі повинен бути використаний Інтернет, оскільки дуже важко зорієнтуватися у величезному об’ємі інформації. Сайти, які є корисними для викладача іноземної мови і які можуть бути використані на уроці, можна розділити на інформаційні та власне навчальні. Інформаційні сайти використовують для добору цікавих текстових документів, творчих завдань. Спеціальні навчальні сайти містять різні види робіт, вони розроблені з урахуванням рівня знань студентів. Робота саме з такими сайтами є цікавою і корисною у вивченні мови. Крім того, є група вузькоспеціальних навчальних сайтів, призначених для навчання чотирьох видів мовленнєвої діяльності (читання, письма, говоріння та аудіювання), вивчення фонетики, граматики, лексики тощо. У роботі з навчальними сайтами обирається той рівень складності, який відповідає рівню підготовки студентів.

З метою вивчення іноземних мов може використовуватись як вільне спілкування в Інтернеті, так і спеціально організоване спілкування в режимі електронної пошти, електронної конференції та дошки об’яв. Це створює унікальну автентичну ситуацію діалогічного мовлення.

Найбільш широко використовується організоване спілкування за допомогою телекомунікаційних мереж: листування та обмін інформацією між навчальними закладами різних міст,  країн. У цьому випадку викладач грає роль організатора роботи, який допомагає спланувати листування, написати лист чи скласти колективну відповідь.

Проведення Інтернет-проектів дає можливість практично використовувати здобуті знання в реальних життєвих ситуаціях, сприяє розвитку комунікативних умінь та навичок студентів.

Існує два види проектів, планування, проведення і результати яких відрізняються один від одного: WWW-проекти і E-mail-проекти.

WWW-проекти розраховані на те, що студенти отримують завдання, для виконання якого їм необхідно знайти інформацію в Інтернеті і представити потім результати свого пошуку.

E-mail-проекти проводяться за участю двох чи декількох груп студентів із різних країн, для яких мова, яка використовується, є іноземною, а не рідною. Перевагою E-mail-проектів є те, що комунікація іноземною мовою відбувається з реальними партнерами. Студентам важливо, що тексти створюються не для вчителя з метою продемонструвати свої знання та отримати оцінку, а для партнерів-однолітків з метою передачі цікавої інформації чи обговорення актуальної проблеми. Це сприяє розширенню мовної компетенції студентів і підвищенню мотивації вивчення іноземної мови.

 

Отже, новітні засоби навчання служать одним з необхідних і найважливіших умов реалізації змісту освіти та розвитку студентів у процесі навчання. Новітні технології дають можливість застосувати індивідуальний підхід, сприяють розвитку самостійності студентів, забезпечують сучасний та автентичний матеріал, що відповідає інтересам і потребам студентів. Комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей студентів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити заняття більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує інтенсифікацію діяльності викладача та студентів на парі, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, посилює міжпредметні зв’язки.  Все це дає можливість покращити якість навчання.

1

 

docx
Додано
29 грудня 2021
Переглядів
1486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку